Ontspanning of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Ontspanning of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 21:18

Ik heb een heel gekke vraag waarschijnlijk, maar ik kijk altijd met verbazing naar mijn ruin na het rijden. Heb dit nog nooit gezien bij andere ruintjes die ik heb gereden.

Als ik met mijn paard heb gereden, heeft hij altijd een 'stijve'. Kan dit duiden op klophengst ofzo? Herkent iemand dit verschijnsel? Ik heb Sam vanaf dat hij anderhalf is en toen was hij al geruind. Mijn lief heeft hem wel weten te traceren en we weten nu dat hij operatief is geruind omdat hij een liesbreuk had. Volgens de castreur gingen alle hengsten bij hem weg als ie 2 ballen had verwijdert. Dus dan zou Sam geen klophengst kunnen zijn. Maar ja, het verhaal en de waarheid kunnen verschillen natuurlijk. Hij heeft er verder geen last van hoor, en ik ook niet, maar ik vraag me echt af hoe dit kan. Hij hoeft nooit te plassen. Tot nu toe doet hij dit overigens alleen bij amazones. Bij mijn man doet ie het nooit!

Mss kent iemand overigens de fokker van Sam? Hij komt uit Maasbree. Ik zou het wel leuk vinden om meer te weten nog over Sam zijn achtergrond. De fokker was heel summier met informatie toendertijd.

sander_lotte

Re: Ontspanning of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:34

Hoi,
de meeste ruinen die ik ken halen hun dingetje uit als er een vrouwelijk peroon bij hun is. Dat wil niet per se zeggen dat het een klophengst is, maar zijn het gewoon mannelijke hormonen... Ruinen hebben ook nog hormonen hé, alleen veel minder als een hengst.
Mijn hengstje haalt zijn dingetje ook wel eens uit als ik bij hem ben. Het is wel grappig om te zien, maar ik trek me er niets van aan Haha! Zolang ze niet op me springen heb ik er geen problemen mee Vork

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:07

Kan idd ontspanning zijn, mijne doet het ook, alleen gaat hij dan meestal plassen. Z'n weidegenootje loopt trouwens de hele dag te showen met z'n 5e been. Vindt hij lekker lopen ofzo ik weet t niet.. Tong uitsteken Ik denk trouwens niet dat t een echte 'stijve' is, maar dat hij m gewoon laat hangen.. of t moet bij de jouwe anders zijn...

lesje "wat zijn merries, wat zijn mensen" geven? Clown

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:55

Fem_daf schreef:
Kan idd ontspanning zijn, mijne doet het ook, alleen gaat hij dan meestal plassen. Z'n weidegenootje loopt trouwens de hele dag te showen met z'n 5e been. Vindt hij lekker lopen ofzo ik weet t niet.. Tong uitsteken Ik denk trouwens niet dat t een echte 'stijve' is, maar dat hij m gewoon laat hangen.. of t moet bij de jouwe anders zijn...

lesje "wat zijn merries, wat zijn mensen" geven? Clown

Als het is zoals de ruinen die ik ken, is het niet gewoon laten hangen Haha! Het 5e been is écht stijf, met samentrekkingen(ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen Vork )

Dat lesje zou inderdaad geen slecht idee zijn Clown

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:26

Mijn ruin doet dit ook altijd. Volgens mij is het meer een teken van ontspanning. Bij hem weet ik zeker dat hij geen klophengst is, al heeft hij nog weleens hengstenstreken als je niet oppast.
Hij doet het altijd wanneer ik hem uitgebreid poets of na het rijden als hij moe en tevreden is..
Ik vind het eigenlijk wel makkelijk omdat ik dan meteen even heel het zaakje schoon kan maken (verkomt nare luchtjes Knipoog )
Maar tegenwoordig krijgt hij eigenlijk nooit meer een "stijve", hij laat hem gewoon hangen.
Mijn hengst laat hem ook weleens hangen, maar die doet het echt uit opwinding. Die slaat hem ook steeds tegen zijn buik aan met samentrekkingen. Maar zijn gedrag is dan ook heel anders.