Fantast.. wat een vooruitgang (imo)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantastico

Fantast.. wat een vooruitgang (imo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:47

Hallo allemaal!

Daar ben ik weer, met inmiddels mijn 3e topic met mijn paard Fantast. *vorig topic*

Fantast rij ik nu zo'n 2 jaar en is sinds mei in mijn eigen bezit. Eigenlijk hebben we al die tijd stil gestaan (alleen conditie opgebouwd) tot ik hier een forum ging aanmaken. Nou ik heb het geweten;)
Ik ben toen naar een andere instructrice gegaan en dit is het resultaat! Naar mijn idee al een hele verbetering Haha!

Puntjes van verandering:
- LAARZEN!! Knipoog
- andere instructrice en wekelijks les
- minder streng
- meer longeren aan de dubbele longe
- houding is verbeterd, maar als ik 'intensief' bezig ben wil ik nog weleens terugvallen

We zijn eerst begonnen met hem actiever te laten lopen, in alle bochten netjes stelling en dat hij loopt zoals ik wil *en dit ook bij iedere overgang blijf doen*
Sinds vorige week mocht ik beginnen met wat wijken, schouderbinnenwaarts en traverse. Wijken gaat een beetje.. de rest is niet echt ons ding;)

Hier de foto's:

1. Niet naar beneden kijken
Afbeelding

2. Rechtop zitten
Afbeelding

3. Ik kan het wel!
Afbeelding

4. Halt houden en poseren
Afbeelding

5. Galop
Afbeelding

6. Mijn trotse houding
Afbeelding

7. Een woord: Perfect!
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Poging tot schouderbinnenwaarts.. maar hey, we hadden lol;)
Afbeelding

10. Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

11. Poging tot traverse
Afbeelding

12. Wijken
Afbeelding

13. Nogmaals
Afbeelding

14. Filmpje van het wijken *het komt van m'n hyves omdat ik even niet weet hoe het anders moet.. wordt als het goed is nog veranderd
http://fantastic0.hyves.nl/album/16123855/Vrienden/2Qxh/fotos/366439902/0/_8XA/#media=12.366445557.AdD7&searchhyver=&__state__=51

15. Klaar!
Afbeelding

Mijn eigen punt van kritiek is mijn houding.. daar blijf ik nog steeds aan werken..

Het wijken/schouderbinnenwaarts en traverse doen we er bij zodat hij wat afwisseling heeft tijdens het rijden.. hij is nogal snel verveeld.
Ik weet ook dat hij het nog niet perfect doet.. maar we proberen het gewoon.

Ik ben benieuwd wat jullie nog hebben toe te voegen zodat we nog beter worden!!

xLaus_

Re: Fantast.. wat een vooruitgang (imo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:58

ziet er goed uit,
probeer toch meer vooruit te blijven kijken en je handen meer rechtop

Verder bij eht wijken (Veel) minder stelling aannemen

succes samen nog

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:04

Ik heb ook even naar de eerdere foto's gekeken en ja er is wel te zien dat jullie vooruit zijn gegaan.
Nog wel een aantal tips. Probeer je handen niet vast te zetten. Ik heb het idee dat je nog teveel aandacht geeft aan de voorkant en te weinig aandacht aan de motor. Fantast heeft soepele lange nek daar zou hij alles wel mee kunnen doen (erg flexibel) , echter is hij voor de rest ook lang en denk ik dat het dus vooral moeilijk is om kracht te bewaren en hem goed vanaf het achterbeen te laten vertrekken. Dus goed dat je hem longeert met dubbele longe, daar wordt hij mooi sterker van.
Ik zou ook graag eens een foto zien waarbij Fantast zijn hals strekt en z'n hoofd heeft op kniehoogte (maar dan toch nog met voldoende activiteit). (en dat jij er dan ook nog recht op zit Knipoog )
Veel succes ermee.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:11

Heey, daar issie weer.
Je bent goed vooruit gegaan hoor.
Af en toe zet je je schouders nog vast maar daar werk je aan dus komt wel goed.
Probeer met wijken de buitenschouder meer te begrenzen, daar valt hij nou over weg.
Je kan ook proberen, paar pasjes wijken, stukje rechtuit en weer paar pasjes wijken zodat hij goed aan je buitenteugel blijft.
Ook zou ik zijn neusriem strakker doen en dan de sperriem losser, staat wat mooier en zit denk ik ook wel beter voor hem.
Bij wie heb je nou les als ik het vragen mag ?
Succes ermee, en het belangrijkste is dat jullie er lol in hebben.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:43

@ Essie: We hebben zeker plezier samen!
@ XLaus: We zijn ermee bezig dat ik inderdaad ook op me handen let
@Evelijn: Ik ben ermee bezig dat hij wat sneller loopt.. maar we vonden het eerst belangrijker dat hij actief loopt.. dat doet hij nu dus nu de snelheid nog;)
@ Se7entje: Ik heb les van Ilona Bierings.. Vind haar erg goed les geven! We zijn weer terug gegaan naar de basis en vanuit daar proberen we steeds wat meer.. maar ze let er wel goed op of we er al wel aan toe zijn + ze let op me houding.. totaal anders dan de vorige dus!

