pessoa ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristientjj

pessoa ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 09:25

hoii..
mijn paard luisterd niet meer goed op een gebroken bit
Het is een haflinger die nogal veel kracht heeft ...
moet ik een ander bit kopen? een pessoa bit?

Jasmijn159

Re: pessoa ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:28

Is dit serieus?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:32

Les nemen van een goeie instucteur!

Een paard rij je niet op kracht, dat win je immers nooit, ook niet met de scherpste bitten.. met scherpere bitten verziek je meer mee dan het goed doet..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:32

Nee, ipv. een ander bit kopen kun je beter les nemen. Dit lost op de lange duur veel meer op dan een ander bit.

Stel je koopt een pessoa, na verloop van tijd luistert hij daar ook niet meer naar, wat doe je dan?
Ik probeer te zeggen dat pijn niet de manier mag zijn om een paard te laten doen wat jij wilt.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:40

Ik denk dat de mensen voor mij het nodige al gezegd hebben..
Je paard moet leren dat hij niet door het bit heen mag lopen.. Met lessen bij een goede instructeur om je al een heel eind! En vooral; altijd consequent zijn.. Een scherper bit is geen oplossing. Heel veel succes!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:24

Geen ander bit kopen! Bij mijn pony hadden ze dat ook gedaan, maar ik ben toen hij van mij was gewoon met een enkelgebroken bit gaan rijden, omdat het gewoon niet de juiste manier is door een ander bit te gebruiken. Het gaat bij mij een stuk beter nu, het is echt een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Ga inderdaad lessen bij een goede instructeur, die weet het juiste advies te geven en te zeggen hoe je moet handelen als hij niet goed reageert. En misschien kun je een paar keer met slofteugel rijden, zodat je hem wat meer bij je kunt houden. Dat moet je natuurlijk ook niet te vaak doen, aangezien het eigenlijk ook niet de juiste oplossing is, maar als het daardoor beter gaat zou ik er zeker soms mee rijden. Heel veel succes!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:26

Ik dacht dat de vakantietijd voorbij was.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:08

Wat bij mij hielp is i.p.v een gebroken bit een dubbelgebroken bit erin, de enkel gebroken prikte in haar gehemelte.
En op je zit rijden!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:11

Ik ga er niet vanuit dat dit serieus is eigenlijk Clown

Is het wel serieus, dan excuses en zoek een instructrice of instructeur die jou kan helpen.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:14

Nee, als ik jou was zou ik eerst andere oplossingen gaan zoeken. Dan meteen naar hulpmiddelen grijpen. Kijk eerst eens waarom hij/zij het doet. Stijfheid, pijn, enz. En dan overleggen met je instructrice/instructeur.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:52

Mee eens, geen ander bit. Zoek een intructeur die je kan helpen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:31

angelawier schreef:
Nee, als ik jou was zou ik eerst andere oplossingen gaan zoeken. Dan meteen naar hulpmiddelen grijpen. Kijk eerst eens waarom hij/zij het doet. Stijfheid, pijn, enz. En dan overleggen met je instructrice/instructeur.

Inderdaad.
Op het moment heeft mijn verzorgpaard er ook een pessoa in hangen, omdat hij op buitenrit erg sterk kan zijn, en een van de eigenaren nogal grof met d'r handen is, waardoor hij wat hard in z'n mond is.
Ik ga juist dat bit afbouwen, zodat het gewoon op een normaal bitje kan.
Ik wil namelijk fnrs proeven gaan doen, en dat mag niet met zo'n bit.

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 05:45

Ik zou voor een pessoabit kiezen!
Toen ik mijn fjord leerde kennen, hij was toen 3,5. Bereden door iemand die hier absoluut de kennis niet voor had. Op een gegeven moment was hij zo onhandelbaar dat hij te koop stond en de eigenaresse er niet meer naar omkeek.
Ik heb hem 3 jaar verzorgd en hij is nu alweer 10jaar van mij.
Toen ik hem leerde kennen, had hij een gewoon enkelgebroken bustrensje maar was er geen land mee te bezeilen. Na een paar maanden aangemodderd te hebben (ik was zelf 13 en leste een paar jaartjes op een manege 1x per week), adviseerde iemand mij het pessoabit aan. Dit gelijk geprobeert en ik merkte vanaf dag 1 dat ik nu meer te vertellen had en hij er niet meer te pas en te onpas vandoor kon gaan. Tuurlijk ging het niet vanzelf en duurde het nog wel meer dan een jaar.
Nu zijn we dus heel wat jaren verder en heb ik het braafste paard van stal; heeft lang geleden voor de kar gelopen, loopt in de bak op L niveau, kan een klein sprongetje, is super op strand en in het bos. Kortom: echt een leuke recreatiepony.
In de bak rijdt ik sinds een jaar of 3 met een enkelgebroken of dubbelgebroken bitje, buiten nog steeds met het pessoa. Gewoon voor het geval dat, je rijdt immers gewoon ook met ander verkeer en het blijft een vluchtdier. Meestal rijdt ik gewoon met een lekker lang teugeltje maar ja; beter meegelegen dan ongelegen!

Mijn advies dus: een pessoa bit aanschaffen!!
Mijn ervaring is (ook bij een andere stoute fjord, waar ik sinds kort wel eens op rijd) dat het rijden met een pessoa echt niet hoeft te betekenen dat je paard hard wordt in de mond; als jij bewust blijft rijden en niet voor niks aan de teugels trekt, komt het wel goed.

Het gaat bij om een Haflinger; ook een sterke koudbloed met een sterke eigen wil!

Als het wat beter gaat, kun je altijd proberen hoe het gaat als je de teugels op de middelste of grootste ring doet, zo kun je als je dat graag wil toch weer terug naar een trensje.

Succes ermee!!

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:10

Ik zou echt absoluut geen pessoa er in hangen, als er verder niks veranderd, is het na een tijdje weer netzoals nu. Gewoon goede hulp zoeken die je kan helpen.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:33

Hang er maar een pessoa in en klaar!! Zoals de anderen ook al zeggen, eerst verder kijken en professionele hulp erbij vragen voordat je zulke acties gaat ondernemen. Tuurlijk veranderd men weleens van bit omdat dit dan ook echt positieve gevolgen heeft. Maar dat is niet in alle gevallen zo.. De TS komt op mij meer over van; mijn paard luisterd niet dus ik zoek een makkelijke oplossing..
Want ik ben benieuwd of de TS kan toelichten waar zij uit op kan maken dat het door het bit komt waardoor het paard niet meer luisterd???? Dus ik zou eerst graag horen wat de klachten zijn.. Ik denk dat er dan pas een kansje is, om een zinvol antw. te geven...... Verward

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:31

ik maak ook gebruik van een pessoabit. ik moet zeggen dat je je echt wel bewust moet zijn van je handen, of je je vingers veel
opent en sluit, je handen kantelt, of onbewust je handen soms HOGER draagt dan normaal. dit zijn allemaal factoren waardoor het bit harder inwerkt dan normaal.
zie hier toevoegde uitleg waarom

Afbeelding
Afbeelding

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:35

Ik rij 1 van mijn haflingers op een dressuurstang, omdat hij zo sterk is en der constant vandoor gaan en niet luisteren. Nu gaat het hardstikke goed, ik heb niet het idee dat ie na langere tijd niet meer zou reageren op dit bit, rij hem zeker al een jaar op dit bit en gaat nog steeds goed..