stoutpaard@temmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekkiejnfu

stoutpaard@temmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:03

Ik heb er héél lang over nagedacht om een topic te maken, maar toch maar besloten om het te doen omdat ik héél trots ben op wat we nu bereikt hebben.
Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar, maar ivm stress (van mijn kant) en een niet klikkende combinatie tussen paard en instructrise hebben we in een ontzettende dip gezeten. Daar komt bovenop dat mijn paard ontzettend gevoelig is, en ik dus elk gevoel dat ik heb, direct doorgeef aan haar, wat soms ontzettende ruzies kan opleveren.
Ik les sinds een paar maanden bij iemand anders, en in die tijd zijn we al ontzettend vooruit gegaan! Tuurlijk is er meer dat we moeten verbeteren dan dat goed gaat, maar voor elke 2 stapjes achteruit gaan we er nu 3 vooruit. We zijn vooral bezig haarlos te werken en haar over haar rug te laten lopen, ze heeft uit zichzelf snel de neiging giraffe te spelen of haar hals heel hoog te plaatsen. De foto's zijn van zondag, ze had er niet veel zin in, en dat is soms wel aan de foto's af te zien, maar na veel buigoefeningen zijn we er toch uit gekomen. Kijk en geniet van mijn prachtpaard.

Afbeelding
Loswerken

Afbeelding
Rennen, haar manier om onder het werk uit te komen

Afbeelding
Nog steeds stout

Afbeelding
Stil staan, als ik aan het praten ben zakt Sjuul automatisch te diep naar beneden

Afbeelding
Spoken zien! Hier kan je goed zien dat ik mijn hand nog vaak te vast zet als ze gaat rennen

Afbeelding
Dit geeft al een veel fijner beeld

Afbeelding
Stelling vragen

Afbeelding

Afbeelding
Doorbuigen, bij haar is het belangrijk dat je de hulpen óverduidelijk geeft, vandaar dat mijn hand zo ver van de hals af zit

Afbeelding
Boos paard, hier zie je meteen dat zodra ze een van haar trucs uit de kast haalt, ik naar voren duik

Afbeelding

Afbeelding
En nog even met de fotograve!

Afbeelding
Braaf knap paard!

Commentaar mag, houd het netjes!
eigen commentaar:

- Hand niet te vast zetten
- OP JE KONT!
- naar voren kijken

Houd er rekening mee dat we pas net weer bezig zijn het op te pakken!

Asjemenauw

Re: stoutpaard@temmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:27

Van mij geen naar commentaar hoor. Je vraagt de basis aan je paard en je vraagt onder begeleiding van een intructeur ... wat mij betreft is dat de enige manier om op juiste wijze van A naar B te komen.
Tuurlijk zie ik hier en daar wel wat dingetjes, maar daar ga ik niet moeilijk over lopen doen. Lekker blijven lessen en dan hopelijk eindelijk grenzeloos genieten van je mooie paard.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:57

mooi paardje .
jammer dat t beeld wat stresserig overkomt.
probeer als ze gaat rennen juist niet je handen vast t zetten
maar t ontspannen.
als je juist jezelf vast zet geef je dat door aan je paard
waardoor zei alleen maar harder gaat.
probeer zodra zei gaat rennen
,jezelf gewoon in je zadel t perse
gooi al je gewicht in de strijd om haar op je zit terug t laten komen.
zodra ze terug komt op je zit belonen

om misschien meer ontspanning t vinden ga dan anders eens flink wat stap oefefingen doen
veel voltes rijden met buiging stukje schouder voor of schouder binnenwaarts.
achterhand naar binnen etc of ook stap overgang rijden uitgestrekte stap normale stap
en probeer dan zo via je zit t tempo op t vangen en t bepalen..

zolang jij je paard bezig houd kan hij weinig trucs uit de doos halen.
blijft altijd vooruit denken. geef hem telkens na een oefening geen ruimte om de trucendoos te openen
maar zet t paard maar gewoon eens flink aan de gang

blijft ze onder je vandaan rennen zet haar dan in die gang flink aan t werk en zorg dat ze dat blijft lopen.
als ze moe word gewoon blijven doorgaan.
je neemt dan pas je paard terug als jij vind dat t mag
na paar keer zal je paard zich gaan bedenken met rennen

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:44

Ja zoals je zelf al zegt duik je naar voren. Ook span je de onderspieren in je rug aan. Kijk hier mee uit, want dat is voor je rug heel slecht!!

