tips mbt rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

tips mbt rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:08

Mijn fjord van 4,5 heeft erg veel moeite met de rechter galop.

Ze is nagekeken door een Va en een fysio, en er is niks lichamelijks aan de hand.

Als ik haar vraag rechter galop aan te springen, springt ze steevast links aan. Ik heb al vanalles geprobeerd

-vanuit een volte aanspringen
-in de hoek aanspringen
-met overdreven binnenstelling
-met buitenstelling
-met alleen de binnenbeenhulp
-met een extreme buitenbeen hulp, om haar zo óm'te duwen
-kleine hulpen, grote hulpen
-met een balkje in de hoek
- mijn instructrice heeft het geprobeerd

Als ik met buitenstelling de rechter galop vraag, springt ze achter overkruist.

Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken... Aan de longe springt ze bij wijze van 2 van de 5 x ook fout aan, of overkruist.

Wie heeft nog een idee.

Ze is nu een klein jaar ohz
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 06-10-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jorien_

Re: tips mnt rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:10

Als je een lage hindernis neer zet dan? Daarover en dan meteen rechtsaf..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:11

dat lijkt me in princiepe het zelfde idee als over een balkje.

Over een balkje sprngt ze meestal wel goed aan trouwens, maar het moet ook zonder kunnen vindt ik.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:13

Jawel, maar als ze er moeite mee heeft en je kunt dr zo helpen om het dr te leren.. Ergens moet een begin zijn!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:14

En linksom springt ze wel goed aan?

Zou je haar eventueel op de linkerhand wel in de rechtergalop krijgen (en dan daarna van hand veranderen?)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:16

ja linksom springt ze netjes aan

Hoe bedoel je loesje 88? Ze reageert op de rechtergalop hulp door links aan te springen, dus denk niet dat ze linksom op rechts aanspringt(oeten we niet hebben, dan is het de omgekeerde wereld)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:16

Bij jonge paarden gaan ze als ze willen aangalopperen op het verkeerde been lichtrijden, omdat hierdoor het paard uit de onbalans in de goede galop zou springen( WEET NIET OF DIT ECHT WERK OVERIGENS). Mijn pony heeft dit ook gehad dit heb ik geloof ik opgelost door overdreven stelling, heel diep de hoek inrijden en dan aangalopperen of een kleine volte en dan aangalopperen. Ga met je bovenlichaam iets naar zijn binnenbeen zitten om hem te helpen, als je springt ga je ook iets met je bovenlichaam naar de kant waar je heen wilt, dus wat jij als binnenkant ervaart

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:20

Het had gekunt dat je haar linksom wél in de rechtergalop kon krijgen Lachen dan had je daarvanuit kunnen uitbouwen. Maar ze 'kent' dus echt alleen linkergalop.

Dan lijkt het mij het makkelijkste om het haar aan de longe te leren, netjes een beetje naar binnen bijzetten, en omdat ze al op een volte loopt zet ze haar binnenachterbeen er ook netjes onder, en dan aan laten gallopperen, gaat het niet goed, terug naar draf en opnieuw, gaat het wel goed (ook al is het maar 1 keer tijdens een hele longeer sessie) gewoon belonen 'braaaaaaaaaaaaaaf' laat haar maar goed weten wanneer ze het goed doet. Doet ze het fout, niets zeggen, gelijk terug nemen en verder negeren.

En natuurlijk haar niet gek maken door alleen maar draf-galop overgangen te maken, hou het leuk, hou het simpel.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:22

wat je ook kunt doen is een volte rijden bij A of C en dan voor je weer op de hoefslag komt aanspringen in galop

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:23

Ik kijk even mee, heb hetzelfde probleem. Wat ook kan helpen is om haar in galop te vallen vanuit draf, dus blijven lichtrijden en steeds vlotter gaan draven tot ze in galop valt ipv doorzitten en aan laten springen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:26

Hier precies het zelfde probleem, maar mijn pony wordt ook erg druk en drammerig van de draf-galop overgang, ik ga er dus niet meer op zitten hameren. Je oefent het af en toe, doet hij het dan beloon je uitbundig doet hij het niet ga je verder met iets anders als ik door blijf gaan wordt mijn pony alleen maar drukker en heb ik het idee dat hij het helemaal niet meer snapt.
Wat bij mij nu ook helpt is het springen, parcourtjes springen omdat ze zich vanzelf wel gaan herstellen.

