4jr paard na 7 weken boxrust weer alles oppakken, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

4jr paard na 7 weken boxrust weer alles oppakken, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:31

Zoals jullie in dit topic [BEH] Hoefijzer verloren>kneuzing>hoeflederhuid ontsteking en nu>. kunnen lezen heeft mijn paard nu 7 ong weken boxrust moeten krijgen. Ik moet donderdag weer met hem naar de dierenarts en zoals hun dachten kan er dan weer een hoefijzer onder oftewel kan dan weer rustig aan gaan beginnen.
Het is een 4 jarige die ong 7 maanden onder het zadel was. Ik heb daarvoor ook een lastige periode gehad omdat hij nogal bokkerig was (longeerde hem wel voor het rijden). Ben er ook een keer afgevallen. Dus zat er even helemaal doorheen en toen is het een paar weken goed gegaan tot dat hij iets kreeg.
Mijn vraag is is het verstandig om hem weg te brengen bij iemand die hem even verder doorrijden of ...? Dit kan overgens wel bij mij op stal (zolang ik maar betaal Knipoog) Ben zelf niet zo'n held als jullie begrijpen wat ik bedoel.

P.s voor de mensen die mijn vorige topic niet helemaal doorlezen: het enige wat wel mocht is stappen aan de hand.
Laatst bijgewerkt door C_Star op 12-10-08 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: 4jr paard na 7 weken boxrust weer alles oppakken, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:34

Ik mag toch hopen dat hij niet ECHT 7 weken in zijn stal heeft gestaan en er niet uit is geweest?? Als dat zo is dan heb je nu een behoorlijk groot probleem met een 4 jarige die 7 weken zijn energie niet kwijt kon.
Maar ik neem aan dat je toch wel hebt gestapt met hem...hoop ik van ganse harte.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:37

ja haha, dat hoop ik ook voor je. Wat een drame voor een paard, boxrust!

Ik neem boxrust altijd met een korreltje zout, het is en blijft een dier..

anyway. ik zou je paard eerst eens twee dagen lekker buiten laten staan, en daarna gewoon zelf erop klimmen. Wat ook weer afhangt van jou ervaring etc..

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:38

aerdenhout1 schreef:
Ik mag toch hopen dat hij niet ECHT 7 weken in zijn stal heeft gestaan en er niet uit is geweest?? Als dat zo is dan heb je nu een behoorlijk groot probleem met een 4 jarige die 7 weken zijn energie niet kwijt kon.
Maar ik neem aan dat je toch wel hebt gestapt met hem...hoop ik van ganse harte.

Dan moet je mijn topic even lezen. Daar staat het in! Oftewel wel gestapt elke dag, maar ook dat was een drama (logisch)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:39

Ja ik heb er ook even niet omgevraagd. Als de DA dat zegt dan hou ik me daar ook aan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:41

ik zou em ook eerst een paar daagjes in de wei laten staan en er dan pas weer opklimmen.
ik zou er eerst zelf op klimmen en kijken wat ie doet. het kan zomaar zijn dat je er gewoon mee wegrijd Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:41

Ik kan me er iets bij voorstellen! Wat je zou kunnen overwegen is, om in overleg met je dierenarts, er wat kalmerends in te gooien een aantal dagen.
Als je paard echt uit zijn plaat gaat en een verkeerde beweging/ draai maakt heb je kans dat hij zich weer in de nesten werkt en je terug naar af bent.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:42

En ik begrijp dat je van je dierenarts er op moet gaan zitten?? Nee toch?

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:45

Ik zou hem niet ergens naar toe laten brengen. Maar als iemand bij je op stal met meer moed (en ervaring?) bereid is het te doen zou je dan wel kunnen overwegen.
Maar meteen erop zou ik inderdaad zeker niet doen, zou gewoon weer van begin af aan beginnen, ik neem aan dat je gewoon alle tijd heb.

Mijn paard werd na 2x 2 dagen boxrust al helemaal gek. Maar ik moest wel omdat ze echt precies op de voorkant van de kogel nietjes had, welke dus al een keer eruit waren geschoten dus dan was ik nu wel verder geweest. De eerste keer is ze er ook wel uitgeweest om te stappen, tweede keer mocht dat dus echt niet maar was maar 2 daagjes..
Laatst bijgewerkt door xShanty op 12-10-08 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:45

aerdenhout1 schreef:
En ik begrijp dat je van je dierenarts er op moet gaan zitten?? Nee toch?

Staat dat ergens dan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:54

Ik maakte dat eruit op..verkeerd gelezen dus...gelukkig.
Wou al zeggen, laat hij er zelf maar op gaan zitten dan, hoeft nu niet!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:28

Ik neem aan dat de dierenarts je wel een schema mee geeft hoe je je paard weer voorzichtig aan kan laten wennen aan het werk. Ik lees hier tussen de regels door dat je zelf wat angstig bent om hem weer op te pakken. Ik zou daarom een ander vragen om eerst weer te beginnen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:40

tranquigel is misschien een idee? heb ik ook weleens geprobeerd..

kost weinig en het is even wat veiliger. Maar nogmaals, ik zou hem eerst een paar dagen buiten zetten en dan erop!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:29

Vandaag bij de DA geweest, maar helaas is het nog niet goed genoeg en moeten we weer komende 6 weken alleen maar stappen. Huilen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:31

Het is in ieder geval al iets..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:33

Jeetje zeg, arm paard. Ik ben totaal niet voor boxrust en heb het gelukkig nog niet voorgeschreven gekregen. Althans niet dat het echt moest.