Verder snap ik heel goed dat het beeld nog niet ontspannen is. Dat kost gewoon tijd. De tip van stapoefeningen vind ik een goede tip. Daar zou je eventueel ook nog balkjes bij kunnen gebruiken. Laat je paard daar een beetje mee spelen. Jullie moeten beiden weer plezier maken samen

Knap dat je doorzet hoor!!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 10:19

buster4ever schreef:
mooi paardje .
jammer dat t beeld wat stresserig overkomt.
probeer als ze gaat rennen juist niet je handen vast t zetten
maar t ontspannen.
als je juist jezelf vast zet geef je dat door aan je paard
waardoor zei alleen maar harder gaat.
probeer zodra zei gaat rennen
,jezelf gewoon in je zadel t perse
gooi al je gewicht in de strijd om haar op je zit terug t laten komen.
zodra ze terug komt op je zit belonen

om misschien meer ontspanning t vinden ga dan anders eens flink wat stap oefefingen doen
veel voltes rijden met buiging stukje schouder voor of schouder binnenwaarts.
achterhand naar binnen etc of ook stap overgang rijden uitgestrekte stap normale stap
en probeer dan zo via je zit t tempo op t vangen en t bepalen..

zolang jij je paard bezig houd kan hij weinig trucs uit de doos halen.
blijft altijd vooruit denken. geef hem telkens na een oefening geen ruimte om de trucendoos te openen
maar zet t paard maar gewoon eens flink aan de gang

blijft ze onder je vandaan rennen zet haar dan in die gang flink aan t werk en zorg dat ze dat blijft lopen.
als ze moe word gewoon blijven doorgaan.
je neemt dan pas je paard terug als jij vind dat t mag
na paar keer zal je paard zich gaan bedenken met rennen

De eerste dingen kloppen helemaal Ja daar ben ik ook flink mee bezig. Echter, mijn paard gaat rennen als ze iets moeilijk vind. Zodra ze gaat rennen, kán ik niks anders dan op m'n kont zitten (wat bij mij dus een héél groot probleem is Clown ) Als ik haar doorschop, aan het werk zet, en door laat rennen, krijg ik alleen een stresskip onder mijn kont en ben ik nog véél verder van huis. Ja Dat is wat het nog moeilijker maakt. Ik ben er nu dus ook mee bezig haar te negeren als ze gaat rennen en gewoon verder te gaan met me oefeningen, waarbij ik ondertussen telkens een snelle ophouding geef. Dat werkt erg goed Lachen
Bedankt voor jullie commentaar! Lachen

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:43

Goed wat je doet! Vooral doorzetten en nooit opgeven ! Dan komt t echt wel goed.. Op de foto's zie je bij de laatste foto's al verbetering.

K denk dat t belangrijkste is om ontspanning te creeeren. Ga t gevecht niet als te erg aan en creer tijdens haar haar vluchtgedrag gewoon een andere oefening bijv. een kleine volte of iets anders en hou vooral je handen laag. Er zullen vast mensen niet mee eens zijn die dit lezen, maar je mag haar gedrag best een beetje negeren zolang het binnen de grenzen blijft. Is haar rug al eens na gekeken?

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 10:46

Ja, haar rug is al eens nagekeken, maar ze wordt binnenkort weer nagekeken Lachen Want ik denk dat dat een rol speelt in haar gedrag

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:09

Ik vind jou instelling een beetje jammer. Je opent een topic met "stout paard @ temmen". Vervolgens geef je in de beginpost gelukkig toe dat de problemen ontstaan zijn door stress van jou en door een verkeerde instructrice en mijn vraag is dan: waarom is jouw paard stout? Het enige wat ze doet is reageren op jou! En paarden zijn wat dat betreft goudeerlijk en kunnen (pijnlijke) spiegels worden.
Ga je dat eens beseffen en met geduld aan je paardje werken.

