Dressuurpaarden echt slimmer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Dressuurpaarden echt slimmer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:41

Had hier net een discussie met een vriendin.
Zij heeft dus een dressuurgefokt paard, ik een springgefokt paard.
Vertelde ze mij heel serieus dat dressuurpaarden slimmer zijn dan andere paarden, omdat ze veel moeten onthouden en als ze een oefening 3 X doet dan deed haar paard het al vanzelf.
Ook beweerde ze dat omdat haar paard dressuurgefokt is, deze graag dressuur doet. En toen ik zei dat mijn paarden liever wat afwesseling hadden had zij als commentaar, dat haar paard niet was om buiten te rijden (paard is nog nooit van zn leven buiten die poort geweest) en dat haar paard springen na een paar keer niet leuk vond.
Ik ben het hier compleet mee oneens, ook springpaarden moeten 'slim' zijn. En imo maakt het totaal niet uit waarvoor je paard gefokt is, als recreatie, grasmaaier,.. aan de intelligentie van een paard. En mijn paard is een springgefokt paard, maar hij vindt springen niet leuk (meneer heeft bang van de balken Clown )
wat is jullie mening?

Anoniem

Re: Dressuurpaarden echt slimmer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:42

Mijn mening is dat je je om zoiets niet druk moet maken, en die discussie helemaal neit moet aangaan Haha!
Heb nog nooit zoveel nonsens bij elkaar gehoord Huilen van het lachen

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:45

ROFL Dan vraag ik me af wie van die twee slimmer is haar paard of zij!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:46

Dorienn, ik vind je onderschrift veel interessanter. Denk dat je daar veel intelligentere paarden (en baasjes) mee krijgt. Knipoog

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:47

Volgens mij zijn doorsnee dressuurpaarden echt dom. (sorry) Meestal zijn springpaarden veel slimmer. De meeste dressuurpaarden weten echt niet na 3 x al een proefje uit hun kop. Je hebt natuurlijk uitzonderingen. maar bij ons op stal is het gezegde dat dressuurpaarden dom zijn. Springpaarden moeten zelf hun passen uitmeten voor de sprong, dat doe je als ruiter natuurlijk ook, maar ze moeten zelf ook passen en meten. Anders hebben ze een probleem. Je hebt natuurlijk ook domme springpaarden, maar die zijn meestal wel slimmer dan dressuurpaarden.
Ik bied wel alvast mijn welgemeende excuses aan voor iedereen die zich hierdoor aangevallen voelt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:47

Mandy_ schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

ik denk dat ze gewoon haar lesgeefster napraat.
ik zat zo wat te parelli'en, kwam ze met allemaal tips aan Frusty

ze weet veel van dressuur en ik kan er wel goed mee praten, maar sommige uitspraken van haar Clown

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:49

Twiggy2008 schreef:
Dorienn, ik vind je onderschrift veel interessanter. Denk dat je daar veel intelligentere paarden (en baasjes) mee krijgt. Knipoog

zal het zinnetje even aan haar zeggen zodat ze haar paard nog slimmer kan maken Clown

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:53

Je paard is slim, of je paard is minder slim. Dat ligt niet aan het type, maar aan het dier zelf..

Zo heb ik een ontzettend slimme fjord. Niet bepaald een paard om mee te dressuren. Hij is wel heel slim en onthoud veel. Als ik een dressuuroeffingen met hem doe, dan weet hij na 3x doen ook wat ik wil en doet hij het uit zichzelf..

Nee, denk niet dat je het aan een bepaald type kan toeschrijven. Je hebt toch ook slimme en minder slimme mensen, dat is ook niet aan een bepaald ras of type toe te schrijven Tong uitsteken

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:53

Mandy_ schreef:

Huilen van het lachen

Beeetje apart. Ik denk dat sommige paarden wel heel slim zijn. Gewoon meer intelligentie hebben dan een "gemiddeld" paard. Maar het maakt écht niet uit of het nou een grasmaaier, dressuurknol of springpaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:58

Echt een nuttig topic weer, dit Huilen van het lachen

Vraag me af of dit de bedoeling was van Bokt.... ooit....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:00

Zit ik straks toch goed met mijn dressuurgefokte ruin, nu maar hopen dat ie ook slim genoeg is om te springen Nerd

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:01

Ik denk eerder dat je moet kijken naar hoe slim de baas is Vork

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:03

Yamcha schreef:
Echt een nuttig topic weer, dit Huilen van het lachen

Vraag me af of dit de bedoeling was van Bokt.... ooit....

