Sommigen hier kennen ons wel: ik heb sinds een goed jaar een paardje, Sjapaz, een 13-jarige ruin van Sjapoer. Ik rijdt recreatief met hem, hij loopt ook voor de wagen. Dressuutmatig hebben we al een lange weg achter de rug. Ik kon in het begin niets met hem beginnen, hij was zo stug als maar kon, een brok spanning, en net een blok beton van voren. Na lang werken werdt hij steeds losser en kneedbaarder, maar het werdt nog altijd niet wat, hij wilde niet zakken, niet loslaten en je bleef veel spanning terug zien.
vorige twee topics:
april: [HAW] Sjapaz @ work in de les
juli: [HAW] Sjapaz bij onze nieuwe stal @ work in de hitte
Over vorige week woensdag(filmpjes zijn van toen)
Het was de bedoeling een paar nieuwe mooie foto's te maken. Dit is helaas een beetje de mist in gegaan..Er hing langs 1 lange zijde een groot zeil aan de buitenkant tegen inregenen, en die klapperde af en toe in de wind. Ik had dinsdagavond ook gereden en toen was er neits aan de hand en liep hij heerlijk, maar nu overdga is dta blijkbaar toch anders, want hij vond het erg eng. Daarnaast wilden foto's niet lukken door de rare lichtinval door het scherm, dus vandaar dat het wat filmpjes zijn geworden.
Hij liep dus lang niet zoals we kunnen, en al mijn harde oefenen aan de ontspanning is toch helaas niet helemaal naar voren gekomen. Regelmatig schok ik en schoten we in volle galop door de bak, en dan duurde het weer even voor ik zijn aandacht erbij had en hem weer langs het zeil kreeg. DAt was dus erg jammer. Ondanks dat vind ik dat je qua ontspanning wel verbetering ziet met mijn vorige foto's. We werken dus nog altijd aan de aanleuning. Ik krijg hem eindelijk zo ver dat hij lekker zakt, en van tijd tot tijd laat hij ook lekker los. Hij heeft alleen de nijging zichzelf op te kroppen, en dat vind ik erg moeilijk eruit rijden. Daarnaast loopt hij nog lang niet constant in de aanleuning, houdt daar een betje rekening mee. Ik ben dus allang blij dat hij uberhaupt lekker lang en laag gaat, en dan komt het mooie verder wel, eerst maar lekker ontspannen en zakken. De stukjes dat hij wel mooi loopt wordt iedere keer al een paar stapjes langer, maar dat moet gewoon echt nog even groeien, hij begint het wle al erg goed door te krijgen. Ik probeer hem dus erg op eigen benen te laten lopen. Daarnaast hefet hij erg de neiging heel snel te lopen, dus ik ben ook veel bezig geweets hem terug te rijden, zeker nu met het zeil.
mijn commentaar bij de filmpjes:
-ik vond vooral dat ik mijn handen/armen veeeeel stiller moest hebben. Ik ben er altijd wel mee bezig, maar als ik deze filmpjes zie meot ik daar toch echt op letten.
-niet voorover kukelen en benen stil
-achterhand er meer onder.
-ik weet nog wle wat kleine puntjes voor mezelf, maar de rest laat ik aan jullie over om toe te voegen.
het eerste filmpje is wat lang, de rest is een stukje korter. Ze zijn wel allemaal redelijk duidelijk. Het grote witte vlak dat je vaak in de achtergrond ziet is dus het zeil.
1.
2.
3.
4.
5.
dankje voor het kijken van mijn topic, een berichtje zou leuk zijn!!
Groetjes uit het zonnige en warme Nigeria waar ik op dit moment op vakantie ben
(zijn jullie al jaloers met de stormen in nederland) 

Maar dat komt nu ook zeker weer dus, dus dan zal het ook al beter gaan!