normaal aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

normaal aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 18:38

hallo,
mijn verzorgpony gaat, als ik wil aangalopperen, eerst altijd heel erg snel draven en het duurt een hele tijd voor hij in galop zit.
Als hij dan eindelijk in galop zit is het ontzettend moeilijk om hem in een rustig tempo door te laten galopperen, en ook neemt hij de bochten dan zó snel en scherp dat hij er bijna bij omvalt Bloos! als ik ook maar één ophouding maak valt hij weer terug in de draf.
buiten heeft hij hier helemaal geen last van, en galoppeert hij zelf vanuit stilstand direct weg.
ik heb al van alles geprobeert, gewoon drijven, harder drijven, tikje met zweep. maar het helpt niet.
hij gaat gewoon alleen maar crossen.
dit is natuurlijk heel erg irritant.
heeft iemand tips of oefeningen om dit te verbeteren?
alvast bedankt!

kweetniemir

Re: normaal aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:48

Als ik je verhaal zo lees lijkt het erop dat je pony veel op de voorhand loopt en dus ook op de voorhand aan wil springen in galop.
Probeer hem eens op een volte te laten gallopeeren en door de volte heen sturen , teugels niet te strak wat anders ga je hem teveel helpen , goed buitenbeen erbij en buitenteugel , zo moet hij zijn schouders oppakken en gaat hij meer opde achterhand lopen ,je kunt deze oefening ook in draf doen door de hele bak ,draaf aan , laat hem lopen met een losse teugel zonder verder iets te vragen ( dus ook niet aan de teugel ) , als je voelt dat hij niet recht loopt of naar links wil stuur jij hem naar rechts en zo ook omgekeert als hij naar rechts wil stuur jij hem naar links , blijven herhalen en na een paar weken zou het beter moeten gaan

succes

Cis_Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:37

Hooiii!! Mijn paard wil ook vaak niet op de achterhand. Ik weet niet hoe ver jou verzorgpony in de dressuur is, maar als hij al wat verder is, kan je zijn achterhand ook trainen door hem op een volte van 10, 15 meter te zetten, hem nagefelijk te vragen, en dan steeds kleine tikjes geven. Maar wel nagefelijk houden. En als je paard nog verder is, en hij galopeerd normaal kan je het ook oefenen met werkpiroettes(weet niet hoe je het schrijft) oefenen.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 21:40

bedankt voor de tips! hier kan ik zeker wat mee!

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:50

verder iemand nog tips? Gaaaap

pinball

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:44

mag ik vragen hoe oud de desbetreffende pony is?

als ik je verhaal zo lees dan is het eerste wat in mij opkomt ( als westernruiter)
pony is niet sterk genoeg en om dus zijn balans te behouden gaat hij het tempo opvoeren...
ik zou er eerst eens aan gaan werken om hem te leren op zijn eigen benen te lopen, schouders rechtop (ook op de cirkel), en hem sterker te maken...

loopt hij netjes recht... laat hem met rust.... valt hij naar binnen... binnenbeen!!! hoe dan ook proberen te werken aan het rechtop lopen.... ga hem vooral niet te veel ondersteunen... laat hem maar eens leren op zijn eigen ''poten'' te lopen ipv te leunen op de ruiter...

Saarlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:57

Heb er zelf ook last van , behalve dat 'scherp door de bochten' maar nu ik les heb gaat het stukken beter ! Let goed op het moment dat je aan wilt springen ,als jij hier niet op let , kan dit ook een reden zijn van hard wegdraven !
Zet hem ook , als hij echt hard gaat draven ,gewoon stil ! Vaak gaan ze dan op eigen benen lopen , en wanneer ze toch aan springen in galop , word het alleen maar crossen ! Dus houd dit consuquent vol Knipoog

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:34

bedankt voor de tips! de pony is trouwens 10 jaar. het is wel een hele sterke pony en kan ook wel op z'n eigen benen lopen, maar hij vindt het heel erg moeilijk om te buigen.. op een recht stuk kan ik hem namelijk wel rustig laten galopperen.

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:38

Edit: Heb even mijn tekst weggehaald...Clown

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:52

Heey,,

Misschien kan een martingaal werken ik heb een paard wat ook niet rustig wil galopperen ik heb sinds kort een martingaal en dat helpt wel.
Verder is de volte echt heel goed en dan de volte kleiner maken.
Als je paard aan de teugel loopt dan galoperen de meeste paarden ook niet meer zo snel.
ik hoop dat je er wat aan hebt!

liefs