Tristan de Groninger weer in de ring, Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Tristan de Groninger weer in de ring, Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 09:52

Na ons debuut in Schoonhoven eind juli stond vorige week zaterdag weer een wedstrijd gepland. Tris pakt thuis steeds fijner aan, dus we gingen met goede moed op pad!

Hij was echt super braaf met losrijden, ondanks dat hij wat spanning opbouwde. Deze spanning kwam er vooral uit in de ring (natuurlijk weer een andere omgeving), en dan gaat hij zijn tong uitsteken. Niet over het bit, maar gewoon 'hup, eruit en er weer in'. Dit kost echt veel punten, dus een winstpunt zat er niet in. Was verder erg tevreden over de punten, stonden genoeg 7-ens en ook een 8 op de coupons, en de beide jury's vonden ons een fijne combinatie en moest 'm maar gewoon mee blijven nemen.

Gisteren ook weer weg geweest, naar Harmelen, met losrijden bouwde hij enorm veel spanning op en gingen we nog even errug hard (er speelden kinderen in het grind naast de bak, die hij alleen kon horen, zelfs stoicijnse Erik schrok ervan Vork ), dus hij was érg in de weer met de tong. In de ring had ik al veel meer controle als vorige week, kon er fijner aan rijden dus ben daar héél tevreden over. Als ik op elk onderdeel waar 'tong' als commentaar staat 1 punt optel kom ik in beide proeven op een winstpunt uit.

Denk dat de conclusie is dat we maar gewoon kilometers moeten gaan maken op vreemd terrein, want thuis is er eigenlijk nooit wat aan de hand! Als er mensen zijn die ervaringen hebben met bijv. Bach Bloesem hoor ik die graag Knipoog , want misschien kan dat het een beetje ondersteunen. Verder moeten we blijven werken aan de lengtebuiging en de oprichting/gedragenheid moet nog veel constanter Ja.

Edsko Takens heeft de foto's gemaakt, waarvoor dank, er zitten een paar hele fijne plaatjes tussen Pling

Zo'n koppie pakt toch iedereen in Lovers ... Alleen jammer dat 'ie had besloten zijn hoofd die morgen nog even te stoten Rolleyes
Afbeelding

Fijn plaatje met losrijden!
Afbeelding

Uitgestrekte stap
Afbeelding

En hier kun je dus heel goed zien wat er gebeurt, zó zonde:
Afbeelding

Inzet naar middendraf over de middellijn
Afbeelding

Héél gaaf plaatje, ben hier heel trots op! Galopperen gaat 'm steeds makkelijker af terwijl hij toen ik net met 'm begon alles nog in 4-takt deed!
Afbeelding

Afbeelding

Tris flirt nog even met de cameraman tijdens het groeten Cool
Afbeelding

Verzamelde stap tussen de keertwendingen
Afbeelding

Uitgestrekte galop, beetje scheef, maar toch goed voor een 7
Afbeelding

Terug sluiten naar stap voor de eenvoudige wissel
Afbeelding

En weer weg in galop, ietwat enthousiast Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

Afbeelding

En klaar!
Afbeelding

Liselot

Re: Tristan de Groninger weer in de ring, Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:14

ik vind het er goed uitzien! hij lijkt inderdaad al veel meer gedragen dan in je vorige topic. wel erg jammer dat hij nu dat truucje met zijn tong uithaalt.

wel vind ik hem wat aan de dikke kant en heb het gevoel dat dat hem ietwat in de weg zit tijdens het werken. misschien toch iets laten afvallen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:20

Wat een mooie schimmel!

Hoe krijg je die staart zo schoon?? Schijnheilig

Verder ga ik met LiSSy mee, ik zou hem iets af laten vallen. Dan oogt alles net wat makkelijker en sierlijker. Hij is net een kilotje of 10 te zwaar Ach gut

Doet hij dat trucje met de tong ook op een trens met sperriem? Misschien hem toch een paar keer daar nog mee starten tot hij de Z proeven iets minder gespannen is?

Ik heb wel een tip, maar zal dat even per pb doen Knipoog

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:34

prachtig paard!!! let er wel op dat je rug nie tholt. Doe je nu net niet. je zit werkelijk kaarsrecht, maar sla er dus niet indoor Lachen
Verder echt zonde van de tong, want het ziet er verder heel goed en ontspannen uit!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:36

JulienSVU schreef:
Wat een geweldig paard! Je hebt een erg mooi houding! In wat voor zadel rijd je?