Het blijkt dat het nooit bewezen is dat het ECHT helpt. Ik zou dus eigenlijk kiezen voor 24/7 naar buiten. Maar dat terzijde.

Wat je ook kan overwegen is hem de eerste paar keer iets verdovends te doen voor je erop gaat. Het klinkt heel cru, maar af en toe heb je geen keus.
Weg brengen zou ik persoonlijk niet snel doen, maar als je echt bang bent idd het overwegen waard. Moet je alleen nog langer wachten voor je er zelf weer op kan.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:33

Ik heb 9 maanden met mijn paard moeten revalideren, en nu gaat alles weer goed. En natuurlijk iedere dag paar uurtjes uit de box, ik vind persoonlijk dat je het niet kan maken om je paard 24/7 op stal te laten staan. Zeker niet bij zo'n jong dier.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:39

1 advies, als alles achter de rug is, ga er zelf niet voor de 1ste x op.het is een jong dier, en je bent zelf wat angstig. neem geen risico, dan ben je wel ff wat geld kwijt, maar het risico dat het fout gaat.... dan ben je verder van huis. veel sterkte verder, en idd ff overleggen over hoe je het beste kunt beginnen straks, en missch is iets kalmerends geven idd wel een goed idee....

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:42

Ik was er ook niet blij mee voor mijn paard, maar ze zeiden ook de DA als je het niet doet dan is de kans groot dat het weer helemaal fout gaat met zijn hoef. Dus ja heb weinig keus. Wegbrengen hoef ik niet, want sta bij een hippisch centrum dus kan hem bij hun neerzetten en dan kunnen hun evt alles oppakken zolang ik maar betaal.
Helaas zijn we nog lang niet zo ver moet eerst kijken hoe het deze komende 6 weken gaat.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:55

ik krijg het idee dat als het paard goed is, de ts er dan weer meteen op moet gaan rijden ?
Als er nu alleen gestapt wordt zou ik dat als er weer een accoord gegeven wordt eerst uitbouwen naar langer stappen aan de hand en dan een rustige draf aan de hand en dat ook rustig weer opbouwen. Los gooien, in het land zetten is veel te link met de kans op beschadigingen, evenals verdovingen, lekker als dat paard zijn controlle kwijt is over zijn benen.
Ts, als het voor jou lastig is om de controlle over je paard te houden met het stappen, zoek dan hulp of laat iemand je helpen. Maar dit laatste vul ik in, misschien gaat het stappen prima.
Ik zou sowieso hulp/ instructie gaan zoeken als je wat moeite heb om er straks weer op te stappen, maar dan zou ik eerst wat conditie en spiermassa opbouwen. Succes

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 17:08

garny95 schreef:
ik krijg het idee dat als het paard goed is, de ts er dan weer meteen op moet gaan rijden ?
Als er nu alleen gestapt wordt zou ik dat als er weer een accoord gegeven wordt eerst uitbouwen naar langer stappen aan de hand en dan een rustige draf aan de hand en dat ook rustig weer opbouwen. Los gooien, in het land zetten is veel te link met de kans op beschadigingen, evenals verdovingen, lekker als dat paard zijn controlle kwijt is over zijn benen.
Ts, als het voor jou lastig is om de controlle over je paard te houden met het stappen, zoek dan hulp of laat iemand je helpen. Maar dit laatste vul ik in, misschien gaat het stappen prima.
Ik zou sowieso hulp/ instructie gaan zoeken als je wat moeite heb om er straks weer op te stappen, maar dan zou ik eerst wat conditie en spiermassa opbouwen. Succes

Gelijk erop zitten zeker niet dan kan ik al beter gelijk naar het ziekenhuis lopen. Voor deze periode moest ik hem al elke longeren voor het rijden anders "rare bokken sprongen".
Stel dat ik met hem eerst ga draven aan de hand nou dan gaat het zeker mis dan explodeert hij. Dat heb ik nu al als ik met hem ga stappen.
Iets geven zo evt een optie zijn voor het begin.

Maar kortom hij is dan bijna 4 maanden niet onder het zadel geweest dus denk maar niet dat ik er zo even op ga zitten dan vraag je om problemen Knipoog

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:36

Als hij weer mag... eerst paar dagen naar buiten, liefst een week. Dan gaan longeren, en buiten laten staan nog. Iig overdag. En dan afhankelijk van hoe hij zich gedraagd bekijken wanneer je er weer op gaat. Vind je het zelf eng, laat het dan doen door iemand die het niet eng vind, want je brengt het zeker wel over op je paard, en dan krijg je juist gedonder. Maak het de eerste keer ook niet moeilijk, maak eerst maar moe aan de longe, longeren met zadel ook, en dan voor het oefenen nog eventjes erop. Nu met dit weer kan ik zelf ook weinig met mijn 4jarige. Gisteren hebben we nog wel gereden, maar terwijl we er waren werd de bak al aardig nat, dus vandaag kon er nix. Dus gisteren was veel binnen, en vandaag alleen maar. Hoop dattie morgen iig weer beetje op de wei kan. En als het ff lukt morgenochtend ga ik losgooien. Dat kan je ook nog doen eerste keren, ipv longeren, dan kannie nl echt helemaal de gek uithangen, mocht hij daar behoefte aan hebben.