Ziranda (nrps) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ziranda (nrps) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:07

Hallo,

Vannochtend had mijn moeder weer even wat foto's gemaakt van mij en ziranda. Ik vind zelf dat we een hele hoop vooruit zijn gegaan. (zie ter vergelijking: [HAW]: Ziranda (nrps) @ dressuur work!)
Ik en ziranda hebben nog niet echt een niveau. Ziranda is nu 4 jaar en ongeveer 1,5 jaar echt onder het zadel. In die tijd heb ik heel rustig aan gedaan met haar omdat ze nogal een gevoelige rug heeft.
Ziranda heeft net 2 maanden stil gestaan vanwege problemen met haar zadel (was verkeerd opgevuld etc.), dit was de 4e keer dat ik weer op haar reed sinds die periode van rust. Nu ik weer begonnen ben zijn er een aantal dingen veranderd: Ik heb een nieuw zadel wat hopelijk mijn houding wat gaat verbeteren, ziranda heeft een rubberen bitje gekregen waar ze heel goed op lijkt te reageren en ik ben veel duidelijker en korter geworden met mijn hulpen (alleen een hulp wanneer ik iets van haar wil en niet constant been erbij enz. Hier werd ze namelijk heel gespannen van).
Ziranda was vandaag heel druk. Ze staat sinds een week weer op stal omdat het de hele tijd zo regent dus ze had een heleboel energie over. Maar ondanks dat ze zo hyper actief was heb ik toch nog lekker kunnen rijden.
Genoeg gekletst, hier de foto's:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding
Zo zie ik het graag Lachen

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding
Pasje verruimen, hier word ze heel heet van.

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

15. Afbeelding
Lekker uitdraven.

De verbeterpunten laat ik aan jullie over Lachen
Graag opbouwend commentaar en tips waar ik wat aan heb.

Groetjes Hilde
Laatst bijgewerkt door feliciaa op 04-10-08 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kippiekipp

Re: Ziranda (nrps) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:10

Mooi paardje! Lachen Denk aan je voeten, dat je die niet teveel
afsteekt naar buiten. Verder vind ik het er goed uit zien.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:22

Dankje Lachen Vooral in de galop moet ik inderdaad mijn voeten beter naar binnen houden..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:40

Dat ziet er zeker stukken beter uit. Ga zelf alleen nog wast trotser in het zadel zitten. Je duikt namelijk nog wat voorover.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:46

Wow Hilde! Het ziet er echt veel beter uit !! Super joh, ga zo door Lachen!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 21:56

Dank jullie wel Lachen
Ik moet inderdaad nog wat trotser gaan zitten, maarja ziranda is veel te mooi en ik kan m'n ogen niet van d'r af houden Knipoog

kinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:30

meer naar achter zitten verder ziet het er goed uit!!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:32

Leuk beestje.
Zelf wat meer op je kont zitten Knipoog En ik vind het zadel eigenlijk niet mooi liggen, het lijkt naar achter te kiepen?

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:59

Ik vind het er best al leuk uitzien, ik zou denk ik alleen bij zo`n jonge pony die nog een gevoelige rug heeft ook dat ik haar lager in zou stellen. Ik vind haar in de stap en de draf soms nog best hoog lopen. Ik heb zelf liever dat ze dan met de neus over de grond lopen dan zo hoog.

En misschien moet er iets meer voer in Ziranda? vind haar een beetje schraal, kan dat kloppen?

Maar verder ziet het er goed uit hoor!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:19

Ja ze word heel snel te dun en het is best wel lastig om haar op gewicht te houden, vooral in de periode dat ze op stal staat, maar dit is overigens nog netjes voor haar ze is wel eens dunner.. Lang en laag heb ik geprobeerd maar dat wil ze niet zo goed aannemen, ze volgt dan eerst wel even mijn hand maar gaat dan na een paar minuten in haar eigen houding lopen en dat is slechter voor haar als hoe ze nu loopt..
@ Mooney: Nee hij kiept niet naar achteren, er zitten niet zulke dikke kussens onder dus misschien dat het daarom een beetje zo lijkt. Ik heb em net nieuw en toen ik em kocht lag ie perfect..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:48

Hey Hilde!

Nou het gaat maar goed met Ziranda zo te zien!
Ziet er goed uit! Probeer inderdaard wat rechtop te gaan zitten. Verder zou ik haar ook liever wat lager en ronder zien, zodat ze goed over de rug komt.
En over dat zadel, je hebt hem na mijn idee te ver naar voren liggen, als je via het schouder zou kijken, dan ligt het schouder niet vrij.

Nou veel succes nog!

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:29

Probeer wat meer voor je uit te kijken, een open blik te houden!
Mij helpt het om op die manier te voorkomen dat ik naar binnen ga hangen, voorover ga hangen etc.
Om mijn balans te houden.