Dank je! Ik heb sinds een maand een WOW zadel, even wennen, maar ik wil niets anders meer hoor Haha!

LiSSy schreef:
wel vind ik hem wat aan de dikke kant en heb het gevoel dat dat hem ietwat in de weg zit tijdens het werken. misschien toch iets laten afvallen?

Hij heeft deze zomer van het goede leven genoten in het gras met zijn shetlandervriendje Clown , dus hij zou inderdaad ietsje afgetrainder mogen. Komt wel weer goed, en niet vergeten dat het nog steeds een Groninger is, die gewoon erg breed en rondgeribt zijn Knipoog . Hij zal misschien wat strakker worden, maar zeker niet veel slanker!

trisca schreef:
Wat een mooie schimmel!

Hoe krijg je die staart zo schoon?? Schijnheilig

Wassen, wassen, wassen Haha!

trisca schreef:
Doet hij dat trucje met de tong ook op een trens met sperriem? Misschien hem toch een paar keer daar nog mee starten tot hij de Z proeven iets minder gespannen is?

Ja, maakt niet uit wat je erin hangt of hoe hard je hem aansnoert Lips are sealed , hij is zó ongelooflijk lenig met die tong. Toen ik hem net ging rijden liep hij bijna alleen maar met z'n tong eruit en kantelend. Dat heb ik met vriendelijk en eerlijk rijden zo goed als helemaal opgelost. Spanning uiten deed hij toen met enorm afgaan (kop in de lucht en gáán). Nu blijft hij bij me, en komt de spanning eruit door met de tong te gaan rommelen lijkt het wel. Ik hoop (en denk) dat het een fase is waar hij even doorheen moet, hij moet weer op een andere manier leren zijn spanning af te laten vloeien, en ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik hem daar het beste mee kan helpen. Moet ik hem gerust stellen, juist meer aan het werk zetten, 'lichtere' aanleuning opzoeken of meer aanleuning, erg moeilijk op zo'n moment Ja

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:49

Renszke schreef:
prachtig paard!!! let er wel op dat je rug nie tholt. Doe je nu net niet. je zit werkelijk kaarsrecht, maar sla er dus niet indoor Lachen
Verder echt zonde van de tong, want het ziet er verder heel goed en ontspannen uit!

Thanks! Ik heb van mezelf een erg holle rug, ben dus erg blij met deze plaatjes, want ik vind dat ik niet eerder foto's van mezelf heb gezien dat ik er zo netjes op zit Vork . Ik moet er inderdaad heel erg op blijven letten dat ik mijn rug niet hol trek Ja. Begin ook eindelijk een beetje te leren dat het écht wel loont om te kijken waar je heen gaat ROFL ROFL

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:18

Vind het echt hele mooie plaatjes, ziet er fijn en eerlijk uit. Pas inderdaad op dat je niet je rug té bol houdt, je ziet nu kaarsrecht en hou dat zo Clown Verder zie ik je op één of twee foto's naar beneden kijken, het loont inderdaad toch echt wel om te kijken naar waar je heengaat. Vervelend, dat met die tong, heb helaas niet echt tips voor je... Voor m'n gevoel moet je op zo'n moment een iets lichtere aanleuning zoeken, maar dat kan ook juist het omgekeerde effect hebben hoor, ik ken je paard natuurlijk verder niet.
Ik ben echt verliefd op het hoofd van je paard, ongelooflijk mooi beest!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:20

prachtige plaatjes! mooi beestje ook.

ik vindt het belachelijk dat je minpunten krijgt om een uitstekende tong.. Sigaar Sigaar
Op welk onderdeel geven ze je daar min punten op?

Voor de rest ziet het er prima uit.

Maar let inderdaad dat je niet door klapt met je rug.
Je zit nu perfect.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:32

Ooohh, het zijn wel hele mooie plaatjes geworden Mir! Pling
Die tong wordt vanzelf wel minder, thuis doet hij het niet en het ligt absoluut niet aan de aanleuning. Misschien is bach bloesem idd een oplossing, of misschien heeft iemand nog een goede tip.
Voor Tris is het echt een uiting van spanning en eigenlijk is het ook niet vreemd gezien hij al heel lang niet mee op concours is geweest. Hopelijk wordt het vanzelf minder als hij weer vaker mee mag Ach gut

Het geheel ziet er igg super uit Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:55

Hanmar schreef:
Voor m'n gevoel moet je op zo'n moment een iets lichtere aanleuning zoeken, maar dat kan ook juist het omgekeerde effect hebben hoor, ik ken je paard natuurlijk verder niet.

