Twister na lange tijd weer op bokt! (v Vitano)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__manon__

Twister na lange tijd weer op bokt! (v Vitano)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:18

Hoi,
Vandaag weer eens foto's gemaakt van het rijden, was ook al heel lang niet meer gebeurt!
Het ging vandaag wat minder, hij was wat sloompjes. Maar hij liet in ieder geval los en deed redelijk wat ik vroeg.

Twister is een 7 jarige NRPS ruin v Vitano. Zijn stamboeknaam is Venga Lundi. Ik heb hem nu twee en een half jaar, heb hem ook ingereden toen hij 4 en een half was. Eigenlijk zijn we nu pas een half jaar aan de gang, door het rugprobleem dat hij heeft gehad.

Ik rijd al 15 maanden geen wedstrijden meer, eerst een paar maanden eruit gelegen, omdat we erachter kwamen dat
hij al sinds we hem kochten (wel gekeurd) rugpijn had, en dat dus steeds erger werd. De wedstrijden gingen dus ook niet echt goed.

Daar weer een paar maanden door uit gelegen, toen kreeg hij een weer een peesblessure Ach gut , waar we ook weer een tijd mee bezig zijn geweest, zijn rug was natuurlijk ook weer stijf geworden door het stilstaan. Dus konden we voor de zoveelste keer weer op nieuw beginnen.
Maargoed, het rijden gaat nu redelijk, alleen moet hij nu wat minder diep gaan lopen.

We zijn nu net uit een enorme slechte periode, waarin hij bijna de hele tijd tegen de hand was, dus als een giraffe liep en énorm sterk was en niet aan je been. Nu laat hij heel goed los en is hij vlot, maar omdat ik gewend ben meer te vragen en meer been te geven, vraag ik hem zonder te weten te diep en laat ik hem over zijn tempo lopen. Nu ik dit weet ben ik er mee aan het werk. Vooral in de galop wil hij graag te diep. Ik wil in november weer gaan starten. (ons niveau is dus B)

Wat commentaar van mezelf:
* Handen naar voren
* Benen stilhouden en op de plaats
* Minder diep vragen
* Vooruit kijken
* Teugels op maat houden
* Geen kapstokjes hebben
* Benen lang houden in galop!
* Meer op de achterhand lopen

Nou, ben benieuwd wat jullie ervan vinden Lachen

1) Fototje van ons Lachen
Afbeelding
2) Nog 1tje
Afbeelding
3) Halthouden
Afbeelding
4) Stappen linksom, zijn moeilijke kant. Ik moet hier mijn handen meer naar voren houden
Afbeelding
5) Drafje linksom
Afbeelding
6) Even wat lager instellen
Afbeelding
7) Ik doe hier m'n best hem omhoog te krijgen Clown
Afbeelding
8) Al beter, maar hier mijn teugels wat korter maken
Afbeelding
9) Galopje
Afbeelding
10) Zelfde
Afbeelding
11) Hier gaan mijn benen wat te ver naar voren toe
Afbeelding
12) Mag wat voorwaartser
Afbeelding
13) En wat lager uitdraven
Afbeelding
14) En klaar Haha!
Afbeelding
Nou, dankjewel voor het kijken. Als je commentaar hebt, graag. Maar herhaal elkaar niet telkens Knipoog
Laatst bijgewerkt door __manon__ op 07-10-08 15:57, in het totaal 5 keer bewerkt

Bets

Re: Twister na lange tijd weer op bokt! (v Vitano)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:48

Ik zou je paardje meer de neus naar voren laten gaan, als je zo door gaat dan gaat je paard op voorhand lopen en dat is niet juiste manier van rijden, kan je paard problemen krijgen.
Het gaat niet om aan de teugel rijden want je rijd je paard van voor naar achteren, dus je houd voor teveel vast waardoor paard niet echt op eigen benen kan lopen.

Rij je paard eerst wat voorwaarts en ga je paard dan wat begrenzen van voren, daarop moet je paard gaan ontspannen. Hou ook het rechtrichten in de gaat zodat paard op 2 teugels gelijkmatige aanleuning krijgt want anders kan je paard ook niet op juiste manier gaan ontspannen.

Fotos zijn niet op verkeerde moment gemaakt, het is gewoon dat je zelf als ziet dat je eigenlijk weet dat het nog niet helemaal in orde is. Dat is geen schande, maar ga ermee aan de slag. Dan komt het helemaal goed. Durf naar jezelf te kijken en van je fouten te leren.
Succes hiermee.

Jullie zijn wel leuk duo.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:52

Dat is precies mijn probleem Lachen
Ik rijd hem nu te diep, omdat ik anders gewend ben. Met priveles zijn we hier hard mee aan het werk
Ik vraag nu te veel, laat te laat los. Maar ik drijf ook veel van achter op.
Ik doe echt mijn best, als hij te diep gaat weer op te drijven.
Mijn instructrice hamert hier ook erg op!

