hulpteugels bij longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie

hulpteugels bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:12

hoi,
ik heb een vrij jong paard wat nog moet leren om z'n achterbenen onder het lichaam te plaatsen en z'n rug netjes te gebruiken.
hoe kun je dit het beste doen tijdens longeren? ik heb een enkele longeerlijn en een dubbele longeerlijn.
heb verder nog geen longeersingel ofzo.
wat is jullie advies?
wel of geen hulpteugels?
zo ja welke?
alvast bedankt.

boemel

Re: hulpteugels bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:35

Wat is vrij jong? Als je paard nog maar net aan 't werk is zou ik niet met een bijzetteugel gaan werken. Laat 'm eerst maar leren op z'n eigen benen te lopen en aan 't longeren te wennen.
Bij mijn 4-jarige gebruik ik wel een bijzet. Ik longeer eerst zonder, dan maak ik een touwtje vast van onderzijde longeersingel naar bit en dan naar zijkant longeersingel.

Ik doe 'm nooit strak. Hij wordt niet in de krul gedwongen, maar kan z'n hoofd normaal houden. Door met hem te werken aan de longe (overgangen, tempo-wisselingen) wordt hij vanzelf rond.
Ik gebruik een enkele lijn. Voor dubbele lijnen heb ik te weinig ervaring om dat op m'n jonge paard uit te testen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:47

Ik adviseer een kaptoom aan, kun je vanaf begin af aan hoofd juist naar binnen vragen. Eerst tevreden zijn met gewillig rondjes lopen in het juiste tempo op de volte. Dan kun je uitbreiden naar 4x per volte stelling vragen en weer los, geen druk houden en zo zacht mogelijke hulp. Als dit lekker gaat ben je al een heel eind op weg en dan kun je eens gaan orienteren welke wat en of je hulpteugels wilt gaan gebruiken.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:26

Wat is idd jong? 3, 4 of 5 jaar? Zelf longeer ik bijna nooit met bijzetjes, maar ik heb wel een pessoa teugel die ik af en toe gebruik. Deze stimuleert de achterhand en nageeflijkheid, mits je m goed gebruikt en hij passend is.

Bij een jong paard zou ik er eerst voor zorgen dat hij gewoon loopt, balans vinden en doorlopen, vaak komt de achterhand er dan ook deels onder. Ontspanning is imo bij een jonkie het belangrijkste, het is al moeilijk genoeg om netjes aan de longeerlijn te lopen..

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:08

mijn paard is 5 jaar oud. ik heb hem vorig jaar gekocht en sinds dien wordt hij echt onder het zadel gereden. ik heb hem gekocht op een draversstal.