Een lichtere aanleuning dan bij die uitgestrekte stap foto kun je niet hebben Clown , daarom is het ook zo moeilijk met 'm. Heb die er ook expres tussen gezet, want veel mensen trekken meteen de conclusie 'tong eruit = ruiter is te grof', maar Tris doet het als hij spanning in zijn lijf heeft te pas en te onpas. We moeten blijven oefenen in de ring!

winia4ever schreef:
ik vindt het belachelijk dat je minpunten krijgt om een uitstekende tong.. Sigaar Sigaar
Op welk onderdeel geven ze je daar min punten op?

Op elk onderdeel dat 'ie tevoorschijn komt en in je algemene punten, overigens heel terecht. Rij je bijv. een oefening voor een 7 maar die tong komt eruit heb je misschien een 5.

Talonius schreef:
Ooohh, het zijn wel hele mooie plaatjes geworden Mir! Pling

Ben er ook héél wijs mee Haha!, thanks!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:34

Hele mooie foto's, vind het voor het beeld er lekker rustig uit zien, terwijl hij tijdens je proef best wat drammerig was, maar dat zie je niet terug op de foto's. Die tong is en blijft vervelend, maar ik heb geen idee hoe je dat op kan lossen. Je zit inderdaad nu veel rechter dan bij het spiegelevent, en die laarzen.....kwijl.....ze blijven mooi!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:00

heel erg mooie combinatie jullie twee!
het viel me op dat je paard op praktisch alle foto's bergop loopt, super!
wellicht een panty meenemen de volgende keer voor die tong?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 06:21

Issy schreef:
Hele mooie foto's, vind het voor het beeld er lekker rustig uit zien, terwijl hij tijdens je proef best wat drammerig was, maar dat zie je niet terug op de foto's.

Ik moet eerlijk zeggen dat de foto's me alles meevallen ja Bloos . In Harmelen zijn de proeven gefilmd en dat is helemaal fijn, dan kun je meteen je gevoel met het beeld vergelijken, erg leerzaam Ja!

IVAANAA__ schreef:
hoi!,
wat leuk jullie te zien op bokt! weet je nog wie ik ben ivana van de stage, Bloos
Ziet er goed uit Haha! , jullie zijn een top combinatie jullie komen er wel Knipoog

Tuurlijk ken ik je nog wel Haha! ! Tot in januari maar weer hè!

njarco schreef:
Was erg leuk om hem te zien want ik heb hem geboren zien worden. HEb misschien nog wel ergens foto,s van hem.

Oh wat leuk! Zou je kunnen kijken voor me of je die foto's ergens kun vinden Schijnheilig ?!

Wildgirl schreef:
wellicht een panty meenemen de volgende keer voor die tong?

Mag niet hè Knipoog , en voordat ik zulke dingen ga proberen wil ik in ieder geval de routine weer terug hebben, zodat dát zeker de oorzaak niet is. Maar het kan inderdaad een oplossing zijn.

Teriana schreef:
heeey is dat DE Tristan van Test?? (of zit ik dan verkeerd?)
dan is t nl een halfbroertje van mijn peerd Haha! (Test x Weriana)
hij ziet er goed uit hoor!
een stuk lichter geworden volgens mij? (qua kleur?)
zeker jammer van die tong!
maar ziet er voor de rest super uit!

Ja, ik denk wel dat dit DE Tristan is haha! Hij zal vast wel een heel stuk lichter geworden zijn, hij wordt steeds witter! Heb even in je profiel gekeken, ze hebben van oma wel hetzelfde hoofd met dezelfde uitdrukking gekregen zeg Bloos!

