Stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendyb

Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:57

Ik rij op een manegepaard, kronos.
maar als ik hem op de volte zet, en ik haal mijn binnenhand van de hals af,
en mijn buitenhand tegen de hals aan, krijg ik er maar geen stelling in.
hoe diep hij ook aan de teugel kan staan.

Iemand soms tips? Clown

Tanja

Re: Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:16

OPG-->RT-P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:22

Bij het vragen van stelling moet je je niet alleen op de voorkant (de teugels) richten maar ook de juiste been en zithulpen geven. Dus binnenbeen geven, buitenbeen iets naar achter en je gewicht wat meer naar je binnenzitbeenknobbel verplaatsen. Pas dan kan een paard door zijn lichaam buigen. Het is niet de bedoeling om als je afwendt of je paard op de volte zet om je binnenhand heel ver naar buiten te plaatsen. Als je het namelijk goed doet hoef je nauwelijks teugelhulpen te geven om je paard daar te krijgen waar jij wilt.
Wat bedoel je trouwens met "diep aan de teugel staan". Rijd al heel wat jaartjes paard maar die term heb ik nog nooit voorbij horen komen. Wel dat je paard te diep komt, of achter de teugel kan kruipen. Hij staat dan niet meer aan je hulpen. Been eraan en naar voren eruit proberen te rijden helpt hier goed tegen.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:01

Helaas Mendyb kan ik jouw uitleg ook niet volgen.. Zoals Susan al min of meer aangeeft, er komt heel wat meer bij kijken dan alleen een beetje sturen met je teugels. Mijn advies; neem instructie en laat je eerst eens goed uitleggen wat stelling precies inhoud en vervolgens onder begeleiding gaan oefenen. Ik denk dat je daar al een heel eind mee komt.

Lisan_Royal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:21

mijn tip is ook:

Neem les en vraag dan je intructeur/instructrise goed om hulp, hij kan je het juist aanleren zodat je het niet verkeerd doet en je paard daarin belemmerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:00

Jammer dat je bij een manege rijd die jou dit niet juist leert, stelling is het plaatsen van het hoofd, buigen doet het lichaam.
Neem les en laat ze je uitleggen waarom en waarvoor stelling bedoelt is en lees er zelf ook over, zoek eens op het inet.
Het is een oefening opzich en daarvan kun je naar de buiging in het lichaam werken,