Ik ben de trotse eigenaresse van een 7-jarige shetlandpony ruin.
Ikzelf werk met de pony aan de lange lijnen, en heb hem voor de wagen staan.
Daarnaast loopt hij eens per twee weken ponyrijlesjes (4x een half uur rustig werk) en heb ik een verzorgster (die qua lengte en gewicht goed op hem past) die hem bijrijdt.
met het langlijnen, mennen of als de verzorgster hem rijdt vrijwel nooit problemen (a la, hij struikelt niet zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak) maar met de ponyrijlesjes loopt hij te sloffen, en struikelt hij regelmatig. Omdat de kindjes echt nog niet zo ver zijn dat ze hem goed bij elkaar kunnen rijden (lees: ze leren nu stap-draf-halt en sturen hem een beetje de baan rond) loopt hij fijn op de voorhand. Daar komt nog bij dat we op gras werken, en hij dus met een bijzetteugeltje loopt, anders vliegen de kindjes constant over zn oren het gras in
maar hij hangt dus vrolijk op de bijzetteugel en zn achterhand loopt er 3 paardlengtes achteraan. Voor de kindjes natuurlijk bijzonder irritant. Laatst lag de pony bijna op zn knieën, en ligt het kindje op de grond. Zo leer je ook niet fijn paardrijden, en straks worden ze nog bang van hem.
Verder is de pony wel bijzonder voorzichtig met ze. Als hij voelt dat ze scheefzakken in draf ofzo, zal hij uit zichzelf stoppen, en als het mogelijk is stap hij opzij in de richting waarin ze dreigen te vallen, zodat hij ze zelf "opvangt" als het ware.
De pony vind de lesjes niet bijzonder leuk, maar ook niet afschuwelijk om te doen (soms geeft hij wel een beetje de indruk alsof hij zich een beetje te goed voelt om zulke simpele dingen te doen)
Heeft iemand tips voor mij?
Groetjes, Lacuna
EDIT wat info bijgevoegd