Verder iedereen bedankt voor de leuke reacties! Vind het ook wel fijn dat er mensen reageren met hetzelfde probleem Ja, toch wel fijn om te weten dat je niet de enige bent zeg maar Knipoog

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:50

Wauw nog een groninger in Z1 Haha!

van die commentaar moest ik wel ff goed bekijken Clown
Ik vind dat je op sommige foto's op een stoelzit zit, dus probeer je onderbenen meer op plaats te houden in plaats je voeten in de neusgaten van het paard te stoppen Clown Ik vind dat het zadel te ver naar achteren kiept of is dat vertekend op het foto?

trisca schreef:
Verder ga ik met LiSSy mee, ik zou hem iets af laten vallen. Dan oogt alles net wat makkelijker en sierlijker. Hij is net een kilotje of 10 te zwaar Ach gut

Ik ben daar niet mee eens, zo hoort een groninger te zijn en ik vind hem zelf prima op conditie!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:46

Ik herkende het zadel al als WOW zadel! Zit lekker he Tong uitsteken

Ik vind het fijne plaatjes, mooi lengte in de hals

Jammer van de tong, idd als hij het thuis niet doet, veel wedstrijdkilometers maken,
dan komt het helemaal goed!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:23

Fantastisch paard! Kwijl Misschien iets voor de tong, een vriendin van mij heeft daar ook last van (haar pony Tong uitsteken). Ze heeft een speciaal tongbit hiervoor gekocht, maar daar ging hij niet fijn op lopen. Zou verder ook niet weten wat je verder zou moeten doen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:00

Vind het er heel fijn uit zien ondanks de puntjes die je zelf noemt. Ik heb geen ervaring met bach bloesem maar wel met aroma's. Heb voor mijn enorm gespannen merrie een tijdje lavendel gebruikt op wedstrijden en daar werd ze echt een stuk rustiger van. Waar ze normaal onmogelijk te rijden was op vreemd terrein kon ik met de lavendel, haar na haar even goed te laten kijken in een rustig stapje met haar aan de slag. Welliswaar nog wat gespannen maar iig niet meer zo gespannen dat ze niet meer wist hoe ze het ene been voor het andere moest zetten. Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:20

kimmie261 schreef:
dan gewoon lekker veel mee nemen,ook als het kan evt naar het bos ,zodat hij eraan gaat wennen dat ie mee mag,en dat het heel leuk kan zijn...

Helaas kunnen we hier erg moeilijk naar buiten, je wordt overal van je sokken gereden. Het bos lijkt me wel cool ja haha, maar dan moet er een gids mee met een heul heul braaf paard hoor haha, en leen ik ergens een bodyprotector Cool

Dors04 schreef:
hoe hou je hem zo schoon ? Vingers aflikken

Goed poetsen, wat 'ie overigens héérlijk vind Vork , en dan is verder warm water voor de hardnekkige vlekken genoeg!

pharagirlke schreef:
Vind het er heel fijn uit zien ondanks de puntjes die je zelf noemt. Ik heb geen ervaring met bach bloesem maar wel met aroma's. Heb voor mijn enorm gespannen merrie een tijdje lavendel gebruikt op wedstrijden en daar werd ze echt een stuk rustiger van.

Ok, dat klinkt in ieder geval al goed!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:03

mooie combi zijn jullie hoor! alleen lijkt het op sommige foto's of je zadel net iets te ver naar voren ligt waardoor het lijkt alsof ie naar achteren kiept (kan natuurlijk vertekenen op de foto's)
misschien de volgende keer even op letten?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:09

meggiemeg schreef:
Heb hetzelfde probleem, iedereen zegt je paard is te dik maar ze vergeten te kijken naar de bouw van het paard...
Hij ziet er super uit!

ik vergeet helemaal niet te kijken naar de bouw van het paard. ik heb zelf altijd geldersen gereden, ik hou van zwaardere types en ik weet ook hoe een groninger eruit hoort te zien.
maar op sommige foto's waar hij zijn achterbeen eronder moet zetten zie je gewoon dat het hem dwars zit.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:14

LiSSy schreef:
meggiemeg schreef:
Heb hetzelfde probleem, iedereen zegt je paard is te dik maar ze vergeten te kijken naar de bouw van het paard...
Hij ziet er super uit!

ik vergeet helemaal niet te kijken naar de bouw van het paard. ik heb zelf altijd geldersen gereden, ik hou van zwaardere types en ik weet ook hoe een groninger eruit hoort te zien.
maar op sommige foto's waar hij zijn achterbeen eronder moet zetten zie je gewoon dat het hem dwars zit.

dat is knap om dat te zien aan de hand van foto's.
ik heb hem een aantal keren live zien lopen en zijn bouw zit hem niet in de weg hoor, hij heeft nog wat vertrouwen nodig in de ruiter omdat hij een tijd niet goed gereden is, en pas net weer gestart word op wedstrijden en dus spanning ervaart. maar hij kan echt goed sjouwen en ondertreden alleen komt dat op een gespannen wedstrijd er nog niet goed uit.

