Ik weet het even niet meer, wat moet ik doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_moonlight

Ik weet het even niet meer, wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:49

Hoihoi,

Ik weet even niet meer wat ik moet doen.

Ik rij een paard bij mensen thuis. We hebben daar een bak maar die is niet omheind ( in de wei )
Als ik aan het rijden ben zie je op een gegeven moment aan mijn paard dat hij zijn ogen draait , oren in zen nek legt , bit vastpak en er als een gek tussen uit peerd in de wei. Ik kan helemaal niks meer doen dan zorgen dat ik blijft zitten, buitenteugel tegen de hals doe en binnen teugel los laat. Als hij dat een keer heeft gedaan dan blijft die het doen. De laatste paar weken doet hij het heel erg. Ik heb het gevoel dat die door zijn bit heen loopt en dan wegpeerd om onder het werk uit te komen. Ik heb 1 a 2 keer per week les. Ik heb een normaal bit erin zitten : gebroken trens, maar ben erover aan het nadenken om er een dubbelgebroken trens in te doen, zou dat helpen ?
Of wat zou ik er nog meer aan kunnen doen ?

Bedankt voor het lezen Lachen

mupjekarel

Re: Bit vastpakken/ ertussen uit peeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:56

Misschien zo'n speciaal bitje probere tegen het vastpakken?
Heb er zelf alleen geen ervaring mee dus weet ook niet of het heftig is ofzo voor het paard,
het zijn van die bitjes met die gaatjes erin. In een ruitershop kunnen ze je zeker meer info geven erover.
En misschien weet je instructrice/instructeur een oplossing?

Succes ermee verder, is natuurlijk absoluut niet fijn als je paard dit doet als je lekker wilt rijden.

eline_di

Re: Ik weet het even niet meer, wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:59

Gebroken trens met koperen rolletjes kan het vastpakken van het bit helpen voorkomen

Afbeelding

Anders dit correctiebit
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:02

lekker flauw ,maar ik zou eerst es gaan zoeken naar waarom dat paard er vandor gaat voor je er een scherper bit in gaat hangen Haha!

wissel je het werk wel genoeg af?
heeft het dier er wel plezier in?
rijd je alleen?
staan er ook andere paarden,kan het paard die wel of niet zien?

wat doe jij als hij er vandoor gaat?
trek je hem om op de volte en zet je hem dan flink aan het werk?

wat krijgt het paard gevoerd,loopt het buiten?
misschien energie teveel?
als je hem voor het rijden even lekker laat rennen in de bak,is het dan ook beter?

lekker veel vragen he Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 02-10-08 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:02

Uhm les nemen?
Ik zou niet met hulpteugels en bitten gaan rommelen.
Het lijkt me een rijtechnisch probleem.
Dus lessen bij een goede instructrice in die bak.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:03

ik zou de bak omheinen, dan kan ook met witte afzetpaaltjes en van dat rood/witte lint wat je bij de bouwmarkt kan kopen.
Dan kan je een beetje knap rijden want dit begint een leuk spelletje te worden volgens mij. Succes.

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:04

mupjekarel : Bedankt voor je reactie, mijn instructrice weet ook geen oplossing meer dan, buitenteugel eraanhouden en binnen teugel los, ze kan er ook niks aan doen.
eline_di : bedankt voor je reactie, ik ga der even naar kijken

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:08

ellepel schreef:
lekker flauw ,maar ik zou eerst es gaan zoeken naar waarom dat paard er vandor gaat voor je er een scherper bit in gaat hangen Haha!

wissel je het werk wel genoeg af?
heeft het dier er wel plezier in?
rijd je alleen?
staan er ook andere paarden,kan het paard die wel of niet zien?

wat doe jij als hij er vandoor gaat?
trek je hem om op de volte en zet je hem dan flink aan het werk?

wat krijgt het paard gevoerd,loopt het buiten?
misschien energie teveel?
als je hem voor het rijden even lekker laat rennen in de bak,is het dan ook beter?

lekker veel vragen he Haha!

haha, Nou tussendoor longeer ik hem regelmatig, we maken ook wel eens een buitenrit en dus genoeg afwisseling. (springen mag die niet Knipoog)
Hij staat met een ander paard op wei die loopt daar dan ook rond, maar dat is niet de oorzaak.
Als hij ertussen uit gaat dan ga ik niet zitten trekken want dat heeft helemaal geen nut. ik zet meer druk op men buitenteugel en binnenteugel los. Hij loop ovderdag buiten en 's nachts staat hij op stal dus zijn energie kan hij gewoon kwijt. en hem bij.v eerst longeren heeft ook geen nut, hij dramt gewoon door.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:10

Aangezien ze een ander bit wilde nemen heb ik oplossingen aangedragen.
Deze bitten zijn bij goed gebruik overgens niet scherper dan een "gewoon" bit.

