Scheef zitten na enkelbreuk, iemand een oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

Scheef zitten na enkelbreuk, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:01

Hallo

Ik ben in november 2006 van paard gesprongen toen die gek begon te doen, een 4 jarige met te veel karakter. Bij het neerkomen stond ik op mijn beide voeten maar toen ik de grond raakte kraakte het. Nu deed het niet echt pijn en heb ik geprobeerd er nog op te wandelen wat dus niet ging, besluit 11u s'avonds naar de spoed met 3 dubbele enkelbreuk, legimenten gescheurd en de banden ook. Met erop te staan waren 2 botjes verschoven dus 2x geopereerd met schroeven en 1 jaar kini. Met gevolg dat mijn enkel niet meer plooide en kraakte wel geen pijn. Nu had ik totaal geen gevoel meer voor een paard terwijl ik al van mijn 10 jaar rij (wel voor mensen) nu 25j. en toch sinds 3 maanden terug aant rijden.

Wat valt nu op ik zit totaal scheef, waarschijnlijk omdat de enkel niet meer zo goed plooit en nageeft duw ik die voet naar onder met tenen waardoor mijn houding scheef is.

Heeft iemand hier een oplossing voor of hoe ik dit kan oplossen want ik zou terug wedstrijden willen rijden maar als ik scheef blijf zitten kan ik het vergeten omdat ik een paard voor iemand rij en die wil natuurlijk gene scheve ruiter he.

Hopend op een oplossing...

groetjes

Shyla25

Re: Scheef zitten na enkelbreuk, iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:08

Ik ben bang dat het gewoon heel veel oefenen wordt Knipoog
Probeer alles soepel te houden en goed op je houding te letten.
Als je gaat rotzooien met verschillende beugellengtes enz ben je denk ik verder van huis.

Je zou wel een beugel met een breder voetbed kunnen proberen zodat je wat meer contact maakt en het makkelijker is een houding te vinden Pling

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:20

ja ik heb eens gehoord hier op bokt, dat men speciale beugels heeft voor enkelblessures. maar ik kan hier niets van vinden op internet.

Ik weet niet of oefenen nog zin heeft omdat ik ook last ondervind met gewoon wandelen mijn achterhak slijt enorm snel af naar buiten toe.
en als ik sta en buig kan ik die voet niet op de grond houden wel met enorme druk maar als ik op paard zit heb ik geen druk op mijn beugels met gevolg dat ik hem niet goed geplooid krijg uit mijn eigen...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:30

Andere optie is gewoon je andere voet minder plooien Knipoog dan zit je alsnog recht.

De beugels die ze dan bedoelen zijn gewoon verende beugels, die kan je overal kopen maar zijn vaak enorm duur en helpen helaas niets bij het plooien.

Wat ook fijn is als je al moeite met de beugels hebt om ijslandbeugels te gebruiken die dus al gedraaid zitten en makkelijker recht te houden Pling

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:33

Ik heb in 2004 mijn enkel gebroken, pinnen, 2 operaties, 20 weken gips later kon ik pas weer wat. Tot op de dag van vandaag ( een goede 4 jaar later, mis ik nog steeds kracht in mijn been. Ik heb er ook geen oplossing voor..

Scheefzitten heb ik ook een poos last van gehad, met zitlessen is dit wel verbeterd.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:50

ijslandbeugels? die ken ik niet moet ik eens opzoeken?
verende beugels zou niet helpen denk je?

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:51

...naar de fysio misschien?

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:53

ja, als ik mijn beugels uit doe heb ik geen last van het scheefzitten omdat mijn voet naar onder hangt dan, maar omdat je in dressuur toch wel u voeten naar binnen moet houden en u hielen naar onder heb is je enkel een soort veer

en mijn linkse enkel veert dus gewoon zoals het moet maar mijn rechtse voet krijgt niet genoeg druk en veert niets daar ga ik zelf bijna op mijn teen staan. dus kun je je voorstellen hoe scheef ik dan wel niet zit... Doe ik ze uit is er geen druk en kan ik mij goedzetten.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:56

meart schreef:
...naar de fysio misschien?

ik heb dus werkelijk 5x in de week 1 uur fysio gehad en dat 7 maanden lang omdat mijn enkel stokstijf bleef en amper kon lopen ze hebben hem dus werkelijk bijna uiteen getrokken elke dag, en ben naar leuven gegaan speciaal sportdokter voor gewrichten...

