Ik zou niet weten wat ons niveau is, nog geen B denk ik. We zijn echt in een opbouwfase.
Het is nu de bedoeling dat ze meer op het achterbeen komt, en minder op mijn handen gaat leunen. Dat is echt het grootste probleem, ze duikt in mijn handen en ik ga dan terugtrekken en vasthouden. Ze komt dan veel te diep en kiepert op de voorhand, wat niet goed is voor haar benen (artrose zit linksvoor). Ik probeer nu weer elke week te lessen, zodat we er even goed aan kunnne werken. Ook werken we aan de stelling, en probeer ik mevrouw te leren wat het verschil is tussen een haflinger en een kruisraket...
Ter illustratie,
Haflinger:

Kruisraket:

Pony snapt het niet zo goed...

Ze is dus nogal druk, en gaat regelmatig in mijn handen hangen en naait er vervolgens tussenuit.
Dat geeft dit soort plaatjes:

En dan moet je weleens creatief remmen...

Gelukkig was ik niet de enige die er last van had.

Ik heb dus geprobeerd haar rustig maar tóch voorwaarts te laten draven, en voordat ze de kans kreeg te gaan hyperen haar op mijn zit terug te nemen naar stap.
Dit plaatje ben ik wel blij mee, jammer dat ik er dan weer zo stom op moet zitten.

Even een stukje halsstrekken

En het bewijs: ze kan ook galloperen op links!
Dit heeft ze in al die tijd dat ik haar rijd, nooit echt gekunt. Ze zit nog steeds vaak verkeerd, maar het gaat steeds beter.

(en nee, het is geen ruin. Dat zijn haar uiers....
)Puntjes voor mezelf:
*LOSLATEN!
*Niet achterover hangen.
*Recht boven het paard blijven zitten.
Sommige plaatjes geven geen leuk beeld vind ik. Het in je hand hangen en wegrennen heeft denk ik vooral te maken met het feit dat ze haar balans niet kan vinden. Probeer haar eerst met losse teugels neerwaarts voorwaarts te rijden tot ze op haar eigen benen loopt voor je haar weer oppakt. Het is een tijdje geleden dat ze nog heeft gewerkt, dus verwacht niet dat ze meteen op haar achterbenen komt. Dit moet je rustig aan opbouwen, door bv. overgangen te rijden, ophoudingen, en balkjes draven kan ook goed zijn. Verder zou ik aan je houding ook iets doen, bekken kantelen en schouders achteruit. Het is niet aanvallend bedoelt, maar het zou zonde zijn dat ze hervalt! Ik vind het wel een leuk paard

afwisselend per foto hihi