Vajnic (v. Weltino) @ training (M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Vajnic (v. Weltino) @ training (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:10

De week na het NK zijn we M1 gestart. Niet onze beste proeven, maar we kwamen uit op 195 en 181, 2x 4e.
Niet verkeerd voor een debuut dus.
Ondertussen trainen we door om de M1 nog beter te bevestigen. Over een maandje beginnen de selecties alweer.
Time flies when you're having fun Knipoog

Anyway, ik werk veel aan de galop. Hij moet nóg losser in zijn aanleuning en vooral het sluiten vindt Vajnic moeilijk. Met beide onderwerpen heeft hij de laatste 2 weken / maand enorm veel progressie gemaakt. Op de foto's is het hier en daar nog wat minder terug te zien, maar ik kan heel goed voelen dat hij losser wordt aan de voorkant en meer vertrouwen heeft in galop. En da's toch wel een lekker gevoel Lachen

Foto's zijn gemaakt door mijn broertje Vork

Afbeelding
Even aansingelen, Vaj staat geduldig te wachten Tong uitsteken

Afbeelding
Fijn galopje, mooi op het achterbeen en oprichting.
Hier zie je dat ie al veel meer sluit dan 'ie voorheen deed.

Afbeelding
Linksom, fijn los in de bovenlijn, iets wat eerder vooral linksom erg moeilijk was

Afbeelding
Zoef zoef bochtje door Clown

Afbeelding
Stukje schouderbinnenwaarts, niet helemaal vanuit de goede positie genomen.
Hij had meer lengtebuiging dan hij hier lijkt te hebben Lachen

Afbeelding
De volgende pas, hier is ie beter op 't achterbeen

Afbeelding

Afbeelding
Pasje middendraf. Mag losser in de bovenlijn en te zien aan mij bedacht ik me dat ook op dat moment Clown

Afbeelding
Even scherp maken in de hoek

Afbeelding
Sinds kort zijn we ook meer met de contragalop bezig dan alleen korte lijntjes. Nog moeilijk, moet meer sluiten en op het achterbeen, maar hij doet goed zijn best en dat vind ik het belangrijkste. Hij heeft ook hierin al een flinke vooruitgang geboekt.

Afbeelding
Nog een fijn linkergalopje, meer gesloten en op het achterbeen dan in het begin

Afbeelding
Uit dezelfde serie Lachen

Ik ben heel tevreden met de progressie die we momenteel (vooral in training thuis) boeken. We zullen zien hoe het verder gaat Lachen

Lydjaa

Re: Vajnic (v. Weltino) @ training (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:20

Zooo wat een vooruitgang zeg! Het ziet er meer uit als Z dan als M Knipoog
Over Vajnic heb ik niet veel op te merken, maar let er wel op dat je bijvoorbeeld bij de middendraf zelf niet naar voren valt, dan is het plaatje compleet! Ook heb je soms je binnenhand wat verder terug en wat hoger dan je rechter, maar dat zie ik niet overal dus ik denk dat dat de bedoeling was.
Jullie zijn een top combinatie, veel succes in het M1! Haha!
Laatst bijgewerkt door Lydjaa op 04-10-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:36

Op veel foto's komt het bit best ver uit zijn linkermondhoek. Het lijkt te komen omdat hij links sterker is. Let er dan goed op dat je doorvraagt en direct loslaat als hij dat ook doet. Met doorvragen mag je dan best eens wat sterker in komen, maar daarna ook wel echt loslaten. Steeds maar op druk houden maakt hem alleen sterker, en jou moe.
Qua basis ziet het er wel aardig uit, maar van mij mag hij een stuk korter in de bovenlijn. Dan gaat het sluiten al gelijk 10 maal gemakkelijker Lachen

Verder heb ik het idee dat je niet zo lekker kunt zitten, misschien omdat het paard zo groot gaat en zich lang maakt. Probeer in ieder geval je been niet te ver naar achteren te leggen in galop. Ik snap dat je hem probeert te helpen, maar hij moet het toch écht zelf doen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:55

snater schreef:
Op veel foto's komt het bit best ver uit zijn linkermondhoek. Het lijkt te komen omdat hij links sterker is. Let er dan goed op dat je doorvraagt en direct loslaat als hij dat ook doet. Met doorvragen mag je dan best eens wat sterker in komen, maar daarna ook wel echt loslaten. Steeds maar op druk houden maakt hem alleen sterker, en jou moe.
Qua basis ziet het er wel aardig uit, maar van mij mag hij een stuk korter in de bovenlijn. Dan gaat het sluiten al gelijk 10 maal gemakkelijker Lachen

Verder heb ik het idee dat je niet zo lekker kunt zitten, misschien omdat het paard zo groot gaat en zich lang maakt. Probeer in ieder geval je been niet te ver naar achteren te leggen in galop. Ik snap dat je hem probeert te helpen, maar hij moet het toch écht zelf doen.

