sjapaz op film! verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

sjapaz op film! verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:58

hoi allemaal, leuk dat je in dit topic komt kijken!

Sommigen hier kennen ons wel: ik heb sinds een goed jaar een paardje, Sjapaz, een 13-jarige ruin van Sjapoer. Ik rijdt recreatief met hem, hij loopt ook voor de wagen. Dressuutmatig hebben we al een lange weg achter de rug. Ik kon in het begin niets met hem beginnen, hij was zo stug als maar kon, een brok spanning, en net een blok beton van voren. Na lang werken werdt hij steeds losser en kneedbaarder, maar het werdt nog altijd niet wat, hij wilde niet zakken, niet loslaten en je bleef veel spanning terug zien.

vorige twee topics:

april: [HAW] Sjapaz @ work in de les
juli: [HAW] Sjapaz bij onze nieuwe stal @ work in de hitte

Over vorige week woensdag(filmpjes zijn van toen)

Het was de bedoeling een paar nieuwe mooie foto's te maken. Dit is helaas een beetje de mist in gegaan..Er hing langs 1 lange zijde een groot zeil aan de buitenkant tegen inregenen, en die klapperde af en toe in de wind. Ik had dinsdagavond ook gereden en toen was er neits aan de hand en liep hij heerlijk, maar nu overdga is dta blijkbaar toch anders, want hij vond het erg eng. Daarnaast wilden foto's niet lukken door de rare lichtinval door het scherm, dus vandaar dat het wat filmpjes zijn geworden.
Hij liep dus lang niet zoals we kunnen, en al mijn harde oefenen aan de ontspanning is toch helaas niet helemaal naar voren gekomen. Regelmatig schok ik en schoten we in volle galop door de bak, en dan duurde het weer even voor ik zijn aandacht erbij had en hem weer langs het zeil kreeg. DAt was dus erg jammer. Ondanks dat vind ik dat je qua ontspanning wel verbetering ziet met mijn vorige foto's. We werken dus nog altijd aan de aanleuning. Ik krijg hem eindelijk zo ver dat hij lekker zakt, en van tijd tot tijd laat hij ook lekker los. Hij heeft alleen de nijging zichzelf op te kroppen, en dat vind ik erg moeilijk eruit rijden. Daarnaast loopt hij nog lang niet constant in de aanleuning, houdt daar een betje rekening mee. Ik ben dus allang blij dat hij uberhaupt lekker lang en laag gaat, en dan komt het mooie verder wel, eerst maar lekker ontspannen en zakken. De stukjes dat hij wel mooi loopt wordt iedere keer al een paar stapjes langer, maar dat moet gewoon echt nog even groeien, hij begint het wle al erg goed door te krijgen. Ik probeer hem dus erg op eigen benen te laten lopen. Daarnaast hefet hij erg de neiging heel snel te lopen, dus ik ben ook veel bezig geweets hem terug te rijden, zeker nu met het zeil.

mijn commentaar bij de filmpjes:
-ik vond vooral dat ik mijn handen/armen veeeeel stiller moest hebben. Ik ben er altijd wel mee bezig, maar als ik deze filmpjes zie meot ik daar toch echt op letten.
-niet voorover kukelen en benen stil
-achterhand er meer onder.
-ik weet nog wle wat kleine puntjes voor mezelf, maar de rest laat ik aan jullie over om toe te voegen.

het eerste filmpje is wat lang, de rest is een stukje korter. Ze zijn wel allemaal redelijk duidelijk. Het grote witte vlak dat je vaak in de achtergrond ziet is dus het zeil.
1.

2.

3.

4.

5.

dankje voor het kijken van mijn topic, een berichtje zou leuk zijn!!

