Pony wil niet springen op vreemd terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Pony wil niet springen op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:45

Hoii allemaal Haha!

Mijn pony wil niet springen op vreemd terrein, gewoon op stal in de bak springt
hij alles maar op vreemd terrein heeft hij er geen zin in en dan doet hij het gewoon niet.
Ik vindt dit erg jammer want ik zou graag springwedstrijden willen rijden.
Maarja dat kan nu niet Huilen Hebben jullie misschien nog tips ???

-xxx-

previr

Re: Pony wil niet springen op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:12

geen zin??, hoeft t waarschijnlijk niet. als ie t thuis wel doet en ergens anders niet heb je denk ik een "baas" probleempje, je bent niet consequent genoeg waarschijnlijk. neem les op vreemd terrein, of ga ergens een oefenparcourtje springen met een ervaren ruiter erbij en laat deze je pony rondsturen en even duidelijk maken dan geen zin niet bestaat

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 12:34

Jah, ik probeer het ook altijd wel, maar ik vindt het ook zo zielig om hem verrot te slaan enzo. En als hij het parcourtje 1 keer gesprongen heeft gaat het daarna wel goed. Maar ik ga idd wel even proberen op vreemd terrein te springen heb nu ook een paar keer springles gehad bij mijn club en dat ging na een tijdje ook wel goed.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:42

heel veel oefenen op andere terreinen, en verder ga ik met juudje84 mee

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:20

XxDamelzaxX schreef:
Jah, ik probeer het ook altijd wel, maar ik vindt het ook zo zielig om hem verrot te slaan enzo. En als hij het parcourtje 1 keer gesprongen heeft gaat het daarna wel goed. Maar ik ga idd wel even proberen op vreemd terrein te springen heb nu ook een paar keer springles gehad bij mijn club en dat ging na een tijdje ook wel goed.

je hoeft hem niet verrot te slaan dat is weer het andere uiterste, maar bv als ie stop voor een hindernis, niet weg rijden en opnieuw aanrijden maar flink been en keer zweep er bij en erover "duwen" zo leert ie t snelst ipv weer op nieuw aanrijden, niet te hoge hindernissen maar hoogte waar ie bijna in stap over kan.

maar eerst zorgen dat je hem voor de rest voor elkaar hebt, dat ie voor je been is zodat wanneer ie wil stoppen je met meer been kan komen en reactie krijgt. EN zorgen voor de goede afstand, als je je pony steeds te dicht rijdt gaat ie ook een keer de keuze maken om te stoppen eigenlijk logisch want een voorzichtig paard blijft t niet altijd voor je oplossen, maar eigenlijk mogen ze nooit blijven staan Tong uitsteken

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:25

Is het niet dat je thuis met "simpele" hindernissen springt, en dat op vreemd terrein ze met hekjes en felgekleurde sponsor hindernissen werken, dat ie dat wat vreemd vindt?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:03

Volgens mij werkt het goed om veel oefenparcoursen te springen. Dan moet je gewoon laag beginnen, zodat je het paard er gewoon overheen kunt drukken. En pas als het vol vertrouwen gaat hoger gaan springen.

Moos springt op de club ook alles. Zowel in de les met gewoon balken als met de onderlinge wedstrijden met compleet aangeklede hindernissen springt hij alles, maar op vreemd terrein trekt hij het ook niet. Denk dat ze het dan gewoon even niet kunnen bolwerken. Als ik dan BB spring, kan ik hem net even doordrukken en na een paar hindernissen is het weer goed!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:37

Idd, oefenparcoursen rijden en desnoods eerst alleen maar over grondbalken. Daarna een hindernisje en dat uitbouwen tot uiteindelijk ee parcours.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 08:58

Citaat:
je hoeft hem niet verrot te slaan dat is weer het andere uiterste, maar bv als ie stop voor een hindernis, niet weg rijden en opnieuw aanrijden maar flink been en keer zweep er bij en erover "duwen" zo leert ie t snelst ipv weer op nieuw aanrijden, niet te hoge hindernissen maar hoogte waar ie bijna in stap over kan.