Korter in de bovenlijn ben ik eigenlijk niet met je eens. Vooral in zijn hals vind ik dat hij zich hier en daar al wat korter maakt dan ik eigenlijk wil.
Ik heb vandaag een ander bit erin gehangen - hij loopt hier fijner op. Ik zal even controleren of ie goed hangt aan het hoofdstel en dit puntje in de gaten houden Lachen
Strenger doorvragen doe ik, werkt ook erg fijn, staat alleen niet op de foto. Bedankt voor die tip dus - voor mij een teken dat ik in ieder geval niet stom bezig ben.
Wbt zitten: hij zit als een huis. In januari ben ik geblesseerd geraakt waardoor ik noodgedwongen nog steeds met langere beugels rij. Die zouden een tikkie korter mogen. Zodoende leg ik dus mijn been in galop iets naar achter (ook door zijn sprong hoor Tong uitsteken ), zodat ik goed druk kan houden op mijn beugel. Moet ik nog een middenweg in vinden. In het begin kon ik helemaal niet zitten hiermee *LOL* Beugels korter is geen optie i.v.m. het grote risico dat mijn blessure terugkeert.
Zou je misschien nog kunnen uitleggen op wat voor manier jij 'm korter wilt zien in de bovenlijn?

Bedankt voor je commentaar in ieder geval - alle anderen ook tot zover Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:02

Daar is Vaj weer! Hij ziet er een stuk sterker weer uit! En wat is hij donker!

Ik ga met Snater mee wat het bit betreft. Is wel de moeite waard om even na te kijken of het wel goed ligt. Wel heb ik het idee dat je af en toe wat sterker inwerkt met je linkerhand. Zie onder andere de middendraffoto en de linkergalopfoto (3e en laatste foto). Foto's zijn natuurlijk een momentopname, maar viel me gewoon op.

Maar verder ziet het er zoals altijd erg netjes en vriendelijk uit. Je moet maar snel mijn boef eens komen proberen Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:06

Zo shan hij is vooruit gegaan, hij lijkt elke foto's meer te groeien! Hij maakt zich zooo heerlijk groot, en showen! Lachen

Heel mooi. Ook zijn middendraf is sterk verbeterd he? Hij mag idd iets losser in die bovenlijn daar, maar dat komt wel, het is ook niet makkelijk als het allemaal tegelijk moet he. Knipoog Met jou als ruiter gaat dat helemaal goed komen! Vind je houding op deze foto's ook fijn ontspannen. Ja

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:26

Hij is zeker vooruitgegaan! Gaaf hoor!

Over dat korter maken in de bovenlijn ben ik het ook niet eens. Het is juist de kunst om een paard te verzamelen maar toch lengte in de bovenlijn te houden. Het is de lijn daaronder, de buikspieren enzo die korter moet worden op dat moment.
Ga je de bovenlijn verkorten, dan breng je een paard alleen maar achter je zit en verkort de hals.
Maar volgens mij heeft Shanna dat ook wel door. Lachen

Ik zie inderdaad de bovenlijn die op sommige momenten nog losser mag zoals je zelf al zei, let daarbij op je linkerhand.
Verder heb ik eigenlijk niet veel te zeggen omdat ik denk dat je zelf heel goed weet waar je mee bezig bent. Succes met die topper! Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:33

Rytm schreef:
Over dat korter maken in de bovenlijn ben ik het ook niet eens. Het is juist de kunst om een paard te verzamelen maar toch lengte in de bovenlijn te houden. Het is de lijn daaronder, de buikspieren enzo die korter moet worden op dat moment.
Ga je de bovenlijn verkorten, dan breng je een paard alleen maar achter je zit en verkort de hals.
Maar volgens mij heeft Shanna dat ook wel door. Lachen

Zo zat ik inderdaad ook te denken, ik kon het alleen even niet onder woorden brengen.
Dus bij deze bedankt voor het omzetten van mijn gedachten. Tong uitsteken
Daarom ben ik ook benieuwd naar de uitleg, misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen. Lachen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:40

Oei zoiets uitleggen is altijd moeilijk als je alleen een toestenbord tot je beschikking hebt. Maar ik waag toch een poging...

