Met een bolle rug lopen: af te leren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Met een bolle rug lopen: af te leren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:41

Hoi,
ik heb een verzorghaflinger, een 16-jarige merrie.
Er hebben altijd beginners op gereden, dus hoger als klasse B rijdt ze niet.
Ik ben 2 jaar geleden wel clubkampioen met haar geworden, maar ze loopt absoluut niet fijn.
Ze heeft altijd al met een bolle rug gelopen, wat écht niet goed zit... Als ik op haar rij, heb ik vreselijke rug- en kontpijn.
Op geen enkel ander paard heb ik dit, enkel bij haar.

Ze luistert wel heel goed, maar de ontspanning is er nooit. Ik rij niet vaak op haar, gewoon omdat het zo vreselijk zit. Je hebt het gevoel dat je op een houten plank zit(echt NIET overdreven!)

Ik heb tot vorige maand een stop gehad van een dik jaar(enkel gestopt met haflingers, ik ben wel blijven paardrijden). Mijn instructeur van bij de haflingers kent mij nog van net voor mijn stop. Hij jureerde ook vaak de dressuurwedstrijden waar ik aan meedeed. Zo was er vandaag ook een dressuurwedstrijd, maar hier deed ik vandaag niet aan mee.
Nu had ik vandaag een gesprek met hem over de merrie waar ik op reed. Hij zei: "ik heb je vorige week op de andere haflinger zien rijden, en ik weet ook nog hoe je kan rijden op die merrie. De merrie is niet gemakkelijk, maar ik wéét dat jij goed genoeg kan rijden om die merrie soepel te laten lopen."

Ik geloof hem wel, maar ik vraag mij gewoon af hoe???
Ik heb al zoooo veel uren gestoken in die merrie, maar ik krijg haar totaal niets soepeler. Zelf zit ik heel ontspannen erop(voor zover dat gaat op een plank), ik probeer haar nageeflijk te rijden,...

De rechtergalop weigert ze ook om te doen. 1 keer van de 10 zal ze wel eens rechts aanspringen, maar het is werkelijk hopeloos.

Ohja, wat ook belangrijk kan zijn: de merrie loopt ook vaak in de koets, ze loopt links in het tweespan.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Ik zou graag tips krijgen, geen afbrekende reacties.
Groetjes!

Urielle

Re: Met een bolle rug lopen: af te leren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:02

bolle rug of holle rug? bol is in principe nl. juist goed en moet soepel zitten.
heb je foto's van je probleem?

Jupi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:09

Misschien eens een fysio naar d'r rug laten kijken? Sommpige dingen die je noemt herken ik bij mijn paard. Ik heb er een fysio bij gehaald en die maakt hem eens in de zoveel tijd helemaal los en hij heeft er echt veel baat bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:15

Inderdaad, een bolle rug is normaal gesproken juist goed, betekent dat het paard zijn rug niet wegdrukt en dus ontspant.
Een holle rug zit, zoals jij beschrijft, heel hard en gespannen, zit zeg maar geen vering in, als een houten plank, en dat zie je bij paarden die niet ontspannen lopen.
Kun je uitleggen hoe je haar nu nageeflijk probeert te rijden?
Is de rest van het lijf wel soepel?

Misschien zit ze gewoon vast in de rug of hals. Ik zou eerst eens een fysio laten komen, gewoon even controleren of ze geen blokkades of pijn heeft.
En dan het zadel eens laten controleren. Ook dat kan ervoor zorgen dat paarden hun rug wegdrukken.

Hoe doet ze het aan de longe zonder zadel? Loopt ze dan wel ontspannen, of ook met het hoofd in de lucht en een holle rug?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:29

De merrie heeft een hele rechte rug, even recht als een houten plank. Als je op haar zit, heb je ook het gevoel dat je echt OP haar zit. Bij ongeveer alle paarden waar ik op rij, heb ik het gevoel dat ik meer IN het paard zit. Ze is niet opgejaagd tijdens het rijden, maar haar lichaam is zo ongelofelijk gespannen.

Een fysio laten komen zie ik niet zitten, de eigenaars zeggen dat het de aard van het beestje is, aangezien ze heel haar leven al zo is.

