Flip & Bandiet @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Flip & Bandiet @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:43

Gister had ik privéles met mijn paard Flip, daarna heb ik Bandiet nog gereden. Mijn zusje was mee en heeft foto's gemaakt.

Laat ik maar met Flip beginnen. Het is een 5jarige engels volbloed ruin, en hij ontzettend werkwillig. We hebben nog niet echt een niveau, we zijn vooral veel bezig met de basisdingen. Alle drie de gangen goed krijgen enzo. Het is een vrij vlug paard, waar ik heel erg aan moet wennen. Ik zet m'n handen vast om hem tegen te houden, wat natuurlijk niets helpt, maar ontspannen lukt niet. En zo wordt het hele plaatje heel gespannen. Is ook duidelijk te zien op de foto's. Verder moet ik rechtop gaan zitten en m'n rug niet bol maken.

Stappen, ik val een beetje naar achter..
Afbeelding
Afbeelding

Draf, hij loopt nogal achter de loodlijn
Afbeelding

Afbeelding

Buitenbeen nogal afgestoken, doe ik ook wel vaker, foei..
Afbeelding

Galop. Dit vinden we alletwee het moeilijkst. Hij maakt van zichzelf hele grote sprongen en maakt zich heel sterk. Ik wil dat hij kleinere sprongen maakt. Dit zou ik natuurlijk met m'n zit moeten regelen, maar automatisch zet ik m'n armen vast, waardoor hij nog meer terug trekt.
Afbeelding

Hier proberen we een overgang van draf naar stap te rijden. Maar weer vergeet ik m'n handen te ontspannen. En ik moet zwaar in het zadel gaan zitten, maar daarbij leun ik dus blijkbaar heel ver naar achter..
Afbeelding

Uitdraven. Terwijl ik aan het uitdraven was had ik het idee dat hij heel laag liep met z'n neusje, maar op de foto's valt het nog best tegen. Meer oefenen dus.
Afbeelding

Toen was Bandiet aan de beurt. Bandiet is een welsh x shetlander van 12 jaar oud, ook een ruin. Hij is van zichzelf wat sloom, dus met hem schakel ik heel veel. Langzaam draven, sneller draven, ruimere passen maken en weer kleine passen enz. Ik merk dat hij daardoor steeds actiever wordt. Ook op hem is m'n houding een probleem. Ontspannen op hem lukt meestal wel (hij heeft altijd z'n mond open, dit komt niet door trekken!!), maar m'n benen gaan alle kanten op, en ik zit niet recht. Verder weet ik dat ik te groot voor hem ben! Maar het is absoluut geen kindervriend, hij probeert ze altijd uit en wordt gemeen, alle kindjes moeten van z'n rug af.. Er is zeker overwogen om hem te verkopen, maar hij zal er niet gelukkiger van worden. Plus dat hij mij kwa gewicht nog makkelijk kan dragen. Hier dus liever geen commentaar op, maar echt rijtechnisch commentaar!!

Draven, pasje verruimen. Ik moet m'n hakken uitdrukken, iets meer voor in het zadel gaan zitten en rechtop.
Afbeelding

Rustig drafje. Opzich netjes, maar moet m'n handen rechtop houden en bij elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

Weer verruimen. Bandiet doet het netjes, alleen ik zit er wel heel vreemd bij :|
Afbeelding

Slangenvolte.
Afbeelding

Uitdraven.
Afbeelding

Graag opbouwend commentaar. Zeker over hoe ik mijn houding kan verbeteren.

Sannuh

Re: Flip & Bandiet @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:15

Ik vind je niet te groot hoor voor Bandiet, dat kan nog prima!
Wat je zelf al zegt is dat je je armen te veel spant en je soms naar achter gaat hangen. Misschien kun je eens gaan oefenen met overgangen puur op je zit te rijden door dit bijvoorbeeld aan de longeerlijn te doen. Iemand anders heeft hem dan vast en dan ben je denk ik minder bezig met hem steeds tegen te houden, waardoor je je meer op je zit kunt richten en minder aanspant. Als je wilt dat hij stopt: benen laten hangen en uitademen! Dan ontspan je vanzelf meer en ga je vanzelf dieper zitten.
Wat je ook kunt doen als je wilt dat hij op een lager tempo draaft is zelf op een lager tempo gaan lichtrijden. Dan zal hij als het goed is ook rustiger worden omdat ie zich dan aan jou aanpast.

Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:29

Je geeft zelf al aan dat je moeite hebt je armen ontspannen te houden op het jonge paard. Jammer want daardoor loopt hij op alle foto's erg opgekropt. Juist door zelf te ontspannen kan je paard zich ook ontspannen. Begrijp dat het erg moeilijk is, maar ik zou toch proberen te werken aan een stukje ontspanning door het neusje er meer uit te rijden en meer momenten in te bouwen zoals je op de foto tijdens het uitdraven laat zien. Hij mag idd veel meer je hand nog volgen. Zo kan hij ook beter zijn rug gebruiken en beter leren op eigen benen te lopen. Maar jullie moeten nog erg aan elkaar wennen en het paard is ook nog erg jong. Ik denk dat wanneer je over een paar maanden weer foto's plaatst dit een heel ander beeld zal geven. Succes samen!

Ferrieteel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:56

Je moet je handen meer bij elkaar houden.
En íétjes meer dragen.
leuke pony die laatste volgens mij issie lekker ondeugend!