filmpjes Z2 ruin v grafiet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soraya__1985

filmpjes Z2 ruin v grafiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:59

Mijn paard staat sinds kort weer in een actieve training, na maanden rustig te hebben gereden.

Zijn niveau is Z2, maar samen starten wij L2.
Het is een kwpn'er van grafiet van inmiddels 10 jaren oud.

Ik heb hem 3 jaar lang, met ongeveer een half jaar rust voor ons beiden.
sinds ongeveer 2 weken zijn we weer aan het werk.

Waar ik op dit moment mee bezig ben is voorwaarts rijden, en ontspanning.
Af en toe mag ik mijn been wat stiller houden, en stoppen met geld zoeken.
daar zijn we dan ook hard mee bezig.

cap is eigen keuze, verbeter punten hoor ik graag.

http://nl.youtube.com/watch?v=e2bU8GEKQQA
klein stukje middendraf

http://nl.youtube.com/watch?v=XrBpVAOMx8A
drafje en galop

http://nl.youtube.com/watch?v=p5bSE9CVTPQ
heul veul galop

http://nl.youtube.com/watch?v=84Hlp1jNuKY

http://nl.youtube.com/watch?v=6Zmx2cc4yhM
beetje uitdraven

klaar Haha!

Anoniem

Re: filmpjes Z2 ruin v grafiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:44

Als je je paard voorwaarts wilt rijden, zou ik toch wat meer afwisselen.
Het enige wat je doet is van gang wisselen en een middendraf.
Best saai om dat een uur lang te doen Knipoog Ik zou dus wat meer afwisselen.... rij eens een volte, wissel eens van hand etc.
Zo is het gewoon veel leuker... Het ziet er wel goed uit!
Alleen ligt er waarschijnlijk geen geld in de bak hoor Knipoog

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:49

Ik zou wat meer naar de oprichting werken, zeker in de L2 kan je hier mooi aan werken want in de M willen ze al meteen veel meer zien!
Verder vind ik dat hij wat minder 'vlak' mag galoperen, probeer er mee rin te schakelen en wat meer sprong erin te krijgen zodat het hele plaatje wat spectaculairder wordt.
Je hebt hem wel erg fijn ontspannen lopen, maar denk eraan dat je wel blijft rijden!
Jullie zijn een mooi team Ja

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:55

Veel meer gaan schakelen, dit is allemaal te braaf. Korte stukjes schakelen, bv 4/5 passen middendraf en weer terug en weer heen enz, daardoor wordt hij iets sneller met het achterbeen. Heel veel afwisselen tempo, gang, figuren enz. En zoals eerder gezegt meer aan de verzameling gaan werken zodat je wat kan gaan oprichten want dat is nu nog niet genoeg voor de m.
Succes!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:09

Bij elk filmpje denk ik: zonde dat hij totaal niet gedragen is. Je hoeft hem niet gelijk helemaal bovenin te stellen maar horizontaal zou hem al goed doen denk ik. En vanuit het horizontale evenwicht wat schakelwerk doen, zowel op de rechte stukken als in zijgangen. De galop is op sommige stukken niet eens een zuivere 3 tact, dus daarin zou ik hem ook wat meer bovenin zetten en meer sprong proberen te creeeren door hem meer met je been naar je hand toe te blijven rijden. Op deze manier kan hij wel uren galloperen met zijn hoeven in zijn neus, dit kost totaal geen kracht voor hem en zo verbeter je er ook niks aan! Succes verder!

soraya__1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 22:04

klopt, het is te braaf.
wat ik alleen ontzettend moeilijk vind, is dat hij zwaar wordt als je hem in de oprichting gaat zetten.
natuurlijk, dan is schakelen belangrijk, maar hij is erg moeilijk bovenin te rijden.
wat zijn jullie tips?

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:10

soraya__1985 schreef:
klopt, het is te braaf.
wat ik alleen ontzettend moeilijk vind, is dat hij zwaar wordt als je hem in de oprichting gaat zetten.
natuurlijk, dan is schakelen belangrijk, maar hij is erg moeilijk bovenin te rijden.
wat zijn jullie tips?

Hij wordt zwaar voor omdat hij van achter niet genoeg aan de gang is. Je zet je paard niet zomaar in de oprichting. Op het moment dat je veel gaat schakelen, stap-draf, stap-galop, halve overgangen draf-stap...enz dan zul je merken dat hij van achter sneller gaat worden, zich meer gaat dragen waardoor hij van vanzelf lichter wordt. dan komt die oprichting vanzelf op een gegeven moment.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:21

Verwar je nu "voor het been zijn" niet met "hoog tempo" als je het over "voorwaarts rijden" hebt? Ik zie een paard dat achter heel weinig doet, en vooral een beetje plat naar voor wordt gereden. In galop draaft hij achter bijna, met name daar moet hij veel meer sprong krijgen, van de grond af gaan bewegen.

