Ik durf niet meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Ik durf niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 11:14

Ja,, beetje vage titel maar zo krijg ik vást jullie aandacht Haha!

nou kijk.. (lees) laatst bij de manege gingen we springen, het was de eerste keer dat ik ging springen en ik had me er écht op verheugd en al 3 dagen van te voren zat ik al te dromen hoe het zou gaan enzo Tong uitsteken Mjaa.. toen het eenmaal zover was ging het HELEMAAL fout... De hindernis vond ik best wel hoog, en toen mijn leraar zei dat het paard altijd heel graag wou springen en ik hem heel erg in moest houden werd ik al nerveus.. De eerste keer dat dat paard eroverheen vloog belandde ik op zijn nek, viel er NET niet af...! Maar de 2e keer dus wel, ik was zó teleurgesteld vooral in mezelf, ik had mer er zó op verheugd en dan gebeurt dit, ik zei tegen me leraar van: Ik wil niet meer springen hoor..!! Dus ik mocht lekker stappen.. Ik ben echt vet bang nu,, wat moet ik de volgende keer doen als we gaan springen? Ik vind mezelf zo slap als ik niet ga.. Maar ik wil ook niet wéér 3 dagen krom van de pijn lopen en wéér de week erna doodsbang op dat paard stappen.. Ik vond het al behoorlijk mans van mezelf dat ik er weer op durfde.. Het was mijn 2e les sins 5 jaar,, en als je er dan gelijk al afvalt..? Ik ben nu echt het vertrouwen kwijt, vooral in mezelf.. Wat zouden jullie doen..?

Kimberley_

Re: Ik durf niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:17

Een rustig paardje misschien?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:17

Heb je wel eerst goed in de verlichte zit leren zitten?
Ook in draf etc, lang proberen vol te houden, als dat goed gaat moet het springen toch ook lukken..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:20

Als je niet durft te springen niet springen. Bang zijn is geen schande Lachen.

Of... inderdaad een rustig paard nemen en dan stilletjes aan over balken lopen, dan eens een klein sprongetje nemen enz...

Ik vind het spijtig dat die instructeur je gelijk op een pittig paard heeft gezet en dat je ineens 'hoog' hebt moeten springen...
Laatst bijgewerkt door lindake op 04-10-08 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:20

ik vind het uuh best dom dat je de 2e les gelijk al gaat springen..
&dat ze jou dan op een paard zet dat heet wordt met springen Huilen van het lachen

ik zou de volgende keer als je gaat springen op een rustig paardje gaan zitten, die wel spring maar dus niet zo heet wordt.. zo kan je je vertrouwen gewoon langzaam weer opbouwen Lachen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 11:23

Maar ik heb het idee dat het niet aan het paardje lag maar aan mezelf dus ja.. Ik weet het niet.. Wat doen jullie..? In de verlichte zit blijven ziten totdat je paard "geland" is of zegmaar naar achteren gaan zitten als je paard al alleen met zijn voorbenen op de grond staat..?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:26

Oeis... heeft je instructeur niet uitgelegd hoe je moet springen?
Misschien een ander instructeur of manege zoeken?
Bokt kan je tips geven maar normaal gezien hoort je instructeur alles toch duidelijk uit te leggen. Daar betaal je hem toch voor?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:26

jij bent tegen jouw eigen gevoel in gegaan,logisch dat je nu niet meer durft, ga weer rijden op gevoel in plaats van op commando !!!
Zegt je gevoel nee, doe dan een stapje terug tot je zelf zegt ..kom maar op !
Zowel mens als paard moet opbouwend werken...ook al is de 1(in dit geval het paard, als het klopt bij wat er gezegd werd) verder en kan die het wel,
dan wil dat niet zeggen dat jij het dan óók kunt ......

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 11:35

Thx iedereen, volgens mij was ik trouwens niet de enige die niet durfde Tong uitsteken want er was zown meisje, die stuurde die pony er áldoor omheen Tong uitsteken

mjaa weetje, balkjes draven enzoo dat had ik al genoeg gevonden enzo..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:43

mischien is aan de instructeur vragen of hij een stapje terug wil doen ? en je een wat rustiger paard wil geven.
begin eerst met balkjes lopen en de verlichte zit aan te nemen.
als dat goed gaat eerst gewoon wat lage hindernisjes nemen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:44

