Verschillende problemen en vragen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Verschillende problemen en vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:30

Ik heb een paar probleempjes die ik vandaga ff aan foto's zag die ik wel eens vaker doe,

Dit zijn: foutief doorzitten, handen breetzetten, tenen naar buiten, als ene zoutzak zitten, mijn rug recht maar toch voorover hangen en te strenge binnenhand en nog een vraagje Tong uitsteken

Alseerst foutief doorzitten:

Ik kan op sommige momenten als het paard goed ontspannen loopt en rug los laat kan ik redelijk goed doorzitten, maar ik ga dan "wild"doorzitten ik beweeg niet echt supernetjes en schuif flink door het zadel heen emt mijn heupen. Ik ga als het goed gaat met me nieuwe bijrijdpaard(als dat nog doorgaat) priveles nemen, maar tot dusver moet ik het met manegeles doen en bijrijdpaardje 1 x in de week. Op de manege geven ze geen zitlessen dus daar sciet ik ook niks mee op, Ik ben nu wel in de les al kleine stukjes aan het doorzitten, maar nog niet zonder beugels, want voor mijn gevoel ga ik dan stuiteren van links naar rechts waardoor ik bijna val. Wie heeft er toevallig tips om het iest te verbeteren? Ik heb ookal met mijn instrcutie overlegt en die helpt me ook al goed, maar wil jullie tips eens horen die ik mogelijk kan uittesten.

Handen breet zetten:

Het valt mij de laatste tijd op dat ik automatisch me handenbreetzet en vleugels ga krijgen. Hier wordt ookal aan gewerkt en gaat redelijk goed, maar hebben jullie nog tips waardoor eht een automatischme wordt dat ik me elebogen aangesloten houd en me handen recht op boven en voor het zadel bij elkaar?

Tenen naar buiten:

Ik heb vaka de neiging om in de galop mijn tene naar buiten te doen omdat mijn kont dan blijft vastplakken en heb ook de neiging om mijn been naar voren te gaan steken? Wij hebben op de manege 1 paard met van die schuine voetzooltjes en die helpen goed als ik ded hoge kant aan de binnenkant doe en de lage kant naar buiten dan ben ik verplicht om dat te doen, maar wil het neit altijd met die dingen doen. Tips?:P

Zoutzakkiej!!

Ik zit soms wel ene als ene zoutzak, dus schouder naar voren rug recht maar voorover hangen en neit op het diepste punt zitten. Heeft iuemand tips waardoor ik rechter blijf zitten een soort ezelsbruggetje?

Ik heb heel vaak een te strenge binnenhand, mijn instructie zegt dan dat ik me teugel moet losgooien en met mijn buitenteugel en mijn benen meot sturen, maar als ik me binnenteugel losgooi tijden bijv. de bocht om wil hij alleen maar ahrder waardoor hij keihard draaft bijv. In galop meot ik wle ene strenge hand hebben anders heb ik geen controle bij 1 paard. En met wijken ben ik bijv. met naar rechts toe wijken te streng met me linkerhand maar als ik ana de buitenteugel trek valt het paard uiteen en wijk ik neit meer?

Vraagje?

Ik doe nu tegenwoordig bij een manegepaardje wat nu langzaam ana het opbouwen is na een peesblessure veel verzameling in galop waardoor de achterhand er goed onder blijft, ga ik sneller zet ze haar achterhand er niet goed onder ze loopt daarbij ook scheef op de linkerhand dan loopt ze met haar kont naar binnen. Heeft iemand tips om haar achterhand er beter onder te krijgen in draf en galop en ook in stap, maar dat ik toch bijv. middengalop en middendraf en arbeidsdraf en etc. kan doen? Ik doe al veel overgangen rijden, want dat helpt volgens mij ook?

alvast bedankt voor je hulp en ik weet dat het veel is en ja ik zal zoveel mogelijk met mijn instructiece overleggen.

sorry voor de typfouten heb zo netjes mogelijk getypt.

gr. Susanne

Kristel_82

Re: Verschillende problemen en vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:01

Klinkt erg bekend! Ik heb ook problemen met mijn houding... En hoe beter ik mijn best doe om 'goed te zitten' hoe meer ik alles (vooral mijn rug) vastzet. Ook doorzitten en galop vind ik erg lastig en het te ver vooroverhangen is voor mij ook erg herkenbaar. Ik lees dus eventjes met je mee.

