Paard doorrijden, galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Paard doorrijden, galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:09

Uh... Ja hoe leg ik dit uit...

Ik rijd al 1,5 maand een friese merrie. Ze is nog niet lang onder het zadel (pas net beleerd, ik rijd haar nu door Knipoog ) Ong. is de merrie nu 3 weken los van de longe.

Maar vandaag kwam er een stalgenootje terug en vroeg of ze al onder het zadel kon galoperen. Ik antwoorde nee, omdat ze nog niet de juiste balans had voor mijn gevoel.

Nu kwam de vraag van mijn kant af:
Rij je een paard dat pas net onder het zadel is, eerst de gangen, of rijd je eerst de balans en de rust in zo'n dier?

Ik vind het belangrijk dat ze namelijk in stap en draf gecontroleerd loopt, en de galop komt op z'n tijd wel.
Maar zij vond dat je beter eerst stap,draf, en galop moest aanleren, hoe ze ook loopt. (wel of geen balans)

Wat vinden jullie?
(ik hoop dat jullie het verhaal snappen Knipoog )

groetjes!

HannahFrouk

Re: Paard doorrijden, galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:14

Uh, ... nou het lijkt mij dat eerst normaal stappen en draven wel een must is, voor je gaat galopperen. Met een nette galop hebben jonge paarden beswel moeite.

Zo heb ik het tenminste bij mijn paard gedaan, eerst maar eens gewoon normaal leren lopen met een ruiter erop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:19

Ligt aan het paard, sommige zullen galop eenvoudiger vinden dan draf, een fries waarschijnlijk juist niet. Ik zou het wel al vrij snel proberen en dan bepalen of je er al mee doorzet of toch nog mee wilt wachten. Ik vind het raar dat veel mensen galop als moeilijk zien. De meeste paarden galloperen als ze vrij zijn juist veel meer dan dat ze draven. Het probleem zit hem vaak bij de ruiter die de teugels vaak relatief kort houdt en denkt dat het te hard gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:26

Als ze goed aan de longe kan galoperen, dan zou het ook geen moeite moeten kosten als ze los is van de lijn. Makkelijker juist, omdat je wat rechtere lijnen en flauwe bochten kan rijden.
Ik ben het wel eens met Sizzle dat het voor een Fries iets moeilijker "kan" zijn. Het is en blijft uiteindelijk toch een tuigpaard en die hebben meestal van naturen al geen geweldige galop.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:32

De merrie (fries) is aan de longe altijd vrij ontstuimig tijdens de galop. (Lees: racen, uit balans, valt door de bochten) dit is een probleem van haar over de balans. Ook heeft ze een kleine beperking in haar achter been.

Juist omdat ze ontstuimig is (kijk, als ik middendraf vraag, galopeerd ze soms aan, wat ik beloon, want dit is ook goed) maar ik zit met haar achterbeen. Die krijgt ze heel moeilijk mee.
Zal dit op rechte lijnen ook zo zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:36

Ligt aan de balans die het paard zelf al heeft. Is het een paard wat makkelijk galloppeert of juist niet? (los in het land)

En hoe gaat het aan de longe? Als ze aan de longe makkelijk en in balans galoppeert moet dat onder het zadel ook kunnen. Loopt ze aan de longe met een touwtje of bijzet? En hoe gaat het aanspringen, soepel in een keer of heeft ze daar moeite mee?

En hoe loopt ze verder, is het een slungelig paard wat in draf al moeite heeft met de balans of gaan de stap en draf prima?

Hoezo krijgt ze haar achterbeen moeilijk mee? Slingert ze, moeite met aanspringen? Longeer je misschien op een te kleine volte?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:37

anneliesdj schreef:
Ligt aan de balans die het paard zelf al heeft. Is het een paard wat makkelijk galloppeert of juist niet? (los in het land)

En hoe gaat het aan de longe? Als ze aan de longe makkelijk en in balans galoppeert moet dat onder het zadel ook kunnen. Loopt ze aan de longe met een touwtje of bijzet? En hoe gaat het aanspringen, soepel in een keer of heeft ze daar moeite mee?

En hoe loopt ze verder, is het een slungelig paard wat in draf al moeite heeft met de balans of gaan de stap en draf prima?

Ik longeer haar zo min mogelijk, i.v.m. het kleine gebrek Knipoog
maar ook longeer ik haar zonder bijzet of touwtjes omdat ze eerst op eigen benen moet leren lopen.

