Recreatie ruiter kruising western/klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Recreatie ruiter kruising western/klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:11

Ik ben geen wedstrijd ruiter. Ik reed voorheen western, maar ik heb nu les van iemand die les geeft in de academische rijschool. Daarom doe ik veel grondwerk met de kaptoom. Van deze instructrice moet ik mijn paard zijn hoofd met rijden oplichten. Echter op het moment heeft hij wat last van zijn mond, eind deze maand komt gelukkig de paardentandarts. Daarom rijd ik hem even niet met trens. Oprichten van hoofd en hals is met kaptoom wat moeilijker dan met bit. Mijn paard heeft spat, maar het gaat nu een stuk beter. Vandaar dat hij vaak probeert te smokkelen met het gebruiken van de achterhand.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Kissie_

Re: Recreatie ruiter kruising western/klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:33

Ik vind het er wel leuk uitzien! Ja Maar waar ik me erg aan stoor zijn je handen, ze gaan alle kanten op. Probeer ze op een plek te houden.

Op de 2e foto val je erg naar voren, maar kan moment opname zijn. Probeer rechtop te zitten en schouders naar achteren Lachen

Succes!

Sunset22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:36

leuk paard en ziet er goed uit zoals hierboven gezegd let echt op je handen en je voeten mogen ook wel wat netter Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:41

Inderdaad, ik zit altijd vreselijk met mijn handen te knoeien Boos! . En in galop heb ik erg de neiging voorover te vallen, hoewel dat niet constant het geval is. Echter als ik dat weer doe, heb ik er niet echt erg in Boos! . Bedankt voor de kritiek!
Nog een stukje film:
http://www.myvideo.nl/watch/5260292

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:53

Ik weet niet van wie je les hebt, maar het hoort niet bij de academische rijkunst om het hoofd van het paard 'op te lichten'. Integendeel, zou ik bijna willen zeggen.

Leuk paard heb je!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:02

Mijn paard heeft eerst als jonkie last gehad van zijn SI gewricht, vervolgens kreeg hij er een scheef staand bekken (pijn aan de kniebanden) overheen en toen de spat. Zijn enthousiasme om de achterhand te gebruiken, is daardoor natuurlijk altijd nog stukken minder geweest dan bij welk ander paard dan ook. Hij heeft allerlei trucjes ontwikkeld om de achterkant a.h.w. los te koppelen van de voorkant. Wat goed helpt echter bij hem, is zijn hoofd en hals op te richten tot de nek het hoogste punt is en hem dan wat nageeflijk te vragen. Hij komt dan beter van de voorhand af. Ik merk wel dat het grondwerk ook met rijden zijn vruchten begint af te werpen, want voorheen wilde hij de achterbenen er niet onder zetten. Dat is nu een stuk verbeterd.
Als ik hem de kans geef, loopt hij vaak het liefste zo:
Afbeelding

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:16

heb je nou van die lange sporen aan?? Dan mag je been ligging ook wel wat netter! Voor de rest weet k niet of ik het heel vriendelijk vind om met kaptoom te rijden.. maar dat is persoonlijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:29

Himyar schreef:
Ik merk wel dat het grondwerk ook met rijden zijn vruchten begint af te werpen, want voorheen wilde hij de achterbenen er niet onder zetten.

Als ik je filmpje bekijk, dan gebeurd er van achter nog steeds helemaal niets. Ten eerste: er is totaal geen aanleuning (dus geen verbinding tussen voor en achter). De tact is ver te zoeken (gallopeert in 4-tact), er is totaal geen sprong in de galop en het paard draaft van achter. Tact, aanleuning en impuls ontbreken. Naast ontspanning de meest belangrijke basisaspecten.

Of je nu western of klassiek rijdt, gezien de foto's en het filmpje is het vlees noch vis...

Probeer je eens te concentreren op het goed voorwaarts van achter naar voren rijden, maak hem 'snel' van achter door veel tempowisselingen te rijden (in alle drie de gangen) en zo krijg je meer impuls. Concentreer je tussen de tempowisselingen er op dat je 1 tempo/1 ritme aanhoudt (dus het paard niet op eigen initiatief terug laten komen/onder je vandaan te laten lopen). Dat gaat je tact ten goede komen. Dit alles heeft geen nut zonder een goede aanleuning, dwz: nagefelijk, neus op de loodlijn en ontspanning in de kaak. Ik zou dan wel weer met een bit gaan rijden. Ik zou hem niet zo laag rijden als je op de ene foto laat zien. Dan gaat je paard alleen maar 'op zijn kop' lopen, zeker omdat je nog moeite hebt je paard in een juiste tact en met voldoende impuls te rijden. Je kunt dat voorkomen door hem goed voorwaarts te rijden als hijzo wil duiken, eventueel in combinatie met een korte ophouding met je buitenhand (ipv je paard 'op te lichten') Mijn mening is dat je bitloos geen fijne aanleuning kunt krijgen.

Verder denk ik dat je moet werken aan je houding. Ik zou een goede instructeur in de arm enmen als ik jou was. Of western OF dressuur... En combi gaat niet werken vrees ik...

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:50

Ik ga mee met Jasmijn78, en ik vroeg me nog wat af, als het gebruik van de achterhand van je paard zo slecht is, waarom heeft hij dan springschoenen om? Dan kan hij toch nooit zijn ijzers eraf trappen?