Hoelang nog op rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne_x

Hoelang nog op rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:25

Ik heb dus een Tinker van ongeveer 20 jaar oud. Maar nu is mijn vraag; hoelang kan ik er nog op rijden? Ik heb 2x in de week les, daar moet ze best hard werken, en in het weekend ga ik het bos in. Ze heeft een best goede conditie, maar ik aan het einde van de les toch best wel moe.

lailapri

Re: Hoelang nog op rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 04:13

misschien je les erop aanpassen, gewoon wat minder zwaar en bijvoorbeeld wat meer aandacht aan jou houding besteden. Of de les korter dus als je een uur les hebt dan 3/4 uur of 1/2 uur.

Hoelang je nog kan rijden kan ik zo niet zo goed beoordelen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:34

Als ze er nog lol in heeft, gewoon blijven rijden.
Idd misschien iets minder intensief, maarre als ik een uur gewerkt heb met een paard is ie aan het eind van dat uur ook moe. Haha!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:57

Ik zou zeggen: zolang je er nog op kan, blijf erop zitten. Ook al is het maar een half uurtje. Ik ken een pony van 24 die loopt L springen en is bijna altijd 1e, en rijdt ongeveer alle crossen die er zijn in een zeizoen. Dit houdt ze echt heel goed vol! Een jury die dacht laatst nog dat ze een jaar of 7 was. Maar, stop je met rijden dan is ze binnen 2 jaar weg, dat kan ik je garanderen! Knipoog Ze blijven echt veel fitter als ze een paar keer in de week lopen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:59

Ik zou zeggen, let op je paard. Zolang je paard aangeeft dat het nog kan, gewoon doorgaan met rijden. Misschien wel wat minder intensief lessen. Maar zolang het nog kan, moet je zeker doorgaan. Een paard zal veel sneller achteruit gaan, lichamelijk gezien, als het stil komt te staan.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:00

gewoon goed luisteren naar je paard, zolang ze er inderdaad zelf nog plezier in heeft hoezo niet door gaan dan Knipoog
zou wel eventueel met je instructeur/instructrise overleggen, voor de les inderdaad beetje naar haar leeftijd aan de passen (van je paardje dan Knipoog)

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:07

Rust roest is het gezegde. Zolang je paard nog plezier heeft, het aangeeft het nog aan te kunnen, geen kwalen heeft of zichtbaar last heeft van het werk, kun je gerust doorgaan met arbeid, als je gewoon luistert naar wat hij aangeeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:22

20 jaar is eigenlijk nog niet zo heel oud vind ik, zolang het paard het leuk vind om te werken en ze heeft een goeie conditie, gewoon lekker door blijven gaan met wat je doet, je lessen zou je eventueel kunnen halveren naar een half uur, een uur is eigenlijk voor veel paarden al veel als je intesief bezig ben , ik les altijd maar een halfuurtje.
Leker genieten van je tinkie zou ik zeggen en zorgen dat ze de komende 10 jaar ook zo fit en gezond in haar vel kan blijven zitten,

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:47

Het hangt eiig van het paard af,
Maar ik zou wel iets minder lang gaan lessen jha,
Maar buitenritten enzo kan je denk ik nog vrij lang doen, want dat is minder inspannend voor het paard en leuk, wellicht kan je niet evenveel draven enzo.

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:05

Ja idd.
Zolang je Tinker het ng steeds goed doet zeg maar, is er niks aan het handje !

Gr.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:11

Ik zou je paard wel iniedergeval om de dag beweging geven.
Dat kan ook op andere manieren dan lessen, buiten rijden en zelfs wandelen met je paard (maar niet iedereen loopt daar warm voor). Ik denk ook dat wanneer je helemaal stopt je paard hier geen betere conditie en dus ook gezondheid van krijgt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:54

Ik heb op een paardje van 27 gereden, ging super, zolang je maar echt naar je paard "luistert"
En met een niet al te zware training,en een zware bak moet het vast lukken. Knipoog
Maar je kan natuurlijk niet verwachten dat je elke dag een uur kan rijden.

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:54

je kunt het beste op je paard letten daar merk je echt wel aan of ie ut nog aan kan ik zou wel je trainingen gaan aan passen bv iets minder zwaar en meer onspannere laat lopen dat ze wel lekkker loopt maar niet al te hard hoef te werken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:57

zolang het paard nog pijnloos is en er nog plezier in heeft! gewoon lekker doorgaan! misschien trainingen iets aan gaan passen, maar mijn paard is ook moe aan het eind van de les Knipoog Je moet vooral kijken hoe hij loopt de dag erna, is hij dan stijfer, moeier enz.. daaraan kan je zien of je te ver bent gegaan zoniet? lekker doorrijden! Hoe beter de conditi hoe mooier het is!