Slecht ruggebruik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Slecht ruggebruik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:04

Ik heb even een vraagje. Als een paard zijn rug niet goed gebruikt, wat kan je dan het beste doen? Een bijzetteugel eraan (en zoja, welke) of is er een andere manier om dit op te lossen?

Het komt er dus op neer dat hij zijn rug heel slecht gebruikt, zowel met rijden als met mennen. Het is gewoon een vraag, als het een domme is, sorry Clown

Alvast bedankt voor de hulp Lachen

Brainless

Re: Slecht ruggebruik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:05

Ik zelf ben gek met de pessoateugel.
Daar leren ze hun rug gebruiken op een goede onbelaste manier.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:10

Ik zou het eens overleggen met je lesgeefmens.. er zijn een heleboel oefeningen om goed ruggebruik te stimuleren..
maar daar heb je ( ik iig wel) een instructeur bij nodig..
Ik zou niet snel naar een hulpteugel grijpen..
en al helemaal niet zonder begeleiding..

succes met je paardje..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:30

Ik zou je paard longeren met een pessoa teugel.
Onder het rijden raad ik een hulpteugel volledig af. Gewoon goed les nemen en proberen samen met je instructeur/trice d.m.v. oefeningen het ruggebruik te verbeteren.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:31

Ik sluit me volledig aan met het antwoord van Leonieke! Ik zou daar enkel nog iets aan willen toevoegen...Opdat je paard zijn rug goed zou kunnen gebruiken, moeten de buikspieren voldoende sterk zijn. Een goede oefening om deze aan te sterken is 'bellylifting'. Deze oefening kan je gewoon in de stal doen. Je gaat naast je paard staan en je drukt met je vingertoppen onder de buik (op ongeveer een handbreedte achter de singelplek - meest effectieve plek kan echer van paard tot paard verschillen) van het paard. Als je deze oefening goed doet dan zal je paard zijn buikspieren aanspannen en rug omhoog duwen. Ik heb hier al erg goede resultaten mee verkregen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:14

Verplaatst: HAR --> RT-P

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:08

Al deze oefeningen hebben weinig zin als niet eerst de spieren losgemaakt worden
Dus zowel de wevels als spieren laten controleren voordat je gaat trainen
Een paard heeft niet zo maar een slecht ruggebruik
Het kan een gevolg zijn van slecht passende zadels (in het verleden)
of door een trauma b.v. vast liggen in de stal ,uitglijden in de wei, hangen aan het halster en dan achterover vallen etc.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:11

Lekker lang en laag met je paard rijden! Dit kan echt wonderen verrichten als je het juist doet.
Van stelling wisselen op een volte
Veel galop schakelingen
en dan met de pessoa aan de longe helpt ook goed.

Maar zeker geen hulp teugel gebruiken .. zo kan je het alleen nog maar erger maken.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:33

unamie schreef:
Al deze oefeningen hebben weinig zin als niet eerst de spieren losgemaakt worden
Dus zowel de wevels als spieren laten controleren voordat je gaat trainen
Een paard heeft niet zo maar een slecht ruggebruik
Het kan een gevolg zijn van slecht passende zadels (in het verleden)
of door een trauma b.v. vast liggen in de stal ,uitglijden in de wei, hangen aan het halster en dan achterover vallen etc.

idd laat je paard eerst eens checken, wel door iemand die naar de wervels ed kijkt. bijv. Arthur Arsveld.. voor je gaat "tobben "

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:04

Ook ik zou mijn paard eerst na laten kijken. Mijn paard had ook een slecht ruggebruik. We zijn nu een anderhalve maand ongeveer verder en mogen weer beginnen met rijden.
Ik ben diverse keren bij de dierenarts geweest en zij hebben daar ook foto's gemaakt, hieruit bleek toch dat mijn paard een hele verkeerde rughouding heeft aangenomen, waarscheinlijk te vroeg of verkeerd ingereden.
We zijn dit langzaamaan aan het herstellen.
Per dag mag ze +- 30 minuten aan de longe, zonder bijzet, zonder hoofdstel. Het gaat erom dat ze zelf haar rug goed leert gebruiken. We moeten veel overgangen doen en vooral de overgangen draf-galop en galop-draf heb ik meegekregen. Ze krijgt muscle builder om haar spieren op te bouwen.
Voor het longeren en na het longeren moet ik haar rug opbollen.
Bij de dierenarts is haar rug ook een aantal keren los gemaakt. De rest moet ze nu zelf doen en we gaan echt de goede kant op. Je ziet al verbetering, volgende week mag ik er voor het eerst weer op.

Mijn advies: paard laten nakijken Lachen

Succes!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 06:17

Oke, bedankt voor de tips!

Hulpteugels zat ik zelf ook al niet zo naar uit te kijken, aangezien ik daar echt helemaal geen verstand van hebt.

Maar goed, hij heeft dus al een zwakke rug geerft van zijn vader, en als ie het dan helemaal niet gebruikt wordt het daar niet beter op.
Ik zal eens wat meer gaan longeren, en ik denk even over de DA Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:59

Ja zou ook eerst de rug en je zadel laten nakijken en dan lekker aan de gang gaan met rechtrichten zodat alle spieren sterker en soepeler gaan worden en hij op de juiste wijze de ruiter kan leren dragen, want vaak is het probleem de ruiter die verkeert zit of het paard niet geleerd is goed te dragen, lekker gaan gymmen en allle zijgangen aan de hand doorwerken zodat hij leert dragen en zijn speiren ontwikkelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:20

veel longeren op de juiste manier. Je päard wordt sterker en kan de oefening beter volhouden.