problemen als het hard waait

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lillylover

problemen als het hard waait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 20:38

hallo allemaal! Tong uitsteken

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een verzorgpaard...
Een sgat van een paard, en wij zijn samen enorm voorruit gegaan, en eigenlijk zijn er ook geen problemen, behalve als het hard waait...
Ze schrikt telkens in een hoek, en gaat er vandoor...
ff plaatje voor de duidelijkheid:
Afbeelding
de pijl 1 geeft de plek aan waar ze ervandoor gaat..
pijl 2 geeft de enge bomen aan waar ze denk ik van schrikt...
en dat rondje geeft de plek aan waar ik haar tenslotte op de volte zet...

Ik heb gehoord van iemand, dat je een schrikkend paard niet moet stoppen, en gewoon zelf tot rust moet laten komen... ik heb dat ook wel geprobeerd, maar na 5 minute komt ze tot rust.. en kan ik door rijden.. en vervolgens schrikt ze weer en gaat ze er weer vandoor... dat vond ik te onhandig dus ik zette haar op de volte en liet haar tot rust komen.. dat werkte wel.. en dan duurt het ook weer wat langer voordat ze weer schrikt...
Ze heeft dus geen problemen als het niet hard of nauwelijks waait..

Weet iemand dus hoe het kan komen dat ze met wind, dus zo schrikt, en weet je een oplossing?
En heb ik goew gehanteerd, met haar op de volte zetten en haar tot rust laten komen?

Alvast bedankt voor het lezen! Haha!
groetjes Ellen!

kippiekipp

Re: problemen als het hard waait

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:50

Ik denk dat sommigen zullen zeggen praten tegen je
paard.. ik zeg niet praten, dan lijkt het juist voor je paard
dat daar iets engs gebeurd/is.

Gewoon relaxt blijven en lekker door rijden. Hou haar er goed bij,
veel figuren rijden enzo. Gun haar geen tijd om met andere dingen
zoals die hoek bezig te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:23

Heel veel paarden hebben dit met (harde) wind. Alles beweegt en maakt dan geluid. Ons paard rijd ik ook liever in de binnenbak als het zulk weer als vandaag is anders is hij heel gespannen en krijg ik hem niet fijn aan het lopen, helemaal niet langs het stuk van de buitenbak waar struiken staan. Ik vind dat je een goede oplossing hebt door haar op de volte uit te laten razen. Van daaruit kun je dan steeds iets verder weer naar de hoek toewerken. Als ik met harde wind moet rijden en er is veel te zien dan zorg ik dat hij hier eerst van een veilige afstand naar kan kijken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:27

Mijn paard heeft dat ook als het flink waait.
Als ze het weer een keertje doet (altijd met harde wind) laat ik haar na de eerste keer wegspringen goed kijken en onderzoeken naar wat er nou zo eng is, en dan gaat het daarna meestal wel goed. En als het echt heel hard waait ga ik op die zijde gewoon op de binnenhoefslag, dan is er geen probleem bij mij in elk geval.

Maar meestal ga ik met harde wind de polder in, daar is het open en rustig wat verkeer betreft en kan ze dus alles van veraf zien en schrikt ze dus zelden. (geen bomen, riet is net gekapt en het hoge gras is net gemaaid, volledig open landschap dus en daardoor in haar ogen ongevaarlijk. Ze kan immers alles van veraf zien aankomen). Alleen een plotseling opvliegende vogel kan dan nog een schrikreactie oproepen.

Moet je alleen wel het geluk hebben dat je zo'n open polder in de buurt hebt natuurlijk.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:33

mijn pony deed dat altijd...wind of geen wind...
Je moet proberen om hem af te leiden...dus veel figuren rijden zoals slangenvoltes etc. of springen...ik weet niet of je dit doet maar dat hielp bij mij altijd wel. Dus het belangrijkste is dat je je paard bezig houd, zodat hij geen tijd heeft om op de bosjes te letten!
En zoals hier boven staat: naar buiten gaan helpt ook meestal wel!

leannegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:49

Ik ben het eens met bovenstaande. Je paard goed bezig houden met oefeningen, schakelen, enz. In de bewuste hoek niet anders gaan rijden, maar proberen zo gewoon mogelijk door te gaan en weinig aandacht aan schijnbewegingen geven.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:05

Ik had hetzelde probleem. Bij ons ook een bak met aan 1 kant bos. Vooral als het waait is dat heeeeel eng Knipoog . Toen ik stenli net reed maakte hij er ook echt misbruik van, zomaar om niks ineens een spurt maken als hij langs die bosrand kwam. Ik heb hem streng aangepakt, laten werken zodat hij geen kans krijgt om weg te springen en hem ook laten weten dat ik hem in de gaten had. Boze stem op zetten, been en buitenteugel erbij. (Hij is een paardje dat als je hem 1 vinger geeft, grijpt hij je hele arm Clown , je moet heel duidelijk de grenzen aangeven) Toen dit goed ging heb ik hem wat langer gelaten zodat hij het zeg maar zelf 'op moet lossen'. Hij had echt zoiets van ow, jee...waar is nu die teugel, been en ander contact...help. Maar het ging goed en hij kreeg vertrouwen in mij. Nu is het zo dat hij nog wel eens wilt 'schrikken' , maar dan mag hij van mij even kijken naar die enge bosrand, zie je...er is niks, en nu gewoon doorlopen.