Nu ik erover nadenk, bedenk ik me dat ik eerder niet de juiste woorden heb gebruikt. Ik bedoel namelijk niet zozeer korter in de bovenlijn, maar wel korter aan de voorkant, zodat hij zijn hoofd dichter bij jouw hand brengt. Paarden die dit bijzonder mooi doen (en dus goede voorbeelden zijn) zijn bijvoorbeeld Sisther onder Edward Gal en Spargo onder Theo Hanzon.
Wat er dan met de spieren gebeurt, om even verder te gaan op de weg die Rytm insloeg, is dat het paard zijn bovenlijn meer aanspant en zijn onderlijn (met name de onderhalsspieren) loslaat. Met verzamelen heeft dat imo weinig te maken. Met nageeflijkheid echter veel meer.
Ik heb ook even in je profiel gekeken naar vergelijkingsmateriaal. De bovenste foto van dit paard vind ik al een wat fijner beeld geven, wat meer wat ik bedoel met 'korter'. Op die foto komt hij wel wat te diep, maar dat vind ik, gezien het stadium van training, niet erg. Van de foto krijg ik het idee dat als je op dat moment nog net even doorvraagt, hij er helemaal is.

Maar weer even terug naar de praktijk: Omdat dit paard me nogal sterk lijkt en de krachtverhoudingen natuurlijk niet ideaal zijn, lijkt het me hier het makkelijkst om hem eerst wat dieper te rijden, zonder hem heel laag te laten komen. Knikt hij daarin af, dan kun je lekker zonder druk in je hand verdergaan. Lukt het wat beter, dan ga je het moeilijker maken: hetzelfde proberen te bereiken in tempowisselingen heen en terug, overgangen en oefeningen. Als je 'm daar heel bevestigd in hebt, hoef je hem zo maar bovenin te zetten en je hebt een superlos paard, dat zichzelf draagt en waar jij alle controle over hebt, zonder hem te ondersteunen. Ik zou er bij dit paard niet bang voor zijn hem achter de loodlijn te laten komen, mits hij goed aan het been is en voorwaarts denkt. Op die manier gaat hij zich beter aanspannen rond de halsaanzet en schoft en zul je zien dat hij (nog) meer front krijgt.

Nog even over je zit: lastig van je beugels Ach gut . Is het een optie om je bontje weg te laten? Dan zit je namelijk automatisch dichter bij je paard en dat lijkt me dan wel zo prettig. Je been komt dan ook wat lager uit en dat lijkt me ook wel mooi meegenomen.

Ik hoop dat ik mezelf zo wat duidelijker heb gemaakt. zo niet, dan hoor ik het uiteraard graag! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:58

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:05

snater schreef:
Oei zoiets uitleggen is altijd moeilijk als je alleen een toestenbord tot je beschikking hebt. Maar ik waag toch een poging...

Nu ik erover nadenk, bedenk ik me dat ik eerder niet de juiste woorden heb gebruikt. Ik bedoel namelijk niet zozeer korter in de bovenlijn, maar wel korter aan de voorkant, zodat hij zijn hoofd dichter bij jouw hand brengt. Paarden die dit bijzonder mooi doen (en dus goede voorbeelden zijn) zijn bijvoorbeeld Sisther onder Edward Gal en Spargo onder Theo Hanzon.
Wat er dan met de spieren gebeurt, om even verder te gaan op de weg die Rytm insloeg, is dat het paard zijn bovenlijn meer aanspant en zijn onderlijn (met name de onderhalsspieren) loslaat. Met verzamelen heeft dat imo weinig te maken. Met nageeflijkheid echter veel meer.
Ik heb ook even in je profiel gekeken naar vergelijkingsmateriaal. De bovenste foto van dit paard vind ik al een wat fijner beeld geven, wat meer wat ik bedoel met 'korter'. Op die foto komt hij wel wat te diep, maar dat vind ik, gezien het stadium van training, niet erg. Van de foto krijg ik het idee dat als je op dat moment nog net even doorvraagt, hij er helemaal is.