Over het wijken in het algemeen: bedankt voor de tips! We zijn er nog maar 2 lesjes mee bezig dus komt vast wel goed! Vond zelf idd ook dat hij over zijn buitenschouder wegvalt.. hier gaan we aan werken!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:40

hee!
wow, het ziet er goed uit! dat zei ik vorige keer
natuurlijk al maar als het zo is vast gelegt kun je het
helemaal goed zien. af en toe iets meer vooruit kijken
en of je beugels 1 langer, of meer hakken uitdrukken.
ziet er echt goed uit!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:41

Hey lienes!

Jullie zijn ontzettend vooruit gegaan! Fantast loopt veel beter en krijgt al lekker spieren!
je gaat toch mee volgend jaar Tong uitsteken

Zoals ik tijdens het rijden al zij beetje op je rug letten, maar dat komt nog wel goed! En let erop dat hij bij de travers niet teveel buitenstelling krijgt.
Jullie zijn zeker op de goede weg!!

kus!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:45

Hoi Lachen
Dit ziet er echt veel beter uit dan de vorige keren! Ik was ook degene die je tips gaf in het eerste topic, en ik zie dat je er echt wat mee gedaan hebt, super! Zeg eerlijk, loopt hij nu fijner of minder fijn dan eerst?
Er is nog wel wat om aan te werken, dat zeg je zelf ook. Maar nogmaals mijn complimenten Lachen
Wijken en schouderbinnenwaarts (schoudervoor) zijn fijne oefeningetjes om hem los te maken. Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:28

@ Valerie: Bedankt voor de complimenten;) en ik moet idd me hakken meer uitdrukken.. help me er de volgende keer aan denken als ik het weer eens niet doe;)

@ Mies: Jij hebt ook voor een deel geholpen om zover te komen.. jij hebt geleerd te longeren met dubbele longe en foto's gemaakt zodat andere commentaar konden geven Tong uitsteken

@ Olympus_: In mijn 1e topic was je 1 van de weinige die echt bruikbare reacties gaf, nog bedankt! Hij loopt nu inderdaad veeeel fijner!

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:29

Je moet rechterop zitten dat wil zeggen in jouw geval dat je je schouder wat meer naar achter moet plaatsen. Je zit nogal met een bochel. Verder moet je idd op je handen letten, wat meer bij elkaar houden en wat verder naar voren plaatsen.
Denk er bij het wijken om dat je je paard niet over de buitenschouder laat wegvallen wat ie op beide fotos vertoont.
Je travers zijn ook nog niet zo goed maar dat geef je zelf al aan, denk hierbij eraan dat je paard niet alleen op 4 sporen moet maar ook de juist buiging moet hebben. Bij jou lijkt het meer of je hem scheef tegen het hek oprijdt maar wel voorwaarts houdt.

Foto 7 is echt heel netjes, daar gebruikt je paard echt zn buikspieren en heeft ie de juiste buiging! ( Alleen jammer dat jij daar net wat inknikt )

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:31

@ Dekloktikt: Het was idd alleen nog maar een poging tot.. Dit was de 3e keer dat we het deden.. dus perfect kan het nog niet zijn.. maar ik zal je tips zeker onthouden!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:25

Moderatoropmerking:
Berichten verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:26

Ik heb de eerste set foto's niet gezien (die doen het niet) en daar ging alle ophef over dus ik weet niet wat er toen zo erg was.

Maar ik vind dat je hem nog steeds met je handen naar beneden drukt ipv. hem naar beneden rijdt met je benen. Ook vind ik dat je beugels wel een gaatje langer mogen zodat je je benen mooi lang houdt. Tip hiervoor: rij een aantal keer zonder beugels, zodra je ze dan weer in doet voel je hoe kort je zit.

Waarschijnlijk is het al wel veel beter en daarvoor dan complimenten! Ook vind ik het dapper van je na al die kritiek dat je weer iets op bokt plaatst!!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:10

@ Renszke: wat bedoel je precies met naar beneden drukken? of waardoor vind je dat lijken? Ik heb niet het idee dat ik het doe, maar misschien heb je gelijk hoor!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:17

Als eerste wil ik je zeggen dat je een ontzettende leuke pony hebt,
ik heb je voorafgaande foto's niet gezien maar ik heb wel een paar puntjes voor je,

- een cap is wel zo veilig
-foto 7 vind ik eigenlijk niet zo perfect, paardje loopt goed, maar waarom kijk jij zo verschrikkelijk naar beneden?
of sommige foto's draai je ook je tenen naar buiten (bijv. foto 3)
maar mischien is dit ook slechts een momentopname..
maar het valt wel op
-ik zou om je paardje los te maken geen travers en schouderbinnenwaarts doen,(het ziet er eigenlijks niet zo goed uit.) maar rij veel voltes, achtjes, overgangen en balkjes ik denk dat je daar meer mee bereikt.
-en foto 15 vind ik echt een drama om te zien:P

al met al vind ik jullie een hele leuke combi die met de juiste training nog heel ver kan komen!succes!!!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:32

