Terug na met pensioen te zijn geweest...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Terug na met pensioen te zijn geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:53

...en het gaat super! Vanwege zware artrose was mijn meisje al met pensioen, maar ze is weer zo opgeknapt dat we lekker aan het opbouwen zijn. Vorige week heb ik voor het eerst een vol halfuur kunnen lessen. Haar conditie word steeds beter, en ze heeft al weken geen pas kreupel meer gelopen.
Ik zou niet weten wat ons niveau is, nog geen B denk ik. We zijn echt in een opbouwfase.

Het is nu de bedoeling dat ze meer op het achterbeen komt, en minder op mijn handen gaat leunen. Dat is echt het grootste probleem, ze duikt in mijn handen en ik ga dan terugtrekken en vasthouden. Ze komt dan veel te diep en kiepert op de voorhand, wat niet goed is voor haar benen (artrose zit linksvoor). Ik probeer nu weer elke week te lessen, zodat we er even goed aan kunnne werken. Ook werken we aan de stelling, en probeer ik mevrouw te leren wat het verschil is tussen een haflinger en een kruisraket...

Ter illustratie,
Haflinger:
Afbeelding

Kruisraket:
Afbeelding

Pony snapt het niet zo goed...
Afbeelding

Ze is dus nogal druk, en gaat regelmatig in mijn handen hangen en naait er vervolgens tussenuit.
Dat geeft dit soort plaatjes:
Afbeelding
En dan moet je weleens creatief remmen...
Afbeelding

Gelukkig was ik niet de enige die er last van had.
Afbeelding
Ik heb dus geprobeerd haar rustig maar tóch voorwaarts te laten draven, en voordat ze de kans kreeg te gaan hyperen haar op mijn zit terug te nemen naar stap.

Dit plaatje ben ik wel blij mee, jammer dat ik er dan weer zo stom op moet zitten.
Afbeelding
Even een stukje halsstrekken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het bewijs: ze kan ook galloperen op links!
Dit heeft ze in al die tijd dat ik haar rijd, nooit echt gekunt. Ze zit nog steeds vaak verkeerd, maar het gaat steeds beter.

Afbeelding
(en nee, het is geen ruin. Dat zijn haar uiers.... Nagelbijten / Gniffelen )

Puntjes voor mezelf:
*LOSLATEN!
*Niet achterover hangen.
*Recht boven het paard blijven zitten.

Chaelle

Re: Terug na met pensioen te zijn geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:09

Je paardje heeft zware artrose gehad, heb je van een dierenarts terug het advies gekregen op te bouwen? Ik denk niet dat het heel goed is voor haar om in zo'n zware bak te rijden Sommige plaatjes geven geen leuk beeld vind ik. Het in je hand hangen en wegrennen heeft denk ik vooral te maken met het feit dat ze haar balans niet kan vinden. Probeer haar eerst met losse teugels neerwaarts voorwaarts te rijden tot ze op haar eigen benen loopt voor je haar weer oppakt. Het is een tijdje geleden dat ze nog heeft gewerkt, dus verwacht niet dat ze meteen op haar achterbenen komt. Dit moet je rustig aan opbouwen, door bv. overgangen te rijden, ophoudingen, en balkjes draven kan ook goed zijn. Verder zou ik aan je houding ook iets doen, bekken kantelen en schouders achteruit. Het is niet aanvallend bedoelt, maar het zou zonde zijn dat ze hervalt! Ik vind het wel een leuk paard Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:11

Ik vind het ook een beetje vreemd dat je een paard met zware artrose weer oppakt? Artrose gaat toch nooit meer over? En als je paard van dat vluchtgedrag toont waarom rij je dan met zweep? Ik ga verder mee met Chaelle

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:13

Ik vraag me ook af van wie je het advies hebt gekregen om terug te gaan trainen...en hoe zwaar was die artrose dan?

Ik heb zelf ook artrose ( enkelgewricht volledig kraakbeenloos) en dit komt er ook nooit meer te zitten. Werkt dit bij een paard niet net zo?

Verder heb je uiteraard wel een leuk paardje Lachen

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:15

ik vind je pony erg leuk maar ik denk niet dat het verstandig is om al weer te gaan trainen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:18

Ja dat werkt bij een paard net zo.
Het is heel leuk als je nog wat kan doen met je paardje, maar in z'n zware bak?

Als mijn paardje zoiets zou krijgen, maar kon wel onder het zadel, dan had ik m gebombadeert tot lekkere bosklosser.

Gewoon van die kleine korte stap draf ritjes in de bos.
Dat deed ik ook met mijn pony die hoefkartol had in beide voorbenen.
Die liep ook niet kreupel, alleen wel als ik met hem echt weer in het werk ging.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:23

Ik heb te doen met je pony. Ooguitdrukking spreekt boekdelen.
Ik hoop dat je weet wat je doet Lachen
Zeker met die zware bak, daar zou ik zelf niet eens in rijden ongeacht of je nu een gezond paard hebt.