Maar weer even terug naar de praktijk: Omdat dit paard me nogal sterk lijkt en de krachtverhoudingen natuurlijk niet ideaal zijn, lijkt het me hier het makkelijkst om hem eerst wat dieper te rijden, zonder hem heel laag te laten komen. Knikt hij daarin af, dan kun je lekker zonder druk in je hand verdergaan. Lukt het wat beter, dan ga je het moeilijker maken: hetzelfde proberen te bereiken in tempowisselingen heen en terug, overgangen en oefeningen. Als je 'm daar heel bevestigd in hebt, hoef je hem zo maar bovenin te zetten en je hebt een superlos paard, dat zichzelf draagt en waar jij alle controle over hebt, zonder hem te ondersteunen. Ik zou er bij dit paard niet bang voor zijn hem achter de loodlijn te laten komen, mits hij goed aan het been is en voorwaarts denkt. Op die manier gaat hij zich beter aanspannen rond de halsaanzet en schoft en zul je zien dat hij (nog) meer front krijgt.

Nog even over je zit: lastig van je beugels Ach gut . Is het een optie om je bontje weg te laten? Dan zit je namelijk automatisch dichter bij je paard en dat lijkt me dan wel zo prettig. Je been komt dan ook wat lager uit en dat lijkt me ook wel mooi meegenomen.

Ik hoop dat ik mezelf zo wat duidelijker heb gemaakt. zo niet, dan hoor ik het uiteraard graag! Lachen

He, dat van dat bontje is een goede tip, heb ik nog nooit aan gedacht!
Vaj moet inderdaad nog nageeflijker en nu zie ik je punt wel. De manier die jij voorstelt werkt helaas niet goed bij hem.
Ik rijd hem iets langer en langer los, totdat ie (in galop) zelf zijn hals laat vallen. Als ik daarin kan schakelen is ie oke. Vervolgens zet ik hem bovenin. Daarin gaat ie dan vaak weer iets vast houden. Ik werk dan net zolang door tot hij dat knikje maakt. Dat is zo te lezen wat jij ook bedoelt. Daar kom ik dus wel - de ene keer sneller dan de andere keer, we hebben het samen pas een paar weken door - maar het lukt wel. Hij vindt het moeilijk om in galop goed balans te houden, vooral als ie moet sluiten. Vaj heeft een heel grote en ruime galop en als ie dan klein en snel moet galopperen komt ie nog een beetje in de knoop Haha! maar hij doet zijn best Ach gut Hij is vergeleken met vorig jaar al enorm vooruit gegaan - toen moest ik voor mijn gevoel aan de teugels hangen om mezelf in het zadel te houden - tegenwoordig is die galop onze middengalop. Sinds een paar weken kan ik hem in de rechtergalop al korte stukjes echt doorsluiten en laten springen. Linksom is dit nog moeilijker maar heb ik dat vandaag voor het eerst ook een paar meter kunnen doen. Dan rijd ik er weer uit - het is niet eerlijk om hem heel lang te plagen met iets dat ie moeilijk vindt - en doe ik het een paar rondjes later gewoon nog een keer. Eigenlijk zou ik het een keer moeten filmen maar ik denk dat dat niet gaat lukken.
Iig heel erg bedankt voor je extra uitleg!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:09

Oké, succes er nog mee!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:13

zo daar is hij weer, wat een kanjer. Complimenten ook hoe jij hem rijd OK dan!

Ik ken het probleem met sluiten in de galop,mijn paard heeft ook een krachtige sprong naar voren maar vind het sluiten nog erg moeilijk. Let hoe goed op dat tijdens het terug sluiten hij geen sprongverliesd. Niet dat ik dat nu opmaak uit de foto's maar uit ervaring weet ik dat dat snel kan gebeuren.

Ga je deze door rijden naar het z of word die binnen kort verkocht?
Ik hoop het niet voor je, want jullie zijn een super combi Haha!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:22

Ik ben het met snater eens dat je probleem in de oprichting en verzameling niet zozeer vanuit het "sluiten" komt maar meer vanuit een gebrek aan nageeflijkheid.