Jullie zitten zeker op de goede weg hoor, al een stuk vooruit gegaan. Ik zag trouwens de foto's en dacht "hey, das bij Mies op stal Haha! ". Ik heb Fantast ook eens bewondert in zn box Lachen . Leuk paard. Als puntjes zou ik zeggen, blijf tijdens de oefeningen van wijken e.d. wel rechtop zitten. En probeer je schouders goed te ontspannen. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:05

Je zadel is te groot voor je, lijkt me niet echt prettig zitten. Probeer verder voorin je zadel te zitten en je been iets meer naar achter te houden, je beugels mogen wel een gaatje langer. Handen niet vastzetten naast de schoft maar ontspannen dragen. Je kunt op oa foto 6 zien dat je hem teveel in zijn mond zit en je hand vastzet.

Bij het wijken iets minder stelling en wat meer impuls houden, niet stilvallen.
Ik weet niet hoe je travers rijd maar ik kan het er niet van maken Clown

Jullie zijn wel een leuke combi, groot paard, klein meisje... Knipoog

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:01

Het begon allemaal zo positief;)
haha nee hoor, sommige commentaar vind ik wel nuttig.
Maar de foto's van de poging tot traverse ed waren meer als 'geintje', ik weet dat het nergens op lijkt;) maar we blijven oefenen!

@ Valeria: Ik had er ook bij gezet dat me houding niet goed is en dat ik daar nog steeds aan werk, bij foto 7 bedoelde ik ook dat Fantast perfect loopt (ik ben idd een drama). Ook deed ik geen travers ed om hem los te maken, maar gewoon om eens een te proberen en wat afwisseling te rijden.

@ Prinslover: Die opmerking over me schouders had ik al eerder gekregen, maar weet niet precies hoe ik dat moet veranderen.. tips misschien?

@ Anneliesdj: idd groot paard, klein meisje;) gelukkig is het geen wild groot paard;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:05

Ik kan niet alle foto's zien (deel is kruisje, ligt denk aan mn internetverbinding) maar van wat ik kan zien zijn jullie zeker vooruit gegaan! Foto 3 vind ik een mooi plaatje geven Lachen
Ik zou als ik jou was mijn beugels een gaatje (of 2) langer doen, dan wordt je wat meer gedwongen je hakken uit te drukken en je lang te maken Lachen
Misschien is zonder zadel rijden iets voor je om je houding te verbeteren?

iloveyouJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:51

waarom kijk je zo vaak omlaag?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:10

@Heino: Ik heb toevallig eergisteren me beugels langer gemaakt.. heb er alleen nog maar mee in het bos gereden dus weet nog niet of het helpt, maar kom ik snel achter!

@ Iloveyoujoy: Ik kijk omlaag om te 'controleren' of Fantast loopt zoals ik wil.. Ik weet wel dat dit niet moet, maar ben er ook aan bezig om dit te veranderen. Op een paar foto's zie je dat ik het niet doe.. dus er zit al vooruitgang in;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:10

Wat een leuk team zijn jullie samen! Travers vind ik geen goede oefening om voor de 'afwisseling' te doen. Ook vind ik dat je beter aan een paar dingentjes kunt werken voordat je gaat wijken. Eerst zoals eerder gezegd hier meer overgangen en met het veruimen oefenen, veel achtjes en voltes rijden om hem losser te krijgen. Dan wordt hij vanzelf ook wat ronder en gaat hij mooi zakken. Bij het wijken zit je ook wat scheef en de stelling teveel. Eerst moet hij mooi nageeflijk zijn, dan zet je je handen naar de kant waar je op gaat en dan druk je met het binnenbeen naar buiten..eerst gaat dus de voorhand opzij dan volgt de achterhand maar deze moet je dan weer niet vergeten goed mee te nemen. Ook heb je hetzelfde tikje als dat ik afentoe nog wel eens doe..veel spanning op de teugels en te weinig achterhand gebruik. Mijn tip dus; veel buigen, flinke overgangen maken, handen gelijk, ontspannen in de hand, veel meer achterhand gebruik en hij moet lekker gaan zakken. Trouwens wat glimt ie mooi! Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:36

Heino schreef:
Misschien is zonder zadel rijden iets voor je om je houding te verbeteren?

Om nog even hierop terug te komen.. Fantast heeft een hele, maar dan ook hele hoge schoft.. zonder zadel is dus niet het prettigste wat je voor kan stellen Knipoog Ik kan natuurlijk wel eens proberen om gewoon zonder beugels te rijden Pling

@ Joceline: Allereerst bedankt voor je complimenten! Ik doe niks bijzonders waardoor hij gaat glimmen.. gaat helemaal vanzelf Haha!

Ik had eigenlijk zelf het idee dat hij zijn achterhand goed gebruikt en dat hij al lekker ontspannen loopt enz.
het wijken ga ik eerst eens proberen volgens de tips die hier zijn gegeven.. blijkt dat het dan nog niet goed gaat, dan kan ik er idd even mee wachten.. maar ik (en mijn instructrice) vinden niet dat we er te vroeg mee zijn begonnen