Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:46

Puur gekeken naar jouw rijstijl, met hetzelfde paard, eerst traditioneel en dan NH?

Loopt hetzelfde paard met dezelfde ruiter dan meer ontspannen als het Nh wordt gereden?

Zoja, waarom wel, zo nee, waarom niet?

Anoniem

Re: Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:48

Boomloos en bitloos loopt die van mij finaal uit elkaar, gebruikt de achterhand niet tot nauwelijks, toont geen ruggebruik, kortom ziet er dan ook niet uit.
Ennuh, die van jou dan, Detour?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:50

Ik durf dat niet op mijn jonge paard. Ben een keer aan de kletter geslagen met een bitloos paard wat NH was ingereden, dier compleet over de zeik, drie dagen niet te vangen..

Excuus:"Het is een Arabier, die zijn eenkennig".. Clown

Voelde me echt onnozel.. Bloos

met bit had ik het dier misschien nog op een votle kunnen trekken.
Heb wel een natuurlijke vlucht gemaakt van 5 meter.. Koe

Heb boomloos een keer gereden maar vind het niet lekker zitten. Knipoog

Maar misschien zijn er wel bokkers die heel bewust zijn voergestapt en veel lekekrder rijden met hun paard, geen idee.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:53

Ik heb laatst mijn side pull getest op een manege pony, die altijd met bit gereden wordt.. op de manege dachten ze dat het een uur rodeo ging worden..
Het tegendeel was bewezen. hij liep juist veel rustiger met het hoofd..(normaal, met bit schud hij veel met het hoofd zodra je contact neemt op de teugels) Ook ontspande hij zich veel sneller dan in andere lessen..

binnenkort zal ik ook mijn boomloze zadel op hem testen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:54

Tja, FitzChivalry, niet elke manege heeft goede passende hoofdstellen en bitten. Doorgaans loopt een paard met een goed passend bit ook zonder met het hoofd te schudden......

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:57

Ik lees dit even mee, ik ga overstappen op bitloos en dan zal ik het ook doorgeven, ik ben hier wel benieuwd naar Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:01

Ja en nee. De ene dag loopt mijn paard echt ontspannender als ie bitloos gereden wordt, de andere dag juist niet. Dan drukt ie zijn rug weg, gaat lopen sterrenkijken en laat zich daarin niet corrigeren. Het kan goed dat hij een dag later wel fijner bitloos te rijden is. Dat ligt echt aan zijn bui. Met of zonder boomlooszadel maakt geen verschil voor hem. Bij mijn pony gaat boomloos juist wel fijner, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat haar rug zo aan verandering onderhevig is (ze is oud en wisselt erg in gewicht) dat er geen (langer als een maand) passend boomzadel te vinden is Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:03

suleilitha schreef:
Tja, FitzChivalry, niet elke manege heeft goede passende hoofdstellen en bitten. Doorgaans loopt een paard met een goed passend bit ook zonder met het hoofd te schudden......

zijn eigen hoofdstel past goed hoor.. maar er rijden veel kindjes op hem, die zich echt aan de teugels omhoogheisen..
Met bit is hij ook goed nageefelijk te rijden, maar het kost wat meer moeite dan bitloos.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:04

Ja mijn paardje loopt ontspannen, bitloos en boomloos. Knipoog

Maar als hij niet ontspannen (kan lopen/) loopt zonder bit, zit er dan niet iets fout? Knipoog
De ontspanning moet niet afhankelijk zijn van een bit...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:16

Angela schreef:
Ja en nee. De ene dag loopt mijn paard echt ontspannender als ie bitloos gereden wordt, de andere dag juist niet. Dan drukt ie zijn rug weg, gaat lopen sterrenkijken en laat zich daarin niet corrigeren. Het kan goed dat hij een dag later wel fijner bitloos te rijden is. Dat ligt echt aan zijn bui. Met of zonder boomlooszadel maakt geen verschil voor hem. Bij mijn pony gaat boomloos juist wel fijner, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat haar rug zo aan verandering onderhevig is (ze is oud en wisselt erg in gewicht) dat er geen (langer als een maand) passend boomzadel te vinden is Knipoog

hey dat is nu eens praktisch, zo heb ik niet gedacht. Mijn jonge dier is nogal aan verandering onderhevig, om die reden zou ik best even een tijdje boomloos willen rijden.
Maar niet vanwege NH achtergrond.

