groetjes
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

,
xx_Irisje schreef:Probeer voltes te rijden en daar goed door te buigen, en dan de achetrhand naar binnen te zetten. verlies je je buiging die eerst weer vragen en weer achterhand naar binnen zetten.
later kan je dit vanuit een volte een stukje rechtuit mee rijden.
en belanrgijkste is natuurlijk: zorg dast een instructeur je van de grond helpt, die ziet waar het goed en fout gaat!
Morrow_Less schreef:xx_Irisje schreef:Probeer voltes te rijden en daar goed door te buigen, en dan de achetrhand naar binnen te zetten. verlies je je buiging die eerst weer vragen en weer achterhand naar binnen zetten.
later kan je dit vanuit een volte een stukje rechtuit mee rijden.
en belanrgijkste is natuurlijk: zorg dast een instructeur je van de grond helpt, die ziet waar het goed en fout gaat!
ok bedankt

M_aartje schreef:je kan even kijken op de site: http://www.paardenbegrijpen.nl op die site staat goed uitgelegd hoe de travers, renvers, etc., etc., moeten worden gereden Daar staat dus inderdaad dat de achterhand naar binnen wordt gebracht. Dit is ook logisch want je kan moeilijk je voorhand naar buiten brengen als je op de hoefslag loopt.
De ruiter begeleidt het paard in de travers voornamelijk via het buitenbeen en de binnenteugel, de zogenaamde ‘’traversale’’ hulpen.
De binnenteugel is tegen de hals en houdt de schouders op de hoefslag. Verder onderhoudt de binnenteugel de stelling in de hals en de nageeflijkheid.
Het buitenbeen van de ruiter ligt achter de singel en drijft op het moment dat het buitenachterbeen in de lucht is om dit achterbeen onder het zwaartepunt te brengen.
Het binnenbeen ligt op de singel en onderhoudt de lengtebuiging.
De buitenteugel bepaalt de mate van inbuiging.
De ruiter belast zijn binnenzitbeenknobbel om zo de buitenste, gestrekte rugspieren te ontlasten.
Het zwaartepunt dat diep in de buik van de ruiter ligt gaat richting het binnenvoorbeen.
De ruiter houdt verder zijn schouders parallel aan die van het paard en zijn heupen parallel aan de heupen van het paard.
Zo staat het daar uitgelegd!
succes ermee!

Anne_GTI schreef:Binnenteugel tegen de hals![]()
Sorry, maar ik heb dat toch echt van verschillende instructeurs anders geleerd. Ik houd mijn paard met mijn binnenbeen op de hoefslag. Binnenhand vraagt de juiste stelling aan. Buitenbeen onderhoudt samen met binnenbeen de buiging en buitenteugel voorkomt dat paard wegloopt over buitenschouder en dus niet de juiste buiging aanhoudt. Zithulp op de binnenkant en oppassen dat je paard je niet naar buiten gooit. Verder opletten dat je niet inknikt in je heup.

flugeltje schreef:kan je niet gewoon beter les nemen ipv zelf te gaan modderen daar leert je paard geen goede travers van hoor !!
klomp schreef:flugeltje schreef:kan je niet gewoon beter les nemen ipv zelf te gaan modderen daar leert je paard geen goede travers van hoor !!
Er is prima uitleg gegeven, maar vind dit toch ook een heel goed antwoord!!
In je eentje leer je sneller een fout aan als onder begeleiding en een fout is moeilijker af te leren als aan te leren.