hoe schouderbinnenwaarts rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

hoe schouderbinnenwaarts rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:43

kan iemand me de hulpen geven voor schouderbinnenwaarts rijden want onze instructeur is niet egt duidelijk
ik weet alleen dat je soort van moet voor berijden op een kleine volte . . .

dankje xx

Maartje_M

Re: hoe schouderbinnenwaarts rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:01

Op de volte heb je de juiste stelling en buiging al als het goed is, vandaar dat ze dat zeggen.

De hulpen: buitenteugel eraan, binnenbeen op de singel, beetje stelling vragen en je buitenbeen naar achter voor de buiging. Je gewicht moet iets op je binnenzitbeenknobbel zijn.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:13

Schouderbinnenwaarts is eigenlijk een volte alleen gaat je paard niet de bocht om maar rechtdoor over de hoefslag (of een andere rechte lijn).
Op een volte rijdt je immers ook: "binnenbeen op de singel buitenbeen erachter, beetje stelling en je buitenteugel ietsje meegeven en tegen de hals"!
Het verschil is: "je bovenlichaam" op de volte draai je met je bovenlichaam mee de bocht om, met schouderbinnenwaarts blijf je rechtuit zitten, je kijkt dus bij beide oefeningen in de richting waar je heen wilt!
In het begin zal je paard extra binnenbeen nodig hebben om rechtuit te willen gaan!
Let er alleen op dat je niet teveel wilt, dan gaat je paard al snel scheef over de hoefslag lopen.

Als je op een volte tien meter gaat rijden en daarbij iedere keer netjes de hoefslag raakt dan kijk je op het moment dat je "zelf" (dus niet het hoofd van je paard) op de hoefslag bent goed rechtdoor over de hoefslag helemaal naar de overkant van de bak, en dan op het moment dat je paard zijn binnenvoorbeen van de hoefslag afzet om de volte in te gaan, met je binnenbeen rechtuit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:34

Een andere instrutrice nemen zou ik zeggen, die behoort jou op een duidelijke manier schouderbinnen te kunnen leren en ook het doel van de oefening, als je het doel weet en hoe het er uit moet zien , valt het kwartje sneller , ook is het belangrijk dat het je paard op een goede manier word uitgelegd en dat is er naast echt veel fijner dan erop voor jou en je paard,.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staat ook waarom het een belangrijke oefening is en niet zomaar een kunstje is.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:35

dankje allemaal :d nu snap ik het wat meer Knipoog

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:25

ja idd, een andere instructrice nemen, je moet het wel goed kunnen begrijpen en het ook goed doen en niet verkeerd aanleren, want dit is ook een goede oefening voor je paard en als je de oefening verkeerd doet kan het hinderlijk zijn voor je paard geloof ik.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:26

maar ik weet het trouwensniet zeker, maar mijn instructrice zij dat het heel belangrijk was, dus het lijkt me wel dat je het dan ook goed moet kunnen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:04

Vraag ook waarom het belangrijk is, ik geef les en en leg het waarom uit en ook leer ik het de mensen vanaf de grond, ook fijner voor het paard, want die is tenslotte het oefen materiaal en ernaast is dan altijd nog even fijner dan dingen vanaf de rug doen waar je beide niets van snapt, dan geeft spanning in het lichaam van het paard en juist dat wil je soepel en buigzaam hebben.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:15

cleopetra schreef:
Het verschil is: "je bovenlichaam" op de volte draai je met je bovenlichaam mee de bocht om, met schouderbinnenwaarts blijf je rechtuit zitten, je kijkt dus bij beide oefeningen in de richting waar je heen wilt!

Daar ben ik het niet mee eens, volgens mij moet je altijd zorgen dat je schouders in dezelfde richting staan als de voorbenen van het paard, dus ook in een schouderbinnenwaarts moet je met je bovenlichaam meedraaien met je paard! Je buitenteugel zorgt ervoor dat het paard rechtdoor blijft lopen.
Voor je gevoel de diagonaal oprijden, maar dan met je buitenteugel zorge dat paard rechtdoor blijft lopen!
Waar je zeker op moet letten is dat je met je buitenbeen eigenlijk de voorhand van het paard van de hoefslag haalt, en niet met het binnenbeen de achterhand naar buiten duwt!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:23

