Omkeren door spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Omkeren door spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:56

Hallo allemaal,

Aangezien ik er toch al een tijdje tegenaanloop wilde ik kijken of iemand voor mijn "probleempjes" tips heeft.

Zodra ik het bos in ga of naar buiten en hij een tikkeltje gespannen word en mijn teugels net iets te lang zijn of ik niet goed oplet wil hij zich nogal snel omkeren, hij rent niet weg maar het is de bedoeling om gewoon lekker overal met een lang teugeltje te kunnen rijden!

Alvast bedankt,

Groetjes,

Cally

Dav

Re: Omkeren door spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:58

Oefenen en opletten.
Het paard word niet in 1x helemaal mak en ''dus''lang teugeltje.
(ook een ervaren paard kan schrikken en zonder contact kan je er ook snel naast liggen)
Gewoon veel rijden en toch opletten,je zit wel op'n vluchtdier

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 14:10

Ja maar hij loopt de weg vanaf huis gespannen en richting huis is er niks aan de hand! Hij is heel er veel gewend en het is ook geen kwestie van eraf vallen of daar bang voor zijn, maar gewoon dat het irritant is voor zowel mij als hemzelf

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:54

Wel de teugels iets langer houden, zelf ontspannen maar zelf ook alert blijven.. hem toch niet de kans geven om om te draaien hoe irritant het voor jezelf ook is dat jehem dan niet helemaal lang kan geven

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:31

Oplossing is zelf altijd bij de les blijven. Met lang teugeltje rijden wil niet zeggen dat jij zelf in de uit stand kunt gaan staan! Spreek uit ervaring want ons paard heeft er een handje van om als hij merkt dat jij hem niet voorwaarts genoeg rijdt op de handrem te gaan als hij iets ziet waar hij niet makkelijk langs durft. Na een paar keer dit mee te hebben gemaakt blijf ik graag extra alert om dit voor te kunnen zijn. Als hij "voelt" dat ik wakker ben vertrouwt hij me genoeg om zelf ontspannen te gaan lopen en kan ik in principe met een los teugeltje door het bos of over de hei gaan. (zeg in principe want voor het spiergebruik is het vind ik wel nodig dat hij ook tijdens de buitenritten een beetje aan het werk gaat, hij mag dus niet de hele met een lang teugeltje lopen)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:38

Als hij 'controleerbaar' omdraaid en dus niet als een vliegensvlugge idioot dan zou je hem door kunnen sturen, van 180 vloeiend doordraaien zodat je weer de goede kant op gaat.

Bedoel dat je hem geen gelegenheid geeft om stil te staan 'de verkeerde kant' op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:54

Er werden hier al heel wat bruikbare ideeen gegeven ; SusanH gaf hier ook aan hij mag niet heel de tijd aan een lang teugeltje lopen.
En idd ze heeft daar ook nog gelijk in ook, ook al klinkt het voor jou van laat dat paard toch zijn gangetje maar gaan, lekker ontspannen , nee dat is het niet dus, dat verhaal klopt alleen zolang je er blijft naast stappen, en het moment da je erop gaat plaatsnemen moet dat paard jou gewicht wel dragen hé. Ik bedoel er niet mee dat het verkeerd is er p te rijden nee zeker niet ik doe dat zelf ook, maar het moet wel met af en toe wat dressuurmatige ondersteuning gebeuren. Kijk maar naar de paarden van de spaanse rijschool die kunnen allemaal tot op zeer hoge leeftijd hun werk blijven doen, en dat komt gewoon omdat ze er ook de ondersteuning voor krijgen die ze nodig hebben.
Dressuur is niet iets om wedstrijden te rijden, ja natuurlijk dat ook maar het is ook je paard de nodige spieropbouw en ondersteuning geven die echt levensnoodzakelijk is om het gewicht van een mens te kunnen torsen.
Verder is het natuurlijk zo dat een paard idd een vluchtdier is en zijn vertrouwen zoekt in de leider van de groep, als jij met je paard gaat buitenrijden ben je dus met 2 en van die 2 zou jij de leider moeten zijn, het paard is een beetje onzeker en twijfelt aan sommige dingen , voelt geen respons van de leider, dus zal het probleem zelf gaan proberen op te lossen, hoe doet een vluchtdier dit ???? jaaaaa natuurlijk omdraaien en wegwezen, dus in feite is de fout hier niet bij het paard maar jij moet de leider zijn dus hem ondersteunen en begeleiding geven. En idd na vele malen hetzelfde traject of gewoon jaren oefenen is dat vertrouwen er bijna eel de tijd, en kan je dus ook meer en langer ontspannen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:18

Bedankt voor alle tips, ik probeer hem nu wel met zijn hoofd een beetje lang en laag te laten als ik denk dat het nodig is. Zodra hij zelf ontspannen loopt kan hij gewoon met lange teugel stappen en draf dus gewoon lang en laag. Heb uitgevonden dat als ik tegen hem praat en hem goed aanmoedig dat hij het beter doet dan wanneer ik meteen me teugels kort pak en hem voorzichtig rondrijd, op dat moment denkt hij opletten. Ik rijd nu voor op me stem, zowel in stap (naar draf) als draf (naar stap). Dit doet hij prima en als we rijden zit ik gewoon gezellig te kletsen tegen hem! Lachen

Bedankt allemaal voor alle tips!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:18

Probleem verholpen, los teugeltje in stap draf en galop, grote vrachtwagens, langsscheurende auto's, voorbij galoperende paarden, harde wind, enge boomstronken niks maakt meer uit! Ik heb het vertrouwen gewonnen, en dat met alleen een half weekje drenthe! Ben benieuwd hoe hij is als we thuis zijn *trots* Bloos

Groetjes