Je moet er bij dit soort paarden een beetje voor oppassen dat je ze in het achterbeen niet kwijtraakt op het moment dat je hem een keer in een wat rondere en lagere lijn rijdt. Een oog op de grond is daar echt onontbeerlijk bij.

Dat terugsluiten wat je doet is een goede oefening, maar ik zou het accent daarbij verleggen van "hij kan al x meter" naar de overgangen er naartoe en er weer uit. Zorg dat je echt reactie krijgt op je ophoudingen, en dat hij echt nageeflijk is en blijft. Dan heeft de overgang zelf een trainingswaarde. Je zult hem vanzelf langere stukken terug kunnen rijden zonder dat je er heel veel aan hoeft te zitten. Blijft hij echter in de overgang terug in je hand duwen, dan is de hele oefening lang niet zo interessant meer qua trainingswaarde.

Ik begrijp wel dat het voor jou een heel paard is om aan elkaar te rijden, maar juist daarom zou ik het accent in de training heel sterk op nageeflijkheid en gedragenheid leggen. Dat maakt het voor jou ook makkelijker.

Wat zegt je eigen instructie er van?

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:29

tja ik vind dit paard op een eerlijke manier in de aanleuning. En aanleuning die gevormd is vanuit achter uit, een "probleem " qwa sluiting is niet gek bij een groot paard met een grote galop sprong Clown
ben het dus ook niet eens dat het sluiten een probleem is door de aanleuning.

hij word m1 getraind, mag het paard rustig naar een aanleuning gaan die miss in het z gevraagt word Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:34

Equimotion schreef:
Ik ben het met snater eens dat je probleem in de oprichting en verzameling niet zozeer vanuit het "sluiten" komt maar meer vanuit een gebrek aan nageeflijkheid.

Je moet er bij dit soort paarden een beetje voor oppassen dat je ze in het achterbeen niet kwijtraakt op het moment dat je hem een keer in een wat rondere en lagere lijn rijdt. Een oog op de grond is daar echt onontbeerlijk bij.

Dat terugsluiten wat je doet is een goede oefening, maar ik zou het accent daarbij verleggen van "hij kan al x meter" naar de overgangen er naartoe en er weer uit. Zorg dat je echt reactie krijgt op je ophoudingen, en dat hij echt nageeflijk is en blijft. Dan heeft de overgang zelf een trainingswaarde. Je zult hem vanzelf langere stukken terug kunnen rijden zonder dat je er heel veel aan hoeft te zitten. Blijft hij echter in de overgang terug in je hand duwen, dan is de hele oefening lang niet zo interessant meer qua trainingswaarde.

Ik begrijp wel dat het voor jou een heel paard is om aan elkaar te rijden, maar juist daarom zou ik het accent in de training heel sterk op nageeflijkheid en gedragenheid leggen. Dat maakt het voor jou ook makkelijker.

Wat zegt je eigen instructie er van?

Ik heb zeker veel aandacht voor de overgangen. Wat heb ik eraan als hij sluit, maar zich aan de voorkant onttrekt bij het wegrijden? Daarom ga ik ook pas oprichten als hij (zoals ik eerder zei) eerst zijn hals laat vallen en daar ook blijft in de overgangen, zonder links vast te pakken, zonder sterk te worden. Anders heeft het imo weinig nut. Lachen

Ik moet bij Vaj inderdaad goed opletten dat ie achter wel snel blijft. Als ik hem sluit en hij springt mooi door, maar hij blijft erin hangen dan doe ik wat fout. In het begin gebeurde dat een paar keer, maar nu ben ik daar heel alert op. Een paar sprongen terug en dan weer eruit, snel aan mijn been en makkelijk aan de voorkant.

Hij is vrij makkelijk aan elkaar te rijden hoor Lachen Enkel is die aanleuning in galop het laatste stukje. Als ik dat voor elkaar heb, wat nu dus steeds beter gaat, kom ik een heel eind.

De keren dat ik les (wat vrijwel sporadisch is, ik doe eigenlijk al vanaf halverwege m'n ponytijd veel zelf) zegt mijn instructeur hetzelfde. De manier waarop ik nu bezig ben is ook in overleg met hem. En hij doet vast iets goed, ook zijn eigen paard opgeleid naar PSG. Stom zal ie niet wezen Haha! Clown
Bedankt iig!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:37

nageeflijkheid is niet hetzelfde als aanleuning he Knipoog
Ik vind hem vrij zwaar ogen in de aanleuning en ik denk dat het voor paard en amazone prettiger kan.