(sorrie voor het lange verhaal)

lillylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 23:01

ellen_n schreef:
Ik had hetzelde probleem. Bij ons ook een bak met aan 1 kant bos. Vooral als het waait is dat heeeeel eng Knipoog . Toen ik stenli net reed maakte hij er ook echt misbruik van, zomaar om niks ineens een spurt maken als hij langs die bosrand kwam. Ik heb hem streng aangepakt, laten werken zodat hij geen kans krijgt om weg te springen en hem ook laten weten dat ik hem in de gaten had. Boze stem op zetten, been en buitenteugel erbij. (Hij is een paardje dat als je hem 1 vinger geeft, grijpt hij je hele arm Clown , je moet heel duidelijk de grenzen aangeven) Toen dit goed ging heb ik hem wat langer gelaten zodat hij het zeg maar zelf 'op moet lossen'. Hij had echt zoiets van ow, jee...waar is nu die teugel, been en ander contact...help. Maar het ging goed en hij kreeg vertrouwen in mij. Nu is het zo dat hij nog wel eens wilt 'schrikken' , maar dan mag hij van mij even kijken naar die enge bosrand, zie je...er is niks, en nu gewoon doorlopen.

(sorrie voor het lange verhaal)

(geeft niet voor lange verhaal Clown )

dankje voor alle reacties!,
ik ben egt zo'n typ die dan zelf er ook niet meer er langs durft.. Bloos
afgelopen dinsdag ben ik van een ander paard afgedonderd.. en durfde toen niet meer te draven..
vandaag dus weer op m'n verzorgpaardje gesprongen en had nergens last.. moest haar wel hard aan het werk zetten.. en haar oren maakte overuren.. maar het werkte wel.. Haha!

over een aantal weekjes heb ga ik een proefje rijden... op de manege waar ik ook rij.. en een aantal weken geleden heb ik daar al gewoon een les gevolgt.. ze vond wel alles eng.. en aangezien.. je in een andere bak moet inrijden kan ik daar wel gewoon haar aan alles laten wennen.. maar als ik in die andere bak kom en het proefje moet rijden.. denk ik togh dat ze er vandoor gaat.. Tong uitsteken
iemand tips.. om haar dus in enkele, 2 rondjes denk ik ongeveer.. te laten wennen aan een bak? (of is dat onmogelijk, en moet ik maar zien wat wij er van bakken Verdrietig )

trouwens.. @ ellen_n : ik heet ook ellen Vork

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:47

Veel figuren rijden, haar aan het been houden, verstand op nul en doen alsof je gek bent.. vooral het laatste helpt bij mijn paard, ook tijdens wedstrijden. Zodra het waait ziet hij overal spoken en gaat hij ook op de loop. Hoe meer aandacht ik hieraan besteed, hoe erger het wordt. Ik behandel mezelf dan als een idioot en doe alsof het niet waait...

Ik vind je eigen oplossing trouwens een goede hoor, op de volte en doorrijden! Als ze wegspringt gewoon doorrijden, volte hier, gebroken lijn daar en weer terugnemen.
Op wedstrijd is het natuurlijk anders, maar laat je vooral niet gek maken, gewoon rustig terugnemen en doorgaan met je proefje. Dan staat er maar een laag cijfer tussen, gewoon gebruiken als extra ervaring. (dat is dan mijn mening he)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 05:23

Dat praten tegen je paard is denk ik mede omdat als je lief en rustig wilt praten je houding ook al rustiger wordt. net als zingen tijdens het rijden.
Hoe zit je op je paard? Bekijk je zijn oortjes? Je paard zal zich dan niet echt veilig veulen omdat je ten eerste vaak harde ogen hebt en ten tweede alleen gevaar ziet dat zijn oren op eet. Probeer voor je uit te kijken met zachte ogen. Simpele oefening om van harde naar zachte ogen te gaan. houd je 2 wijsvingers omhoog naast elkaar met licht gebogen armen. Kijk naar deze vingers. Nu heb je gespannen en harde ogen en ben je gefocusd op 1 ding. vervolgens beweeg je je handen van elkaar af de een naar link en de ander naar rechts. Je maakt een soort van kwart rondje om je hoofd heen. Je stopt op het moment dat beide vingers nog net in je blikveld zitten. Nu heb je ontspannen zachte ogen en een ruim zicht. Je kan alles gemakkelijk overzien. Probeer zo ontspannen te blijven (niet starend of sloom maar juist oplettend) Nu jij alles ziet en in de gaten houdt plus dat je meer ontspannen bent heeft je paard al minder rede om te schrikken. Natuurlijk zijn er nog wel veel meer factoren. ademhaling bijvoorbeeld. Adem naar je centrum (buik) en het liefst helemaal naar je tenen. Als je naar je borst ademt hou je je energie hoog, precies dat wat je ook met schrikken doet. Plus dat je minder stevig zit.

lillylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 09:07

zo heb ik het nog niet eerder bekeken.. Bloos
dankjewel, ik zal het proberen Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:09

geeft niet, daarom ben je nou nooit uitgeleerd Haha! succes, enne laat je weten of het helpt?

lillylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 09:15

dankjewel:) vandaag of morgen ga ik er weer ff heen! en zal dan ook ff m'n proefje gaan oefenen! Haha!