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:59

Leuk manon, twister gaat zeker vooruit!
IK heb je lang niet meer zien rijden, kom zeker een keertje savonds naar je kijken, als je er dan bent! Haha!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:05

het valt me wel op dat je paardje op geen enkele foto ook maar een beetje vrolijk kijkt terwijl je erop zit, terwijl als je ernaast staat hij er erg happy uitziet. Weet je zeker dat zijn problemen echt over zijn? Als hij zich nog niet helemaal lekker voelt tijdens het rijden, is hij zeker ook moeilijker. Ook dat hij lang liep met een hertenhals kan ook te maken hebben weer met zijn rugklachten. Welklicht zijn ze nog niet echt over?

iloveyouJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:37

Waarom rijd je op sommige foto's met lange teugels?:P
Euh.. beugt ze niet iets te diep...

Leuk paarje!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:41

Ze loopt erg naar beneden, probeer haar goed naar voren te rijden en je handen omhoog te houden, dan kan het hoofd ook niet zo diep wegvallen.....

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:57

Je zegt een aantal keer dat hij te diep is. Daar zou ik nu niet zo mee bezig zijn. Liever dat hij iets te diep is, maar wel zijn rug bolt dan dat hij zijn rug weg drukt.

Let verder echt op je handen!!! Veel te breed en te laag!! Zeker als hij diep gaat is zonde. Hou ze mooi naast en elkaar en probeer ze stil te houden. Als je dan voldoende druk van achteren geeft, zul je merken dat hij veel meer voor je been is!

Van dat vrolijk kijken, vind ik een beetje vergezocht. Hij heeft zijn oortjes naar de ruiter gedraaid, wat alleen maar betekent dat hij op de ruiter aan het letten is!

Ik vind overigens je houding wel erg mooi! En jullie zijn een mooi duo!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:14

Leuke foto's Manon. Inderdaad wat al door meer mensen gezegd is let op je handen. Je hebt ze nu bijna op schoot. Probeer verder zijn achterhand te trainen door veel overgangen en schijnovergangen en misschien kun je wat doen met galopbalken. Je bent in ieder geval lekker aan het lessen en ook vooral mee doorgaan en lekker oefenen.
Op sommige foto's gaat je been inderdaad te ver naar voren, maar dit kan ook komen doordat je beugelriem gedraaid zit.
Ik zou zeggen lekker doorrijden en lessen.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 10:42

Van dat niet blij kijken, is gewoon dat hij op me let. Dat is toch ook met longeren? Weet zeker dat de klachten over zijn, het gaat al veel beter dan eerst.

Van mijn handen klopt, maar komt ook vooral omdat ik mijn teugels te lang laat worden, dus dan moet ik mijn handen wel meer op mijn schoot houden. Ook was ik erg bezig om mijn handen naar voren te doen, dus niet zo zeer op niet zo breed, maar dat hij zelf zakt. Ik vind ook dat op de fotos vaak te zien is dat ik niet vast blijf houden, maar mijn handen naar voren druk

Ja, ik ben ook vooral bezig met over de rug aan het lopen, maar omdat hij nu zo fijn in de mond is, en ik te ver doorga, gaat hij zo lopen. En ik rij hem veel op van achter, en tik hem soms op de schouder, om hem omhoog te krijgen. Ik ben ook niet blij dat hij zo loopt, maar wel dat hij gewoon loslaat.

Dat hij zo lang met hertenhals liep, was voordat hij fysio enzo kreeg inderdaad door zijn rug. Nadat hij een peesblessure kreeg, was hij weer heel stijf. En toen zijn me met longeren en langzaam beginnen met rijden bezig geweest met hem te laten snappen ook dat over je rug lopen veel fijner is. Nu hij dat door heeft, is hij al veel gemakkelijker, maar zakt nu graag te diep, vooral in galop.

Ik rijd dus met losse teugels soms, omdat ik dan in of uitrij en ik wil dat hij mijn handen volg, en waarschijnlijk kwam hij op dat moment dan net omhoog, en was ik te laat om druk op mijn teugels te houden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:59

Renszke schreef:
Je zegt een aantal keer dat hij te diep is. Daar zou ik nu niet zo mee bezig zijn. Liever dat hij iets te diep is, maar wel zijn rug bolt dan dat hij zijn rug weg drukt.

Let verder echt op je handen!!! Veel te breed en te laag!! Zeker als hij diep gaat is zonde. Hou ze mooi naast en elkaar en probeer ze stil te houden. Als je dan voldoende druk van achteren geeft, zul je merken dat hij veel meer voor je been is!