Voor het probleem met je handen heb ik misschien wel een tip: Is het een idee om een elastiek om je polsen/armen te doen? Elke keer als je je handen uit elkaar doet komt er wat spanning op de elastiek te staan en wordt je eraan herinnerd dat je je handen bij elkaar moet houden. En aangezien het meegeeft is het niet gevaarlijk. Enige nadeel is dat het er wel raar uitziet Clown

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 09:04

Tja elastiek klinkt raar ja Tong uitsteken want met een te strenge binnenhand trek ik me hand naar achteren zowat naast me lichaam, Zij zegt dat ik als het ware me teugel gewoon moet losgooien en dan sturen met je buitenbeen en buitenteugel, maara ls ik dat doe gaat me pony racen dus heb ik geen controle.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:43

Foutief doorzitten: als je gaat stuiteren, betekent het dat je ergens spanning hebt in je lijf, meestal in je rug. Dat moet je leren loslaten. Maar kijk eerst eens goed naar je zit.
Probeer eerst eens op een stoel hoe je zit, vraag hulp aan iemand anders die ook rijdt. Als je op een harde houten stoel gaat zitten en je stopt je handen onder je billen voel je twee harde knobbels, je zitbeenknobbels. Kantel nu je bekken naar voren zodat je die zitbeenknobbels niet meer voelt. Dan rol je zachtjes naar achteren tot je ze voelt. Op dat punt staat je bekken recht. Als je daar zit kan je hulp je ook moeilijk omduwen, terwijl als je nog naar voren zit je wel omgeduwd kan worden en als je te ver doorrolt (achter je zitbeenknobbels zit) je ook snel omgeduwd wordt.
Nu laat je je hulp kijken naar je rug. Probeer je rug zo recht mogelijk te maken zonder dat je last hebt van spierspanning (anders ga je straks weer stuiteren) en zonder dat je je bekken van de goede positie afhaalt.
Als dat ook lukt, kijk je naar je schouders. Het kan zijn dat ze te rond zijn, dan probeer je het idee te hebben dat je de bovenkant openzet.
En als dat ook is gelukt, probeer je of je gewoon door kunt ademen, diep naar je buik toe.
Zo, je kunt recht op een stoel zitten, dat gevoel ga je meenemen naar je paard.
Ga op je paard zitten (laat je hulp controleren of je op de goede plek in het zadel zit) en voel hoe je bekken links-rechts beweegt, maar ook links en rechts afwisselend omhoog beweegt als hij loopt. Als je die beweging goed kunt volgen, maak je een soort salsabeweging met je bekken. In draf maak je ongeveer diezelfde beweging maar dan sneller. Het is gewoon ontspannen en de beweging van je paard volgen, niet zelf actief iets gaan doen. In galop is de beweging iets anders omdat dan je ene heup iets verder naar voren gaat dan de andere.
Mocht je een skippybal thuis hebben liggen dan kun je het daar ook op oefenen.

Heb je veel moeite met het ontspannen in het doorzitten maar kan je wel goed lichtrijden, probeer dan al lichtrijdend steeds een paar pasjes door te zitten, nog voor je je spant ga je weer lichtrijden. Langzaam ga je het aantal passen doorzitten uitbreiden.

Handen breed zetten: probeer je armen vanaf je schouders recht naar beneden te laten hangen. Nu maak je een hoek in je elleboog en zet je je handen neer, met je duim bovenop. Let op dat je niet inknikt of kantelt in je polsen! Je handen veren zachtjes mee, het veerpunt zit in je schouders, je hele arm blijft dus ontspannen en veert mee.

