Pompen of verzuipen, Zsa Zsa haar tweede wedstrijd in de reg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Pompen of verzuipen, Zsa Zsa haar tweede wedstrijd in de reg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:23

Ik heb Zsa Zsa nu 4 maanden en het was een hele aanpassing. Het is geen makkelijke merrie, ze is snel beinvloedbaar door haar omgeving en drukt heel snel haar rug weg. Ik train vooral naar het voorwaarts-neerwaarts, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ze is 4 jaar oud en is van Obelisk x Zeoliet. Ze loopt nu de E-proeven en richten ons nu stilletjes aan op de poreven voor 5 jarige paarden van volgend jaar. Een deelname aan de PAVO-cup zit er eventueel wel in, maar dat hangt van haar af..
Gisteren hadden wij een wedstrijd in Westerlo, helaas was het zo slecht weer. De inrijpiste was redelijk droog, maar de helft van de ring was een zwembad, net als wij binnen komen, begint het harder te regenen en te waaien. Ze draait haar kont naar de wind toe tijdens het groeten en wil niet door de plassen (vandaar het zwalpen op de diagonaal en het springen in galop). Ook loopt ze de hele tijd met haar kont ingetrokken (is altijd een verwend nest geweest denk ik)

Heb ze enkele malen serieus moeten bijsturen opdat ze niet het hazepad zou kiezen, die momenten zijn duidelijk te zien.

Wij behaalden toch nog 60% en werden 10de van de 24.

Hier dus de video :
http://nl.youtube.com/watch?v=kXvnwHfJrEk

PS: zwembrevet geslaagd! Clown

lucky84

Re: Pompen of verzuipen, Zsa Zsa haar tweede wedstrijd in de reg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:42

Jeetje wat een #%* weer zeg. Jammer van de rechter gelop. Je paard is van achteruit wel actief, maar vind dat hij van voor meer ontspannen kan. Maar goed met deze weersomstandigheden kan ik het je absoluut niet kwalijk nemen, maar moet toch commentaar geven Bloos . verder misschien nog een pnt op je houding is dat je je hakken erg optrekt. Ik vind het een nette proef en knap dat je 10de bent geworden van de 24ste. Succes voor in toekomst!!! Jullie zijn een leuke combinatie!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:47

Nou ik vind het kei goed dat ze nog zo wilde lopen zeg, wat een ......weer, haar staart waaiet er bijna af Clown en ze word helemaal uit haar koers geduwd door de wind!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:52

Wat een omstandigheden om een wedstrijd te rijden zeg. Naar omstandigheden ziet het er helemaal niet zo slecht uit hoor. Alleen je hakken inderdaad, het lijkt of je beugels een gaatje te kort zijn.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:07

Zoals je al wist, ik vind het goed mevallen want ik weet perfect hoe de ring erbij lag. Doe zo verder met je superpaard en je komt er zeker Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:11

Als ik jouw was zou ik de beugels een gaatje langer doen en wat minder proberen te drijven....

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:16

Ik vind dat je een érg leuk paard hebt! Mooi van type en heel fijne bewegingen, vooral de draf. Let er wel op dat ze niet traag wordt: het plaatje is dan nog best mooi, maar dat is juist het verraderlijke. Besteedt in je training veel aandacht aan de activiteit van achteruit door veel heel en weer te schakelen.
Verder vind ik dat je erg 'plakt' met je hulpen. Je been zit veel te veel en te vaak 'aan' je paard en ook als je terugstuurt (bv naar de hoefslag als ze binnendoor wil komen) hou je je hulpen te lang aan. Daardoor hebben ze weinig effect. Probeer je paard minder te ondersteunen en geef korte hulpen. Komt ze binnendoor? Twee handen, tjoep, naar buiten en weer voor je uit. Wil je toerijden, of een overgang maken? Even tik je been ertegen (niet naar achter leggen wat je op het filmpje doet) en gelijk daarna weer los. Krijg je niet helemaal de reactie die je wilde, dan herhaal je je hulp, eventueel wat strenger. Anders ben je constant aan het corrigeren en heb je geen tijd meer om van je prachtige paard te genieten Haha!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:18

JAmmer van het weer wel leuk paardje!

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:25

Zo wat een weer! Maar goed dat ik me niet had ingeschreven! Bloos!
Ziet er ondanks de slechtere omstandigheden nog netjes uit! Wat me opviel in de linkergalop is dat je je teugels ietsje te lang liet waardoor je niet echt op de juiste plaats zat met je handen. Zal wel een foutje zijn door de omstandigheden, maar HAW.. je moet íets zeggen Lachen Ik hoop dat ik je deze winter/komende zomer ook eens in de ring mag bewonderen! Veel succes ! Haha!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:17

zsa zsa, prachtig paardje dat blijf ik vinden. In de stap mag ze misschien iets wat achtiefer als het aan mij ligt. Echt jammer dat de bak zo brak is want je ziet dat ze het niet echt super vind daar door heen te gaan haha bang voor vieze voetjes.
Maar verder ziet het er erg goed uit en idd jammer van je galop

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:56

@snater : ja ze is flauw op de hulpen, ze plakt fel en hoopt dat ik ze door de proef draag. In training lukt dat beter en beter (zelfs een tik met de zweep is ze zeer ongevoelig, dus moet ik ze "irriteren" tot er reactie komt). Nu ja, tijdens een proef is dat niet simpel, zeker niet in deze omstandigheden, dan laat ik mij te snel pakken door haar profiteergedrag.
@PKN_ : mij teugels waren ook zeer glibberig, was ze een beetje kwijt, nu ja beter knijpen en rijden met droog weer zeker?
@Draflinger : Haar stap is normaal behoorlijk goed, maar twee keer wind tegen...
Bedankt voor de reacties, beugels langer wordt moeilijk ik steek er nu al onderuit. Mss een beetje buik kweken??

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:34

wat een rot bak zeg!!! Huilen

ziet er verder goed uit!
nette punten ook! Pling