Dat doe je door heel veel te schakelen, maar dan wel op een manier dat hij er beter van wordt. Zoek een "basisdraf" in een tempo dat hij makkelijk in balans vol kan blijven houden. Van daaruit maak je een ophouding terug waar hij ook onmiddellijk op moet reageren. Zodra hij reactie geeft (afremt) stop je met je remmende hulp, maar je rijdt pas naar voor op het moment dat je voelt dat hij achter zakt. Je hoeft niet perse weg te draven richting middendraf, beter kun je gewoon weer oprijden naar je basisdraf. Het gaat er niet om dat hij 10m klein kan draven, het gaat om de overgangen er naartoe en er weer uit, die moeten heel scherp zijn. Als dit meer bevestigd wordt ga je ook in een hoger tempo wegrijden, maar weer korte stukjes.

Het is daarbij belangrijk dat jij leert om je hulpen goed te timen. Een goed oog op de grond (instructie) is daarbij onontbeerlijk.

Succes!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:22

Veel schakelwerk doen, en dan hele kleine schakeling, 3 passen vooruit, 3 terug, weer 3 vooruit, dan weer een paar extra terug etc etc. Hij moet actiever met een snel krachtig achterbeen en niet harder met een lang achterbeen. Gallop even flink je binnenbeen erin drukken, binnen achterbeen activeren zodat ie wat lichtvoetiger en meer vanuit de schouder gaat springen...dit is een 'hakke puf' gallopje zoals m'n instructeur dat zo mooi noemt.
Succes! Wel een knap paardje heb je hoor Lachen

soraya__1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 22:27

Equimotion schreef:
Verwar je nu "voor het been zijn" niet met "hoog tempo" als je het over "voorwaarts rijden" hebt? Ik zie een paard dat achter heel weinig doet, en vooral een beetje plat naar voor wordt gereden. In galop draaft hij achter bijna, met name daar moet hij veel meer sprong krijgen, van de grond af gaan bewegen.

Dat doe je door heel veel te schakelen, maar dan wel op een manier dat hij er beter van wordt. Zoek een "basisdraf" in een tempo dat hij makkelijk in balans vol kan blijven houden. Van daaruit maak je een ophouding terug waar hij ook onmiddellijk op moet reageren. Zodra hij reactie geeft (afremt) stop je met je remmende hulp, maar je rijdt pas naar voor op het moment dat je voelt dat hij achter zakt. Je hoeft niet perse weg te draven richting middendraf, beter kun je gewoon weer oprijden naar je basisdraf. Het gaat er niet om dat hij 10m klein kan draven, het gaat om de overgangen er naartoe en er weer uit, die moeten heel scherp zijn. Als dit meer bevestigd wordt ga je ook in een hoger tempo wegrijden, maar weer korte stukjes.

Het is daarbij belangrijk dat jij leert om je hulpen goed te timen. Een goed oog op de grond (instructie) is daarbij onontbeerlijk.

Succes!

mijn paard hoeft zeker niet met een hoger tempo. hij moet zichzelf gaan dragen, en meer van achteren gaan zitten.

dat draven in galop klopt ook. maar, hoe zou dit te verbeteren zijn?
veel overgangen rijden in galop?

en idd, aan instructie ontbreekt het op dit moment. heb een tijd niet gereden, en wil niet verder met mijn oude
instructrice..
dus, als nog iemand bij deze een goede intructeur/trice weet omg eindhoven tell me!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:30

waar woon je ongeveer? oh laat maar had weer eens niet goed gelezen...
Laatst bijgewerkt door Laulau1986 op 30-09-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:34

soraya__1985 schreef:
mijn paard hoeft zeker niet met een hoger tempo. hij moet zichzelf gaan dragen, en meer van achteren gaan zitten.

