Vragen over rijden zonder zadel ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Vragen over rijden zonder zadel ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 20:01

Ik heb vandaag voor het eerst eens zonder zadel gereden (in stap) op mijn paint merrie Haha! .

Ze liep er heel fijn onder, was goed te zitten en te sturen. Afstappen ging prima.

Alleen het opstappen vind ik lastig. Ik gebruik een opstapblok (grote boomstronk), zodat ik niet hoef te springen of een knietje krijgen. Maar toch is het nog lastig om in 1 keer recht boven het paard te landen.

Wie heeft tips om op te stappen zonder zadel op een voor het paard zo prettig mogelijke manier en zonder teveel te hoeven wiebelen voor ik goed zit Bloos ? Dus: hoe houd ik mijn lichaam het beste als ik vanaf de boomstronk opstap?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten als ik zonder zadel rijd?
Laatst bijgewerkt door simodi op 10-10-08 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallout

Re: Vragen over rijden zonder zadel ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:03

Goed op het zelfde plekje blijven zitten en als je opstapt voor jouw gevoel heeeeeel erg naar voren gaan zitten Tong uitsteken teminste dat had ik altijd... hihi

Ayleentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:06

als je touwen hebt als teugels kan je der makkelijk van een metertje of 2 later staan..
je kan er ook gewoon opspringen..
als je je hand op de schoft en de andere net naast devlank dan verdeel je je gewicht. de eerste keer zal ze wel een beetje schrikke .. dus wees voorzichtig! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:14

Een mestput bouwen met een brede hoge rand eromheen Haha!
Hier stappen we op vanaf de mestput als we zonder zadel rijden.
Ik ben n.l niet meer zo lenig als 25 jaar geleden, toen kwam ik er nog wel op zonder stoeltje of wat ook,of met aanloop of met een pluk manen vast en een grote zwaai. Nu willen de oude botten niet meer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 20:15

Ayleentjuh schreef:
als je touwen hebt als teugels kan je der makkelijk van een metertje of 2 later staan..
je kan er ook gewoon opspringen..
als je je hand op de schoft en de andere net naast devlank dan verdeel je je gewicht. de eerste keer zal ze wel een beetje schrikke .. dus wees voorzichtig! Haha!

Zie mijn openingspost: ik wil juist niet springen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:21

Dan toch maar die mestput bouwen? Grapje! Een stoeltje of een trapje net buiten de bak zodat je zonder plof op je paard kan gaan zitten? Hier gebruiken ze ook nog wel eens het hek van de bak.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:22

Hoi, lastig is dat, he Haha! ? Ik rij momenteel 'noodgedwongen' op een bareback pad (dus min of meer zonder zadel, geen beugels Knipoog ), aangezien ik mijn oude zadel verkocht heb en mijn nieuwe pas medio december binnen krijg. Ik ga er op via een stoeltje of een van de hekken (zowel in bak als op het land en ook in het bos). Verder vraag ik ook gewoon of andere mensen me even een voetje willen geven. Ik kan op zich ook op hem springen (hij is niet zo hoog), maar ik wil hem niet teveel belasten (en ok, ik geef het toe, ben ook de lenigste niet meer, helaas Bloos Haha! ). Moet zeggen dat ik het dus echt heerlijk vind rijden, voel mijn onafhankelijke zit steeds fijner worden en reken maar dat ik het straks lekker blijf afwisselen, ook al is mijn zadel binnen. Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 20:22

aerdenhout1 schreef:
Dan toch maar die mestput bouwen? Grapje! Een stoeltje of een trapje net buiten de bak zodat je zonder plof op je paard kan gaan zitten? Hier gebruiken ze ook nog wel eens het hek van de bak.

Het opstapje hebben we al (boomstronk), maar ik wil weten hoe je dan het beste daarvanaf op je paard kunt klimmen ....!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:22

Paard dicht bij boomstronk zetten. Zelf vind ik het fijn als de schoft zegmaar ter hoogte van de plek staat waar je er op wilt zwaaien. Dan zet ik één hand op de schoft en probeer op een zo soepele manier op te stappen zonder dat ik spring of doe. Dus grote zwaai met been er over heen en gaan zitten.

Wel belangrijk dat je paard dicht bij je staat. En je niet van het opstapje afglijd als je net je been er over heen zwaait Clown

Vaak zit je gelijk goed, maar als je het idee hebt dat je te ver naar achter zit. Moet je zorgen dat je eerst voor je gevoel te ver naar voren gaat zitten en dan naar achter schuiven. Net als dat je met een zadel doet Lachen Dit om te zorgen dat de haren vlak liggen.