In het land galopeert ze heel makkelijk en los.
Maar onder het zadel heeft ze iets meer balans dan aan de longe Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:38

In dat geval misschien nog even uitstellen en sterker maken of een paar keer proberen in een mooie spring bak met flinke afmetingen, 20x40 is wellicht wat klein in dat geval. Verder wel gewoon galop oefenen aan de longe en dan vooral vaak aangalloperen ipv lang doorgalloperen. Ik zou dit ook aan de dubbele longe proberen te gaan controlleren, dan heb je meer te zeggen over het achterbeen en de stelling. In iedergeval moet hij direct reageren op de galop stem hulp zodat je niet van een draf racepartij over hoeft te gaan in een galopracepartij maar vanuit een normaal tempo kan aanspringen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:41

EngeltjeS schreef:
anneliesdj schreef:

Ik longeer haar zo min mogelijk, i.v.m. het kleine gebrek Knipoog
maar ook longeer ik haar zonder bijzet of touwtjes omdat ze eerst op eigen benen moet leren lopen.

In het land galopeert ze heel makkelijk en los.
Maar onder het zadel heeft ze iets meer balans dan aan de longe Knipoog

Als ze in draf een goede balans heeft en makkelijk galoppeert in de weide dan zie ik niet in waarom je het niet eens zou proberen.
Zorg wel dat je een zo groot mogelijke bak hebt waar je dus een lang recht stuk kunt galopperen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:20

Sizzle schreef:
In dat geval misschien nog even uitstellen en sterker maken of een paar keer proberen in een mooie spring bak met flinke afmetingen, 20x40 is wellicht wat klein in dat geval. Verder wel gewoon galop oefenen aan de longe en dan vooral vaak aangalloperen ipv lang doorgalloperen. Ik zou dit ook aan de dubbele longe proberen te gaan controlleren, dan heb je meer te zeggen over het achterbeen en de stelling. In iedergeval moet hij direct reageren op de galop stem hulp zodat je niet van een draf racepartij over hoeft te gaan in een galopracepartij maar vanuit een normaal tempo kan aanspringen.

Had het niet beter kunnen verwoorden!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:26

Gewoon eerst lekker stappen en draven en pas gaan galoperen zodra je het gevoel hebt dat het kan. Dit gaat bij het ene paard sneller dan het andere, als ze goed op stem is kan je het altijd gewoon een keertje proberen om te kijken hoe ze het doet. Maar de galop goed door rijden kan je het beste doen wanneer jij voelt dat ze er klaar voor is.

Veel succes

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:10

aerdenhout1 schreef:
Sizzle schreef:

Had het niet beter kunnen verwoorden!

Volledig mee eens met veel aangalopperen.
Doe het spelenderwijs, voor veel friezen moet het echt een kunstje worden zodat ze hier handig in worden om netjes en rustig aangalopperen.
Ik ben er zelf ook vroeg mee begonnen toen ik mijn fries inreed.
Je hebt hier later zoveel profijt van.
Het is nl niet 1 van de sterkere kanten.

Ik las ook bij jou, dat je fries moeite had met t achterbeen.
Dat heeft puur nog met de leeftijd te maken en komt vanzelf goed!
Je zult zien dat hij over een half jaar weer een stuk sterker in de achterhand is geworden.
De meeste friezen zijn over het algemeen pas op hun 7e!!! levensjaar volgroeit en hebben dus wat extra tijd nodig, sterker te worden.

Probeer maar tijdens je rijden, wat spelenderwijs te galopperen.
Als hij het makkelijk doet, kun je een beetje gaan uitbreiden met de galop.
Je zult zien dat tie steeds meer balans gaat vinden.
Oefening baart kunst!

Succes!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:18

ik zou eerst de draf en de ontspanning er in rijden en dan langzaam aan alleen ff op de lange zijde of op de dioginaal kleine stukjes galloperen. Veel overgangen rijden zodat er op die achterhand lekker spieren komen waardoor ze ook een stuk stabieler word.
de echte gallop komt pas bij mij als ze mee naar de bossen gaan, dan galloperen ze lekker door omdat ze bij de rest willen blijven en je hebt mooie rechte stukken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 14:56

update vandaag voelde het vertrouwd. Ze liep super in balans, en liep goed op 2 teugels. Legde mijn benen aan, en flop, zo in galop!

Ze deed het heel braaf en beheersd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:30

Goed zo, als het aanspringen maar soepel en in balans gaat heb je het moeilijkste deel al gehad.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:31

Eerst de rust&balans&vertrouwen& sturen, dan pas de gangen Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:32

EngeltjeS schreef:
update vandaag voelde het vertrouwd. Ze liep super in balans, en liep goed op 2 teugels. Legde mijn benen aan, en flop, zo in galop!

Ze deed het heel braaf en beheersd!

mooi zo, ben blij dat het mee viel.