Van energiestand ongevraagd aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Van energiestand ongevraagd aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:51

Stel er is een pony Bloos die onvermoeibaar is.
Hij is bijzonder goed aan het been, reageerd goed op zithulpen maar.....hij heeft twee spaarstanden de eerste is een relaxte draf, de ander een voorwaartse galop.

Hij is absoluut niet slecht aan het been o.i.d. maar de voorwaartse arbeidsdraf/middendraf functie doet het niet. Juist in een voorwaartse draf moet hij echt werken en springt daarom in galop, zijn tweede spaarstand.

Nu is hij behoorlijk onvermoeibaar, opties moe longeren o.i.d heeft geen zin, het is ook puur onder het zadel .

Heb geprobeerd om van nood een deugd te maken dus heeeeel veel draf/galop overgangen te rijden, maakte niks uit. Eindeloos rondgaloperen houd hij vele en ik bedoel vele malen langer vol dan ik.

Afleiding in de vorm van bv 10 meter voltes / achtjes maken helpt ook niet, hij springt aan en als ik op dat moment stelling 'overzet' dan springt hij over (hij is gek op vliegende galopwissels)

Onverantwoord door de bak scheuren ook geen optie, pony is 4 jaar en zie zoiets niet als een rijtechnische oplossing (vermeld het alvast mocht iemand die optie opperen)
.
Ook is hij bekend met halve ophoudingen e.d. maar blijft ongeacht wat aanspringen zodra ik meer draf wil.

Weet iemand leuke oefeningen? Alle suggesties zijn welkom Haha!

Lielle

Re: Van energiestand ongevraagd aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:34

hij is dus wel slecht aan het been, want hij ontloopt het echt actieve werk door wel aan te springen in galop. Ik rijd er nu ook zo een, en die zet ik echt onmiddellijk op de rem als hij aangaloppeert ipv actiever te draven en dan van daaruit weer actief voorwaarts, en weer draven.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:37

Mijn pony heeft dit ook een poosje gedaan en zodra ze dat deed, direct terugnemen en dan weer draven etc. Heel consequent jij wilt draf dan krijg je dat ooo geen galop, en andersom ook. Dus gewoon heel duidelijk daarin zijn

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:43

Dat is het punt net, het houd niet op. Ook niet terug naar halthouden, echt doofstom zeg maar. Hij is van de lange adem speelt al ruim een half jaar.
Ook na de galop komt hij direct terug in die draf of halthouden/stap.
Meestal galopeerd hij niet eens door komt na 1 sprong al terug (wat dan niet echt sprong meer mag heten maar een meer een huppel)

*toevoeging....ook balkjes lopen is niet succesvol geweest

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:54

Als ik dit zo eens lees, denk ik meer aan een pony die gewoon moeite heeft met verruimen in de draf. En daardoor in galop aan springt omdat dat wel makkelijk voor em is.

Ik zou zijn rug eens na laten kijken of er wat spieren stijf zijn of vast zitten. En verder.. niet teveel voorwaarts willen rijden, en slechts een paar pasjes wat willen verruimen (hoeft niet gelijk veel en lang).. en veel balkjes draven.. voorlopig geen galop, dat kent ie wel Haha!
Beginnen met 2 balkjes, en zo langzaam uitbreiden tot 10.. dan moet hij wel steeds meer gaan verruimen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:25

Lielle schreef:
hij is dus wel slecht aan het been, want hij ontloopt het echt actieve werk door wel aan te springen in galop. Ik rijd er nu ook zo een, en die zet ik echt onmiddellijk op de rem als hij aangaloppeert ipv actiever te draven en dan van daaruit weer actief voorwaarts, en weer draven.

Het 'goede' antwoord is al gegeven... Heb je daar wat aan TS?

mltex schreef:
Ook na de galop komt hij direct terug in die draf of halthouden/stap.

Dan moet je hem meteen weer naar voren 'trappen'. Draf of galop maakt dan niets uit, als hij maar direct naar voren gaat. Je moet hem 'snel' maken en houden van achter.

mltex schreef:
Meestal galopeerd hij niet eens door komt na 1 sprong al terug (wat dan niet echt sprong meer mag heten maar een meer een huppel)

Dan eerst meteen flink naar voren rijden in een flinke galop en vanuit die galop weer terug rijden naar draf. Zodra hij gaat huppelen direct weer naar voren rijden, en opnieuw overgang terug inzetten.

Je paard is ECHT slecht voor het been. Gewoon het gaspedaal opnieuw installeren. Succes!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:27

Misschien ook een idee om wat balkjes te gaan draven. En oefenen met schakelen door hem in draf juist terug te nemen en dan weer arbeidsdraf.Op die manier kun je hem stukje bij beetje leren iets harder te gaan draven als hij doorheeft dat hij in draf meer opties heeft dan een tempo lopen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:28

@ yasmijn: uhm nee hoor, naar voren schoppen???? hij gaat al als ik mijn benen aanleg. Een schop en we sjezen de grens van Duitsland over Knipoog

Ga weer balkjes proberen Pling

Kan iemand suggesties voor afstanden geven in draf voor D pony? Hij kan trouwens wel enorm strekken (in het weiland Duivel ) Om mee te beginnen en streefdoel?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:34

Ik zou m even laten draven in een geslepen bak, kun je vanzelf zien wat zn normale passen zijn en ze iets ruimer leggen, misschien een handig idee?