Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
principal schreef:Ik huur een paardje, die ikzelf 4 dgn rijd, op een andere dag rijd iemand die laatst met bijzet heeft gereden omdat ie niet nageeflijk is te rijden, vooral in draf.
Nu werd gevraagd of ik daar ook last v had.
Wel ik merk ook dat in draf moeilijk gaat, ze drukt haar rug weg wat ik doe is veel overgangen, en figuren. En proberen om haar wat langer te rijden met teugel of ze wat wil ontspannen, uiteindelijk lukt dat wel, met geduld. We rijden haar samen pas 4 wkn, dus erg kort om vooruitgang te zien.
Nu is mijn optie om haar veel te longeren, en ook met bijzet te longeren, zodat ze wat ontspanner word in haar rug, en hals houding, met de hoop dat ze onder het zadel ook wat soepeler wordt, is dit een fout idee. Volgens mij kun je pas na 3mnd ofzo zien of dit vooruitgang heeft.
Wie heeft hetzelfde idee, of meer tips?
maar het heeft goed geholpen. Ze loopt goed, fijn en verhoud haarzelf niet. maar, zekern iet meteen mee beginnen. Dat is iig niet mijn advies. Rustig opbouwen en elkaar eerst maar wat leren kennen
principal schreef:Heb vandaag ook gereden, in stap gaat prima, ook genoeg buiging naar links en rechts en dan draven gaat ze met hoofd hoog lopen, veel overgangen hielpen prima, zou met longeren met touwtjes ook helpen, dit komt bij mij tenminste vriendelijker over?
Het is nog zo kort om veel te verwachten, dat hiermee het wel kan helpen om haar wat soepeler te maken. 4wkn terug kon ze niet eens normaal een volte maken, nu wel, dus er zit voortgang in, in haar tempo.

daijano schreef:Hoi,
Nou rijden en longeren met bijzet lijkt me ook geen handig idee, je paard vooruit rijden.
tempo wisselingen zodat ie ontspannen gaat lopen als het goed is gaat ie vanzelf je hand opzoeken.
laat desnoods je hand iets meer naar voren en wacht af tot hij zelf je hand opzoekt op dat moment niet sterk worden maar belonen
met nageefelijkheid...
succes
) ... da's paardrijden he. Zelf kun je ook niet van vandaag op morgen de spagaat in.