Pony vind galop moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mars_loves

Pony vind galop moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:30

Hee,
ik heb een verzorgpony die de galop erg lastig vind,
kan je dat oefenen of iets doen, zodat het voor de
pony makkelijker is?

Alvast bedankt! Vork

totomb

Re: Pony vind galop moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:42

je zou het hem kunnen leren aan de longeerlijn... als je hier lang genoeg op traint dan wordt het onder het zadel ook wel makkelijker. veel succes

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:13

wat vindt de pony dan precies moeilijk?

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:14

Ik heb ook zo'n fijne bok! Als je 'm wil laten aangalopperen, gaat ze kéihard draven, en als je maar consequent genoeg je been er aan houd gaat ze in een paar passen galop (meestal verkeerde / overkruist) en valt ze meteen weer terug in draf. Sluit me helemaal aan bij jou vraag:

Hoe kun je je pony aanleren om te galopperen vanuit een rustige draf?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:18

allereerst zorgen dat de balans beter wordt in draf. Jonge paarden vinden aanspringen lastig omdat ze een tekort aan balans hebben. Zorgen dat je pony in draf makkelijk te sturen is, veel voltes en wendingen rijden. De tip om aan de longe het galopperen goed te oefenen is een goede, dan train je de pony in zn eigen balans. Eventueel kun je wanneer dit beter gaat er een bijzetje aan doen, zodat ze toch een ietwat andere balans moeten zoeken. Nog een goede is vooral vaak aan springen. Niet zozeer lange stukken galopperen (tenzij je buiten een flink stuk rechtuit kan galopperen, dat is wel weer erg goed), maar vaak opnieuw aanspringen en weer terug laten komen naar draf. Daar worden ze sterk van!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:44

mijn paard vond het in het begin ook lastig om zijn balans te houden (galoppeerde ook erg groot en was zelf ook geen kleintje).

Ik deed dan veel galopwerk buiten in de polder, veel rechte lijnen zodat hij sterker werd en geen last had van bochtenwerk.

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:34

@ Mloui:

Dat dacht ik inderdaad al, de pony die ik rijd is super relaxed in stap, en in de stap kan ik werkelijk alles met haar, in de draf is ze ook wel ontspannen, alleen ze slingert inderdaad ontzettend over de lange zijde. Dan valt ze naar binnen, of tegen de bakrand aan, en als ik m'n been er aan houd om haar steun te geven, denkt ze dat ze harder moet.

Probleem is: Ik rijd deze pony voor m'n stage, en ben er dus niet altijd. Mijn baas is een typische tijd-is-geld-boer, dus die zet dezelfde pony tussen het trainen door toch nog in in beginners-lessen. Ze wordt dus niet consequent gereden, en ik ben bang dat het eind voor mij dan zoek is. Ik zal volgende week proberen of ik haar eerst kan longeren, om te kijken hoe ze daar met aanspringen is. Misschien doet het haar gewoon pijn of voelt het voor haar niet goed als ze galoppeerd met iemand op haar rug. Kan dat?

Jewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:29

Ik rijd een jonge fjordenmerrie bij wie we pas de galop aangeleerd hebben. Het is echt een kwestie
van zelf heeel rustig en stil zitten en heeel duidelijk de hulpen geven. In het begin begon ze dan
kei en keihard te draven, maar dan gaf ik haar een consequente tik met de zweep waardoor ze
in galop sprong. Dan belonen. Ze kon in galop toen idd haar evenwicht nog niet vinden en viel
vaak terug in draf, maar dat is een kwestie van blijven oefenen en goed vooruit rijden. Nu snapt
ze het en is de zweep ook niet meer nodig, maar springt ze gewoon op mijn been aan. Nu ze de
galop een beetje doorheeft vind ze het echt geweldig. Huilen van het lachen

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:59

leren galoperen aan de loge, en als dat goed gaat onder het zadel.
het is vaak makkelijker voor een paard om eerst aan de longe te galoperen, dan onder de man.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:25

Ik heb net toevallig gereageerd in soortgelijk topic, over galop op de rechter hand, misschien ook de moeite waard om te kijken? Staan misschien ook nog interessante tips voor je!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:49

Vooral geduldig zijn en er veel tijd voor nemen. Idd rechte stukken galoperen is een goede optie. Eventueel in de bak los gooien zodat ze eerst de galop onder de knie krijgen zonder dat er iemand op zijn/haar rug zit. Die galop komt daarna vanzelf wel.

SerikaIekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:30

Wat ik altijd doe met jonge pony's is ze proberen mee naar buiten te nemen en rechte einden pakken en daar de galop oefenen. Ze hebben al moeite met hun evenwicht met een ruiter op hun rug en helemaal in de bak, kleine rondjes galloperen is alleen maar moeilijk voor ze.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:17

Veel rechte stukken idd, en het kort houden! Een meter of 30/40 is voldoende Lachen

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:49

veel overgangen maken zodat der achterhand sterker worden denk ik.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:38

@ iedereen: Er zitten wel veel tips bij, iniedergeval bedankt daarvoor. Ben nu veel overgangen aan het rijden, maar longeren doe ik niet. Slim

Iniedergeval, het is denk ik niet echt dat ze haar balans niet weet te houden, het is gewoon het aanspringen e.d. als ze eenmaal snel in de galop gaat, dan blijft het wel, maar als ik bijv tussen de M en de C aanspring, en het lukt niet gelijk, dan valt ze gelijk weer terug Bloos! . In de grotere bak lukt het btw wel, maar die is ook weer niet zo verschrikkelijk veel groter. Koe

EDIT: owja, vergeten te zeggen, ze snijd in de kleinere bak een stukje af, kan dat er iets mee te maken hebben?

Meer reacties en tips zijn natuurlijk altijd welkom! Vork

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:05

Ik heb een kei van een galoppeur. Sam kon dat al heel snel. Maar hij had ook moeite met één kant. De rechtse galop volgens mij. Ik heb het opgelost met heel veel wendingen rijden. En op de binnenhoefslag gaan rijden. Zo leert je paard om meer op jou te vertrouwen.

Echt hoor heel veel slangevoltes enzo rijden en dan geen drie bogen, maar een stuk of 8. Heel smalle bogen rijden. Zo gymnastiseer je je paard en zal het je zeker lukken.