arbeidsgalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maximepony

arbeidsgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:30

Hoi! Doei!

Het is misschien een beetje rare vraag. Maar ik krijg met mijn fjord maar niet de arbeids galop te pakken. Zijn galop gaat momenteel van hard hard en harder. Hebben jullie nog tips ?
ps. de tip van mijn instructeur was veel overgangen rijden.

in dit filmpje komt de galop wel voor:

http://www.youtube.com/watch?v=dCh_QHrEeaw

alvast bedankt! Groeten maxime

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: arbeidsgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:26

Meteen terugnemen als hij te hard gaat en vanuit een rustige draf weer opnieuw aan galopperen. Desnoods op een volte en pas als hij beheerst galoppeert een lange zijde meepakken. Ik vind het zelf belangrijk dat ik in de galop kan schakelen, dus makkelijk naar voren en weer terug rijden. Als hij niet makkelijk is terug te rijden staat hij niet goed aan je hulpen en moet je daar dus vooral aan werken. Het heeft ook te maken met ontspanning in de aanleuning, die een logisch gevolg is van goed aan je hulpen staan. Deze zie ik op je filmpje niet voldoende terug. Pony schudt paar keer met zijn hoofd en jij hebt geen hele stille zit. Daar moet je dus eerst aan werken voor je controle kunt hebben in galop. Andere tip is aan galopperen na lichtrijden en maar 1 of 2 passen doorzitten. Nu is er spanningsopbouw doordat je een tijdlang doorzit voor je aan galoppeert, wat weer komt doordat je tijdens doorzitten geen stille zit hebt. Pony en jij hebben denk ik meer balans als jullie vanuit lichtrijden en maar paar pasjes doorzitten aan galopperen.

Tip van je instructrice is ook een goede, door veel (progressieve!) overgangen te rijden komt het paard beter aan de hulpen te staan waardoor jij uiteindelijk meer controle in de galop kunt hebben.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:08

SusanH schreef:
Meteen terugnemen als hij te hard gaat en vanuit een rustige draf weer opnieuw aan galopperen. Desnoods op een volte en pas als hij beheerst galoppeert een lange zijde meepakken. Ik vind het zelf belangrijk dat ik in de galop kan schakelen, dus makkelijk naar voren en weer terug rijden. Als hij niet makkelijk is terug te rijden staat hij niet goed aan je hulpen en moet je daar dus vooral aan werken. Het heeft ook te maken met ontspanning in de aanleuning, die een logisch gevolg is van goed aan je hulpen staan. Deze zie ik op je filmpje niet voldoende terug. Pony schudt paar keer met zijn hoofd en jij hebt geen hele stille zit. Daar moet je dus eerst aan werken voor je controle kunt hebben in galop. Andere tip is aan galopperen na lichtrijden en maar 1 of 2 passen doorzitten. Nu is er spanningsopbouw doordat je een tijdlang doorzit voor je aan galoppeert, wat weer komt doordat je tijdens doorzitten geen stille zit hebt. Pony en jij hebben denk ik meer balans als jullie vanuit lichtrijden en maar paar pasjes doorzitten aan galopperen.

Tip van je instructrice is ook een goede, door veel (progressieve!) overgangen te rijden komt het paard beter aan de hulpen te staan waardoor jij uiteindelijk meer controle in de galop kunt hebben.

Hier ga ik in mee. verder wil ik je nog de tip geven om korte stukjes te galoperen: neem hem terug naar draf voordat hij te hard kan gaan. Als dat betekend dat je maar twee passen kunt galoperen, dan moet je daar maar mee leven. uiteindelijk zul je de stukken steeds verder uit kunnen bouwen. Bovendien wordt je fjord mooi sterk van al die overgangen van draf naar galop en weer terug en zal hij dus ook steeds beter kunnen verzamelen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:21

Alicia2u schreef:
SusanH schreef:

Hier ga ik in mee. verder wil ik je nog de tip geven om korte stukjes te galoperen: neem hem terug naar draf voordat hij te hard kan gaan. Als dat betekend dat je maar twee passen kunt galoperen, dan moet je daar maar mee leven. uiteindelijk zul je de stukken steeds verder uit kunnen bouwen. Bovendien wordt je fjord mooi sterk van al die overgangen van draf naar galop en weer terug en zal hij dus ook steeds beter kunnen verzamelen.

Ik ben het met het bovenstaande eens. Zorg wel dat je paard goed aan je been is als je wilt aangaloperen. Knipoog

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:29

nou ja het is al gezecht.
Als ie toch hard wil meteen op de volte, pas als ie rustig is kun je de volte wat groter gaan rijden en pas als dat goed gaat een lange zijde meepakken. Wil ie weer hard, meteen weer op de volte

leannegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:18

Als je ook in draf veel kleine stukjes schakelt maak je hem steeds sterker in z'n lichaam. Hierdoor zal hij makkelijker gaan galopperen. Vaak galopperen paarden hard en uitelkaar omdat ze het moeilijk en zwaar vinden.

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 21:26

Bedankt voor de tips! Hans is uiteindelijk ook nog maar 4, misschien komt het daar ook wel door. Maar zodra zijn gallop verzamelder is zal ik dit zeker in dit topic melden! hij word wel steeds stiller in de aanleuning in de galop!

nogmaals bedankt voor de tips! Groeten maxime

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:26

Ik denk dat je wat meer aan stelling en buiging moet werken , dat ziet ik helemaal niet terug in het filmpje, een 4 jarige kan nog niet recht uit goed lopen, hij heeft nog een enorm balans probleem in de stap, draf en galop en loopt in de draf heel vaak in zijn eigen houding, juist met een ruiter gewicht moet je zijn natuurlijke balans verandere zodat hij je kan dragen.
Ook mag hij wat meer teugel , hij loopt erg opgekrult , zie geen ruimte , is erg moeilijk ontspannen voor het paard, jou houding en zit moeten meer ontspannen zijn, ik zou lekker aan de basis gaan werken en puur ontspannen rijden, het ziet er allemaal een beetje als een bommetje uit, wees zacht en je paard zal ook zacht worden, de galop zou ik gewoon even achter wegen laten , daar is hij lichamelijk nog niet aan toe onder het zadel, geeft hij zelf aan omdat hij te snel wil.