* Wat ik ook wel eens doe is H-X-F van hand veranderen en dan óp F aanspringen (let wel op dat je dan een onwijs scherpe wending moet maken en je dus wel écht moet omstellen en niet maar moet laten lopen)

Martje80

Re: tips mbt rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:36

ookal zet ik haar neus bij wijze van op mijn binnen knie, dan nog doet ze het niet goed.
Op de volte en dan in de hoek help ook niets, het is gewoon een probleem gevalletje.

Ikheb het ook een tijd genegeerd, enniet gedaan, mar nu na 2 maanden niet galloperen, vondt ik het wel eens weer tijd, maar nog steeds springs ze verkeerd of overkruist aan.

Ik ga het lichtrijden op het verkeerde been eens proberen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:22

Het is een kwestie van heel veel oefenen! Vooral omdat je zelf al aangeeft dat je het een tijd hebt verwaarloosd. Eerst je paardje lekker los rijden, veel wendingen en overgangen maken en daarna kun je bijv. eerst linksom even "los" galoperen en daarna van hand veranderen en het rechtsom proberen. De juiste galophulpen consequent en duidelijk blijven herhalen, elke keer als je in galop aan probeert te springen. Inderdaad in een hoek aanspringen met stelling naar binnen, maar blijf wel contact houden op je buitenteugel en gebruik eventueel een zweepje om je beenhulp te versterken. Gaat het niet goed (verkeerde galop of heel hard blijven draven), dan gelijk weer terug nemen, lekker de rust erin rijden en overnieuw proberen. Zodra ze in de goede galop zit een klein stukje doorrijden en daarna terug nemen (het liefst een goede overgang van jezelf, dus niet dat je te lang door rijd en het paard zelf terug in draf valt) en uitgebreid belonen. Niet meer overnieuw proberen, want het beste is om een oefening goed af te sluiten.

Mocht je paard zowieso nog niet goed op de hulpen aan kunnen springen, kun je het bijgezet oefenen aan de longeerlijn en dan ook een duidelijk stemhulp erbij geven (dat kan jou weer helpen tijdens het rijden, als je die stemhulp geeft) of tijdens het rijden hem inderdaad vanuit de draf in galop te laten vallen en als dat goed gaat, het steeds meer verfijnen naar een gewone goede overgang.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:27

@joyce2: dank voor je tips.

ik heb het nieteen tijdje verwaarloosd, maar bewust niet gedaan om het even te laten voor wat het is, paardje wordt er nl enorm opgefokt van.

Maar moet ik dan meer nadruk leggen op mijn binnenben, of juist het buitenben, en haar dar mee om proberen te duwen(zoals mijn instr. het noemt)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:44

Verwaarloosd was idd misschien niet het juiste woord, maar je snapt wat ik bedoel Knipoog

Je moet je paardje idd in galop drukken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog Je binnenbeen leg je op de singel en je buitenbeen iets achter de singel, je binnenhand doe je iets van de hals (stelling naar binnen vragen) en met je buitenhand hou je contact. Als je aanspringt geef je een korte ophouding op je buitenteugel en druk je door met je binnenbeen, maar je blijft wel begrenzen met je buitenbeen en stelling vragen met je binnenhand en je zou dus eventueel ook nog ter ondersteuning van je been een zweepje kunnen gebruiken, misschien lukt het dan om hem net in de galop te tikken.

Succes!

alona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:55

Hallo

Voorwaarde voor galop is balans van het paard (en van de ruiter). De meeste paarden springen makkelijker aan in de linkergalop dan in de rechtergalop. Om rechts te kunnen aanspringen heeft je paard soepelheid en balans nodig.

