Korte stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Korte stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 12:19

Hoi,

Mijn paard (6 jaar oud) wordt sinds drie kwart jaar intensief gereden (dressuur, springen, bos). Het is geen bewegingswonder (vind ik ook niet heel belangrijk) maar verder een heerlijk dier om mee te werken. Haar draf en galop zijn goed, echter ze heeft een korte stap (mn voor, vanuit de schouder). De osteopaat heeft onlangs geconcludeerd dat ze goed in d'r lijf zit maar inderdaad wat stijf is in haar schouders. Geen gebreken maar toevallig niet zo atletisch gebouwd. Nu ben ik op zoek naar goede oefeningen om haar beter te laten stappen. Wie heeft er tips? Alvast bedankt !

lientjeds

Re: Korte stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:20

Véél bos... door zoveel mogelijk te stappen kan je de stap wel vergroten, is mijn ervaring

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:42

balkjes lopen, deze steeds iets verder uit elkaar leggen tijdens de training.

Florance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:30

Pling veel rechte lijnen, en heel los en laag over de rug en door de hals rijden, en gewoon niet te strak houden of snelle of korte bochtjes en wendingen maken. Gewoon lekker ontspannen. OK dan! succes !!! Haha!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:59

Lang en laag inderdaad maar wel doorlopen, en dan met name de stap.
Balkjes lopen werk vaak ook erg goed.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:09

Ik weet niet of een osteopaat ook naar de spieren kijkt? Mijn pony had ook altijd een korte stap (al zeker 7 jaar) tot ik bij hem een paar keer een specifieke spiermassage heb laten doen. Zijn stap is echt vele malen ruimer geworden, hij zat dan ook heel erg vast. Ik weet niet of dit bij jou paard zo is, maar wellicht is het een optie?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:38

middendraf over de hele baan, met name de bochten en voltes en vanuit middendraf schoudervoor inzetten... elke dag voor en na het rijden zijn voorbenen pakken en naar voren strekken, tot hij onspant, elke dag ietsjes verder ( dan rek je zijn spieren op) pas wel op dat wanneer zijn spieren koud zijn je hem niet te ver trekt, been pakken...wachten tot hij ontspant en dan omhoog halen tot waar hij het toe laat

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:41

ik heb 1 maand constant middedraf gereden en dat met zijn benen doe ik nog steeds, mijn paard is nu kei ruim en heb ook een super middendraf, ook op de voltes ( meeste paarden kunnen dat niet eens )

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:42

oooh en als je vanuit middendraf schoudervoor inzet, moet hij wel uit zijn schouders komen als je het vanuit gewone draf doet vele malen minder..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:46

Zonnebloem schreef:

sorry maar als je lang en laag rijd, lopt je paard juist op de voorhand en kan hij nooit goed uit zijn schouders komen...probeer maar eens een middendraf te rijden vanuit lang en lang...lukt nooit

Als jij hem bovenin op zijn achterhand zet knalt ie zijn voorbenen uit zijn schouder omhoog...

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:50

Bedankt voor jullie reacties hier kan ik zeker wat mee!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:31

Hallo
Ik herken dit probleem
Ik heb nogmaar sinds kort een eigen pony en haar stap & draf waren ontzettend kort en strak.
Ik heb dr 4 weken Freestyle gelongeerd ( alleen op m'n stem,verder helemaal niets ) en dat langzaam afgebouwd met steeds meer betuigd longeren ( hoofdstel,longeersingel met bijzetteugels )
Ik zag na 1.5 maand al over duidelijk verschil...
Het zit hem vaak in het feit dat ze rug of nek vast zit of iig verkeerd aanspant..Ik ben langzaam 1 keer in de week gaan rijden,lange teugens,alles op m'n benen gereden en heel heel erg veel stappen,tijdens het stappen veel praten met je pony ( daar diende de freestyle longeer sessies voor ) waardoor je pony op je zit en stem rustiger gaat stappen en dr stap ook zal gaan verruimen..let wel op dat je pony ze benen op blijft tillen en niet gaat sloffen! Meer uitleg? PM me maar!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:32

Door haar niet in een houding te laten lopen en niet te erg opgesteld maar haar een beetje hals te geven kan een paard ook makkelijker breder uit lopen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 18:55

Ik laat haar ook niet in een houding lopen, ben erg bezig met voorwaarts rijden en houd me momenteel nauwelijks bezig met de voorkant. Ze pakt dit heel goed op maar heeft gewoon een krappe stap van nature (dit werd ook bevestigd tijdens de aankoopkeuring).

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:08

flugeltje schreef:
Zonnebloem schreef:

sorry maar als je lang en laag rijd, lopt je paard juist op de voorhand en kan hij nooit goed uit zijn schouders komen...probeer maar eens een middendraf te rijden vanuit lang en lang...lukt nooit

Als jij hem bovenin op zijn achterhand zet knalt ie zijn voorbenen uit zijn schouder omhoog...