@MysticTinker: Ik probeer haar hoofd te laten zakken, niet aan de teugel, maar ik probeer het hoofd gewoon laag te krijgen. Als mij dit zou lukken(langer dan 20 seconden), zou het al veel veranderen aan de ontspanning in haar rug.
Om te beginnen heb ik hier heeeeel lang in stap aan gewerkt, totdat ze het in stap bijna voortdurend deed. Zodra ik in draf aanspring, is het weer verloren. Ik heb hier al veel tijd in gestoken, maar in draf komt er niets vooruitgang.
De volgende keer als ik erop stap, is het in stap ook verloren. Dan doe ik er net weer even lang over als de vorige keer.

Longeren wordt met haar bijna nooit gedaan. De eigenaars geven geen aandacht aan het longeren. De paddock waar er gereden wordt, ligt op een eindje van de weide. Het is dus gemakkelijker om er in de weide een zadel op te gooien en naar de paddock te gaan.
Waarom haar in de paddock dan niet even terug afzadelen om te longeren? De merrie kan soms heeeel moeilijk zijn in omgang. Soms krijgt ze het in haar hoofd om iedereen rond haar af te stoten: niemand mag dan nog aan haar komen, of ze stampt die persoon het ziekenhuis in.
Daarom blijft iedereen liever op haar zitten totdat ze afgezadeld kan worden om haar dan weer op de wei te zetten.

Ik ben eens met een vriendin van me gaan rijden op die merrie toen ze haar kuren had. Die vriendin had het klaargekregen om op haar te raken(wat erg moeilijk is als die in het rond ligt te stampen). Toen zat ze met het volgende probleem: de merrie liet haar niet meer afstappen. Bij de minste beweging dat het meisje maakte, begon de merrie te flippen.
Ze doet het echt niet omdat iets in haar rug haar pijn doet, want ze doet het dan zelfs als je er langs staat en je je gsm even uit je broekzak pakt bijvoorbeeld.

Ze heeft echt een heel apart karakter, maar ik zou het niet anders kunnen omschrijven. Nu ik er zo bij nadenk, twijfel ik ook of de bokkers hier mij kunnen helpen... Maarja... Ik kan het in ieder geval proberen!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:18

Het klinkt als een niet zo heel blij paard.. ik bedoel dit echt niet gemeen hoor, dus niet aanvallend bedoeld.

Mijn oude merrie (ex-manege pony) was ook altijd boos, bijten, schoppen, steigeren. Gewoon absoluut NIET lief... We hebben haar voeding veranderd (flink dieet), geen stro in de stal maar soort vlas en we hebben haar naar een soort ostheopaat gebracht (werkte met energiepunten "genezen"). Ze veranderde totaal en werd echt een schatje, niet meer bijten en knarsentanden, maar gewoon de mens accepteren als vriend. Wat blijkt, ze heeft haar leven lang last van haar rug gehad. Angst en pijn en angst voor pijn hebben haar zo gemaakt als wat ze was.

Ik zeg niet dat dit ook bij jouw paard zo is, maar toch lijkt het mij verstandig om eerst uit te zoeken waarom ze zo is. Waarschijnlijk is het probleem van stijfheid dan ook makkelijker op te lossen. Heeft ze een gevoelig punt in rug/ hals/ mond/ lendenen? Verkeerd zadel/ hoofdstel? en zo zijn er nog 100 dingen die je kunt controleren of laten controleren..

Ik weet hoe frustrerend het is, maar ga niet te lang door buffelen zonder resultaat, mocht er wel iets mis zijn, dan gaat dit niet vanzelf over..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:31

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is niet mijn paard...
En ze is echt niet altijd zo kattig, eigelijk maar zelden. Ik ben in september terug op haar beginnen rijden. In het begin deed ze wel moeilijk, maar dit was waarschijnlijk omdat mijn kleren ruiken naar mijn hengst.
Volgens de eigenaars is het al enorm lang geleden dat ze zo gedaan heeft. 3 weken geleden deed ze weer zo overgevoelig. Iedere beweging die ik maakte, overal waar ik haar aanraakte, begon ze te piepen. Hierna heeft ze niet meer zo gedaan...

Maar met dat voorbeeld wou ik even aantonen dat ze een heel apart karakter heeft. Het enige echte probleem is dat ze zo stijf is. Misschien is dat kattig zijn een gevolg van het stijf zijn...