Het kan helpen om eerst te slalommen rond 3 pionnen zodat je de balans van jezelf en je paard verbetert, zorgt dat je vóór de laatste pion naar de hoefslag de hoek inrijdt. Rijdt licht op je rechtervoorbeen. Hierdoor moet je paard zijn linkerbeen meer onder de massa plaatsen. Dit been is ook het been waarmee hij aanspringt in de galop.

Mogelijk helpt dit je. Je kan ook vanuit TTEAM eens een bandage rond de achterhand van je paard doen. Dit helpt het paard zich bewuster te worden van zijn achterhand waardoor de balans verbetert en aanspringen in galop vergemakkelijkt.

Succes

Ishtar

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:43

alona schreef:
Hallo

Je kan ook vanuit TTEAM eens een bandage rond de achterhand van je paard doen.

Ishtar

Wat is dat?

Vanavond ging het in 2x goed, de 1e x was fout, 2e x goed, en ik weet niet eens meer wat ik deed. Extreme binnen stelling en verkeerde been licht rijden volgens mij.

even een rondje gedaan, en daarna heel hard beloond!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:40

Hallo, mag ik even ook een tip geven.
Je kan ook proberen aan te springen door gewoon te draven neem nu op de linkerhand, en dan bv bij C wijk je af en ga je over de middenlijn naar X daar ga je wijken voor het rechterbeen dan kom je zo bij F uit, en dan vanuit het wijken eigenlijk ineens aanspringen in galop dit zou dan als het goed gaat ineens de goede rechtergalop moeten zijn.
En even een kleine korrektie het aantikken moet met het buitenbeen gebeuren, dus linkerbeen achteruit en daar dan aantikken. Dus een kleine vergissing neem ik aan bij de vorige tip hier van Joyce2.
Maar deze houding heb je al als je gaat wijken hé, dus zou beter moeten lukken zo , zeker idd niet vergeten de buitenteugel voldoende te ondersteunen en binnenteugel toegeven.
En na het aanspringen elke sprong goed je binnenbeen aanhouden om op de buitenhoefslag te houden en voorwaarts te blijven en binnenteugel in de beweging van het paard aannemen toegeven, aannemen toegeven, .......

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:09

Volte verkleinen in draf, daarna al wijkend openen en dan proberen galop aan te springen.
En vooral uitbundig belonen als het goed gaat!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:19

Blijven proberen en engelen geduld en de hemel in prijzen als ie het goed doet.
Je paardje is nog jong.

Bij mijn niet rechts aangalloperende pony hielp stelling naar buiten en licht rijden op verkeerde been.
Zodat ze meer ruimte kreeg om leidende been naar voren te zetten.

Overigens heb ik ook een lange adem moeten hebben!
Pas in het M2 sprong ze consequent goed aan. Dromen

(Nou had ik een kleine handicap, die heet namelijk: lespony. Ze liep elke dag minstens
1 x in de lessen, vaak vaker. En dan had je een keer een week vakantie bv met kerst
en dan had je haar aan het verstand gepeuterd wat je wou. En hopla 2 dagen in de
les, en je kon overnieuw beginnen)

Nou weet ik niet hou jouw fjord galopeert, maar laat ik het zo zeggen, ik ken er vele,
die van nature niet de beste galopeurs zijn. En ook die hebben het geleerd!

pinball

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:13

ik ben dan misschien wel geen engelse ruiter, maar wilde toch even mijn mening hier delen...

je zegt dat je overdreven binnenstelling vraagt...
dan is het in mijn ogen niet gek dat je paard verkeerd aanspringt.... aangezien je op die manier volledig zijn binnenschouder blokkeert, maak je het voor een paard wat toch al moeite heeft hiermee haast onmogelijk om goed aan te springen...