Nu ga ik terug na fysio om een zooltje te laten maken zodat wandelen rechter gebeurd maar die kunnen niks meer doen aan de stijfheid van de enkel er zit te weinig plaats in het gebroken gewricht waardoor hij weinig plaats heeft bij plooien...

nest dus

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:03

Fysio helpt ook zeer weinig, dat heb ik ook gemerkt..

De kracht in mijn been is nou eenmaal minder, ik blijf gewoon doorrijden en in de loop der tijd is het beter geworden..

Misschien is het handig om een persoon te laten komen die aan centred riding doet? Die kan kijken of ze iets voor je kan doen zodat je je paard niet in de weg zit Lachen

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:13

Tallie_Ho schreef:
Fysio helpt ook zeer weinig, dat heb ik ook gemerkt..

De kracht in mijn been is nou eenmaal minder, ik blijf gewoon doorrijden en in de loop der tijd is het beter geworden..

Misschien is het handig om een persoon te laten komen die aan centred riding doet? Die kan kijken of ze iets voor je kan doen zodat je je paard niet in de weg zit Lachen

ahh die term ken ik niet, effe opzoeken.
maar opzich denk ik niet dat ik het paard echt in de weg zit, omdat ze gewoon lekker loopt zoals anders maar is wel moeilijk te zeggen omdat ze 4 is en half jaar zadelmak en zelf nog naar binnen valt. dus het kan ook aan mij liggen, nu met lichtrijden loopt ze mooi rechtdoor.

Ik hoop echt dat ik er een oplossing van vind, want ik mag zondag een super paardje gaan rijden waar ik laten miss op wedstrijd mag maar als ze vinden dat ik scheef zit zal het spel zeker niet doorgaan vrees ik... tis nogal een goed beestje.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:15

Ik heb scharnierbeugels en moet zeggen dat ik daar minder last van mijn enkel door heb. Mijn enkel is zwaar overbelast geweest en daardoor ging ik bij elke stap die ik maakte door mijn voet. Merkte ik zelf niets van tot ik van de een op andere dag niet meer kon staan op mijn linkervoet. Fysio heeft wel wat geholpen uiteindelijk maar het blijft gevoelig. Toch merkte ik pas dat mijn linkervoet tijdens het rijden een stuk onrustiger is dan daarvoor maar die link had ik zelf nog niet gelegd dat het goed kan dat het daardoor komt.

Misschien kan je scharnierbeugels van iemand op stal/ kennis een keer uitproberen bij mij werkt het wel.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:21

hippo schreef:
Ik heb scharnierbeugels en moet zeggen dat ik daar minder last van mijn enkel door heb. Mijn enkel is zwaar overbelast geweest en daardoor ging ik bij elke stap die ik maakte door mijn voet. Merkte ik zelf niets van tot ik van de een op andere dag niet meer kon staan op mijn linkervoet. Fysio heeft wel wat geholpen uiteindelijk maar het blijft gevoelig. Toch merkte ik pas dat mijn linkervoet tijdens het rijden een stuk onrustiger is dan daarvoor maar die link had ik zelf nog niet gelegd dat het goed kan dat het daardoor komt.

Misschien kan je scharnierbeugels van iemand op stal/ kennis een keer uitproberen bij mij werkt het wel.

heb je daar soms een foto van? want als ik het bij google intyp vind ik geen resultaten wat met paarden te maken heeft.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:24

Vero83 schreef:
hippo schreef:

heb je daar soms een foto van? want als ik het bij google intyp vind ik geen resultaten wat met paarden te maken heeft.

oke ik heb ze gevonden... Bloos

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:29

Je zegt zelf dat als je geen druk op de beugels hebt je er geen last van hebt, beugels hoeven ook geen druk te hebben lichtrijden doe je met je knieen en bovenbenen Knipoog

Het veren is wel fijn bij pijnklachten maar of het helpt bij scheefheid Verward

En stijfe laarzen zodat je je teen niet naar beneden kan drukken omdat je verteld dat dit ook een probleem is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:37