Tenen naar buiten: Zoals je het beschrijft denk ik dat je knelt met je knieen. Vraag een hulpje om je even te helpen: leg twee benen voor het zadel. Jij laat je benen gewoon ontspannen bungelen en doet niets. Nu neemt je hulpje een been vast, tilt het vanaf je heup los van het zadel en brengt het naar achteren. Dat been wordt zo neergelegd dat je schouder-heup-hak een lijn maken en je hulp schuift de beugel onder de bal van je voet. Je voelt nu dat je hele bovenbeen verder naar binnen gedraaid is en vlak tegen het zadel ligt. Probeer dat gevoel goed op te slaan in je geheugen. Bedenk dat je enkel je vering is en dat je met het knellen van je knieen jezelf uit het zadel drukt. Tenen naar binnen draaien werkt niet, dan forceer je je enkelbanden. Draai eerder je been vanaf de heup naar binnen en draai je hak naar buiten. Dan moet je been goedliggen.

Zoutzak: zie de stoeloefening

Strenge binnenhand: losgooien is nou ook weer niet de bedoeling, maar beter dan vasthouden. Als hij gaat versnellen als jij ruimte geeft, vang je hem gewoon rustig op en geeft weer meer ruimte. Versnelt hij weer dan vang je rustig terug op. Met je tempo van lichtrijden en je gewicht in het zadel kun je al veel regelen, hand is meer een soort noodrem!

Wijken: Voor het wijken hoeft je paard niet te buigen dus die binnenhand heeft echt niet veel nut. Hij moet gewoon opzij voor je been. Gaat hij niet dan mag je best een keer strenger inkomen of je zweep achter de kuit aanleggen/klein tikje achter de kuit. Je buitenhand hoeft hem alleen op te sluiten als hij over de schouder wegvalt. Heeft hij de neiging om de achterhand voor te brengen dan zet je je buitenhand iets naar buiten om de schouder ruimte te geven.

Paard wat van het achterbeen loopt in galop: schakelen in tempo, rij vanuit je arbeidsgalop gewoon drie, vier sprongen weg en vang weer op zodat je hem weer kunt sluiten. Dat aantal sprongen kun je gaan uitbreiden tot je hem echt een lange zijde of langer op het achterbeen kan houden in de middengalop. Oefeningen die goed zijn om de achterhand sterker te maken zijn overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen, kleinere voltes en wendingen (let op dat hij zijn been ook echt gebruikt en niet stiekem naast de massa zet!), vanuit halt naar draf en galop, vanuit stap naar galop, balkjeslopen.

Scheef lopen: plaats de voorhand voor de achterhand, zonder dat het paard daarbij door je been duwt. Dus stel hij zet linksom in galop de achterhand naar binnen, dan rij je een volte in en neem je met je buitenteugel de hele voorhand mee naar binnen maar je let goed op of je paard niet tegen je binnenbeen heen valt, hij moet een beetje buigen om je binnenbeen. Ook natuurlijk opletten of je zelf niet de schuld bent door scheef te zitten!

Heel veel succes ermee, als je dit onder de knie hebt kun je al een behoorlijk eind rijden Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:00

stomme vraag hoor maar wat zijn schijnbewegingen? :p

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:08

schijnovergangen? dat is dat je bijvoorbeeld in draf zit, je paard sluit alsof je wilt gaan stappen maar voor hij echt gaat stappen drijf je weer bij en moet hij gelijk actief wegdraven. Zoiets kan in alle gangen. Dat is een hele fijne oefening om je paard sterker te krijgen in de achterhand maar ook om je paard te leren wachten op wat jij aangeeft en te zorgen dat hij altijd voorwaarts denkt en op jouw hulpen let.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:45

zoiets doe ik al maar dan meoten we meteen naar middendraf toe

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:59

Probeer is een zweep tussen je ellebogen door te steken, achter je rug langs. Je houding wordt er wel door overdreven, maar je krijgt wel de "feeling" van een goede houding. Tenen naar buiten doet volgens mij echt iedereen.. (zo niet, hebben ik en veel anderen ook tips nodig:P) en doorzitten moet je gewoon oefenen zonder beugels. Klem maar is 2 briefjes van 20 tussen je knieën. Wedden dat jij kan doorzitten?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:24

maar dan klem je je benen dan toch juist vast en dat mocht toch niet ofzo je meot het echt met je zit doen? Ik kan wel doorzitten als ik me buikaanspan en heel langzaam draaf maar wil het ook bijv, in middendraf ofzo kunnen en die buikspieren doet toch wle pijn na 6 rondjes ofzo:P