Citaat:
Wat heb ik eraan als hij sluit, maar zich aan de voorkant onttrekt bij het wegrijden?

Dat zijn twee verschillende dingen die je hier opnoemt. Waarschijnlijk was je timing dan niet goed, en in jouw geval was hij waarschijnlijk na de eerste overgang al niet nageeflijk genoeg.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 21:01

Nee, maar imo... als de nageeflijkheid niet goed is, kan de aanleuning ook niet goed zijn.
Zwaar in de aanleuning is hij niet... soms wat sterk in galop, maar dat wordt dus steeds beter.

Ik heb even een foto gejat uit een topic in juli...
Afbeelding
Is mijn probleem in galop duidelijker zichtbaar. Hij loopt leuk in een houding, maar ruggebruik en nagefelijkheid ho maar.
Dat is nu dus veel beter aan het worden. En dit is dan rechterhand, daarop is ie al veel losser. Ik ben nu met hem al verder linksom dan op deze foto rechtsom.
(Kijk Vajnic een toverbal zijn ROFL en hij wordt nog donkerder hoor!)

Oh en ik weet niet meer wie het zei... iets over de 1e foto in mijn profiel. Zo uit mijn hoofd is dat een draffoto in de wei, rond aan de voorkant, spectaculair voorbeen... maar achter niet actief genoeg. Da's nou eigenlijk net niet waar ik heen wil hoor. In mijn ogen is hij daar leuk rond maar strekt hij niet genoeg over zijn rug heen, rekt hij niet op en loopt hij niet van achter naar voor. En dat moment in mijn hoofd terughalend, was dat ook zo. Eén en al showtje op de wei en later ben ik verstandig naar de bak gegaan ROFL

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:16

Je ziet al wat verbetering in zijn galop qua ruggebruik.
Als hij altijd in de galop een beetje in de houding heeft gelopen, kan je ook niet verwachten (weet dat jij dat ook niet doet), dat hij meteen op de juiste manier loopt.
Spieren moeten zich toch ontwikkelen en dat kost tijd en training. Soms wordt verwacht, dat je een probleem (nou ja probleem, eerder moeilijkheids graad van het paard) 1,2,3 na een paar topics op gelost is, maar dat is natuurlijk niet zo.
Shan, weet dat je er hard op traint en je ziet al wat vooruitgang. Kost tijd en training, maar je traint er hard voor.

Wil zoals ik begrijp, ook niet echt zakken als je halsstrekken in de galop vraagt, of doet hij dat wel?
Is het enkelt probleem van nageeflijkheid en over de rug lopen als hij meer in oprichting moet? Of wil hij niet volgen? Zou zelf daar een tijd op trainen. Weet niet wat precies jou manier is...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 22:43

Halsstrekken doet hij wel. Hij vindt het moeilijk om wanneer ik echt contact hou goed los te laten, inderdaad voornamelijk in de oprichting.
En och heel beroerd is het ook niet - het probleem is thuis groter dan op wedstrijd - anders was ik ook niet zo achterlijk hard door de B tot en met L2 gegaan in 1 seizoen. Eerder trainde ik er ook op maar kreeg ik het niet voor elkaar. Sinds kort lukt dat me eindelijk wel en ik heb er alle vertrouwen in dat het op den duur helemaal zal verdwijnen. Het is niet makkelijk als je paard bent Ach gut Haha!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:32

Ziet er weer goed uit Shanna. Vind hem ook totaal niet lang ogen, maar misschien dat dat voor anderen zo oogt, omdat jij vrij klein bent? Vind hem juist fijn aan elkaar en ik heb zat foto's van jullie gezien waar hij helemaal rond en over de rug loopt met hetzelfde achterbeengebruik, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
Op vrij veel foto's zie ik alleen wel een iets strenger inwerkende linkerhand. Maar daar ga je vast wel op letten Lachen
Wanneer mag je weer?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:42

Ik vind het beeld echt super ogen. Je gaat met sprongen vooruit en het ziet er ook uit als een paard die fijn na te rijden is.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:42

Ik vind het beeld ook fijn eruit zien, vooral in de SB foto's zie je mooi dat hij wel opgericht is.
Idd, je kan je bontje onder het zadel vandaan halen, dan zit je ge;lijk dichter bij je paard. Ik vind het helemaal niet lekker om met bontje te rijden, ik heb geen contact meer, zo voelt het.
Verder vind ik dat je soms iets voorover zit, maar dat heb je al uitgelegd!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:49

Hey shanna!