Dat krijg je niet voor elkaar door hem heel hard naar voren te rijden, hij moet juist leren om meer te sluiten. Ik heb de indruk dat hij niet zo heel fijn voor je been is, en dat je daarom veel naar voren gaat rijden. Je kunt dat beter oplossen met schakelen, maar let er daarbij wel op dat je steeds echt de reactie krijgt die je hebben wilt, en dat je zelf niet onnodig hulpen zit te geven. Als je je been aanlegt, ga er dan niet mee zitten duwen maar leg je been kort aan. Reageert hij niet? Dan "tik" je hem naar voren van je been af. Ook al steekt hij zijn kop omhoog of gaat hij galopperen, je stopt pas als je echt voelt dat hij van achteren uit naar voren wil en daar je hand opzoekt. Dan maak je hem rond, rem je af, en controleer je of hij een tweede keer wel op een kleine hulp naar voren toe wil. De meeste mensen zie je wel fanatiek naar voren rijden, maar ze rijden nooit een keer terug en controleren ook niet of de correctie wel effect heeft gehad.

Citaat:
dat draven in galop klopt ook. maar, hoe zou dit te verbeteren zijn?
veel overgangen rijden in galop?

Een combinatie van veel schakelen, en in galop zorgen dat je meer sprong krijgt door bij te drijven met je buitenbeen. Gaat hij meer van de grond af galopperen dan stop je met die hulp, kakt hij dan weer in dan corrigeer je hem daarop. Zo leert hij om meer door te springen zonder dat jij er continu aan moet blijven zitten. Uiteindelijk moet je je been eens compleet af kunnen steken zonder dat er wat gebeurt.

Succes bij het zoeken naar instructie, moet lukken in die regio!

soraya__1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 22:39

Idd, is hij af en toe liever lui dan moe...
ik controleer dat vaak met 'grotere' overgangen. stap-halt-wegdraven bijvoorbeeld.
geen reactie, of niet de reactie die ik wil? dan spoortje.
dan zet ik hem weer stil, en probeer ik het nog eens.

misschien moet ik het wat kleiner aanpakken.

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:18

Hee wat leuk! Dat is bij Loes van Dillen op stal! Ik ben echt al mijn hele leven een beste vriendin van haar Haha! Ik zit ook bij haar op de ponyclub. Het is een fijne accomodatie daar he?

Het is inderdaad een beetje te braaf en als je paard wat meer opgericht zou zijn ziet het er meteen een stuk beter uit. Zoals gezegt is moet je dus veel schakelen voor een betere achterhand. Wat ik altijd doe: in de galop verzamelen en dan overgang naar stap maken, 2/3 passen stappen, en weer aangalopperen. En dit zo een paar keer achter elkaar. Als je dit doet zul je merken dat je paard meer opgericht gaat lopen en dat z'n achterhand beter is. Dit werkt zowiezo bij mij!
Verder vind ik dat je wel wat meer trots erop mag zitten met zo'n gaaf paard!
Knipoog

Over die instructeur, ik weet nog wel iemand. Pb anders maar even als je interesse hebt.

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:29

Oja, bij een overgang van galop naar draf viel hij helemaal uit elkaar! Zorg dus dat je hem eerst wat terugrijdt en dan goed je benen eraan houden. Als hij dit vaker doet veel schijnovergangen maken (dus net doen alsof je gaat draven maar net op het laatste moment toch weer blijven galopperen).
succes!

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:41

Bizzybijtje schreef:
Als je je paard voorwaarts wilt rijden, zou ik toch wat meer afwisselen.
Het enige wat je doet is van gang wisselen en een middendraf.
Best saai om dat een uur lang te doen Knipoog Ik zou dus wat meer afwisselen.... rij eens een volte, wissel eens van hand etc.
Zo is het gewoon veel leuker...

Precies wat ik wilde zeggen Ja

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:03

Je hebt een nieuwe boktnaam Knipoog
Doet je paard het op het moment weer beter? Kunnen we je binnenkort weer in de ring verwachten Lachen
Vind de filmpjes er fijn uit zien hoor!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:37

Ik vind het weinig afwisselend, je loopt in 1 tempo, in 1 houding alleen maar rondjes.... nou is dit natuurlijk niet je hele uur op film maar toch, ik denk wel een goed beeld van hoe je rijd.

Je paard loopt tevens niet scherp aan je been en niet gedragen. Dit kun je zien aan het feit dat bijna alle overgangen en tempowisselingen die je rijd je paard een "hupje" in de voorhand geeft en het hoofd omhoog brengt. Wat jij middendraf noemt is in mijn ogen alleen maar versnellen en niet verruimen.

Ik zou veel meer tempowisselingen rijden om hem scherp aan je been te maken en meer oefeningen om hem meer te laten dragen vanuit de achterhand. Ook zou ik niet te veel in 1 houding rondjes rijden maar ook dit afwisselen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:45

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.