pony is bang voor alles met buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bootje32

pony is bang voor alles met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:53

Mijn pony, Mano, een 4 jarige Welsh pony, is met buitenritten voor alles bang. Ik heb hem nu ongeveer een jaar. Als ik van huis ga, moet ik eerst een stuk langs een parallelweg, dat gaat wel goed. Maar na een tijdje wil ik dan een andere weg in, maar dat wil hij dan niet. Hij gaat dan stilstaan, en als ik been geef, gaat hij achteruit. Hoe meer been je geeft, hoe harder hij achteruit loopt Clown . Nou goed, dan moet hij maar achteruit die weg op, denk ik dan. Dat wil hij dan wel. Halverwege kan ik dan wel weer vooruit.
Maar dan kom ik op langs een huis, dat is echt súper eng. (vindt Mano.) Hij wil dan écht niet meer vooruit, staat dan ook echt te trillen. Ik moet dan maar weer achteruit erlangs.
En dan komer er koeien. En als die beginnen te lopen, is dat ook weer eng. Weer achteruit erlangs.
Ik wordt er echt gek van Boos! ! Ik kan ook nooit eens lekker galopperen, want dat vindt hij te eng. Ik vind dit echt heel irritant, want ik kan hier super goed buitenrijden, maar Mano vindt alles eng, waardoor het niet meer leuk is. Eén boerderij krijg ik hem helemaal niet meer langs .
Met een andere pony gaat het wel goed, maar ik wil ook wel graag alleen kunnen buitenrijden.
Wat zouden jullie doen? Gewoon geen buitenritten meer? Of juist extra vaak? Ik kan niet te vaak, want ik rij ook wedstrijden, en daar wil ik hem dan wel goed op voorbereiden. En zoals hij nu is vind ik het niet eens meer leuk.
Alle tips zijn welkom!

Anoniem

Re: pony is bang voor alles met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:55

Ik zou een poosje met een bomproof pony erbij gaan rijden, die laat zien dat het NIET eng is..

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:59

Dat kan ik wel een keertje doen, maar dat heeft geen zin. Dan is hij wel braaf, maar daarna vindt hij alles weer net zo eng. En om het vaker te doen, dan moet die ander ook maar net tijd hebben.. En we zitten ook allebei nog met school.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:03

Ik zou net heeeeeeeeeel vaak gaan buitenrijden Tong uitsteken. Ik heb een halfarabische verzorghengst en vroeger had hij ook van heel veel schrik en bij elke merrie was 't om zeep Tong uitsteken. Nu, een jaar buitenrijden later (alleen en in groep) kijkt hij alleen maar verschrikt naar tractoren en bij merries probeert hij nog nauwelijks Tong uitsteken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:09

Het probleem is dat je pony je niet voldoende vertrouwd om langs al die 'enge' dingen te lopen. Het probleem is dus niet het buitenrijden, maar jullie relatie samen.

Toen ik mijn paard net had, kreeg ik hem niet eens het erf af; niet ernaast, niet met een ander paard, helemaal niet. Hij ging staken,. stijgeren, achteruitlopen, op hol enz. Wat ik heb gedaan in eerst in de vertrouwde omgeving nieuwe dingen introduceren: Auto's die in de bak reden, honden, plastic, mensen met paraplu's etc. Ook ben ik met hem gaan freestylen volgens Parelli. Dat heeft mij ontzettend geholpen mijn paard beter te begrijpen en heeft onze relatie dusdanig verbeterd dat ik hem nu, anderhalf jaar later, met alleen een towtje om z'n nek veilig rond kan sturen.
Toen hij al die 'enge' dingen in de vertrouwde omgeving niet meer zo eng vond (eerst aan de hand geoefend, daarna in het zadel. Parelli heeft er een mooi stappenplan voor in de oude level pakketten). Ben ik buiten gaan wandelen met een braaf paard erbij. Dat paard ging dan voorop. Uiteindelijk vertrouwde mijn paard me zo, dat ik hem aan de hand alleen buiten kan stappen en draven (ik voor de neus van het paard voorop). Daarna ben ik stukje bij stukje van positie verandert, totdat ik ter hoogte van het zadel ongeveer kon lopen en mijn paard dus voorop liep.

Dat ging eigenlijk heel snel, duurde maar een paar weken elke dag een stukje. Uiteindelijk besloot ik om eens een buitenritje te maken met een ander paard erbij en ik op mijn paard erachteraan. Die stap was eigenlijk heel makkelijk toen. Mijn paard stond nog wel af en toe stil, maar durfde er wel langs als het andere paard er ook langs ging.

Tegenwoordig kunnen we in stap goed voorop en op sommige dagen ook in draf en galop. We rijden wel eens een stukje weg van de groep, zodat de andere paarden uit het zicht zijn en laten ze dan weer inhalen, soms blijven we achter en halen wij de groep in. ik probeer hem, als het goed gaat, zoveel mogelijk voorop of in elk geval naast de voorganger te rijden.