Groetjes uit het zonnige en warme Nigeria waar ik op dit moment op vakantie ben Cool (zijn jullie al jaloers met de stormen in nederland)

Air

Re: sjapaz op film! verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:07

Wat doe je de hele tijd met je handen? Scheve mond
Zit je nou steeds te zagen! Verward
Ik vind dat echt een grote stoorzender en dat verpest het hele beeld....
Je hoort niet eerst het hoofd in de krul te rijden en dan pas met de achterhand bezig te gaan, dat moet andersom, anders issie niet nageeflijk.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:36

ik en zeker, zeker absoluut niet mijn paard in de krul aan het trekken, voelt ongeveer als een belediging, maar ik snap dat je het zegt. Maar als ik mijn paard in de krul trok, dan had ik hem een jaar geleden ook al zo lopen, denk je niet? dan was ik echt niet al een jaar bezig...

heb je ook mijn vorige topics bekeken? en de verhalen erbij gelezen? ik ben vooral bezig met het voorwaarts neerwaarts, eerst die achterhand erbij. Je ziet hem toch ook niet meer op de voorhand lopen, zoals bij het eerste topic in april? wel zou hij nog veel meer onder kunnen treden, maar daar moeten we nog aan werken.

ik ben het wel met je eens dat ik veel te veel met mijn handen doe. ik vind niet dat ik zaag, mijn buitenhand heb ik over het algemeen wel stil, het is vooral mijn binnenhand. En ik dacht dus dat ik die redelijk stil had, tot ik het filmpje zag, ik ben hem zeker niet bewust in zijn mond ana het zitten. Ook vind ik dat ik het niet contineu druk ben met mijn handen, het is vooral sommige stukjes even, als we stappen ofzo heb ik ze wel redelijk stil vind ik....

maar ik heb al anagegeven zeker op mijn handen te moeten letten, en ik rijdt hem zeker niet in de krul!! als je mijn hele achtergrond zou weten en me een keer in het echt zag rijden, zou je het weten, ik zweer je ik trek mijn paard neit in de krul!!

Maar ik moet zeker heel erg op mijn handen gaan letten, veeeeel stiller, vooral mijn binnenhand. maar mijn paard in de krul trekken? dat doe ik niet, en daar zweer ik op. Iemand tips hoe ik dat kan oefenen dat ik ze stiller houdt?
Laatst bijgewerkt door Sjapaz op 05-10-08 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:02

Juist in stap zie ik het het meeste.... Kijk maar bij 28 sec., als je de hoek om gaat zie je zijn hoofd en heen en weer gaan, omdat je je handen telkens zo beweegt. ook vanaf 48 sec. zie je op dat stuk: buitenteugel los, buitenteugel vast, buitenteugel los etc.
En dat is wel iedere keer een rukje in zijn mondhoek terwijl hij goed loopt Lachen
Ik heb helaas geen tips om je handen stiller te houden, maar ik raad je echt aan om daar gewoon eerst goed op te gaan letten, bijv. iedere lange zijde er op letten.
Want waarschijnlijk ben je je er gewoon niet van bewust dat je zo heen en weer gaat.

Moet natuurlijk wel zeggen dat ik absoluut geen pro ben op dat gebied, maar dit is wat ik zie Lachen
En er zit zeker al wel verbetering in sinds voorgaande topics Ja

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:08

oke dank je, ik ga er echt heel erg op letten, want ik schok er zelf ook wel van toen ik het zag. Ik doe het inderdaad zeker niet bewust, ik probeer juist alles behalve mijn paard in de krul te trekken, ik wil dat hij uit zichzlef die nageeflijkheid aanbied, daarom zijn we er ook al zo lang mee bezig, hij is heel moeilijk te rijden, en zo iets heb je niet een twee drie, dat kost tijd. maar ik ga er zeker heel erg op letten

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:10

x_Marr schreef:
Juist in stap zie ik het het meeste.... Kijk maar bij 28 sec., als je de hoek om gaat zie je zijn hoofd en heen en weer gaan, omdat je je handen telkens zo beweegt. ook vanaf 48 sec. zie je op dat stuk: buitenteugel los, buitenteugel vast, buitenteugel los etc.
En dat is wel iedere keer een rukje in zijn mondhoek terwijl hij goed loopt Lachen
Ik heb helaas geen tips om je handen stiller te houden, maar ik raad je echt aan om daar gewoon eerst goed op te gaan letten, bijv. iedere lange zijde er op letten.
Want waarschijnlijk ben je je er gewoon niet van bewust dat je zo heen en weer gaat.

