) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)

Zonnebloem schreef:Mijn bijrijdtpaard springt telkens in de verkeerde galop, kun je weinig anders dan terug rijden, opnieuw aanspringen en goed belonen als ie het goed doet.
nuldertien schreef:Het wordt altijd zo makkelijk gezegd 'goed gedrag belonen' maar ik vraag me af hoeveel mensen dit werkelijk doen.
Als paard vaststaat en aan het klieren is hoor je vaak genoeg 'hou op!' 'niet doen!'. En dan staat het paard stil en hoor je niets meer.
Terwijl juist als je paard stilstaat belonen belangrijk is. Anders leert een paard wel wat niet mag -wiebelen, rondlopen- maar niet wat het dan wél moet doen.
Mensen keken me vaak een beetje beduusd aan als ik als een dolle 'goed zo!' 'brave meid!' aan het roepen was en ze stond alleen maar wat. Maar laat dat nou net het gewenste gedrag zijn: zomaar een beetje staan

Zonnebloem schreef:het meeste negeer ik, behalve echt gericht trappen en bijten, dan grijgen ze toch echt een klap of schop terug, zijn ze nou helemaal beduveld?
Gewoon ondeugendheid of frissigheid negeer ik gewoon, bij uitproberen ook.
Mijn bijrijdtpaard springt telkens in de verkeerde galop, kun je weinig anders dan terug rijden, opnieuw aanspringen en goed belonen als ie het goed doet.
)
KiWiKo schreef:dat ligt helemaal aan het karakter van het paard waar ik op dat moment mee werk, of het een schrikreactie is of een dominante reactie bijvoorbeeld...... het ligt aan hoe sensibel een paard is, hoe gevoellig
en skuppen kan heel goed werken hoor![]()