Ik ben benieuwd wat de redenatie is om haar terug op te pakken?
Ik vind haar verder te dik.. Een beetje beweging in de zin van lekkere wandelingen of staprondjes zullen haar geen kwaad doen, maar zo'n les als deze betwijfel ik..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:27

Ik doe wat zij aangeeft dat ze kan. Ik heb heel lang alleen maar gestapt, en haar zelf een beetje aan laten geven wat er nog kon en wat niet. Toen ze er op simpele stapritjes buiten vol enthausiasme vandoor begin te racen, ben ik langzaamaan wat meer werk gaan doen.

Ze is niet kreupel, geeft geen pijn meer aan bij het buigen van de kogel, en zit boordevol energie. Ik ben geen ambitieuze ruiter, en als het niet gaat dan gaat het niet, simpel. Ik ben al sinds het begin van de zomer rustig bezig met opbouwen, het is dus niet van de een op andere dag gegaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:31

Is het goedgekeurd door een dierenarts? Heeft die haar onderzocht en gezegd dat het weer kon?
Ik zou toch echt niet op een paard stappen wat zware artrose heeft... ookal ziet het er van buiten uit dat ze geen enkele pijn meer heeft.... dan wil ik toch echt eerst goedkeuring door een DA..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:34

Ik zou toch voorzichtig zijn met je paard. In zo een bak rij ik mijn gezonde paard niet eens.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:35

Zware artrose en dan op een creatieve manier remmen???

Enig idee wat een optater zo een been krijgt als je op die manier je paard omtrekt?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:41

Ik zou met geen 1 paard in zo'n zware bak willen rijden. Ik hoop ook dat je weet wat je doet. Ik weet dat paarden kunnen rijden met artrose, zolang ze GOED worden gereden. Maar, dat achter wege ik vind idd at ze erg veel op de voorhand loopt. EN je houding, je moet je zelf niet naar achtern gooien, je rug hol trekken of juist weer naar voren zitten(je doet het echt allemaal Tong uitsteken afwisselend per foto hihi Tong uitsteken) Probeer dus rustig te zitten, niet vast zetten maar dus wel gewoon recht op blijven, Net als je handen, je hebt ze de ene keer boven de hals, dan weer boven het zadel en er dan weer achter. Probeer ze op een lengte te houden daar waar je je paard niet tot last bent. Probeer ze ook wat meer te dragen soms. Ziet er dan heel wat netter uit. En klein schoonheids foutje; je tenen naar binnen Lachen

Veel succes verder en blijf naar je paard luisteren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:45

Paarden laten hun oren hangen als ze pijn hebben of als ze met rust gelaten willen worden. Let op het orenspel van je paard. De eerste foto vind ik nl niet echt prettig.

Je bedoelt het goed, ik val je niet persoonlijk aan. Maar ik zou de pensionhouder aanspreken op deze rijbak, schandalig om zo een bak aan te bieden aan je pensionklanten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:46

helaas nog iemand die niet kan zien dat het voor haar paard genoeg is? Kan goed zijn dat je paardje af en toe nog een rustige rit kan dragen, maar niet in zo'n zware bak en zeker niet op dat tempo, sorry... Ken nog een paard met niet eens erge artrose en na een week in zo'n bak rijden loopt die stokkreupel... Sorry meid, maar je paard kijkt ook niet vrolijk...

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:50

Ik ben gelukkig niet de eerste die reageert op de veel te zware bak, als de klachten nu niet meer merkbaar zijn dan kan je er op wachten met zo'n heel erg zware bodem. Zelf ben ik absoluut geen talent in paardrijden maar als jouw haflinger, die ik trouwens heel erg gaaf vind, er van door peert volgens jou, is het dan niet een manier om onder jouw manier van rijden uit te komen? Zelf heb ik 4 haflingers waarvan ook één met een hevig arthrose probleem. Hij loopt de sterren van de hemel in het 2 span omdat hij dan geen belasting op zijn rug krijgt en verder gaan we heerlijk het bos in en dan lekker stappend maar hij is er tot nu toe wel 18 jaar mee geworden, maar zo'n bak als waar jij in rijd daar krimp ik van in elkaar bij de aanblik alleen al.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:00

russel schreef:
Paarden laten hun oren hangen als ze pijn hebben of als ze met rust gelaten willen worden. Let op het orenspel van je paard. De eerste foto vind ik nl niet echt prettig.

Je bedoelt het goed, ik val je niet persoonlijk aan. Maar ik zou de pensionhouder aanspreken op deze rijbak, schandalig om zo een bak aan te bieden aan je pensionklanten.