Dat van je bovenlichaam ben ik het ook niet helemaal mee eens. Dan kom je wel behoorlijk krom op je paard te zitten. Zo heb ik het geleerd: Je neemt stelling en buiging ALSOF je je paard de volte op wilt draaien. Maar wanneer hij de volte inzet (voorbenen is van de hoefslag) druk jij hem met je binnenbeen "om", dus met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Met je buitenteugel begrens je hem (anders loopt ie gewoon over de buitenschouder weg). Zodat hij gaat overkruisen. In het begin is 1/2 pasjes genoeg! Zorg dat hij het gaat snappen. Jij drukt hem een paar passen richting schouderbinnenwaards en dan draai je hem de volte op (belonen!). Wanneer hij het gaat snappen kun je steeds meer passen achter elkaar gaan vragen.
Uiteraard moet de basis hiervoor wel goed zijn Knipoog

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:02

Maartje_M schreef:
Op de volte heb je de juiste stelling en buiging al als het goed is, vandaar dat ze dat zeggen.

De hulpen: buitenteugel eraan, binnenbeen op de singel, beetje stelling vragen en je buitenbeen naar achter voor de buiging. Je gewicht moet iets op je binnenzitbeenknobbel zijn.

Nee hoor. Je wilt dat je paard rechtuit blijft lopen, dus gewoon recht blijven zitten.

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:07

cleopetra schreef:
Schouderbinnenwaarts is eigenlijk een volte alleen gaat je paard niet de bocht om maar rechtdoor over de hoefslag (of een andere rechte lijn).
Op een volte rijdt je immers ook: "binnenbeen op de singel buitenbeen erachter, beetje stelling en je buitenteugel ietsje meegeven en tegen de hals"!
In het begin zal je paard extra binnenbeen nodig hebben om rechtuit te willen gaan!
Let er alleen op dat je niet teveel wilt, dan gaat je paard al snel scheef over de hoefslag lopen.

Als je op een volte tien meter gaat rijden en daarbij iedere keer netjes de hoefslag raakt dan kijk je op het moment dat je "zelf" (dus niet het hoofd van je paard) op de hoefslag bent goed rechtdoor over de hoefslag helemaal naar de overkant van de bak, en dan op het moment dat je paard zijn binnenvoorbeen van de hoefslag afzet om de volte in te gaan, met je binnenbeen rechtuit!

ik heb altijd geleerd dat je bij schouderbinnenwaarts je binnenbeen achter de singel moet leggen en je buitenbeen er op..
het binnenbeen gebruik je alleen wanneer je paard te veel uitwijkt met zijn achterhand.
naja dat is wat ik geleerd heb...en mijn paard reageert er op....dus ik weet niet meer hoe het moet...zoals jij het zegt...of zoals ik het zeg...
helpp!!!!

Poskaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:12

callx911 schreef:
kan iemand me de hulpen geven voor schouderbinnenwaarts rijden want onze instructeur is niet egt duidelijk
ik weet alleen dat je soort van moet voor berijden op een kleine volte . . .

dankje xx

Bij schouderbinnenwaarts is het paard licht naar binnen gesteld en is het gebogen van nek tot staart. De beenzetting loopt over 3 sporen en het binnenachterbeen wordt midden onder de massa gebracht.

Het is belangrijk dat bij de inzet de voorbenen van de hoefslag geleid worden en dat de achterbenen op de hoefslag blijven lopen. Uitzwaaien met de achterhand wordt als een grote fout beschouwd.

Afhankelijk van de oefening die volgt na de schouderbinnenwaarts wordt het paard weer rechtgesteld met behulp van de buitenteugel en het binnenbeen door de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. Als er een wending volgt na de schouderbinnenwaarts (bij B door een S van hand veranderen) wordt er niet rechtgesteld. Op het einde van de lange zijde wordt het paard wel rechtgesteld want de oefening duurt tot de hoekletter (6 meter uit de hoek) en een hoek wordt pas 3 meter na de letter ingezet (theoretisch).

Dat hebben wij geleerd, ik hoop dat je dan meer weet over dit onderwerp !

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:15

Het makkelijkste is om te beginnenn na een hoek te rijden en die houding vast te houden.
dwz: buitenhand tegen de hals, binnenhand open, binnenbeen op singel, buitenbeen achter singel.
Hiermee zou dus ook je binnenzitbeenknobbel ietwat voor de buitenzitbeenknobbel moeten staan.
Na de hoek zo uit te rijden hou je dit even vast en je paard zou als hij aan de hulpen is schouderbinnenwaarts moeten gaan.