Verder is heteen kwestie van oefenen om handigheid te krijgen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 20:24

Kijk ... da's duidelijk, bedankt voor je tips!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:07

helemaal met thats me eens.
Ik hem ook ooit in een boek eens een manier gezien, lastig maar als je hem onder de knie hebt ook handig om op grote paarden te komen.
Naast de hals gaan staan met rug naar hoofd. ter hoogte van ongeveer de schoft. zwaai je been aan de buitenkant naar achter, naar voor en door over de rug van je paard, gepaard met een krachtige afzet van je andere been. Als je het goed doet geen harde plof en zit gelijk goed met een been aan iedere kant Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:47

lailapri schreef:
helemaal met thats me eens.
Ik hem ook ooit in een boek eens een manier gezien, lastig maar als je hem onder de knie hebt ook handig om op grote paarden te komen.
Naast de hals gaan staan met rug naar hoofd. ter hoogte van ongeveer de schoft. zwaai je been aan de buitenkant naar achter, naar voor en door over de rug van je paard, gepaard met een krachtige afzet van je andere been. Als je het goed doet geen harde plof en zit gelijk goed met een been aan iedere kant Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen ik wil niet weten wat mijn paard doet als ik dat flik....

Ik stap ook meestal op vanaf een krukje. Gewoon met je gezicht naar je paard staan en je been eroverheen zwaaien, als je opstapje hoog genoeg is moet dat geen probleem zijn. Wisselen van kant helpt ook tegen een scheef paard.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:39

Mijn oom en tante hadden altijd een paard dat we met en zonder zadel reden. Met zadel bleef hij altijd mooi rustig staan bij het opstappen, maar zonder zadel was ze altijd heel onrustig. Altijd weglopen als iemand je een knietje gaf of iets dergelijks. Maar toen op een dag, ging ze op de grond liggen en ging ik er voor de grap boven staan. En toen stond ze op. Nu elke x als ik haar het hoofdstel indoe en zonder zadel ga rijden, gaat ze in de bak liggen en stap ik op. En daar heeft ze volgens vele zeggen veel plezier in.Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:01

vond denk ik dat geklauter maar niets Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:51

Tinus91 schreef:
Mijn oom en tante hadden altijd een paard dat we met en zonder zadel reden. Met zadel bleef hij altijd mooi rustig staan bij het opstappen, maar zonder zadel was ze altijd heel onrustig. Altijd weglopen als iemand je een knietje gaf of iets dergelijks. Maar toen op een dag, ging ze op de grond liggen en ging ik er voor de grap boven staan. En toen stond ze op. Nu elke x als ik haar het hoofdstel indoe en zonder zadel ga rijden, gaat ze in de bak liggen en stap ik op. En daar heeft ze volgens vele zeggen veel plezier in.Knipoog

Clown kan je dat die van mij niet leren Bloos

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:40

NH -> RT

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:03

Tinus91 schreef:

Ja inderdaad Tong uitsteken dat mag je die van mij ook leren dat is we heel handig zeg Haha!

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:39

Ik rijd ook wel eens zonder zadel [uitstappen ofzo] en er staat meestal een stoel in de wei waar ik zo via het krukje of stoeltje op m'n pony kan springen.
Voreger toen ik nog klein was ging ik altijd bokje springen op een shetlander:P zo kan het ook! alleen lijkt me dat niet verstandig bij je paint merrie;) Clown

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:08

Kun je niet gewoon iemand vragen of diegene je een knietje kan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:10

ik ga altijd 1 meter of minder er naast staan en zet heel dichtbij af, en dan trek ik me verder omhoog aan een plukje manen. Lukt zelfs bij een tinker!

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:03

Ik weet niet hoe groot ze is. Maar kan je je been er een stukje overheen gooien en je dan ophijsen. Dit werkt bij mij wel maar ik heb een pony Tong uitsteken

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:57

ik rijdt ook weleens zonder zadel jaa, en idd zoals veel menen zeggen is het wel handig ja!!
Ik zelf neem altijd ene opstapje, of sla m´n been over haar rug en hijs me op!!

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:34

op mijn vroegere verzorgpony (oud type haflinger) moest ik noodgedwongen altijd zonder zadel rijden. Maar dat maakte niet uit want het reed heerlijk Haha!
Maar ik stapte altijd op vanaf een stoel, daar bleef die prima naast staan, been d'r overheen en zitten maar. Heb alles met hem gedaan zonder zadel, zelfs tot 80cm gesprongen. Vond het super rijden zo! Vond daarna een zadel zelfs irritant haha.