TS gaf zelf ook al aan regelmatig les te hebben. Dus daar wordt gelukkig aan gewerkt.

Afzetten van de bak is inderdaad en goed idee. Al is het maar met prikpaaltjes en wit lint. Dan wel lint en geen draad want draad gaat hij misschien wel doorheen.

Succes ik hoop dat het helpt! Lachen

ellepel

je krijgt 2x per week les he?
les je dan op dat paard of op een ander?

Vonnie84

Buitenteugel eraan en binnenteugel los vind ik maar een rare reactie. Ander bit helpt ook geen fluit en zou je uiteindelijke probleem alleen maar verbloemen.

Ik zou zorgen dat je paard onder het rijden al geen kans ziet om weg te gaan. Dus bezig houden, bezig houden en nog eens bezigh ouden. Dus rijden met die handel. Vergeet niet om constant je paard tussen 2 teugels en 2 benen te hebben. Als je zo rijd, dan kan je paard niet weg.
En mocht hij het toch doen, dan zou ik een hele beroerde zijn, maar dan sloeg ik em toch heel rap terug die bak in met m'n zweep.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 02-10-08 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:11

x_lieze schreef:
Uhm les nemen?
Ik zou niet met hulpteugels en bitten gaan rommelen.
Het lijkt me een rijtechnisch probleem.
Dus lessen bij een goede instructrice in die bak.

Bedankt voor je reactie, Ik heb les en krijg les van een gediplomeerde instructrice die weet waar ze het over heeft. Ze weet het zelf ook niet meer omdat er weinig tegen te doen is zo. We rijden ook altijd in die bak
Laatst bijgewerkt door _moonlight op 02-10-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:12

Vonnie84 schreef:
En mocht hij het toch doen, dan zou ik een hele beroerde zijn, maar dan sloeg ik em toch heel rap terug die bak in met m'n zweep.

dat is toch geen advies

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:13

ellepel schreef:
je krijgt 2x per week les he?
les je dan op dat paard of op een ander?

ik les op dat paard , en krijg 1 a 2 keer les

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:14

Vonnie84 schreef:
Buitenteugel eraan en binnenteugel los vind ik maar een rare reactie. Ander bit helpt ook geen fluit en zou je uiteindelijke probleem alleen maar verbloemen.

Ik zou zorgen dat je paard onder het rijden al geen kans ziet om weg te gaan. Dus bezig houden, bezig houden en nog eens bezigh ouden. Dus rijden met die handel. Vergeet niet om constant je paard tussen 2 teugels en 2 benen te hebben. Als je zo rijd, dan kan je paard niet weg.

als je dat doet zorg je dat hij niet over de schouder weg valt en nog verder weg gaat dus hou je hem meer bij je zodat je hem beter kan opvangen en niet nog verder een loopje met je gaat nemen. Knipoog
maar ik ga men paard niet afslaan sorry Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:15

garny95 schreef:
Vonnie84 schreef:

dat is toch geen advies

Vind je? Als ik het zo lees is het paard maar een drammer die gewoon zo dominant is als de pest. Meiske heeft nix te zeggen.
Als IK op DAT paard zou zitten, ja dan sloeg ik em met alle geweld terug, dat dat de eerste en laatste keer zou zijn dat hij die actie heeft ondernomen bij mij.
Maar dan kan ik je wel zeggen of het paard het doet uit dominantie of drammerigheid of dat er een andere oorzaak achter zit. En dat zie je zo niet.

[edit] ik lijk nu een enorme beul. Maar dit is mijn visie op DIT paard. Ik ben ook absoluut geen mepper, maar er zijn grenzen.
Maar ik ben het wel met Ellepel eens dat er idd ook naar de randvoorwaarden gekeken moet worden (zadel, bit, etc.).
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 02-10-08 18:31, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:17

jammer dat je instructrice het niet weet.

ik zou zeggen laat es een paardentandarts kijken,misschien heeft hij last van haken en probeert hij juist onder de druk van het bit uit te komen?
het zadel past wel goed?
dat hij niet wegloopt uit pijn?

paarden die er vandoor gaan zet ik dus wel op de volte,en van daaruit mogen ze fijn aan het werk en wel zo dat ze er niet meer aan denken om er vandoor te gaan Haha!
slaan doe ik nooit met een zweep.dat is en blijft een hulpmiddel en geen strafmiddel.
vind het ook waardeloos dat mensen dan maar gaan meppen om het paard zo te laten luisteren Frusty

een dubbelgebroken trensje kun je best een tijdje proberen,is vaak wel fijner.
maar als hij dan toch nog steeds er vandoor gaat dan moet je toch gaan kijken naar iemand die je goed kan helpen met dit probleem denk ik?

