Vast op links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liek_Volan

Vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:08

Hallo allemaal!

Ik zit al een tijdje met een probleempje, dus misschien dat jullie er wel raad mee weten!
Mijn pony Volan zit ontzettend vast op links en ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk druk op rechts te krijgen, maar dat neemt hij niet echt aan.
Ik kan hem ook amper naar links buigen, ik probeer dat natuurlijk wel zoveel mogelijk te doen door veel voltes te rijden.
Volan kantelt zijn hoofd ook altijd op de rechterhand als ik links een beetje loslaat, dan kantelt hij dat naar binnen.|

Hebben jullie tips voor me?

Fem_daf

Re: Vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:58

hoe oud is je pony? wat rij je ermee? kan het iets medisch zijn/ knoop in spieren etc? ik denk dat dat belangrijk is om te weten voordat iemand je tips kan geven...

En buiging kan je ook vragen met je been en niet met je hand, laat hem eerst voorwaarts neerwaarts lopen en geef voldoende druk met je binnenbeen. Teugels even vergeten dus.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:10

Misschien is je paard niet recht en moet hij recht gemaakt worden. Vraag hierbij je instructrice om hulp Knipoog

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:34

Probeer je niet teveel te focussen op het probleem, dat gaat langzaam aan vanzelf over. Probeer niet vast te houden maar te vragen, soort van friemelen. Gebruik hierbij je benen en je lichaam, trekken heeft geen zin. Je pony is echt veel sterker!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:53

Zoals je al zegt, probeer zo min mogelijk op links te doen, behalve een constant contact. Probeer daarbij te streven naar gelijk gewicht in beide handen, dus ook juist niet teveel op rechts. Kent je pony al wat zijgangen? Probeer dan op de volte de pony voor je binnenbeen naar buiten te zetten en zo gewicht in je buitenhand te rijden. Tegen het kantelen zou je je binnenhand iets naar voren en omhoog kunnen plaatsen, houdt hierbij wel je buitenhand eraan.

Het probleem kan natuurlijk medisch zijn, maar ik ben van mening dat wij als ruiter/amazone vaker het probleem zijn. Je kunt er wel mee naar een masseur oid stappen maar je zal toch ook zelf je wijze van rijden moeten veranderen. Hiervoor zou je goede begeleiding kunnen zoeken.

Heel veel succes ermee Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:45

Zulke scheefheid valt vaak niet op te lossen door training, maar het paard moet worden losgemaakt door een osteopaat / fysio / iemand van www.spierproblemen.nl . Succes!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:53

Bedankt voor de tips, mijn pony is 12 jaar oud, ik rijd er zelf dressuur mee, maar nog geen wedstrijden. Hij kent ook nog geen zijgangen. Ik heb al een fysio gebeld, die heeft me ook tips gegeven, maar het helpt niet echt goed. Ik ben nou bezig met zo min mogelijk links vragen maar dan gaat hij zijn hoofd helemaal naar rechts kantelen. Maar bedankt voor de tips! Ik zal er iets mee doen!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:20

Heeft de fysio toevallig ook tips gegeven voor naast het paard? want dit kan ook heel goed helpen, even rechtrichten terwijl je met hem wandelt. Ik kan je helaas niet vertellen hoe (mijn zus d'r afdeling Tong uitsteken) maar het heeft ermee te maken dat hij op z'n eigen benen loopt. Kantelen kan, behalve verzet, namelijk ook met evenwicht te maken hebben.

edit: evenwicht kan je ook rijden uiteraard verbeteren, hier zijn al tips over gegeven door Malloesje. En voorwaarts neerwaarts. Dat helpt echt goed tegen kantelen omdat hij minder druk heeft om tegenaan te hangen/ kantelen en op z'n eigen benen moet lopen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:16

Ik denk dat je even moet kijken of je paard naar de tandarts moet. Mijn paardje heeft dit ook even gehad, bleek aan de haken op haar kiezen te liggen. Daarna geen probleem meer gehad.

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:51

op de rechterhand stelling naar buiten vragen op de lange zijde, zoveel mogelijk figuren rijden, voltes, slangevoltes, 8ten, rechtsomkeerst enz.
bij die van mij helpt t zeker
succes

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:04

Laat hem een keer na kijken door de Fyshio mijn paardje had hetzelfde probleem is nu opgelost.

succes ermee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:07

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl Elk paard is van nature scheef (net als wij links of rechtshandig zijn). Misschien buigt je paard zich daarom minder makkelijk naar links en pakt hij links vast. Bij het kopje 'rechtrichten' staan wat tips. Succes!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:07

heb ik met mijn paard ook last van wij zijn bezig met het rechtrichten en voorwaarts te gaan. Blijf vooral van links af al nodigt je paard je ertoe uit blijf er echt af. probeer op rechte stukken ietsjes stelling rechts te vragen (maar heel iets) en linkerbeen er aan. reageert ie niet even een drijf schopje tot hij wel reageerd om links los te laten. Dit kun je ook op voltes doen probeer em om je rechterbeen heen te krijgen door met je rechterhand te vragen en sturen en linkerbeen te geven.
De mijne loopt nu al een stuk beter en losser door dat ik dit heb gedaan iov mijn instructrice.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:10

als je paard dit al een tijd doet is het misschien een idee om naast goede instructie het paard ook los te laten maken door de fysio, masseur of osteopaat omdat je anders onnodig lang blijft zeuren tegen wat vast zit in t lijf, maar dan moet je wel goede begeleiding in t rijden krijgen anders zit het zo weer vast allemaal

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:52

dit heeft mijn paard dus ook,en kreeg ook het advies op de rechterhand contrastelling te vragen en met buitenbeen kont naar binnen drukken dat hij zijn hele lijf loslaat en vooral op de volte,en inderdaad figuren rijden!!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:44

hallo, mijn paard houdt ook vast op links maar ik vermoed dat de mijne haken of iets aan zijn tanden heeft mss dat ook eens laten nakijken. Want de mijn heeft het nog maar net en tis volgens mij echt een tanden probleem, bij die van mij dan he:D

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:31

Vanaf de grond een beetje rechtrichten helpt ook, dan kan je wat makkelijker zien wat hij doet, en wat kleinere rondjes vragen ook. Niet teveel in een keer willen in ieder geval, geef je paard de tijd om los te komen op die kant. Zoals ik het hier lees lijkt het bijna of je niets op links zou moeten doen, maar dan komt hij natuurlijk ook niet los, als je er maar niet teveel op gaat focussen. Zijgangen oefenen lijkt me ook wel een goede, maar begin daarmee gewoon op zijn goede kant. Snapt hij dat, dan lekker in stap ook de andere kant op proberen. Mijn eigen pony was ook vast op links, maar komt nu steeds losser. Moet nog wel wat moeite doen bij het aanspringen in galop, maar hij pakt ook al wel gewoon de goede galop nu, ook als hij los linksom galoppeerd. Succes!

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:52

HOe oud is je pony
Even laten onderzoeken door een dierenaarts

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:14

Zijn de wolfstanden van je pony al verwijdert? Mijn pony had daar erg last van. Misschien is het handig om een keer een ostheopaat langs te laten komen. Probeer je pony niet 'in de krul' te trekken linksom en op de volte. Rij veel overgangen, waarbij ze niet met haar hoofd omhoog mag komen en ook niet in de krul hoeft, met een langere teugel. (niet veel langer maar dat ze toch meer vrijheid heeft) En probeer op voltes heel kort extra stelling naar binnen en buiten te vragen. Zorg dat je zelf natuurlijk goed zit, en je pony niet hindert. Heb je het er ook al over gehad met je instructriese?