Moet natuurlijk wel zeggen dat ik absoluut geen pro ben op dat gebied, maar dit is wat ik zie Lachen
En er zit zeker al wel verbetering in sinds voorgaande topics Ja

Helemaal mee eens! Lachen
Je mag je tenen af en toe ook wel iets meer naar binnen draaien!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:19

Karlijn Haha!
Ik heb misschien een tip voor je handen. Weetje nog dat harry altijd zo'n riempje aan sommige mensen (zoals ik) gaf? Volgens mij heeft hij je ook wel eens zo'n riempje gegeven, die doe je aan die ringetjes vast en zorg dat je die samen met je teugels vasthoud, en zo mogen niet losjes hangen. Daar ga je een half uurtje mee rijden, en een half uurtje zonder en probeer je in te denken dat je die riempjes nog steeds in je handen hebt.
Ik heb ze laatst ook weer gebruikt (jaja rij ook weer paard) en ik merk gelijk verbetering Lachen
Verder vind ik de filmpjes lastig te zien door de lichtinval.. Dus heb verder niet echt tips Lachen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:26

hier trouwens een filmpje van begin juni, toen deed ik mee aan een onderlinge wedstrijd bij een manege in de buurt. Normaal rijden we nooit wedstrijden, maar zo voor de lol vind ik dat wel eens leuk, een onderlinge. Maar dan kan je de filmpjes met een ander filmpje vergelijken, en dan zie je duidelijk het verschil. Wel heb ik daar mijn handen veel stiller, dat is wel apart....

Wanneer ik mijn handen stil heb doet hij overigens niets van voor, ik heb wel eens 4 maanden zo doorgereden, alsmaar neits doen. Toen heb ik eens contact gehad met de oude eigenaresse, die is ook een keertje bij een les wezen kijken. Zij zei dat ik veel te lief voor hem was, hij komt graga onder het werk uit en zo hoefde hij inderdaad nog net niet te werken. Ik mocht hem best iets meer vragen zei ze, mijn handen muisstil houden had hij nu nog niets aan, hij moest wle weten dat hij uberhaupt moest zakken, en hij niet lekker op zijn eigen gemak door kon lopen, maar ik bepaalde hoe en wanneer we wat deden(hij deed in alles toen zijn eigen zin, als hij had besloten dat hij geen zin meer had na een kwartier kon ik er ook niets meer mee worden) Dus sindsdien durf ik mijn handen wat meer te bewegen, en hij zakt dan inderdaad wel en begint ook lekker te kauwen, en zodra hij dat doet ontspan ik ze ook gelijk.. en dan zakt hij meestal wel... nu was ik overigens vrij streng met mijn handen omdat ik hem niet zoveel ruitme durfde te geven van voor, dan schoot hij gelijk weg door dat zeil..

Maar ik zal toch echt mijn handen stiller gaan houden, maar ik trek hem echt niet in de krul!! verdorie, zit me helemaal dwars nu jullie dat denken Nagelbijten / Gniffelen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:28

he corrine, super dat je weer paard rijdt!!