Wat een prachtpaard heb je toch onder je kont!
ik was bovenstaande discussie aan het meelezen, intressant!

Als ik kijk naar foto 2, vind ik dat binnenachterbeentje er prachtig onderkomen, maar het buitenachterbeen draagt daar imo onvoldoende.
de afstand tussen beide achterbenen is ook erg groot, imo een teken dat hij zich niet voldoende sluit en dus ook niet helemaal fijn nageeflijk is.

Krijg je hem in stap wel helemaal fijn gesloten en nageeflijk?
Hoe zijn je stap/galop overgangen?
Als deze er goed in zitten, zou ik deze heel veel rijden!Dit om de galop wat kleiner te krijgen (grote gangen kunnen ook té groot zijn)
Als je dat fijne in stap dan enkele sprongen in galop mee kan nemen, kunje dat steeds verder uitbreiden.
Raak je hem voor je gevoel kwijt, ga je weer terug naar het fijne gevoel in stap.

Komt vast goed! In draf heb je hem er fijn aan staan!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:56

Nistria schreef:
Hey shanna!

Wat een prachtpaard heb je toch onder je kont!
ik was bovenstaande discussie aan het meelezen, intressant!

Als ik kijk naar foto 2, vind ik dat binnenachterbeentje er prachtig onderkomen, maar het buitenachterbeen draagt daar imo onvoldoende.
de afstand tussen beide achterbenen is ook erg groot, imo een teken dat hij zich niet voldoende sluit en dus ook niet helemaal fijn nageeflijk is.

Krijg je hem in stap wel helemaal fijn gesloten en nageeflijk?
Hoe zijn je stap/galop overgangen?
Als deze er goed in zitten, zou ik deze heel veel rijden.
Om de galop wat kleiner te krijgen (grote gangen kunnen ook té groot zijn)
Als je dat fijne in stap dan enkele sprongen in galop mee kan nemen, kunje dat steeds verder uitbreiden.
Raak je hem voor je gevoel kwijt, ga je weer terug naar het fijne gevoel in stap.

Komt vast goed! In draf heb je hem er fijn aan staan!

Thanks Bibi!

Sluiten vind hij nog moeilijk idd, net als écht fijn ontspannen en nageeflijk zijn in galop.
In stap heb ik ook nog wat moeite met de verzameling, maar dit is de zomer wel vooruit gegaan. Ik ben thuis veel bezig met overgangen van verz. stap naar arbeidsstap en midden/uitgestrekte stap te oefenen, van het een naar het ander en zo weer door. Halthouden neem ik daarbij ook mee.
Stap/galop overgangen ben ik nog niet heel erg mee bezig. Als ik dat een keer doe vindt ie dat nog lastig (wat omhoog komen in de aanleuning, niet snel genoeg op mijn been / drafpas voor galop, dat soort dingetjes)

Draf is inderdaad fijn, maar ook zijn beste gang Ja

Wie weet zie je 'm nog wel een keertje. Lachen

sjaantje schreef:
Ziet er weer goed uit Shanna. Vind hem ook totaal niet lang ogen, maar misschien dat dat voor anderen zo oogt, omdat jij vrij klein bent? Vind hem juist fijn aan elkaar en ik heb zat foto's van jullie gezien waar hij helemaal rond en over de rug loopt met hetzelfde achterbeengebruik, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
Op vrij veel foto's zie ik alleen wel een iets strenger inwerkende linkerhand. Maar daar ga je vast wel op letten
Wanneer mag je weer?

Thanks. Linkerhand let ik op, moet hem nog een beetje helpen en wat extra doorvragen, anders kan ik hem links nog niet vasthouden. Maar ik krijg hem in ieder geval goed los nu.
Ik start 25 oktober weer en dan 2 weken later beginnen de selecties volgens mij al.
Nog even flink oefenen dus Nagelbijten / Gniffelen
Zou graag nog wat meer M ervaring op doen met hem voor de selecties maar die mogelijkheid is er helaas niet echt. Dan thuis maar een keertje vaker proefjes rijden Knipoog