Van dat vrolijk kijken, vind ik een beetje vergezocht. Hij heeft zijn oortjes naar de ruiter gedraaid, wat alleen maar betekent dat hij op de ruiter aan het letten is!

Ben het helemaal met je eens. Ik las trouwens pas ook in een diepgaand boek over paardengedrag dat paarden bij het draven/galopperen hun oren wat naar achter houden om te voorkomen dat er stof en insecten in komen..pas als ze strak in de nek liggen betekent het dat het paard het niet naar de zin heeft/boos is/pijn heeft.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:07

Heey Manon!
Wat leuk om weer een keertje foto's te zien van jou en Twister op bokt!
Dat van dat steeds maar weer opnieuw beginnen ken ik.. zooo irritant!
Maar hopen dan maar dat je vanaf nu wel gewoon goed door kunt rijden en lekker op wedstrijd kunt gaan, is wel zo fijn he Lachen
En verder commentaar geef je zelf al Knipoog
Nou heel erg veel succes ermee he!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:17

Ik ga met commentaar mee, dat diepe stoort mij geheel niet, ik zie duidelijk dat je hard aan werkt om hem van achteren erbij te houden.

Ik zie dit 10 keer liever dan al dat jonge grut op HAW , met die nepkrulletjes en overdreven oprichting...

Ik zie een pony/paard die lekker over de rug loopt, waar verder nog wel veel werk aan zit.

Aan jouw houding stoor ik me het meest aan je handen, daar zou ik inderdaad eens hard aan werken, voor de rest ben je al heel aardig op dreef!

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:14

Dankjewel Lachen
Inderdaad ben al heel blij dat hij gewoon over zijn rug loopt. En hij loopt gewoon heel snel te diep.
Had vrijdag les gehad, en mn instructrice zei dat mijn handen al weer veel beter waren. Dus er zit vooruitgang in.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:59

Renszke schreef:

Ook ik ben het hier helemaal mee eens. Ja
Zeker, ik van dat van vrolijk kijken, ook erg ver gezocht, hij let alleen maar goed op, wat ik zelf juist een goed teken vind!
Twis is dan bij de les en let niet op alles wat er voorbij vliegt, hij is dan met het rijden zelf bezig.
Succes Manon en hopelijk krijg je nou niet weer z'n terugval met een blessure, jullie zijn wel een erg leuke combinatie. Haha!

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:46

Leuk paardje.
Let alleen op je handen niet zo laag en breed.
En let op je hakken en tenen Knipoog

Amber_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:30

Binckydenice schreef:
Ze loopt erg naar beneden, probeer haar goed naar voren te rijden en je handen omhoog te houden, dan kan het hoofd ook niet zo diep wegvallen.....

Hoe hoger je handen, hoe dieper het hoofd..

In ieder geval..dat heb ik altijd geleerd..

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:21

Binckydenice schreef:

Haha jij bent echt grappig.
Hoe harder je naar voren gaat jagen hoe dieper ze gaan lopen denk je nou werkelijk als je je handen omhoog houdt dat je paard dan omhoog komt met zijn hoofd? Hoe hoger jou handen, hoe meer je lift, hoe meer het paard in je handen hangt.
Dat hangen komt vanuit de achterhand, als hij goed vanachter erbij is komt ie van voren omhoog en hangt ie niet meer in de hand.
Schakel veel in je tempo, rijdt veel terug en probeer hem toch daarbij actief te houden, rijdt hem rustig weer een beetje naarvoren en schakel weer terug, hierdoor zal hij wat meer omhoog komen.
Ga absoluut niet meer naar voren rijden, hier gaan ze alleen meer van in je hand hangen. En al helemaaaaal niet liften, dit vindt het paard alleen maar makkelijk.

Amber_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:24

Watch_Me schreef:
Binckydenice schreef:

Haha jij bent echt grappig.
Hoe harder je naar voren gaat jagen hoe dieper ze gaan lopen denk je nou werkelijk als je je handen omhoog houdt dat je paard dan omhoog komt met zijn hoofd? Hoe hoger jou handen, hoe meer je lift, hoe meer het paard in je handen hangt.
Dat hangen komt vanuit de achterhand, als hij goed vanachter erbij is komt ie van voren omhoog en hangt ie niet meer in de hand.
Schakel veel in je tempo, rijdt veel terug en probeer hem toch daarbij actief te houden, rijdt hem rustig weer een beetje naarvoren en schakel weer terug, hierdoor zal hij wat meer omhoog komen.
Ga absoluut niet meer naar voren rijden, hier gaan ze alleen meer van in je hand hangen. En al helemaaaaal niet liften, dit vindt het paard alleen maar makkelijk.

Dat dacht ik ook ja Haha!

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:38

Oke, hier kan ik denk ik wel iets mee Lachen
In ieder geval, bedankt voor de tips!