Dit is wel een goeie, thanks! Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:20

Ik voel geen verschil tussen bitloos of met bit, maar dat komt misschien omdat ik sowieso altijd met lange teugel rijd, weinig mond/neuscontact en veel op de zit..
Over boom en boomloos kan ik niet veel zeggen. Vroeger toen ik hem net had, en we nog met boomzadel reden, liep hij erg gespannen, maar dat kan ook komen doordat hij nog niet lang onder het zadel was. Een half jaar later zijn we overgestapt op boomloos, en rond die tijd is hij ook meer gaan ontspannen, maar ik weet dus niet of dat door het zadel komt of door het betere evenwicht enzo.
Hij loopt eigenlijk áltijd wel ontspannen. De spanning voel ik alleen als we buitenrijden bij enge dingetjes, en als ik harder wil dan zijn normale tempo, als ik een stukje middendraf probeer bijvoorbeeld. Dan voel ik dat hij zijn rugspieren begint aan te spannen en het hoofd omhoog gaat. Verder is hij altijd ontspannen, van begin tot eind Lachen
We werken nu aan wat meer verzameling, maar ik vind ontspanning belangrijker.
Ik heb een tijdje geleden een filmpje gemaakt van t bitloos rijden (en hoofdstelloos) met mn paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:20

detour schreef:
Angela schreef:

hey dat is nu eens praktisch, zo heb ik niet gedacht. Mijn jonge dier is nogal aan verandering onderhevig, om die reden zou ik best even een tijdje boomloos willen rijden.
Maar niet vanwege NH achtergrond.

Dit is wel een goeie, thanks! Haha!

Ik denk dat dat ook de paarden zijn die vaak veel baat hebben bij boomloos. Nu vind ik de drukverdeling bij de boomloze zadels niet optimaal, maar nog altijd beter als bij een niet goed passend boomzadel. Als de rug erg veranderd, vind ik een boomlooszadel echt ideaal. Ja En ze zijn er tegenwoordig ook in modellen die erg lijken op een gewoon zadel, waardoor je niet meteen een heel andere "look" hebt Lachen Ik heb mijn boomlooszadel dan ook echt om die reden gekocht, en ik ben blij toe, want een boomzadel zou bij haar vragen om problemen geweest zijn... (of een heel dure aangelegenheid waarbij de zadelmaker iedere maand mocht gaan aanpassen Clown )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:22

MysticTinker schreef:
Ik voel geen verschil tussen bitloos of met bit, maar dat komt misschien omdat ik sowieso altijd met lange teugel rijd, weinig mond/neuscontact en veel op de zit..
Over boom en boomloos kan ik niet veel zeggen. Vroeger toen ik hem net had, en we nog met boomzadel reden, liep hij erg gespannen, maar dat kan ook komen doordat hij nog niet lang onder het zadel was. Een half jaar later zijn we overgestapt op boomloos, en rond die tijd is hij ook meer gaan ontspannen, maar ik weet dus niet of dat door het zadel komt of door het betere evenwicht enzo.
Hij loopt eigenlijk áltijd wel ontspannen. De spanning voel ik alleen als we buitenrijden bij enge dingetjes, en als ik harder wil dan zijn normale tempo, als ik een stukje middendraf probeer bijvoorbeeld. Dan voel ik dat hij zijn rugspieren begint aan te spannen en het hoofd omhoog gaat. Verder is hij altijd ontspannen, van begin tot eind Lachen
Ik heb een tijdje geleden een filmpje gemaakt van t bitloos rijden (en hoofdstelloos) met mn paard.

hey, heb even naar je filmpje gekeken, het is did ontsnappen, maar het oogt imo ook wat sloom, alsof het dier niet aan het werk is. Het straalt niet echt werklust uit of idd, terwijl dat ook prima in combi zou kunnen met ontspanning. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:25

Dat heet de jog Knipoog Heel rustige draf, met zo weinig mogelijk knieactie, beetje in slow-motion eigenlijk. Is eigenlijk een westerngang, werd vroeger op de ranches gebruikt, net wat sneller dan de stap maar veel langer vol te houden dan snelle draf omdat je heel makkelijk kan doorzitten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:26