Ja ik vind het wel een beetje raar dat je gelijk een flinke hindernis moest nemen terwijl het je 2e les in lange tijd was. En dat ze je dan ook op zo'n pittig paard zetten.
En ook nog eens niet goed uitgelegd hoe het moet. Vind het wel erg slecht van die instructeur hoor.
Als je toch wel wilt leren springen, moet dat vanaf de basis aangeleerd worden. Je kon toch ook niet je allereerste les goed lichtrijden of galopperen. Eerst balkjes draven, en leren hoe je in verlichte zit moet, dan cavaletti's ofzo. En dan uiteindelijk als je het gevoel een beetje hebt een kruisje en dan komt het hoge springwerk vanzelf wel.
Nou moet je weer vertrouwen op gaan bouwen. Hopelijk gaat je dat weer lukken, maar dan moeten ze je wel gaan begeleiden op een goeie manier en vanaf het begin beginnen op een rustig paardje.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:04

Toen ik voor het eerst met mijn pony ging springen (had zelf al wel vaker gesprongen) lag ik er ook na een paar sprongen opeens naast, omdat ze eigelijk weigerde. en toch nog opeens sprong. ik er weer op met alle moed in mijn schoenen. maar haar toch weer over de hindernis heen gekregen! en blijven zitten!

zo heb ik dus alle vertrouwen weer terug gekregen. gewoon weten dat je het wel kan. want ik weet zeker dat jij het na wat oefenen ook kunt

Misschien is het een idee om de volgende springles op een ander paard of pony te lessen? eentje die rustiger springt en je dus helemaal kan vertrouwen?

succes. Geloof in jezelf!

marijk1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:59

Als je echt heel graag wil leren springen, moet je je angst eerst overwinnen. Wel heel begrijpelijk dat je nu angstig bent. Maar als je gespannen bent weet je zeker dat het niet lekker gaat. Dus je zou het opnieuw kunnen proberen op een rustiger paard, en dan eerst even "gewoon" lessen en niet direct over de hindernissen. Dan kan je het paard leren kennen en er meer vertrouwen in krijgen. Daarna kun je rustig aan gaan springen. Evt. een privé les als dat financieel mogelijk is? Dan is er alle tijd voor jou en dat geeft ook rust natuurlijk. Succes!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:02

Ik zou toch de volgende keer proberen om weer te gaan springen (als je dan op een rustiger paardje zit misschien)

Want springen kan echt zooo leuk zijn Schijnheilig
Het is echt kikken als het wel goed gaat en je bijv. een nieuw persoonlijk recoor springt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:05

Ik zou als ik jou was aan je leraar vragen of hij eerst een keer met jullie wil oefenen in de houding die je moet aannemen bij het springen, zodat je goed stevig zit. En dan beginnen met balkjes en dan met kruisjes, en steeds wat hoger. Dan vind je vanzelf je balans. Succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:45

ik zou inderdaad eens een stapje terug doen.
Een braaf paard dat zelf naar de hindernis toe trekt, maar niet heet word en lekker laag, misschien in het eerste gaatje of zelfs alleen een drafbalkje, daar is niets mis mee.

Ik ben zlef ook heel bang geweest om te springen, ondanks dat ik het hartstikke leuk vond. Dit kwam door een pony die niet kon springen, en daarna een paard waar ik vanaf viel.
Op de manege ben ik af en toe eens in de springles mee gaan rijden en alleen de lage hindernisjes genomen. Langzaam word je steeds minder bang en ga je steeds hogere hindernissen nemen.

Verder zou ik ook proberen om eerst weer wat meer dressuurlessen te nemen, om weer je zit te verbeteren. Dan is de kans dat je valt wellicht wat kleiner.
Goed gesprek met je leraar is denk ik erg belangrijk in dit geval Knipoog. Succes!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:21

secricible schreef:
ik zou inderdaad eens een stapje terug doen.
Een braaf paard dat zelf naar de hindernis toe trekt, maar niet heet word en lekker laag, misschien in het eerste gaatje of zelfs alleen een drafbalkje, daar is niets mis mee.

Ik ben zlef ook heel bang geweest om te springen, ondanks dat ik het hartstikke leuk vond. Dit kwam door een pony die niet kon springen, en daarna een paard waar ik vanaf viel.
Op de manege ben ik af en toe eens in de springles mee gaan rijden en alleen de lage hindernisjes genomen. Langzaam word je steeds minder bang en ga je steeds hogere hindernissen nemen.

Verder zou ik ook proberen om eerst weer wat meer dressuurlessen te nemen, om weer je zit te verbeteren. Dan is de kans dat je valt wellicht wat kleiner.
Goed gesprek met je leraar is denk ik erg belangrijk in dit geval Knipoog. Succes!