Ik heb er alle vertrouwen in dat hij over een half jaartje prima alleen naar buiten kan, maar ik ga het niet overhaasten; Als ik hem te snel alleen op pad stuur, verliest hij het vertrouwen in mij en dan ben ik veel verder van huis (letterlijk en figuurlijk).

Mijn advies is dus: neem de tijd zodat je paard je leert vertrouwen. Ik ga met mijn paard maar een keer per week naar het bos, maar we deden/doen veel relatie-oefeningen thuis. Ga voorlopig met andere paarden naar buiten en laat je paard vooroplopen. Als hij stil gaat staan, laat het andere paard inhalen en waarschijnlijk gaat hij er dan wel achteraan. Als je langs het enge bent, stuur je hem weer naast of voor het andere paard. Dit bouw je zo heel langzaam uit, heb wat geduld; je paard is nog jong en waarschijnlijk wordt hij nog niet zo lang bereden, veel dingen zijn nog nieuw voor hem. Vergeet dan ook niet dat een paard altijd bang is om opgegeten te worden; als een paard bang is, vreest hij voor zijn leven, jij wilt gewoon niet dat er ongelukken gebeuren. Dat is toch wel een inmens verschil. Werk aan jullie relatie samen en ga gezellig met andere mensen naar buiten. Veel succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:24

Het heeft idd te maken met het vertrouwen wat je paard in jou heeft. Maar als hij met een andere pony is, gaat hij er dan zonder te kijken langs al die dingen, of twijfelt die dan wel nog?? Verder is het wel vreemd dat hij er achteruit wel langs gaat. Als hij dan achterstevoren staat en hij echt doodsbenauwd is, zou hij tich ook wel kunnen vluchten??
Dus als hij dat niet doet zou ik toch eens opletten of ie niet ook een beetje overdrijft zo af en toe, maar ik neem aan dat je je pony wel goed genoeg kent om dat onderscheid te kunnen maken Knipoog

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:36

@ Alicia2u: Het klinkt goed, maar ik heb weinig verstand van freestylen volgens Parelli. Ik kan wel met Mano gaan wandelen, maar ik ben bang dat hij dan ervandoor gaat..
Kun je wat voorbeelden noemen van die relatie-oefeningen? Ik probeer thuis wel veel verschillende (enge) dingen te springen, in de bak durft hij dat wel. Dan vindt hij eigenlijk niks eng.

@ TiinkerGirl: Met een andere pony wil hij er wel gewoon langs. Maar als ik samen met iemand rij, wil hij eigenlijk alleen maar achter diegene lopen.
Ja, als hij achteruit loopt, kan hij zo weg, maar dat doet hij dan niet. Dan durft hij wel. Maar hij is wel echt bang, hij staat soms echt te trillen op zijn benen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:59

Prima dat hij in de bak niet zoveel eng vind. In het nummer van tijdschrift BIT legt Emiel Voest uit hoe je je paard bomproof kunt maken.

Dingen die je kunt doen (eerst in de bak, dan in de omgeving van de bak en langzamer wat verder weg), is bijvoorbeeld de oefening 'touch it'. Daarvoor moet je eerst je paard kunnen leiden terwijl jij ter hoogte van de zadelplek staat/loopt. Als dat goed gaat, ga je je paard voor uit uit op voorwerpen afsturen die je paard dan met z'n neus aan moet raken. Begin met iets makkelijks en iets wat niet eng is, zoals bv een letter van de bak.
Als je paard het spelletje door heeft kun je hetzelfde toepassen met enge dingen: een bal, een paraplu, een auto, een zeil etc. En nog later kun je dit spel spelen buiten de bak.

Als je bang bent dat Mano ervandoor gaat met wandelen, zoek dan iemand met een braaf paard die met jullie meegaat (wnadelend of rijdend maakt niet uit), maar probeer zoveel mogelijk voorop te lopen. Als Mano stil gaat staan, laat je het andere paard inhalen en kan hij daar achter aan lopen om vervolgens weer voorop te lopen.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:35

Dankjewel, ik ga het proberen! Haha!

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:19

En als er iemand naast loopt ook? Ik zou dan lekker oefenen of met iemand erbij, of met een ander paard erbij, en als hij het dan allemaal normaal genoeg vindt, kan je vanzelf ook stukjes alleen gaan doen. Hij is ook pas 4 he, als hij het alleen zo eng vindt, zou ik niet teveel forceren, anders gaat hij het misschien alleen maar enger vinden. Als je iemand mee laat lopen, laat het dan ook iemand zijn die hij ook kent, zodat hij weet wat hij er aan heeft. Ikzelf ga ook steeds verder met mijn pony, eerst altijd met iemand ernaast, ging supergoed, later paar keer met een ander paard (en iemand daarop) ging supergoed. Toen alleen, ging eerst ook super, toen ineens niet meer, en nu benk weer stap terug, gewoon iemand meenemen, op veilige stukken, waar hij niet de weg op kan schieten kan je dan lekker draven enzo, maar neem de tijd en wil niet teveel in een keer.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:52