Maar ik denk hetzelfde als jij. Volgens mij is er iets wat haar dwars zit.
De eigenaars willen dit niet laten onderzoeken, zij vinden dat het geen kwaad kan dat ze af en toe zo kattig doet. "Het gaat wel weer over."
Dan denk ik: "Jullie moeten er niet op proberen te kruipen hé als ze zo kattig doet!"
Zij gebruiken hun paarden enkel om voor de koets te rijden, en dan valt het allemaal wel mee. Je moet dan alleen opletten dat je geen stamp krijgt als je haar aan het optuigen bent.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:43

hmm... lastig.. Zou het lukken om haar te masseren? of wordt dat je dood Tong uitsteken want anders heb je hele goede homeopatische middelen voor spieren masseren, ze worden er lekker warm en soepel van.

Misschien gebruikt ze ook wel hele verkeerde spieren bij het trekken van de wagen, dus dat ze verkeerde spieren belast, wat dus pijn gaat doen. Dan kan je dmv oefeningen proberen om haar andere spieren te leren gebruiken. Weet je toevallig wat voor tuig ze draagt? want dat bepaalt waar de druk zit (borst/ hals/rug).

en wat vindt ze WEL heel leuk?? concentreer daar op en probeer dan stiekem andere dingen erbij te halen (aanhaling, buiging, hulpen)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:52

Fem_daf schreef:
en wat vindt ze WEL heel leuk??

Op de wei staan, liefst zonder mensen in een straal van 1 km Haha!

Hihi... Goh ik weet het eigelijk niet.. Vroeger varieerde ik het werk wel regelmatig: dressuur, bosritjes, een sprongetje maken, met de koets gaan rijden,...
Maar sinds ze mij er ooit heeft afgegooid en ik mijn staartbeen had gebroken, is mijn rug het beu Haha! Bij haar is het bijna niet mogelijk om je bekken op de juiste manier te kantelen, waardoor mijn rug(staartbeen) dan verschrikkelijk veel pijn gaat doen.

Na het gesprek van gisteren met mijn instructeur, ga ik wel terug HEEL hard mijn best doen om haar zo goed mogelijk te krijgen! Mijn instructeur heeft zelf Intermediaire I gereden, dus hij zal wel weten wat hij vertelt. (hij mag niet meer paardrijden doordat hij 2 heup-protheses heeft, en het te riskant is om hiermee paard te rijden) Aangezien hij er sterk van overtuigd is dat ik voldoende goed kan paardrijden om die merrie soepel te krijgen, heb ik nóg meer ambitie om het te proberen.

Het zal wel ten nadele zijn van mijn staartbeen, maar ik wil het écht wel proberen. Iedereen noemt de merrie een trut(zelfs de eigenaars), maar ik wéét dat ook die merrie ergens goede bedoelingen heeft schuilen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:59

sander_lotte schreef:
Fem_daf schreef:
en wat vindt ze WEL heel leuk??

Op de wei staan, liefst zonder mensen in een straal van 1 km Haha!

verkleden een optie? Knipoog

Je kan ook proberen dmv grondwerk dat het paardje mensen anders leert kennen en ze misschien wel beter gaat accepteren. Gewoon lekker rustig met haar werken aan een nieuwe opbouw van de relatie. Het is een moeilijk probleem waar eigenlijk alleen wat over gezegd kan worden als je het paard kent en ziet hoe ze is in de omgang. Ik denk dus niet dat je veel bruikbare tips hier kunt krijgen... Wat ik wel echt heb geleerd, is dat zelfs de grootste heks uiteindelijk door iedereen als schat kan worden gezien (mijn schat was ze namelijk altijd al)!

Succes met je trutje!! Haha!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 14:08

Je hebt gelijk, daarom dat ik al zei dat ik niet weet of bokkers mij zouden kunnen helpen. Het karakter van een paard kan je wel omschrijven, maar het beste lukt dat als de ander het paard echt kan zien.
Ik moet inderdaad maar eens proberen met grondwerk. Hopelijk reageert ze hier een beetje positief op...

Ik heb er zelfs even aan gedacht of ze misschien depressief is of iets dergelijks, doordat iedereen zo kattig doet tegen haar? Iedereen bekijkt haar als trut, niemand zal haar eens rustig staan aaien ofzo... Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het niet leuk is om haar te knuffelen ofzo, want ze is overdreven gevoelig voor aanrakingen. Ze lijkt het niet fijn te vinden als je haar aait, knuffelt,...
Ze moet in de zomer ook vóór 16h van de wei af, anders schuurt ze zich tot bloedens toe, zo gek wordt ze van die kleine vliegjes. Je moet ook niet proberen om 's avonds in het bos te gaan wandelen, want je komt niet levend thuis, zo gek wordt ze.

