probleem bij opzadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gerano

probleem bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 14:54

ik heb sinds een aantal weken een nieuw paard. Hij is superlief en braaf. Enkel bij het aansingelen van mijn zadel doet die constant zijn kop omhoog, slaat met zijn staart, staat niet meer stil, etc. Nu heb ik gaan kijken of de singel niet goed is of zo, maar de vorige eigenaar die had exact dezelfde singel maar dan als dressuursingel. Voor ik hem kocht heb ik hem ook een aantal keer gereden maar dan met het zadel van de vorige eigenaar, en daarmee was er geen probleem met het aansingelen. ZOu het aan mijn zadel kunnen liggen? Ik heb een kieffer aachen, en het al door verschillende mensen laten zien, maar die zeggen telkens dat die goed is voor hem.

weet er iemand wat het zou kunnen zijn?

KiWiKo

Re: probleem bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:56

is toch het zadel denk ik Lachen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:00

was de andere zadel een vz zadel en deze dressuur, dat kan inderdaad problemen geven.... !

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:01

Denk idd ook dat het het zadel is, tenzij hij het ook bij het andere zadel deed.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:02

het ander zadel was dressuur en dit is vzh

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:03

Of je singeld te snel aan, of te strak.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:07

ik singel zeker niet te snel aan, doe dit altijd in deeltjes

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:09

Heb je er al een expert naar laten kijken?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:12

Het hoeft niet meteen het zadel te zijn hoor.
Mijn pony houdt ook totaal niet van aansingelen (ook sinds een jaartje pas denk ik) en het zadel is helemaal nagekeken door 3 professionals.

Misschien is het een keer net verkeerd gegaan en vind hij het sinds dien niet leuk meer?
Gewoon in stapjes aansingelen, belonen als hij braaf is, en negeren als hij vervelend doet.

Dat zou ik doen iig.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:42

als je paard het met dat andere zadel niet deed en nu wel is hij duidelijk genoeg.....leg het andere zadel er nog een keer op en vergelijk de zadels .....
in een dressuurzadel zit je anders als in een vz zadel, ook mijn paard wordt "boos" en kan niet alle merken zadel op zijn rug hebben, omdat de bespiering achter zijn schouderblad gigantisch uitzetten met het zwaardere werk maar ook als hij even gaat showen.....hij vind een vz zadel fijner .
Een zadel kan prima liggen, maar toch tijdens het werken juist niet.....is afhankelijk van bouw en (on)bespiering !

Ook telt het met zo'n probleem of het paard nog op de voorhand loopt en daarom pijnlijke voorbeenspieren heeft, dus andere manier van trainen/lopen als bij de vorige eigenaar (in dit geval zou hij dus slechter lopen!) met deze gevolgen....als dit speelt reageerd hij ook op jouw hand als je achter zijn voorbenen drukt waar de singel normaal gesproken ligt.....

Ook bij dravers en hackneys speelt dit probleem vaak !

Een zadel moet goed liggen, maar een paard moet zich er ook goed onder kunnen bewegen.....dus ook moeten kunnen verzamelen (Spieren aantrekken en dikker worden) en weer loslaten (langer en dunner worden van de spieren)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:35

Het hoeft inderdaad niet meteen het zadel te zijn, maar in dit geval denk ik wel dat het zo is. Omdat het paard het eerst niet had met het zadel van de vorige eigenaar. En nu wel moeilijk doet met een ander zadel.

JOYCE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:21

ik ben bang dat het aan het zadel ligt want ik heb vaker van deze problemen gehoort je moet er maar eens een goeie zadel maker bij laten komen

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:58

Misschien moet je wat meerdere zadels gaan proberen? En kijken of hij bij deze beter reageerd, ik zou ook gaan denken dat het aan het zadel ligt of heeft hij misschien last van zn rug?

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:33

als het niet aan het zadel ligt mag je ook wel eens gaan nadenken of je het paard niet te voregn de singel strak trekt!,, dit komt nl wel vaker voor als je het te vroeg doet, zonder eerst wat getsapt te hebben... er treedt dan nl verzuring op!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:20

Ik denk ook dat 't het zadel is... Of je moet hem ineens heel hard hebben aangesingeld en een trauma hebben gegeven, maar dat zal wel niet.. Knipoog Je zou het eens uit moeten testen denk ik, gewoon dat 'oude' zadel of een vergelijkbaar zadel er op te liggen, dan ben je er snel genoeg achter... Succes Lachen

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:45

volgens mij is het idd tog het zadel , of je moet hem anders aansingelen dan dat de andere eigenaren hebben gedaan?

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:56

ik heb gisteren zijn oud zadel nog eens geprobeerd, en het is dan ietsje minder, maar is het mogelijk dat hij dat nog associeert met het andere zadel?

aansingelen zou ik zeker niet verkeerd, ik doe he taltijd stapje per stapje

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:31

oke, anders moet je het proberen met belonen, zodat die het asocieert met iets prettigs?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:35

WIE zeggen dan dat het zadel goed past?
Is dit een goede zadelmaker geweest?

Ik ben benieuwd, ik heb het idee dat veel mensen denken te weten of een zadel past of niet terwijl ze er eigenlijk niets vanaf weten. Ik weet het ook niet en daarom oordeel ik zelf ook niet over mijn zadel.
succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:40

Dit lijkt me toch duidelijk het zadel
Kieffers zijn vrij smal en misschien heeft jou paard wel een vrij brede welvelkolom..
De meeste mensen (zelfs zadelmakers) hebben totaal geen verstand van de pasvorm van zadels in combinatie met de anatomie van het paard

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:57

en wie zouden er dan wel verstand van moeten hebben?

ik zou het zadel toch nogmaals laten nakijken door een proffessional.