Ik heb nooit zo'n riempje gehad van harry, maar weet inderdaad dat hi jdie wel eens gaf aan mensen. Ik heb het wle eens geprobeerd bij sjapazje, maar het resultaat was dan dat ik mijn handen veeeeel te strak gingen houden, vast ging zetten, en ik kon er maar geen goede middenweg in vinden... maar misschien wil het nu beter, is al een poosje terug dat ik dat heb geprobeerd, ik zal het nog eens proberen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:42

x_Marr schreef al dat het juist in stap ook opvalt. Wij ik eraan zie ik dat je vanuit je ellebogen je hele onderarmen meebeweegt met het paard, met als gevolg dat je je handen ook niet op één plek kunt houden. Mijn tip zou dus ook zijn: probeer je ellebogen bij/aan je lichaam te houden, desnoods 'voel' je steeds even met je ellebogen je taille. Dan worden je onderarmen stiller en hopelijk je handen ook. Als t niet werkt, werkt t niet, maar dat is even iets wat ik à la minute bedenk, en proberen kan geen kwaad Tong uitsteken

Wat ook al helpt, is er steeds aan denken hoe het eruit ziet op film. Je zei dat je ervan schrok hoeveel je 'doet' met je handen en dat je hierdoor dus idd inwerkt op de momenten dat het eigenlijk al goed gaat. Hou dit in gedachten: dat is niet fijn voor je paard, hij snapt het op een gegeven moment ook totaal niet meer, dus denk eraan hoe je paard dit ervaart en pas hierop je handhouding aan. Succes!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:42

dank je wel, dat zou inderdaad wel eens kunnen helpen! daar zal ik eens meeb ezig, ik zag inderdaad adt het mijn hele onderarmen zijn die mee bewegen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:12

Hallo vriendinnetje.
Ook zal ik even reageren, nu je niet meer mijn stalgenootje bent..
Ik denk niet zo zeer dat het zagen is, maar dat een stille, ONafhankelijke arm en houding ontbreekt. Dat is wat mij opvalt. En ik weet van wie je les gehad hebt de afgelopen tijd, en ik weet ook dat die niet altijd met houding van ruiter bezig is. Hoewel dat natuurlijk erg belangrijk is.
Als ik filmpjes zie, denk ik dat het tijd is om een onafhankelijke houding te creeëren en daardoor je hulpen rustiger en duidelijker te geven. Het zaageffect wat wij zien, is ook een signaal dat je geen constante verbinding hebt. Maar vooral denk ik dat je steun zoekt op je handen.

Wel vind ik dat Sjapaz een stuk beter loopt in vergelijking met een jaartje terug!! Hij loopt al niet meer zo te vlieren fluiten en er komt zeker verbetering meid. Sjapaz is gewoon een ontzettend moeilijk paardje om te rijden. Er zit een vreselijke kop op, en lichamelijk gezien heb je alles uitgesloten. Je weet dat het zijn karakter is nu, en je moet hier nu even overheen.
Zoek nu een leuke instructrice in Enschede, iemand die je bij de basis begeleid, niet te snel met je wil, en vooral met beide houdingen bezig is. Zowel v. paard als van ruiter. Het is nu eenmaal een wisselwerking. En je weet ook nog wat de jury zei, destijds bij je wedstrijdje.
Maar meid, je komt er wel. Doorzettingsvermogen genoeg, nu nog wat lef en de durf om hem aan te pakken, en dan joh, "rijd "de sterren van de hemel!!!!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:31

Ik vind ook dat je erg zit te rommelen met je handen, dat is ook te zien aan de aanleuning, het eerste stuk hals (dus de eerste 10/20 cm na de schoft) buigt totaal niet, deukt eerder in zelfs op sommige stukken. Dat is een teken dat de achterhand er niet bij is en dat hij niet uit zichzelf in die houding loopt (dat je hem daar dus naar beneden hebt geholpen met je handen).
Ik zou hem meer actiever rijden, niet in de zin van harder rijden maar veel schakelen, 3 passen weg 3 passen terug en weer weg en weer terug enz.
Verder van voor véél meer gaan ontspannen en meer lang & laag gaan werken, zodat je de achterhand kan activeren en van daaruit richting oprichting kan werken.
succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:36

Ik heb niet alle filmpjes helemaal gekeken, maar wat mij bij de drafstukjes heel erg opvalt is dat je zelf balans mist. Doordat je zelf niet goed in balans bent tijdens de draf, probeer je je (onbewust) te corrigeren door de handen te bewegen. Ik denk dat wanneer je je handen aan dat riempje zou vasthouden dat je óf steun gaat zoeken aan het riempje óf je merkt dat je helemaal uit balans raakt.
Wanneer de ruiter niet in balans kan meerijden op het paard, zal het paard ook nooit fijn kunnen lopen. Ik denk dan ook dat daar je grootste taak ligt.