Ze laten de oren hangen als ze pijn hebben? Oren die zwapperend naar jou zijn gericht is toch ontspannenheid en oplettenheid? of bedoel je dat niet Tong uitsteken Clown

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:07

Heel leuk dat het zoveel beter met je pony gaat, maar ben voorzichtig! Kalm aan!! (En je benen niet zover uitsteken, naar buiten)
En die bak... Mijn arabier zou er niet in werken, hij geeft altijd heel duidelijk aan als het te zwaar is...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:10

AngeliqueB schreef:
Heel leuk dat het zoveel beter met je pony gaat, maar ben voorzichtig! Kalm aan!! (En je benen niet zover uitsteken, naar buiten)
En die bak... Mijn arabier zou er niet in werken, hij geeft altijd heel duidelijk aan als het te zwaar is...

Mijn fries zou er ook neit in werken, die zou gewoon niet eens lopen denk ik. Die denkt dat echt van; what? wat denk JIJ nou? Loop zelf maar... Tong uitsteken

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:14

Zoals hierboven al vaker vermeld staat..die te zware bak Ja
Hij moet echt ploegen om vooruit te komen.
Je belast daarmee ook nog eens zijn kogels en pezen.
Heb je misschien de mogelijkheid om in een andere bak te rijden?
Of ga lekker wandelen in het bos..
Ik wil daarmee niet zeggen dat je helemaal niet meer mag/kan rijden omdat hij die artrose heeft, want rust roest. Het is juist goed om zo'n paard een beetje in beweging te houden maar liefst in een andere bak.
Wat betreft tips over het rijden zelf is moeilijk te zeggen in zo'n bak.
De oorzaak dat ze op de voorhand valt en zo rennerig is komt alleen maar door die zware bodem..
Jammer maar helaas.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:28

mijn god jouw paard spreekt boekdelen
die bak is voor haar veel te zwaar en niet te doen

zelf heb ik op mijn vorige pesnsionstal ook zo een bak gehad
dat was niet te doen en na plus minus 40 min was mijn paard op
gewoon veel te zwaar
maar als de bak gezakt is (het zand) dan is dit een super fijne bak om te rijden mits die ook recht gesleept is en er geen rijspoor is (hoefslag

ik zou dit mijn paard niet aandoen vooral niet met atrosse

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:30

onley schreef:
mijn god jouw paard spreekt boekdelen
die bak is voor haar veel te zwaar en niet te doen

zelf heb ik op mijn vorige pesnsionstal ook zo een bak gehad
dat was niet te doen en na plus minus 40 min was mijn paard op
gewoon veel te zwaar
maar als de bak gezakt is (het zand) dan is dit een super fijne bak om te rijden mits die ook recht gesleept is en er geen rijspoor is (hoefslag

ik zou dit mijn paard niet aandoen vooral niet met atrose

ik snap alleen niet dat je het niet inziet dat dit veel te zwaar is voor je pony

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:31

Arm dier...
Sorry voor de one-liner, maar heb er niet meer woorden voor. Wil je haar graag kwijt ofzo?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:38

Ben het erg met de andere eens, De foto geven een niet al te fijn beeld.
Vind het geen goed idee haar zo aan het werk te zetten, zeker niet in zoon zware bak.
Jij gaat toch zelf ook geen dingen tillen als je last hebt van je rug?

Mijn pony is ook een pony die last heeft gehad, van der benen en daardoor is het voor haar het het diervriendelijkst dat ze niet in een te zware bak loopt.

Maakt niet uit dat ze buiten wel lekker loopt, tuurlijk loopt ze buiten lekker omdat het daar gemakkelijke en niet zwaar voor haar loopt, Ik raad je aan gewoon lekker rustig buiten te blijven lopen met der. En als je aan het werk wil zoek dan asjeblieft een stal met een lichte bak .

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:39

nou nou zo kan die wel weer,
zeker is de bak te zwaar en dat word nu vaak genoeg gezegd,
als zij gewoon een beetje rijden doet op haar paardje is er niks mee,alleen zou ik je adviezeren om lekker buiten ritten toch te gaan maken(rustige)als die te gek is buiten laat je hem gewoon even los van tevoren,een paardje wat atrose heeft kun je gwoon niet meer in de bak rijden,dat is veelste zwaar,als je dit een tijdje blijft doen zal je merken dat die weer achteruit zal gaan,ik zou zeggen ga lekker na buiten dat zal je pony ook wel fijner vinden,vind het wel een super leuk ding.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:12

Ik ben ook erg benieuwd of een DA haar heeft nagekeken en heeft gezegd of het weer kon.

Je ziet duidelijk dat die bak voor haar veel te zwaar is. Misschien rustige stapritjes en wandelen. Dat kan ze vast beter aan! Jou houding is ook niet altijd even netjes. Probeer goed rechtop te zitten en je tenen naar binnen te draaien