Himyar schreef:Ik merk wel dat het grondwerk ook met rijden zijn vruchten begint af te werpen, want voorheen wilde hij de achterbenen er niet onder zetten.
Als ik je filmpje bekijk, dan gebeurd er van achter nog steeds helemaal niets. Ten eerste: er is totaal geen aanleuning (dus geen verbinding tussen voor en achter). De tact is ver te zoeken (gallopeert in 4-tact), er is totaal geen sprong in de galop en het paard draaft van achter. Tact, aanleuning en impuls ontbreken. Naast ontspanning de meest belangrijke basisaspecten.
Of je nu western of klassiek rijdt, gezien de foto's en het filmpje is het vlees noch vis...
Probeer je eens te concentreren op het goed voorwaarts van achter naar voren rijden, maak hem 'snel' van achter door veel tempowisselingen te rijden (in alle drie de gangen) en zo krijg je meer impuls. Concentreer je tussen de tempowisselingen er op dat je 1 tempo/1 ritme aanhoudt (dus het paard niet op eigen initiatief terug laten komen/onder je vandaan te laten lopen). Dat gaat je tact ten goede komen. Dit alles heeft geen nut zonder een goede aanleuning, dwz: nagefelijk, neus op de loodlijn en ontspanning in de kaak. Ik zou dan wel weer met een bit gaan rijden. Ik zou hem niet zo laag rijden als je op de ene foto laat zien. Dan gaat je paard alleen maar 'op zijn kop' lopen, zeker omdat je nog moeite hebt je paard in een juiste tact en met voldoende impuls te rijden. Je kunt dat voorkomen door hem goed voorwaarts te rijden als hijzo wil duiken, eventueel in combinatie met een korte ophouding met je buitenhand (ipv je paard 'op te lichten') Mijn mening is dat je bitloos geen fijne aanleuning kunt krijgen.
Verder denk ik dat je moet werken aan je houding. Ik zou een goede instructeur in de arm enmen als ik jou was. Of western OF dressuur... En combi gaat niet werken vrees ik...