maar eerst zorgen dat je hem voor de rest voor elkaar hebt, dat ie voor je been is zodat wanneer ie wil stoppen je met meer been kan komen en reactie krijgt. EN zorgen voor de goede afstand, als je je pony steeds te dicht rijdt gaat ie ook een keer de keuze maken om te stoppen eigenlijk logisch want een voorzichtig paard blijft t niet altijd voor je oplossen, maar eigenlijk mogen ze nooit blijven staan

Jah, dat heb ik ook geprobeerd dat ging na een tijdje wel goed. Maar bij een wedstrijd mag dat
natuurlijk niet Tong uitsteken dus dat is dan wel lastig. Maar met gewoon springles enzo heb ik dat wel een keer gedaan en als hij in de bak een hindernisje wil springen.

Citaat:
Is het niet dat je thuis met "simpele" hindernissen springt, en dat op vreemd terrein ze met hekjes en felgekleurde sponsor hindernissen werken, dat ie dat wat vreemd vindt?

Jah, dat vindt ik wel altijd zo met die wedstrijden ze kleden die hindernissen altijd zo aan. Als ze er normaal uitzien springt hij ze (soms) wel, maar als de hindernis helemaal bekleed is met van alles en nog wat zit hij echt zo te kijken van wat is dit. Maar als hij er eenmaal over is springt hij het wel gewoon. Maar is het ook zo dat er soms op wedstrijden dat er dan ook eerst oefenparcour kan worden gesprongen en dan datzelfde parcourtje als in de wedstrijd?? Want dat kan ik gewoon dat ook een paar keer doen Tong uitsteken Maar bij gewoon oefenparcour bij mij in de buurt werken ze ook met simpele hindernissen en dat wil hij vaak ook niet springen en die hindernissen zijn dat ook niet helemaal bekleed enzo... En ik spring ook wel moeilijke hindernissen, in de bak spring ik zelfs een stuk hoger dan dat hij eigelijk in de B moet springen.

Iedereen alvast bedankt voor de tips maar blijf reageren Tong uitsteken Haha! Knipoog

Anne17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:48

XxDamelzaxX schreef:
Hoii allemaal Haha!

hij alles maar op vreemd terrein heeft hij er geen zin in en dan doet hij het gewoon niet.

-xxx-

Ik heb dit met mijn oude pony ook gehad. Ze sprong thuis altijd goed niets op aan te merken. Zodra ik bij de club ging springen weigerde ze ook altijd. Nu dachten wij dat dit ook kwam door allemaal die blauwe tonnen met een balk erdoor hekjes, en andere hindernissen. Ik heb vaker oefenparcourtjes gereden bij kleinere pony's. Dit ging dan wel goed en langzamer hand ging het springen vanzelf beter. Dus wat de andere ook zeggen oefen bij oefenparcourtjes en misschien zelf verschillende hindernissen maken. Van pakjes strooi of emmers of ook van die tonnen.

Groetjes Anne

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:25

Anne17 schreef:
XxDamelzaxX schreef:
Hoii allemaal Haha!

-xxx-

Ik heb dit met mijn oude pony ook gehad. Ze sprong thuis altijd goed niets op aan te merken. Zodra ik bij de club ging springen weigerde ze ook altijd. Nu dachten wij dat dit ook kwam door allemaal die blauwe tonnen met een balk erdoor hekjes, en andere hindernissen. Ik heb vaker oefenparcourtjes gereden bij kleinere pony's. Dit ging dan wel goed en langzamer hand ging het springen vanzelf beter. Dus wat de andere ook zeggen oefen bij oefenparcourtjes en misschien zelf verschillende hindernissen maken. Van pakjes strooi of emmers of ook van die tonnen.

Groetjes Anne

Dit heb ik zelf vroeger ook welleens "vreemde" hindernissen gemaakt door bijvoorbeeld een kliko op zn kant te leggen, of jassen en fluoriserende dingen over en onder de hindernis te leggen... Als je een geluidsinstalatie hebt kan het zelfs misschien helpen als je vrij luide muziek opzet...