Bij de stapstukjes is het eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal. Doordat jij niet goed in balans zit, compenseer je heel erg met het bewegen van je schouders. Deze gaan omstebeurt naar voren en naar achteren. Logisch gevolg van deze onbewuste reactie is dat je handen hetzelfde gaan doen. Oorzaak is denk ik echter de houding van je rug en bekken, wat zich uiteindelijk uit in schouders - armen - handen.

Ik hoop dat je snel samen met je instructeur kan vinden waar precies de oorzaak van je onbalans zit en dat je dat op kan lossen. Want wanneer je dat op de rit hebt, denk ik dat je een hele andere pony hebt.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:46

Ik denk dat je hier een heel goed punt hebt Sjonniej!
En ik denk ook dat Karlijn hier echt mee uit de voeten kan!
Ik ben het ook met je eens.
De overgangen rijden is iets waar Karlijn mee bezig is (is niet zo te zien op filmpjes) maar ik heb haar geregeld zien trainen.
Ik denk inderdaad dat het voornaamste is dat Sjapaz achterhand niet meewerkt doordat Karlijn haar onbalans heeft.
Nou op zoek nu naar die instructeur Knipoog

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:56

dank jullie wel allemaal voor de tips.

Ik ga na mijn vakantie de eerste les hebben bij een nieuwe instructrice, ik ben dus net hierheen verhuist en heb al een poosje geen les meer gehad omdat ik nog geen goede instructie had Pling Maar dat komt nu ook zeker weer dus, dus dan zal het ook al beter gaan!

een paar mensen op mijn stal zijn bezig met centered riding, en zeggen steeds tegen mij dat dat erg goed is voor je zit en balans, zijn er mensen die hier ervarign mee hebben? ik heb tot nu nog neit meegedaan.....

sjonniej: wat je zegt zou opzich best wle eens kunnen kloppen Pling ik weet alleen niet goedh eo ik eht moet veranderen... ik was nog veel meer uit balans, en kukelde steeds naar voren enzo. dat is nu al veel minder, maar dat mijn hele armen/handen/ schouders bewegen klopt. Alleen heeel lastig om dat te veranderen. Ik denk overigens niet dat het probleem alleen in mijn onbalans en daardoor onrustige houding ligt, er hebben al verschillende mensen op hem gereden, ook mensen die wel erg goed onafhankelijk zitten en erg goed kunnen rijden, maar hij gaat tegen iedereen in verzet, hele veel spanning, en later wordt dat wle iets beter maar ik krijg hem(ondanks mijn gepruts) toch vaak nog het beste van iedereen aan het lopen....andere mensen kunnen er al helemaal niets mee beginnen....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:29

Ik kan me voorstellen dat hij dan in verzet komt, omdat hij andere spieren moet gaan gebruiken. Doordat die mensen wel met zijn beweging meegaan, hoeft hij niet telkens hun te corrigeren en de door de ruiter verzorgde onbalans te compenseren. Wanneer hij dat dus niet meer hoeft te doen, kan hij op een andere (betere) manier gaan lopen, maar dat is op dit moment nog niet prettig voor hem. Want hij is dat nog niet gewend.

Met een goede instructie kom je met die probleem echt een heel eind. En dan maakt het wat mij betreft absoluut niet uit of die instructie het centered riding noemt, of gewoon in balans op je knol zitten.