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:04

Super mooie foto's en een prachtige combinatie. Mijn complimenten!

Misschien een "stomme" vraag maar waarom kost het je punten als je paard tijdens de proef met zijn tong uit zijn mond loopt. Ik ga nu al 16 jaar mee in de paardenwereld ( niet zo zeer op wedstrijdgebied..) maar ik heb hier nog nooit van gehoord.. ?! Ik snap dat hij spanning vertoont maar om daar punten op te verliezen... Ik vind het anders als je bijvoorbeeld door de spanning je paard niet onder controle hebt. Maar jij kunt toch niet regelen of je paard zijn tong naar buiten flapt? Stel nou dat je paard dat dus voor "gewoonte" doet.. Zou dus betekenen dat je daar altijd voor "afgestraft" wordt of minder op wordt beoordeeld.. Geeft het, er uit flappen van een tong, aan wat je rijtechnisch kan of kan oplossen? Moet ik het zo zien?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:56

pitbullgup schreef:
mooie combi zijn jullie hoor! alleen lijkt het op sommige foto's of je zadel net iets te ver naar voren ligt waardoor het lijkt alsof ie naar achteren kiept (kan natuurlijk vertekenen op de foto's)
misschien de volgende keer even op letten?

Het zadel ligt echt goed, maar dat vertekend inderdaad wat door de foto's (het dekje was ook wat teruggeschoven). Het is een WOW zadel, en die ligt optisch wat meer naar voren (het steunpunt zit verder naar achteren dan de voorkant van het zweetblad, beetje lastig uit te leggen!

Cuddle schreef:
Super mooie foto's en een prachtige combinatie. Mijn complimenten!

Misschien een "stomme" vraag maar waarom kost het je punten als je paard tijdens de proef met zijn tong uit zijn mond loopt. Ik ga nu al 16 jaar mee in de paardenwereld ( niet zo zeer op wedstrijdgebied..) maar ik heb hier nog nooit van gehoord.. ?! Ik snap dat hij spanning vertoont maar om daar punten op te verliezen... Ik vind het anders als je bijvoorbeeld door de spanning je paard niet onder controle hebt. Maar jij kunt toch niet regelen of je paard zijn tong naar buiten flapt? Stel nou dat je paard dat dus voor "gewoonte" doet.. Zou dus betekenen dat je daar altijd voor "afgestraft" wordt of minder op wordt beoordeeld.. Geeft het, er uit flappen van een tong, aan wat je rijtechnisch kan of kan oplossen? Moet ik het zo zien?

Jury moet het beoordelen als een probleem in de aanleuning, en dus tekortkoming in het Skala (takt, ontspanning, aanleuning, impuls, rechtrichten, verzamelen). Kan bijv. ontstaan door te harde ruiterhand (zo is het bij Tris ook begonnen Lips are sealed ), haken op kiezen, bit dat gewoon niet fijn ligt, onder het werk uit willen komen (al dan niet om medische reden). Oftewel, het hoort gewoon niet, net zo min als dat een paard met zijn mond open hoort te lopen!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:51

Issy schreef:
LiSSy schreef:

dat is knap om dat te zien aan de hand van foto's.
ik heb hem een aantal keren live zien lopen en zijn bouw zit hem niet in de weg hoor, hij heeft nog wat vertrouwen nodig in de ruiter omdat hij een tijd niet goed gereden is, en pas net weer gestart word op wedstrijden en dus spanning ervaart. maar hij kan echt goed sjouwen en ondertreden alleen komt dat op een gespannen wedstrijd er nog niet goed uit.

Jullie hebben allebei gelijk haha, hij mag best wat strakker maar het zit 'm écht niet in de weg hoor. Dat hij dat beeld op sommige foto's geeft komt puur door de spanning die hij in zijn lijf heeft zitten dan Ja

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:06

Ook ik vind jullie een leuke combi, mooie lente in de hals heb je. En je houding is netjes.

Opzich heb ik wel ervaring met Bach, alleen dan bij een jong paard! Eigenlijk merk je niets van suffigheid bij ze, maar ze zijn net een tikkeltje meer ontspannen. Reageren niet zo vreselijk heftig op iets. En dan als tip: probeer het gewoon want het is homeopatische! Baat het niet dan schaat het ook niet...
Suc6 op wedstrijd!