Bang voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangii

Bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:23

Sinds kort rij ik bij een handelaar. Hij heeft vaak paarden die al een tijdje hebben stil gestaan. Ik ben toto nu toe alleen gewend aan pony's om te rijden en ben dus van de 3 keer dat ik op een paard heb gereden 2x ervan af ben gevallen. Het ging steeds zo; stappen gaat erg goed maar als ik begin te draven springen ze in galop aan en gaan dan over in rengalop. Zo ben ik die keren er van af gevallen. Ik ben nu steeds bang dat het weer gebeurd en ik krijg misschien een verzorgpaard van 1,72 Gaaaap Ik wil die verzorgpaard erg graag maar ben bang dat ik er weer vanaf ga vallen.

Heeft iemand tips??

labionics

Re: Bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:30

Wat er gebeurd is dat je je paard niet rechthoudt (op 4 benen laat lopen)
Als je paard aandraaft valt hij/ zij op de binnenschouder en moet aangalloperen om niet onderuit te gaan
Omdat jij zijn scheefheid niet corrigeerd gaat hij steeds harder.
Dus als je voelt dat je paard naar binnenvalt of steeds harder gaat stuur hem dan naar buiten (contrastelling), tot dat hij terug komt in tempo en onspan dan de teugel, zodra hij weer tempo neemt doe je het zelfde.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:33

Tja..wat wil je horen? Je klemt je benen waarschijnlijk te veel aan en als ze gaan rennen nog meer, waardoor het paard dus ook harder gaat. Kijk of je wat les kan krijgen op grote paarden, maar eigenlijk is er geen verschil tussen een paard van 1.80 of een pony van 1.10.Ik heb een welsh staan van nog geen 1.20 die vele malen moeilijker is dan het grootste paard van dik 1.80 hier op stal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:37

Misschien eens een paar lesjes op een manege zodat je aan het rijden op een paard kan wennen en van je angst af kan komen. Je hebt dan ook instructie bij de hand die je gerichte tips kan geven. Ik kan vanachter de pc niet beoordelen wat er bij jou fout is gegaan. Aandraven op een paard werkt namelijk niet anders als bij een pony.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:30

Helemaal met bovenstaande eens. Een paard is niet moeilijker dan een pony, hij is alleen wat groter en neemt grotere passen.
Probeer je eigen balans te houden en probeer te wennen aan de andere passen die hij maakt. Zolang jij rustig blijft en niet in paniek raakt, doet het paard het ook niet.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:40

Ik rijd ook paarden bij een handelaar en deze worden regelmatig bereden. Ten eerste vind ik dat dat ook moet om de paarden in goede conditie te verkopen etc.
Je kan voordat je gaat rijden eerst even longeren zodat hij wat minder fel is. en Inderdaad als hij naar binnenvalt goed je binnenbeen deraan en contrastelling.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:31

Ben het eens met het bovenstaande, maar bedenk wel dat als jij er met een onzeker gevoel opstapt, t paard ook onzeker wordt en daardoor ook rare sprongen kan gaan maken...
Verder moet je bedenken dat niet ieder paard hetzelfde is, en dat jouw toekomstige evrzorgpaard best anders kan zijn.
Een idee is om voortaan misschien de paarden die lang niet gereden zijn eerst los te gooien en te longeren met zadel en hoofdstel zodat ze kunnen wennen en hun eerste energie kwijt zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou ik ook aan het begin als je erop zit zorgen dat je even vijf minuten ofzo door iemand gelongeerd wordt....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:50

Als ze lang stil hebben gestaan voordat jij opstapt kun je ze misschien beter eerst even longeren ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:00

het enige verschil zijn een paar centimeters.......het is je eigen gevoel,en paarden/pony's pikken dat feilloos op.

als ze een tijd stil hebben gestaan idd longeren

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:32

Ik herinner mij de overstap van pony naar paard nog heel goed en ik vond het toch een heel verschil... Ik zat toen wel op een braaf paard en na 2 keer op een groot paard gereden te hebben was ik het al helemaal gewoon.

Misschien is het beter dat je even op 'rustigere' paarden (vb. bij een manege) rijd. Als je nu al schrik hebt om op grote paarden te rijden denk ik dat je beter kunt stoppen met die handelspaarden te rijden todat je zichzelf weer zeker voelt Lachen.

Want inderdaad... paarden voelen het aan wanneer je schrik hebt... en dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Waardoor jij nog meer schrik krijgt en zo blijft de negatieve cirkel bestaan...

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:53

Dankje voor alle berichten! Zal er zeker wat mee doen! We zijn op de manege (in de les) alleen maar bezig met de kerstkur waar we dus met z'n allen op pony's rijden. Dus zal tussendoor eens vragen Knipoog