raad en advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isadora

raad en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:52

Deze keer gaat het niet over mijn pony, maar over mijn superlief paard. Het gaat over een 6jarige merrie van 1.74m die bijna dagelijks gereden wordt. nu mijn vraag, ze heeft totaal geen spieren in haar achterhand. DA tegen mij gezegd veel wisselen tussen draf en stap (dus overgangen). Zijn er mensen die mij nog wat oefeningen kunnen geven? Liefst zonder hulpmiddelen, ze is nogal rap gestresseerd, en vroeger totaal verkeerd ingereden en ze reageert dan ook niet goed op bijkomende hulpmiddelen (bv. slof, martingaal enz..) Gewoon wat extra oefeningen die je in de piste kan doen.

Marchador

Re: raad en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:34

Het is goed dat je de hulpteugels achterwege laat Lachen
Tempowisselingen, overgangen en schijnovergangen zijn inderdaad goed.
De dierenarts gaf mij ook de volgende tip mee (dit was wel na onderzoek en bekijen foto's e.d.).
Van de dierenarts heb ik een muscle builder gekregen, ik rijd haar nog niet, maar longeer haar iedere dag +- 30 minuten. Dit is los aan de longe, wat ik moet doen is aan de longe veel overgangen maken, ook tempowisselingen en 'veel' overgangen van draf naar galop en galop naar draf.
Ik zie echt dat ze vooruit gaat en dat ze losser wordt.

Trouwens je zegt dat ze verkeerd is ingereden? Heeft dit paard geen last van haar rug?
(Door verkeerd inrijden dat ze een verkeerde houding heeft aangenomen waardoor wervels te dicht op elkaar zitten? En dit doet zeer natuurlijk!)

Succes ermee in ieder geval!

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:48

Neen, ze is eigenlijk zadelmak gemaakt, ingereden en ineens "kapot"gereden. Ze heeft geen last van haar rug, en heeft ook geen pijn, maar ik heb haar wel terug zadelmak moeten maken en terug goed inrijden (dat heeft 2 jaar geduurd). Nu doet ze alles goed, ze kent haar gangen, en springt ook supergoed. Ze heeft in juli voor de eerste keer parcours met ruiter gesprongen (1.20m) en dat deed ze zeer goed en ook heel graag. Het enige dat ze nog moet leren is kort afwenden na de sprong, en recht naar de sprong gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:51

Ik begrijp het niet helemaal...de merrie is heel zwak in de achterhand, maar springt wel een parcours van 1.20?????
Dan zal ze toch niet zo slecht zijn in de bespiering lijkt mij.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:02

ze is niet zwak in de achterhand, maar heeft een ingevallen achterste, je ziet niks bespiering.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:05

Balkjes lopen dus cavalleti lopen helpt ook erg goed. Ben zelf op het moment bezig met een kwpn van 12jaar die jaren verkeerd gereden is en totaal geen spiermassa in zijn rug heeft. We hebben hem aan de longeerlijn en laten hem ook veel overgangen maken stap-draf en draf-stap en pakken ook de cavalleti erbij maar niet te vaak want dan worden ze vaak lui Knipoog dus die overgangen zijn goed

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:07

Goed de achterhand onder de massa brengen en van achter naar voren rijden. Verder inderdaad veel overgangen rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:08

Misschien een foto ter verduidelijking? Is ze niet gewoon te mager? Waar is ze precies ingevallen? Als dat bij de heupen is, dan heeft dat weinig met bespiering te maken n.l. ( ook niet helemaal waar, dat weet ik!)

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:09

Ik ga met Krissie mee en zeg cavaletti!
Ook bijvoorbeeld kris kras neerleggen en daar overheen stappen..

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:19

aerdenhout1 schreef:
Misschien een foto ter verduidelijking? Is ze niet gewoon te mager? Waar is ze precies ingevallen? Als dat bij de heupen is, dan heeft dat weinig met bespiering te maken n.l. ( ook niet helemaal waar, dat weet ik!)

Nee, het is haar spieropbouw, om het even in lelijke woorden te zeggen, ze heeft geen kont. Mijn pony heeft een mooie ronde gebouwde achterhand waar je de spieren mooi in ziet lopen. bij mijn paard is dit niet het geval, je ziet niets van spieren, het lijkt alsof er totaal niet mee gewerkt wordt.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:25

Dat is het probleem van verkeerd rijden.. Dus veel oefeningen aan de longe doen.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:48

Krissie0 schreef:
Dat is het probleem van verkeerd rijden.. Dus veel oefeningen aan de longe doen.

Heb ik dus gezegd dat ze verkeerd gereden is geweest!!!! En nu zoek ik nog wat extra oefeningen om haar spieropbouw te verbeteren.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:53

Ze is voor jou toch verkeerd in gereden? Ik val jou niet aan!

alona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:41

Hallo

Om de achterhand van je paard sterker te maken kun je ook in stap oefenen met
voltes, bijv. verkleinen en vergroten, schouderbinnenwaarts. Op de lange zijde twee pasjes van de hoefslag af en weer terug. De hoek afsnijden en je paard door wijken voor het been terugbrengen naar de hoefslag.

Ishtar

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:41

Idd veel overgangen rijden, voltes, voltes dichtrijden, zodat ze haar achterbenen er goed onder moet zetten. Succes

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:42

Ohw sorry had die van Alona niet gezien Clown . Bedoel eigenlijk hetzelfde als haar Bloos

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:37

myoplast spieropbouwer... mijn paard is erg iel en bouwt moeilijk spieren op.... ik pas ook altijd in mijn training de standaard oefeningen toe en dit doe ik samen met myoplast spieropbouw...werkt super