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:23

Ik ben het met vonnie84 eens.

Jij moet de baas zijn en dat word je niet door er een ander bit in te hangen om een omheining te plaatsen.

Houdt hem goed bezig en wordt maar een keer boos. Alleen lief zijn voor een paard werkt niet.
Hij is blijkbaar ook niet lief voor jou.

En ik bedoel natuurlijk niet dat je hem helemaal verrot moet meppen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:32

Medisch zorgen dat er niets is en dan moet dit gedrag doorbroken worden. Probeer het voor te zijn met belonen en pauze bijvoorbeeld, probeer het werk leuk te maken. Gaat hij toch tja dan kun je hem idd een keer terrecht wijzen maar als hij dan weer luisterd belonen, vooral niet boos blijven.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:34

Misschien kan je je instructrice vragen hem een keertje te rijden.
Hiermee bedoel ik niet dat je niet goed rijdt maar misschien kan zij, omdat ze wellicht meer ervaring heeft, deze slechte gewoonte doorbreken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je uitsluit dat er een medische oorzaak is. Zoals het uit je verhaal op mij overkomt is het gewoon een nare truc om onder het werk uit te komen. Succes.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:34

hoi, een ander bit lost dit probeem niks op, je maakt het waarschijnlijk erger, kijk even inderdaad of zijn tanden goed zijn enof zijn rug wel in orde is, vaak doen ze dit als er iets niet goed is!
dan rennen ze weg van de pijn, vaak is het rug!
als dat allemaal in orde is ga je verder kijken , been erin en in de volte draaien!en inderdaad de bak af gaan zetten!
maar sluit eerst het mediche uit!
en slaan met een sweep??, mensen waar zijn we mee bezig! Verdrietig
vraag het anders eens gerust aan een andere instruceur, meer mensen zien meer!
veel succes hoor!
groetjes van bren! Knipoog

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:36

lailapri schreef:
Medisch zorgen dat er niets is en dan moet dit gedrag doorbroken worden. Probeer het voor te zijn met belonen en pauze bijvoorbeeld, probeer het werk leuk te maken. Gaat hij toch tja dan kun je hem idd een keer terrecht wijzen maar als hij dan weer luisterd belonen, vooral niet boos blijven.

en zij heeft zeker een punt!! wel op tijd stoppen! dus als het goed gaat , stoppen en de volgende dag weer oppakken! uitbundig belonen! maar vergeet het mediche niet he? Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:41

Ik heb genoeg boeren bezig gezien die boos werden en begonnen te slaan (oke dit begrijp ik nog) paard vastzetten, weglopen en elke keer als ze langs lopen weer straffen..... Hoewel paard alleen gedaan had wat die moest (ontwormt worden bijvoorbeeld maar er wordt dan niet naar omgekeken dus pony is wat schuw en dan lat die zich slecht pakken en moet hij straf Verward )

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:44

bedankt allemaal, ik zal er een keer met de eigenaar over hebben of er misschien medische problemen zijn. ( ik denk het want hij kan goed dagen hebben waarbij hij het niet doet, en super loopt. En krijgt dan gewoon opeens een uitbarsting wat niet ophoudt. Het lijkt erop dat het gewoon een hele vervelende truc is om van het werk af te komen, maar medisch onderzoek is nooit verkeerd. )

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:46

mijn pony heeft het ook eens geprobeerd, tijdens de galop gewoon ervandoor de wei in. het eerste wat toen in me opkwam: gewoon buiten de bak verder rijden. volgens mij snapte hij toen dat de bak uitrennen geen excuus is om niet te werken, want hij heeft het nooit meer gedaan...
weet natuurlijk niet of jouw paard er ook zo over denkt, maar mijn pony snapte hem gelukkig.
misschien is het echt een raar idee hoor, maar ik zou dus gewoon ook keihard aan het werk met hem gaan waar hij stopt met rennen Vork

daarnaast ben ik het volledig met brennie en lailapri eens. zodra hij ook maar 5 seconden loopt zoals het hoort, uitstappen en belonen. dus als hij er weer eens vandoor wil gaan, en je houdt hem in de bak, belonen en uitstappen... en daar van uit volgende keer weer verder werken

(trouwens, mijn pony loopt ook super, totdat we galloperen. en nu blijkt er toch wat mis te zijn in zn rug. dus dat hij soms goed loopt wil niet zeggen dat er niks mis is)