Ga ik in mee Haha!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:48

wel apart dat je gelijk 'echt' moet springen. Bij mij op de manege springen we niet zo vaak, ongeveer 1/2x per jaar, maar dan wel 5 lessen achter elkaar. De eerste les met balkjes lopen, verlichte zit oefenen, passen van je paard aanpassen zodat je paard goed uitkomt en dat soort dingen. Daarna pas een klein hindernisje. Mijn instructrice zegt altijd dat het veel belangrijker is dat je paard goed over de hindernis heen gaat, dan dat je over een hoge hindernis gaat.
Ik ken jou instructeur natuurlijk niet, maar het lijkt erop dat het bij hem meer gaat om de hoogte dan hoe je er overheen komt. Ik zou vragen of hij wil beginnen bij de techniek, verlichte zit en balkjes lopen. Als je de basis goed kan, kan je in principe over elke hindernis springen (uitzonderingen daargelaten).

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:04

Ik vind het erg onverantwoordelijk van je instructeur om jou te laten springen op dat paard, zoals je al zei viel je er af, je had ook best gewond kunnen zijn. Ik ken natuurlijk niet het hele verhaal, maar als ik afga op wat jij verteld hebt is dit toch echt mijn standpunt.
Dit ligt echt niet aan jou, toen je net met paardrijden begon ging je toch ook niet meteen je eerste les op een moeilijk paard wijken oefenen?

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:20

Beetje raar van je instructeur inderdaad!
Als ik jou was, zou ik een rustiger paard nemen, het liefst een wat oudere die al langer lessen loopt, en beginnen met (in verlichte zit) balkjes draven, vertrouwen winnen, en dan is een heel klein, laag kruisje springen. Maar, de dressuur is veel belangrijker! Als dit je 2e les is, moet je echt eerst een paar lessen dressuur rijden en je paard leren kennen. Ik zou een andere instructeur nemen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:36

om te beginnen, als je niet durft, ook echt niet doen.
Je brengt dan de spanning over op je paard en daar heb je niks aan.
Wat hier al gezegt is, begin eens met een lage hindernis op een rustig paard. (kruisje op het eerste gaatje ofzo)

En het kan echt goedkomen, ik ben vroeger ook een keer gepleurt met springen en durfde heel lang niet meer te springen. Uiteindelijk toch weer gaan proberen en nu staat mijn record op 1.60, en daar ben ik best trots op.

Enne ik zou een andere instructeur zoeken...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:42

Zonnebloem schreef:
Enne ik zou een andere instructeur zoeken...

Idd Nagelbijten / Gniffelen

Wij moesten de verlichte zit altijd eerst droog oefenen... dan over balkjes en dan kreeg je een hele uitleg over hoe je tijdens de gehele sprong... van aanrijden tot neerkomen. Moet zitten en moet mee gaan.
Daarna mochten we springen, was het je eerste keer, of was je wat angstig... zat je op een oude rot in het vak die altijd wel netjes sprong. Al hing de ruiter er half naast Clown

Ik vind het ook niet vreemd dat je wat angstig bent geworden... zou ik ws ook hebben gehad. Lachen
Ben met United net begonnen met springen, hij had een keer eerder een balkje gezien Clown En ook ik vond het erg spannend.
(ja die hele 80 cm vond ik al spannend Huilen van het lachen )

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:48

Hee,
Als je echt de stap wilt nemen om weer is een sprongetje te nemen, wil ik je daar best bij helpen. gewoon rustig, en een laag hindernisje. Je zou eventueel als je geen paard hebt, het wel op mijn paard mogen proberen. staat in abbekerk dus super dicht bij.
Laat het maar weten.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:17

Dat je bang bent is helemaal niet erg, je bent echt niet de enige.
Probeer is een ander paard, en vraag aan de instructeur of je het iets rustiger aan mag doen. Meteen een hoge sprong zou mij ook op de zenuwen werken. Begin laag, en als je laag wil blijven dan doe je dat, pas als jij er klaar voor bent om hoger te gaan, doe je dat. Laat je vooral niet dwingen. Knipoog

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:41

Wel heel raar, voordat ik mocht gaan springen moest ik eerst een les balkjes draven, en verlichte zit enzo.. En natuurlijk begonnen met een heel rustig paardje.. toen dat goed ging, sprong ik pas hoog en met "moeilijkere" paarden.

Maargoed..
iig, echt doorgaan !!
Het kan wel heel eng zijn, idd, maar je komt er wel overheen! Knipoog