overbouwd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:17

Ik wilde vragen omdat mn paardje beetje overbouwd is achter,en ze nu 8 jaar is hoe ik dat t beste bij kan trekken.

Ze staat nu nog op het land maar wil haar wel gaan trainen ,en mn dochtertje heeft altijd op haar gereden ,dus dat was altijd meer basis en spelende wijs hoe ze op haar reed.

Nou hebben jullie tips wat ik eraan kan doen dan hoor ik het graag Lachen

Sigrid

Re: overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:20

Als een paard op deze leeftijd nog overbouwd is, zal dat niet meer veranderen.

Je ziet het wel veel bij paarden van rond de 2/3 jaar en dat trekt later bij omdat de voorhand dan nog wat verder doorgroeit.
Een paard van 8 is echter volledig uitgegroeid en dat zal dus niet meer veranderen.

In principe hoeft het geen probleem te zijn (veel Friezen lopen er ook mee rond), maar je kan er wel rekening mee houden tijdens het trainen. Een overbouwd paard zal meer moeite hebben om de achterhand eronder te zetten.

Ik zou op zoek gaan naar een goede instructie die je de juiste begeleiding kan geven. Misschien dat je je wat meer kunt verdiepen in klassieke/academische rijkunst.

Veel succes!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:22

Ja hier meld zich een eigenaar van een overbouwd paard.

Je zult merken dat hij idd wat lastiger zijn achterhand er onder zal krijgen. Met goede lessen en training zal hij zijn spieren zo gaan ontwikkelen dat het voor hem wat makkelijker zal gaan.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:13

Een paard dat op zijn achtste nog overbouwd is, zal niet meer bijtrekken. Het wordt lastiger om de achterhand eronder te rijden en ik denk ook dat je een goede instructrice moet vinden, die jou daarbij kan helpen.
Succes

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:41

Ik ben ook wel van plan om lesjes te gaan nemen .

Maar dacht miss hebben jullie ook nog andere tips.

Ik dacht zelf ook aan longeren met een passoatuig oid.

iig thnx Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:53

met een passoatuig heb ik zelf geen ervaring.
Ik longeer altijd met een soort van elastiek. Balkjes draven is ook goed voor ze. Daar kweken ze meer front mee. Omdat de voorhand toch meer druk krijgt is het belangrijk om dat gedeelte front te laten kweken zodat het zadel niet gaat schuiven bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat dit zal gaan gebeuren maar dat is bij ons wel gebeurd... Ben er een flink jaar mee bezig geweest om dat op te lossen. Uiteindelijk schoof het zadel bij ons niet meer omdat hij aardig wat front had.

Bij een overbouwd paard is het ook altijd lastiger om zijn binnen achterbeen onder te brengen. Waar Maris bv moeite mee had was de schouderbinnenwaards en schouder voor. Nu was Maris ook wel erg scheef in het begin. Dus dat zal er hoogstwaarschijnlijk ook mee te maken hebben gehad...

Zorgen dat hij zijn binnen been meer onder de massa gaat plaatsen. Volte open en sluiten moesten wij ook veel rijden..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:01

mijn merrie is ook overbouwd en is al 15 jaar geworden dit jaar
maar ik heb gelukkig geen problemen met rijden.
heb een goede instructeur ,maar vor dat ik die had(6jaar geleden)liep ze niet lekker,veel op de voorhand en niet het gemakkelijkste karakter.
maar is gelukkig met veel geduld en gezond verstand helemaal goed gekomen,mag volgende maand met haar M1 gaan starten,ze heeft een mooi voor been en ook achter werkt ze prima mee.heb ook geen problemen met de oefeningen.
maar dat is nu,vroeger was dat wel anders hoor haha
succes met je paard.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:51

Thnx allemaal Lachen