Als ze het moeilijk vindt om jou hand te blijven volgen, speel dan wat meer met haar als je dat doet.
Het paard dat ik rijd vind dat ook echt het moeilijkste wat er is, voorwaarts neerwaarts (zonder heeeerlijk lang te worden).
Dat komt deels doordat ik teveel vasthoud als hij eigenlijk al probeert los te laten, maar ook omdat hij dat al heel lang niet echt gedaan heeft.
Nu ben ik daar mee aan het werk en wat heel erg helpt is niet teveel in een keer willen.
Wilt ze zakken? Laat haar dan wat zakken, maar niet in een keer alles waardoor ze zich ook meteen op kan drukken.
Laat haar wat zakken, houd haar daar bijvoorbeeld zolang als je een volte rijdt, neem haar daarna wat meer op,
doe iets wat ze makkelijk vindt en probeer nog eens een klein stukje.
Als je dat langzaamaan wat meer gewend bent om te doen zal het voor haar ook makkelijker worden en kun je die stukjes uitbreiden!

Verder vind ik ook dat het lijkt of het zadel achterover kiept. Het zwaarste, diepste punt lijkt nu vooral achterop te komen.
Een zadel kan natuurlijk je tegenwerken in je zit en houding maar het moet vooral jijzelf zijn die een goede houding weet aan te nemen,
niet door je zadel in een 'juiste houding gedwongen worden' want op die manier heb je nog steeds geen onafhankelijke zit!

Ga lekker verder, probeer veel af te wisselen met het lager en ronder rijden, dan wordt het voor haar ook iets makkelijker om het vol te houden.

(mag je haar niet af en toe lekker losgooien in de bak, staat ze in de winter de hele tijd in de stal?
Niet als aanval bedoelt hoor, maar vroeg het me af Knipoog)

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:34

Ik ga met Zoë_Iris mee: op foto 9 kun je goed zien dat ze jouw hand niet volgt. Eerst lekker lang en laag en jouw hand volgen als je die naar voren doet of opent. Je kunt ook zonder zadel oefenen met rijden (evt. zonder beugels), dat is erg goed voor je houding. Je beugels mogen langer en ik zie net in je profiel dat het volgen van jouw hand al wat verbeterd is. Succes verder.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 09:47

@ Zoë_iris: Bedankt voor de uitleg, ze komt iedere dag wel een paar uurtjes in de bak met haar vriendjes alleen het is voor haar nu allemaal nog heel erg wennen omdat ze eerst op het land stond..

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:37

Daar zit dan ook denk ik het probleem, ik denk dat je pony niet goed aan de teugel kan lopen als ze je hand niet wilt volgen. Dat doet ze dus maar alsof en loopt ze niet met de volle aandacht op je handen, want als je ze naar beneden doet gaat ze dus niet meer.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:52

Ze volgt in eerste instantie mijn hand wel maar zodra ze dan met haar neus over de grond loopt vind ze het na 5 minuten wel weer genoeg geweest en komt ze weer wat omhoog en heb ik geen contact meer..
Even ter verduidelijking:
Eerst loopt ze zo: http://pic80.picturetrail.com/VOL1977/10870023/20685189/337541924.jpg
En dan na 1 rondje loopt ze zo als op foto 15.
Ze volgt dus wel degelijk mijn hand alleen ze blijft daar niet zo lang lopen..

Het is btw niet zo dat ze nu totaal niet over haar rug loopt.

Aan de longeerlijn met pessoa loopt ze trouwens wel lang en laag..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:36

Veel beter dit joh!
Soms val je nog wel wat voorover, maar dit al in veel mindere mate.
Ziranda loopt ook veel beter nu, veel expressiever.
Keep up the good work!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:30

Ziet er veel ebter uit dan je vorige topic. Je valt idd soms nog we wat naar voren. Maar, aan je vorige topic te zien is dat echt stukken verbetert, mijn complimenten! Af en toe loop ze/hij net iets achter de lodlijn en mag het neusje er dus net even een stukkie er uit. Leer ook je hoofd dragen, je kijkt zeg maar naar de grond. Ik zie ook duidelijk verschil in de houding van jou, dat invloed heeft op de houding van het paard. Waar jij ook neer hebt gezet, zo zie ik het graag heb je mooi schouder heup hak, op foto's waar ze er achter loopt of juist net iets tegen aan ziet je met je benen... tsja hoe zal ik het noemen... in een rare knik... zie foto 1 die is het duidelijkst daarin;)

Maar echt wat een Progressie, ga zo door. klein tipje nog, mischein handig om eens chaps er om heen te doen, is mischien makkelijker als je je beenligging goed wil hebben.

Succes en groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:49

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen