spieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:00

Ik was aan het uitstappen, en voelde de spieren onder mij stappen, zo kwam ik op de vragen:

Welke spieren en pezen spant het paard nu juist op en wanneer?
Welke gang is het meest belastend voor het paard?
Hoe kan je de verschillende spieren doelgericht trainen?

Ik ben op zoek naar het antwoord op deze vragen, en heb al wat op internet gezocht maar ik vind niet helemaal wat ik zoek, vandaar dit topic.

Alsjeblief positieve reacties en als je het niet met elkaar eens bent, zeg het dan rustig. Knipoog
Dat maakt het fijn voor iedereen.

Alicia2u

Re: spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:55

Pfff, dat is wel een heel ingewikkelde vraag. Ik verwijs je graag naar het boek van Nancy Nicholson Ph.D.; Biomechanical riding & Dressage, a rider's atlas. Daar vind je uitgebreid antwoord op al je vragen, ondersteund met begrijpelijke foto's en diagrammen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:59

Oké bedankt, ik ga op zoek naar het boek!
Als er mensen zijn die toch een antwoord weten op één van deze vraag, voel je aangesproken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:31

Het boekje paarden massage is heel interessant!

Er is in ieder geval een verschil tussen pezen en spieren. Pezen raken minder gauw vermoeid maar het duurt ook heeel lang om die te trainen. Die kun je in ieder geval goed trainen door heeel veel km's aan de hand over het harde te stappen, maar onder het zadel op afwisselende bodem is er misschien ook goed voor.

Verder heb je A spieren en B spieren (was ander woord voor maar weet ik niet)

A spieren hebben een lang uithoudingsvermogen maar weinig kracht, en zijn geschikt om lange tijd lage inspanning te geven, en B spieren andersom.
Volgens deze schrijfster kon je het beste je training opbouwen door veel te stappen, en daarna de intensiteit opbouwen maar niet de duur. Met een rustige buitenrit van een paar uur train je heel andere spieren dan met een half uur intensieve dressuur/springen, is natuurlijk ook logisch. De spieren van een koudbloed verschillen ook met die van een volbloed en daar zou je ook je training op aan moeten passen.

Instappen is verder ook nodig als het warm is omdat het ervoor zorgt dat de gewrichten goed gesmeer dowrden en de bloedsomloop op gang kwamen, dit boek gaf ook tips over een goede warming up en cooling down. Ik kan het zo niet nakijken want ik ehb het boek ergens laten liggen.
Elke spier werkt sowieso altijd samen met een andere spier, buigspieren en strekspieren. In de benen heeft een paard vooral pezen. Ik weet wel dat enduranceruiters ook veel galoperen, misschien is draf zwaarder vanwege het lichtrijden. In de galop gebruikt een paard vooral de buikspieren. Verder weet ik niet goed welke gang hoe belastend is, dat kun je waarschijnlijk wel vragen op het endurance forum.

Ik vind het opzich allemaal wel interessant om te lezen hoe je spieren traint, welke gebruikt worden etc. Als je een goed boek weet of een cursus of andere tips dan hoor ik het graag:)

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:30

_Cindy schreef:
Het boekje paarden massage is heel interessant!

Er is in ieder geval een verschil tussen pezen en spieren. Pezen raken minder gauw vermoeid maar het duurt ook heeel lang om die te trainen. Die kun je in ieder geval goed trainen door heeel veel km's aan de hand over het harde te stappen, maar onder het zadel op afwisselende bodem is er misschien ook goed voor.

Verder heb je A spieren en B spieren (was ander woord voor maar weet ik niet)

A spieren hebben een lang uithoudingsvermogen maar weinig kracht, en zijn geschikt om lange tijd lage inspanning te geven, en B spieren andersom.
Volgens deze schrijfster kon je het beste je training opbouwen door veel te stappen, en daarna de intensiteit opbouwen maar niet de duur. Met een rustige buitenrit van een paar uur train je heel andere spieren dan met een half uur intensieve dressuur/springen, is natuurlijk ook logisch. De spieren van een koudbloed verschillen ook met die van een volbloed en daar zou je ook je training op aan moeten passen.

Instappen is verder ook nodig als het warm is omdat het ervoor zorgt dat de gewrichten goed gesmeer dowrden en de bloedsomloop op gang kwamen, dit boek gaf ook tips over een goede warming up en cooling down. Ik kan het zo niet nakijken want ik ehb het boek ergens laten liggen.
Elke spier werkt sowieso altijd samen met een andere spier, buigspieren en strekspieren. In de benen heeft een paard vooral pezen. Ik weet wel dat enduranceruiters ook veel galoperen, misschien is draf zwaarder vanwege het lichtrijden. In de galop gebruikt een paard vooral de buikspieren. Verder weet ik niet goed welke gang hoe belastend is, dat kun je waarschijnlijk wel vragen op het endurance forum.

Ik vind het opzich allemaal wel interessant om te lezen hoe je spieren traint, welke gebruikt worden etc. Als je een goed boek weet of een cursus of andere tips dan hoor ik het graag:)

Eerst al bedankt voor de uitleg.
Ik weet niet wat je bij die 2 spieren bedoelt. Maar ik ken wel aerobe en anaerobe energie, dat heeft ook te maken met korte, felle en lange, rustige inspanningen.
Als je hierin even geïnteresseerd bent als mij kan ik je het boek 'Training voor ruiter en paard' aanraden. Ik vond het heel boeiend. Ik ben nu ook op zoek naar het boek dat Alicia me aanraadde en zal in de bib eens kijken naar paardenmassage boeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:02

En anatomie van het paard,dat is ook heel leerzaam.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:16

Misschien heb je hier iets aan, bij een aantal staat ook beschreven wat de spier in beweging doet.
Afbeelding

Bron:bruysend.nl

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:27

Lancome schreef:
[Bron:bruysend.nl

Op bron: website is deze figuur opgenomen, zonder bronvermelding.
Zelfs de identificatie van de autheur is uit de figuur verwijderd.

Deze figuur komt van de website en het boek van Dr. Nancy Nicholson.
Deze figuur en andere zijn uniek.

Een kwalijke zaak dat dit zonder meer wordt gekloond en geen bron
wordt vermeld.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-10-08 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:29

Citaat:
Op deze site is deze figuur opgenomen, zonder bronvermelding.
Deze figuur komt van de website en het boek van Dr. Nancy Nicholson.
Deze figuur en andere zijn uniek.

Een kwalijke zaak dat dit zonder meer wordt gekloond en geen bron
wordt vermeld.

Bedankt voor de rectificatie, ik heb ter goeder trouw de site vermeld waar dit figuur vandaan komt.
Maar goed...misschien heeft TS er wel wat aan.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:59

Ik vind het een goeie illustratie.
Bedankt!
Aan de uitleg kan ik niet echt aan uit, maar zo weet ik tenminste al hoe het allemaal ongeveer in elkaar zit.