Ja vraag ik me ook af Huilen van het lachen maargoed beetje lachen om dit soort uitspraken is eigenlijk ook wel leuk!

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:05

Hahaha........ excuus, moet lachen om haar veronderstelling! Mijn paard is echt heel goed in dressuur..........en hoofdzakelijk omdat hij heel dom is. Geloof me, ik ben dol op hem maar hij zou nooit zo goed zijn als hij zich beseft wat ie doet! Ik denk dat slimmere paarden (bewezen Engels Volbloed paarden die meer hersenen hebben en het niet vaak goed doen in de dressuur ring) zich minder makkelijk laten temmen!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:09

Mandy_ schreef:

Daar dacht ik dus ook aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:15

Nique schreef:
Hahaha........ excuus, moet lachen om haar veronderstelling! Mijn paard is echt heel goed in dressuur..........en hoofdzakelijk omdat hij heel dom is. Geloof me, ik ben dol op hem maar hij zou nooit zo goed zijn als hij zich beseft wat ie doet! Ik denk dat slimmere paarden (bewezen Engels Volbloed paarden die meer hersenen hebben en het niet vaak goed doen in de dressuur ring) zich minder makkelijk laten temmen!

Salinero is echt heel slim, laat zich heel slecht temmen, en toch is hij erg goed in dressuur Huilen van het lachen

je stelling klopt niet helemaal Haha! Haha! Haha!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:17

Is per paard verschillend denk ik.......

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:19

Citaat:
en als ze een oefening 3 X doet dan deed haar paard het al vanzelf.

Is niet echt mijn definitie van slim, en lijkt me ook niet erg praktisch.
Ik wil een paard dat slim genoeg is om te wachten op een commando van mij om te doen wat ik vraag (klinkt wel erg autoritair)! Tong uitsteken

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:19

Mijn dressuurdraver Bloos is ook heel slim als je niet uitkijkt gaat hij met het rijden echt meedenken als ik bijv 2x halthou op dezelde plek denkt hij dat hij daar altijd moet halthouden Haha!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:42

Ik had vroeger 2 honden, de ene deed prima wat ik hem vroeg (zitten /liggen etc) de andere boefte altijd overal tussenuit en deed vooral waar hij zelf zin in had en had in notime door hoe hij succesvol moest schooien. Ra ra welke was de slimste?????

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:12

Je hebt ook mensen die wat dommer zijn, dus het ene paard zal ook slimmer zijn dan het andere. Daarbij is springen en dressuur vergelijken zoiets als appels met peren vergelijken. Bij dressuur moet een paard reageren op de hulpen voor de oefeningen en bij springen moet het paard de juiste sprong in kunnen schatten. Trouwens, springpaarden worden toch ook dressuurmatig gereden; die wissels komen niet uit de lucht vallen! Tong uitsteken

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:25

Paradox schreef:
Je hebt ook mensen die wat dommer zijn, dus het ene paard zal ook slimmer zijn dan het andere. Daarbij is springen en dressuur vergelijken zoiets als appels met peren vergelijken. Bij dressuur moet een paard reageren op de hulpen voor de oefeningen en bij springen moet het paard de juiste sprong in kunnen schatten. Trouwens, springpaarden worden toch ook dressuurmatig gereden; die wissels komen niet uit de lucht vallen! Tong uitsteken

Niet?? Huilen van het lachen HE, NOUWWW, weer een waanidee in duigen Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:54

Tallie_Ho schreef:
Paradox schreef:

Niet?? Huilen van het lachen HE, NOUWWW, weer een waanidee in duigen Huilen van het lachen

Jammer hè Huilen van het lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:02

Volgens mij zijn alle paarden die het goed doen in de sport (of dat nu springen is of dressuur) bovengemiddeld intelligent. Het is echt vreselijk om domme paarden te trainen vind ik.
Maar belangrijker dan de intelligentie is de meewerkendheid. Met een intelligent meewerkend paard kun je ver komen, een dom meewerkend paard kun je nog flink wat aanleren met geduld, een intelligent paard dat niet voor je wil werken is een hel want die gebruikt zijn intelligentie tegen je.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:02

Zoals hier al eerder is gezegt, je hebt nu eenmaal slimme paarden en paarden die helaas niet echt als helder licht zijn geboren en dit ook niet zullen worden. Bij mijn weten heeft er ooit een artikel in de Bit gestaan over de intelligentie van een paard en hoe je deze kon testen, misschien een goed idee?