Het is echt moeilijk, want ik weet gewoon niet welke kant ik uit moet gaan denken! Is het pijn, hengstigheid, depressie,...?
Wat me ook erg opvalt, is dat ze heel erg kleine kindjes aantrekt. Kleine kindjes willen altijd op haar rijden(wat ik erg vreemd vind Vork )

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:45

Toch wil ik je wel adviseren om er iemand naar te laten kijken. Ik zou zelf een osteopaat laten komen. Ja ik weet het dat kost 70 euro maar dan weet je zeker of het dier geen pijn heeft of een belemmering heeft om zijn spieren juist te gebruiken. Diegene kan je daarna ook tips geven om haar soepel te houden. Je wilt haar zo graag weer lekker laten lopen ik zou zeggen begin dan bij het begin. Heb je ook les van die instructeur of kwam je hem alleen maar tegen en heeft hij gezegd dat je het wel moet kunnen? Want een paard rijden wat een probleem heeft zonder les zou ik zelf nooit aan beginnen.

JOYCE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:56

hallo is het zadel wel goed want dan gaan ze ook met een bolle rug rijden dan zijn het net katten zon bolle rug zetten ze dan op.
ik ken ook iemand die dat had en die heeft een goed zadel er op en ze loopt nu weer soepel.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:05

monsera schreef:
Heb je ook les van die instructeur of kwam je hem alleen maar tegen en heeft hij gezegd dat je het wel moet kunnen? Want een paard rijden wat een probleem heeft zonder les zou ik zelf nooit aan beginnen.

Ik heb inderdaad ook les van hem. Het is vooral groepsles, maar hij bekijkt iedereen individueel. Als hij ergens problemen ziet bij een combinatie, neemt hij hen even apart na de les om daar even aan te werken en tips te geven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:50

Maar ook met deze pony?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:14

monsera schreef:
Maar ook met deze pony?

Ik ga even met namen werken, dat is gemakkelijker. De haflingers zijn Strauss en Mira. Mira is dus de merrie.
Toen ik pas bij de haflingerclub kwam(5 jaar geleden), reed ik op Mira. Ik ben toen een jaar clubkampioen geweest. Die instructeur was toen altijd jury met onze wedstrijden, en af en toe ook instructeur. Hij heeft me dus vaker op Mira zien rijden.
Vorig jaar ben ik dus even gestopt bij de haflingerclub, en na de stop ben ik begonnen met Mira én Stauss. Aangezien we 2 instructeurs hebben in de club, heeft die ene instructeur me nog maar 1 keer op Mira zien rijden, en 1 keer op Strauss.

Het komt er dus op neer dat ik dus ook met Mira les heb van die instructeur. Hij heeft me beloofd dat als hij in de groepsles individuele problemen ziet met mij en Mira(zoals dat stijf lopen), dat hij op dat moment kan ingrijpen, zodat ik daar dan aan kan werken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:14

slalommen
springen
aan de lange teugels werken

mischien eens kijken of ze ook zo is zonder zadel

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:29

Goed om te lezen dat je ook met deze pony daar bij les rijdt. Misschien kun je eens aan hem vragen of hij tips heeft hoe je haar het beste kan trainen om haar los te rijden. Ik zou ook gewoon eerst weer helemaal opnieuw beginnen echt alleen maar basis werk gaan doen. Lekker voorwaarts laten lopen en wat stelling en buiging vragen. Het liefst eerst alleen lang en laag laten lopen ook in die houding kunnen ze buigen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 17:33

Ik ga proberen om al mijn aandacht op Mira te richten, ik ga dan ook iedere week met haar naar de les ipv afwisselend Strauss-Mira. De andere instructeur is wat minder bekwaam als diegene waar ik het over heb(hij kan de theorie, maar paardrijden zelf kan hij niet echt), maar hij kan me misschien ook helpen. Het is misschien niet slecht om 2 verschillende meningen te horen.
Het enige jammere vind ik dat de 2 instructeurs niet met elkaar kunnen opschieten. Diegene die niet kan paardrijden, vindt dat hij met álles gelijk heeft...
Zaterdag heb ik les van de andere, ik zal eens kijken wat hij ervan zegt...
Hopelijk kan hij me wat nuttige informatie geven, dan ga ik hier ook zeker even melden wat hij heeft gezegd.