Ook als je paard lang en laag rijdt, gaat hij, uiteraard na voldoende training, op de achterhand lopen. Een paard die meteen in de oprichting wordt getrokken, loopt ook op de voorhand. Oprichting vloeit voort uit het sterker worden van de achterbenen. Als het paard voldoende sterk is geworden van achter, kan het zichzelf gaan dragen, waardoor een mooie oprichting ontstaat. Een paard dat op de hand hangt kan in mijn ogen nooit op eigen benen lopen, en dus ook nooit de ultieme verzameling/oprichting laten zien.

@Pieder: om antwoord te geven op je vraag: zoals al werd gezegd lang en laag over de rug stappen, hierdoor rekt het paard zich helemaal op, waardoor na veel training, de stap ruimer gaat worden. Dit is iets wat niet in 1 week klaar is, maar waaraan je waarschijnlijk altijd aandacht aan zult moeten besteden.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:35

Ik zou zoals hierboven al gezegd is veel lang en laag stappen, zodat hij zijn bovenlijn lekker kan oprekken en de ruimte krijgt om ruime passen te maken. Let daarbij wel op dat hij voorwaarts op je been is en met genoeg drang naar voren stapt, maar ook niet overhaastig stapt want dan zet hij juist méér passen ipv ruimere. Ik stap af en toe een blokje om, veel over het harde, en stel hem daarbij ook wat lager in, en ik merk echt verschil in zijn stap.

Flugeltje: kun je misschien iets meer vertellen over het verbeteren van de stap, door veel middendraf te rijden?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:01

Ook als je paard lang en laag rijdt, gaat hij, uiteraard na voldoende training, op de achterhand lopen. Een paard die meteen in de oprichting wordt getrokken, loopt ook op de voorhand. Oprichting vloeit voort uit het sterker worden van de achterbenen. Als het paard voldoende sterk is geworden van achter, kan het zichzelf gaan dragen, waardoor een mooie oprichting ontstaat. Een paard dat op de hand hangt kan in mijn ogen nooit op eigen benen lopen, en dus ook nooit de ultieme verzameling/oprichting laten zien.

@Pieder: om antwoord te geven op je vraag: zoals al werd gezegd lang en laag over de rug stappen, hierdoor rekt het paard zich helemaal op, waardoor na veel training, de stap ruimer gaat worden. Dit is iets wat niet in 1 week klaar is, maar waaraan je waarschijnlijk altijd aandacht aan zult moeten besteden.[/quote]

een paard gaat zich dragen door het versterken van zijn lendenen in zijn rug.....dat bereik je met laag

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:07

Mareska schreef:
Ik zou zoals hierboven al gezegd is veel lang en laag stappen, zodat hij zijn bovenlijn lekker kan oprekken en de ruimte krijgt om ruime passen te maken. Let daarbij wel op dat hij voorwaarts op je been is en met genoeg drang naar voren stapt, maar ook niet overhaastig stapt want dan zet hij juist méér passen ipv ruimere. Ik stap af en toe een blokje om, veel over het harde, en stel hem daarbij ook wat lager in, en ik merk echt verschil in zijn stap.

Flugeltje: kun je misschien iets meer vertellen over het verbeteren van de stap, door veel middendraf te rijden?

ik heb gewoon middendraf gereden door de hele baan, hoefslag, voltes, schoudervoor, net zolang totdat hij in een ontspannen houding ging verruimen.., maar wel elke dag, vanaf begin tot het eind....moet je wel wat korter rijden, warm stappen, daarna gas erop, totdat hij het zelf gaat doen, wel ontspannen dan.

Het is niet leuk om zo te rijden, maar zeker de moeite waard.

de overgangen die je rijd, vanuit stap naar draf, gelijk middendraf weg, en terug uit de galop ook gelijk weer middendraf, dus je kan het wel een beetje afwisselend houden door overgangen te rijden naar stap en galop, maar verder alleen middendraf en met nadruk op de voltes das erg belangrijk

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:08

flugeltje schreef:

@Pieder: om antwoord te geven op je vraag: zoals al werd gezegd lang en laag over de rug stappen, hierdoor rekt het paard zich helemaal op, waardoor na veel training, de stap ruimer gaat worden. Dit is iets wat niet in 1 week klaar is, maar waaraan je waarschijnlijk altijd aandacht aan zult moeten besteden.

Citaat:
een paard gaat zich dragen door het versterken van zijn lendenen in zijn rug.....dat bereik je met laag

Dat valt dus onder de achterhand... Het boek `Het Dressuurpaard` geschreven door Dirk Willem Rossie is misschien voor jou een tip, hierin staat met name geschreven waaruit de achterhand bestaat en wat de functie daarvan is.
Laatst bijgewerkt door beenyman op 01-10-08 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:11

oooh dat wist ik niet sorry, maar heb een hekel aan lezen....

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:13

maar jij beenyman praat ook over in de oprichting trekken en ik heb het over zetten...das ook een heel verschil he.........