Ik denk dat ik naar aanleiding van de reacties eerst alleen maar met iemand anders samen naar buiten ga, en dan proberen voorop te rijden, van de ander weg te rijden, enz. En als dat goed gaat, probeer ik het een keer in mijn eentje, maar dan moet het wel eerst helemaal goed gaan met iemand anders erbij, dat hij dan gewoon voorop wil lopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 01:26

Ben je niet zelf onbewust bang geworden voor die punten waarop hij gaat klieren? Heb het met mijn merrie ook wel eens, dan heeft madam plotseling geen zin meer en alleen nog een achteruit. En toen ze merkte dat ik op die punten ook de kriebels kreeg maakte ze er alleen maar meer misbruik van (Fjord, hihi, die zijn niet dom)

Is het wel echt angst, of is het een trucje? Maakt nogal verschil uit. Bij mijn dame was het een trucje en ik ben een keer toen ik het spuugzat was woedend afgestapt, heb haar uitgescholden voor alles wat ik kon bedenken (en dat is flink wat) en een rotschop gegeven waar ik haar kon raken, er direct weer opgesprongen en veel been gegeven en het probleem was de wereld uit.

Als ik samen met anderen rij is er niets aan de hand, zolang ze maar voorop loopt.

Ik denk dat jouw paard inmiddels weet dat jij onbewust op voorhand al reageert op de punten waar hij moeilijk gaat doen. Werk dus vooral aan je eigen zelfvertrouwen! Paarden voelen het kleinste gevoel van onrust bij hun ruiter perfect aan.

Mischien werkt het ook om een paar keer die route aan de hand te doen (wel met hoofdstel in de eerste instantie, zodat je net iets meer te vertellen hebt) en hij aan jou kan zien dat er niets aan de hand is. Je kan hem dan voorzichtig laten zien dat er niets is en hem er langzaamaan steeds dichter bij laten komen. Als hij jou vertrouwt volgt hij je wel en als jij gaat kijken wekt dat zijn nieuwsgierigheid op, totdat hij het zelf gaat onderzoeken en tot de conclusie komt dat het niet eng is als jij het ook niet eng vind. Mijn merrie volgt me aan de hand blindelings, wij hebben laatst zelfs een bouwplaats van dichtbij bekeken vanwege de zeer enge herrie die daar gemaakt werd. Is nu ook niet eng meer, ze loopt er nu aan een lang teugeltje langs in stap en draf en flirt wat met de bouwvakkers.

En binnenkort is het herfstvakantie, mischien kan je dan een aantal keren met anderen naar buiten gaan en andere paarden hem laten zien dat dingen echt geen paardenvlees eten.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:22

hoi, als ik jou was zou ik eerst met meerdere paarden op buitenrit gaan!
die nietbang zijn, dit brengen ze dan ook over op jouw paard, zorg dat je een bekende route aanhoudt en als je paard ergens van schrikt maar er toch weer lans gaat beloon der da nheel overdreven: GOED ZO, BRAVE MEID!!
je zegt dat je paard een paar stapjes achteruit loopt het is zeker een koudbloed? warmbloeden waren er al vandoor gegaan.
en je moet nooit denken, oo dit kan hij eng viinden ooh dat kan hij eng vinden, dit breng je dan over op je pony!!

ik hoop dat je er wat aan hebt!

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:11

Fab_Love_Emm schreef:
hoi, als ik jou was zou ik eerst met meerdere paarden op buitenrit gaan!
die nietbang zijn, dit brengen ze dan ook over op jouw paard, zorg dat je een bekende route aanhoudt en als je paard ergens van schrikt maar er toch weer lans gaat beloon der da nheel overdreven: GOED ZO, BRAVE MEID!!
je zegt dat je paard een paar stapjes achteruit loopt het is zeker een koudbloed? warmbloeden waren er al vandoor gegaan.
en je moet nooit denken, oo dit kan hij eng viinden ooh dat kan hij eng vinden, dit breng je dan over op je pony!!

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Nee, het is een warmbloed, maar hij gaat er niet vandoor gelukkig. En als hij achteruit loopt, dan doet hij dat zo 10 meter als ik hem niet omdraai (dus niet een paar stapjes). Maar goed, dankjewel Haha!

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:38

idd een x met een 'lokpaard' die buitenrit doen! en altijd die ontspanning proberen vast te houden!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:43

Mijn pony was ook altijd overal bang voor
Bij alles wat ik tegen kwam afgestapt en laten zien dat niet echt was.. haar gerust stellen en veel praten tegen haar dat deed ik..
Nu 2 jaar later zijn we flink gegroeit en kunnen we echt goed rijden en ook galopperen langs vanalles.. maar nog steeds blijven dingen soms herhalijk eng dan stap ik weer af leg er evt snoepje op ofz ga erbij zitten..

Mijn pony is totaal niet sociaal en als ik met ander paard ging rijden werd het enkele erger als beter.
neem de tijd en bekijk het vanuit haar oogpunt en niet vooruit drijven want ook dat werkt tegen een paard ergens voor dwingen heeft bijna tot nooit effect !