Ik zag laatst op een endurance wedstrijd iemand met speciale beugels. Daar zat haar voet redelijk in vast. Die vrouw had de beugels gekocht bij goedhard ruitersport. Speciale beugels voor mensen met of knie of enkelproblemen (weet niet meer waar die vrouw last van had). maar bij www.goedhard.nl kun je het misschien vinden, of anders hun eens mailen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:39

Shyla25 schreef:
Je zegt zelf dat als je geen druk op de beugels hebt je er geen last van hebt, beugels hoeven ook geen druk te hebben lichtrijden doe je met je knieen en bovenbenen Knipoog

Het veren is wel fijn bij pijnklachten maar of het helpt bij scheefheid Verward

En stijfe laarzen zodat je je teen niet naar beneden kan drukken omdat je verteld dat dit ook een probleem is.

ja kijk met de druk bedoel ik, als je doorzit of licht rijd heb je contact met je beugels maar je drukt hier niet op en omdat er geen druk is plooit hij niet enkel onder zware plooit hij mee.
Daarom zit ik scheef goede voet veert zelf maar omdat de rechter voet niet veert en geen druk krijgt om te plooien gaat hij omhoog duwen (mijn enkel heeft 8 weken verkeerd ingegipst gezeten met tenen naar voor)
dus het ene probleem van scheefheid heeft met probleem van de tenen ook te maken, enkel aan de rechter kant met de slechte enkel. ik heb hier dus ook nooit last van gehad ervoor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:54

Wat bij mij goed werkt is mijn voeten iets verder dan "normaal" in de beugels doen, dan belast je je enkel al minder. En minder dan "normaal" je hakken uitdrukken. Gaat trouwens al moeilijker als je je voeten iets verder in de beugels hebt. Wat bij mij ook super zit (en mijn enkel niet zwaar belast) is de beugels scheef aandoen. Dus aan de buitenkant van je voet "normaal" en aan de binnenkant van je voet meer naar achteren. Daardoor heb je meer contact en blijft je enkel ook rechter op en minder belast.

Scharnierbeugels vind ik ook erg prettig, geven inderdaad ook minder belasting, en verder is het gewoon oefenen denk ik.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:05

Het probleem is dus dat je eigenlijk constant druk moet hebben.
Hoe je dit oplost weet ik niet

Verende beugels veren juist naar beneden bij druk dus dan volgen je tenen vanzelf.

Bredere voetbedden verdelen de druk beter maar geven nogsteeds geen tegendruk.

Ik ben dus bang dat je echt moet oefenen in "druk erop" houden zodat je teen niet naar beneden trekt.
Je zou ook kunnen kijken naar een soort brace die door een orthopeet wordt aangemeten en de voet in de juiste hoek vasthoudt (plastic kommetje om je voet met riemen vast eromheen).

Succes

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 13:12

ja dat lijkt me nu eens een oplossing daar ga ik seffens eens voor langs de winkel.

Hetgene wat ik dus nodig heb is veel druk op mijn enkel dat hij plooit, dus als ik nu eens een enkelband koop en extra intape in de rechte houding?

Ja dat zie ik miss nog wel eens lukken!

SHYLA bedankt om mij op dit idee te brengen!!

want ja verende beugels gaan niet helpen krijg ik geen drang om hem te plooien miss word het zelfs erger.
bij het lopen plooit hij 3/4de van normaal door mij gewicht maar tijdens rijden gebruikt knie en zit he.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:52

Ik heb zelf een achillespees blessure gehad en moest toen ook in een bepaalde houding blijven.
Gips was overbodig dus kreeg ik een kunststof brace die je met klitteband vast maakte en mijn voet dus in de juiste houding hielt.

Hoop dat er een goede ortopeet bij je in de buurt zit die je daarmee kunt helpen Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:57

beugels maken denk ik geen verschil nee.
ik heb sprenger beweegbare beugels.
ik druk mijn hakken altijd behoorlijk uit en juist door die beugels kreeg ik in het begin toch zere enkels doordat ik ze zo ver kon uitdrukken.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:13

terug naar de kini geweest en een loopanalyse laten doen,
niks aan te doen zal altijd een verschil blijven...

einde raad nu...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:46

Heeft niemand een enkel gebroken en hetzelfde probleem?