als ik een paard rijdt met dit probleem doe ik het volgende:

ik zorg dat mijn binnenbeen netjes op zijn plaats blijft en nooit en te nimmer de binnenschouder blokkeert...
met mijn buitenbeen zorg ik ervoor dat hij zijn heup naar binnen buigt, vervolgens houd ik mijn binnenhand iets omhoog voor extra ruimte bij zijn binnenschouder.
zorg ervoor dat je paard zijn neusje recht blijft houden.... lukt dit niet, zorg dan dat het liever iets buitenstelling heeft dan binnenstelling...
vervolgens aanspringen...
mocht hij/zij overkruist zitten, dan is het een kwestie van voldoende druk met het buitenbeen om ervoor te zorgen dat hij zijn achterhand bijspringt...

succes Vork

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:09

Ten eerste, zorgen dat je paard wel vlot aan het been is, dus kleine korte tempowisselingen op de volte zodat hij actief is en op let.

Op de volte, rustig iets verkleinen, dan openen voor je binnenbeen, stelling krijg je dan automatisch, als je weer op de grote volte bent zo ongeveer de galophulp geven. Wel belangrijk dat je dat vloeiend doet vanuit het iets opzij rijden/wijken. Het paard moet voorwaarts aan je binnenbeen aanspringen, buitenbeen achter de singel geeft de galop aan, die verder niet teveel gebruiken, hooguit een hele korte tik met je kuit. Met het oog op de latere training, buitenbeen eraan wordt travers/appuyeren, dus een zijwaartse hulp, het is verwarrend dan voor het paard als de galophulp zo is aangeleerd.

Zelf je rechter hand/arm en schouder wel bewust ontspannen, vaak blokkeer je die als ruiter in verband met de scheefheid van het paard!

Vaak oefenen en niet straffen als het verkeerd is, belonen als het goed is. Paard wordt vanzelf sterker.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:22

ik heb ook zo een paardje gereden, ik heb het opgelost gekregen door op een grote plaats te rijden in de wei bv. ze werd heel nerveus als ik mij begon te concentreren op het goed aanspringen.

ik begon in de hoek ze sprong ofwel de verkeerde kant aan of gekruist, dan stukje rechtdoor en zette ik haar op de volte en gaf ik extreem de juiste hulpen (tijdens verkeerde galop) met binnenstelling op den duur werd het haar zo moeilijk dat ze ofwel stil viel en juist aansprong op de volte ofwel zelf omsprong.
dan is het heel belangrijk dat je haar beloont en dat deed ik door dan heel leukl stuk rechtdoor te gaan met lossere teugel zodat ze begreep dat de volte was om te corrigeren en als beloning een leuke losse galop was en mocht ze al eens wat sneller gaan ( in begin ) durfde ze in de hoek dan weer om te springen naar verkeerde galop maar dan begon ik opnieuw en hield de stelling goed aan met extreme duidelijke hulpen
en nu doet ze het super

groetjes

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:33

Ik heb niet veel gelezen. Maar verkeerd aanspringen duidt ALTIJD op een paard uit balans. Vaak lopen ze dan scheef. Omdat ze scheef lopen, kunnen ze niet goed aan springen. Daarom helpt het ook zo goed om op een volte aan te springen. Sommige paarden zijn echter zo scheef, dat een volte niet genoeg helpt. Zet je paard schouderbinnenwaarts en gallopeer dan aan. Dan kunnen ze het vaak wel.
Daarnaast: ga werken aan het rechtrichten. Dat is het enigste wat dit probleem (de oorzaak) op kan lossen.

Zo ongeveer alle tips die ik hierboven globaal lees, hebben te maken met wat ik hier bovenstaand typ.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:59

@Egni: danku! Fijn dat jij ook nog even verteld dat het paard op het binnenbeen aan moet springen. Zoals je hierboven in het topic kan lezen werd ik daarover verbeterd, terwijl ik toch echt zeker weet dat je paard op de druk van je binnenbeen aan moet springen. Begon al bijna aan mezelf te twijfelen Haha!

Ben overigens wel nieuwsgierig hoe het nu met de galop gaat bij Karev.