Ja, die ken ik wel uit de western, maar het kan er toch iets actiever uitzien?
Hij oogt neit heel alert of zo, maar kan aan mij liggen hoor! Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:26

detour schreef:
MysticTinker schreef:

hey, heb even naar je filmpje gekeken, het is did ontsnappen, maar het oogt imo ook wat sloom, alsof het dier niet aan het werk is. Het straalt niet echt werklust uit of idd, terwijl dat ook prima in combi zou kunnen met ontspanning. Knipoog

Daar ben ik het mee eens. Misschien hoort het bij de stijl van rijden (western? geen idee, daar heb ik echt geen verstand van) maar ik vind het paard enorm sloffen. Het is idd wel ontspannen Ja

edit: zie je reactie al. Maar dan nog, hoort een paard bij de jog de benen niet op te tillen?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:27

Maar de rug is nooit hetzelfde. Knipoog
Of het nou groeiend is, stilstaand, lopend en/of nog eens flink in training is, hij is nooit hetzelfde.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:27

da;s waar, al vind ik bij mijn groene jonge paard dat het verschil heel vaak aanwezig is, en bij een ouder paard misschien een keer per jaar check up...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:30

Detour: Was dat een reactie op mij? Lachen
Zoja, bij een jong paard is het natuurlijk extra, door de groei, maar bij ieder paard beweegt tijdens het lopen de rug, dus hij is nooit in dezelfde stand.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:35

En toch vind ik dat de druk bij een boomzadel dat GOED past beter verspreid wordt als met een boomlooszadel waarbij het meestal toch op een klein vlak komt.

Maar je hebt gelijk dat een rug altijd in beweging is en dus ook altijd anders is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:36

dat was idd voor jou, rijd nu met wintec om die reden, is vervangende boom bij, ideaal, maar zadel past neit op nieuwe paard, heeft erg weinig schoft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:53

Ik heb inderdaad ook mijn boomloze zadel in eerste instantie gekocht omdat mijn paard in de groei was (en hoe Nagelbijten / Gniffelen ), en ik had niet genoeg geld om elk half jaar een zadelmaker te laten komen en een nieuw zadel te laten aanmeten, dus vond ik barefoot een prima oplossing. Uiteindelijk vond ik het zadel zo fijn dat ik em heb gehouden nadat mijn paard was uitgegroeid, even later het westernmodel gekocht, en daar ben ik nog steeds heel tevreden over.
Het allernieuwste westernmodel van barefoot heeft een vps-systeem, en dat schijnt de druk een stuk beter te verdelen, maar dat gaat dan wel weer ten koste van het contact met t paard.

Over de jog, de benen horen inderdaad zo vlak mogelijk te lopen, meestal wordt er zelfs (bij pleasure wedstrijden) geen beenbescherming en opvallende kleurtjes gebruikt zodat de beweging van de benen zo min mogelijk opvalt.
Maar die van mij moet inderdaad wel nog wat meer verzamelen, wat meer vanuit de achterhand lopen, daar werken we nu nog aan Lachen
Hier een filmpje dat ik gisteren op t westernforum tegen kwam, eerste stukje is lope (rustige galop), daarna een stukje jog zoals het hoort: http://www.youtube.com/watch?v=hlg9941_V4s

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:10

heb mijn suus een keer met een boomloos gereden..dat was niet prettig..voor mij en voor suus ook niet echt. Maar dat kan gekomen zijn omdat ik niet lekker stil zat...had er toch moeite mee op een boomloos Boos! klinkt mss raar.
Ik vind wel dat boomloos ideaal kan zijn voor paarden met rugproblemen, mss toch door de betere (?) drukverdeling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:14

Indien het paard rugproblemen heeft, dan zou ik eerder onbelast gaan trainen. Bij een boomlooszadel is de drukverdeling niet optimaal, en een boomzadel kan de beweging belemmeren. Onbelast is dan een betere optie, tot het probleem zich herstelt heeft.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:21

Angela schreef:
Indien het paard rugproblemen heeft, dan zou ik eerder onbelast gaan trainen. Bij een boomlooszadel is de drukverdeling niet optimaal, en een boomzadel kan de beweging belemmeren. Onbelast is dan een betere optie, tot het probleem zich herstelt heeft.

Of juist wel omdat hij zo goed meebeweegt, maar doordat de inlages misschien niet altijd drukverdelend genoeg zijn, snap je 'm nog? Clown
Dat blijft moeilijk. Ja

SabM: Ik denk dat je er niet lekker op zat, omdat je het niet gewend was. Lachen