Tuiger in een grijs verleden bereden, weer opnieuw inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chel_

Tuiger in een grijs verleden bereden, weer opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:18

Hoi allemaal,

Enige tijd geleden kwam ik in aanraking met een Fries paard van 13 jaar. Het paard word een keer in de week voor de koets gebruikt. Vroeger (jaren terug) is het paard ook recreatief bereden. Nu merkt de eigenaar dat het paard lekkerder in zijn vel zit al er wat meer mee gedaan wordt. Dus hij wil graag het paard weer recreatief laten berijden.
Nu is mijn vraag: Hoe pak je zo iets aan? Is het verstandig eerst eens met longewerk te beginnen en langzaamaan met zadel te laten wennen en dan opnieuw 'in te rijden'? Gelukkig krijg ik straks hulp van ieman met veel ervaring. Dus ik zal niets alleen doen. Maar ik ben erg benieuwd naar welke aanpak jullie zouden hanteren. Nogmaals niets zal gebeuren zonder toezicht van een deskundige, maar ik wil me graag verdiepen in wat wel en niet kan met zo'n dier.

Alvast bedankt voor de reacties!

gootje12

Re: Tuiger in een grijs verleden bereden, weer opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:30

Ik zou zeggen ,leg er een zadel op,doe de longe eraan en kijk wat hij doet.Je ziet gauw genoeg of er verzet is.Hij zal wel even spannen ,maar als hij regelmatig in het tuig gaat,zal hij weinig problemen geven.Ik heb een echte tuiger weer onder het zadel gereden toen zij 3 jaar niet in handen was geweest.Niks aan de hand.De volgende dag kon ik er zo mee het bos in.Gewoon je gezond verstand gebruiken,komt het heus wel goed.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:31

En je had geen problemen toen je opsteeg? Dat is namelijk (denk ik) het cruciale punt. Ben erg benieuwd. Alvast bedankt voor je reactie!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:35

Tijd geleden heb ik hetzelfde gehad. Deze merrie heb ik in die tijd door de eigenaar laten beethouden, opstijgen en even aan de longe verder.
Ik merkte snel genoeg dat de longe er wel weer af kon. Nooit problemen mee gehad...
succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:02

Ik zou even longeren met zadel, als dat goed gaat erop aan de longe. Gaat dat goed dan kan je gewoon los. En inprinciepe kan dit dus in een kwartiertje gaan, ligt er maar net aan wat je paard aangeeft! Kijk gewoon naar zijn reacties en pas hierop je tempo aan.

Succes

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:07

Ja, dit heb ik ook eens gedaan.
Dat paard liep hoog in de mensport, en was ooit (in een ver verleden) ook ingereden.

Ik ben er toen opgegaan, eerst aan de longe. Wel zijn gewone menhoofdstel aan, met oogkleppen op.
Omdat hij heel erg goed op mijn stem reageerde (die van jou vast ook) heb ik veel met mijn stem gedaan.
Dat hielp erg goed.
Ook een zweepje erbij zou ik aanraden, want dat kent hij goed, en je benen minder.
Later gaan je benen het zweepje en je stem vervangen.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 12:03

Dank jullie voor de reacties en tips! Dit weekend of volgend weekend gaan we het proberen. Ben erg benieuwd! Ik laat wel even weten wat er gebeurd is. Is misschien wel leuk om te weten!

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:58

Eerst rustig aan beginnen weer met grondwerk en zorgen dat jullie elkaars vertrouwen weer goed hebben.....en ja inderdaad longeren kan je daarbij heel goed helpen.
Ga veel wandelen...doe vele verschillende dingen. Vertrouwen in elkaar vink ik heel belangrijk!
Succes met je paard!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:53

Nee hoor ,opstappen ging prima.Heb er laten veel zonder zadel op gereden.Gewoon even doorzetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 01:11

Als het paard geregeld voor de koets staat zal hij geen problemen hebben met bit, zadel en teugelhulpen.
Het gewicht van de ruiter en kuitdruk kunnen voor problemen zorgen maar helemaal opnieuw inrijden zal waarschijnlijk niet nodig zijn, zeker niet als het paard wel langere tijd is bereden, ookal is dat 5 jaar terug.

Zoals al gezegd is; leg er gewoon eens een zadel op en ga longeren, kijk hoe hij reageert als je voorzichtig gaat hangen. Als je er iemand bij hebt kun je voorzichtig wat uitproberen en kom je er snel genoeg achter hoeveel hij nog weet.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:13

Even een update mochten er nog mensen geinteresseerd zijn:

Afgelopen weekend hebben we een zadel en hoofdstel op het paard gehad wat allemaal goed ging. Woensdag zijn we begonnen zoals je ook met inrijden zou beginnen. Dus eerst longeren, dan longeren met de beugels hangend. Vervolgens hangen ed. Binnen 15 minuten zat ik erop en ook nog eens zonder longe! Hij reageerde nergens op. Stemhulpen zijn er handig bij dit paard en hij accepteert het been wel, maar snapt het nog lang niet altijd. Dat geeft gelukkig niet omdat de stemhulp erbij kan helpen.
Vandaag ben ik er voor de derde keer op gegaan en het bos in. Ook dat ging helemaal super! Dus ik denk dat ik hem straks goed kan oppakken en doorrijden.

Iedereen bedankt voor de tips!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:56

Heel fijn dat hij het zo gemakkelijk oppakt!!
Heel veel plezier met je paard!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:46

Leuk joh!
Hou ons op de hoogte!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:01

Aangezien er in dit topic geen vraag wordt gesteld over aangespannen rijden verplaats ik je topic toch nog even naar RT-P mocht je nog meer tips nodig hebben zal je die daar zeker krijgen.