Voor het rijtechnische gedeelte, ik zie een ruiter die wat uit balans op haar paard zit. Probeer wat meer achteruit te gaan zitten en je bekken te kantelen. Schouders ontspannen en je been er meer aanhouden.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:00

Maar ze geeft toch ook toe dat ze eraan moet werken en dat ook hard aan het doen is??

+ dat paarden hebben ook een karakter en een eigen wil, dus kan een paard van nature moeilijk zijn. Niet iedereen is daar handig mee. Daar moet je mee leren omgaan en dat is ze toch aan het doen??

Ik zeg: goed bezig!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:42

Let erop dat je voorin het zadel blijft zitten. Dat is voor je paard z'n rug een stuk fijner.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:33

Paarden hebben een eigen karakter ja, klopt. Maar dit paard is niet stout, dit paard gaat enkel "rennen" door een ruiterfout en zet z'n rug vast en geeft een mini bokje door een ruiterfout. Precies wat de TS al zegt, een gevoelig paard, gevoelig voor fouten van de ruiter dus ook.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:45

Ik vind dat je er heel netjes opzit hoor!

Mijn verzorgpony doet dat ook! Er onder uit komen door te rennen. En ik heb mijn hand ook veel te vast staan dan.

Veel succes ermee Haha!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:15

Rytm schreef:
Paarden hebben een eigen karakter ja, klopt. Maar dit paard is niet stout, dit paard gaat enkel "rennen" door een ruiterfout en zet z'n rug vast en geeft een mini bokje door een ruiterfout. Precies wat de TS al zegt, een gevoelig paard, gevoelig voor fouten van de ruiter dus ook.

Geloof me, dit paard is wel degelijk stout. Niks mis mee, dat maakt haar ontzettend leuk. Alleen haar stoutheid in combinatie met haar gevoeligheid maakt dit een moeilijk paard. En we moeten beide nog ontzettend veel leren, maar met de begeleiding die ik nu krijg gaat dat zeker wel goed komen Ja

Voor de rest; dank jullie wel! Lachen

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:43

Ymke ik moet als fotograaf wel even zeggen dat ik een heleboel foto's heb gewist omdat deze onscherp of iets dergelijks waren, dus ben niet erg te vrede over de selectie die ik gemaakt heb. Want op deze foto's komt het inderdaad wat stresserig over, al moet ik zeggen veel en veel beter dan een jaar geleden!
Je fouten weet je zelf, zie je zelf ook op de foto's en op filmpjes, wat je zegt juul is stout en gevoelig en dat is een erg lastige combinatie!
Het is fijn dat de fisio weer komt, denk dat dat veel los zal maken!
En ik moet zeggen juul is een super paard! geweldig om te rijden, maar heel heel erg lastig zeg! Vond het super om eens te doen ymie!

Jullie gaan het zo erg maken met zijn tweetjes, met sprongen vooruit! En je weet wat ze zeggen : 2 stappen vooruit en weer 1 achteruit. Dus heb geduld en het komt allemaal goed helemaal goed met jullie!

Lovers

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 20:23

hihi, dankjewel lieve pienie! Lovers

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:25

Wauw Ymke het ziet er super uit!
en iedereen die zegt dat ze niet stout is, hoe kan je dat weten?
ik heb hier weleens op gereden en het is een pittig paardje die wel degelijk best wel stout kan zijn. maarja sorry dat ik me ermee bemoei!

maar Ymke je bent echt supergoed vooruitgegaan! het ziet er echt goed uit, jullie hebben al veel berijkt.
je handen wat relaxer houden natuurlijk, maar verder kan ik er natuurlijk weinig over zeggen behalve dat het er natuurlijk gewoon goed uit ziet!!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:33

Ik vind het heel knap van je! Je moet er idd samen aan werken, want het is wel een wisselwerking. Ik heb dat persoonlijk nog veel erger: als een paard zo sensibel is ga, zit ik zelf gespannen in het zadel, waardoor het paard in de stress schiet. Jij hebt dit zo te zien ook, maar in mindere mate.
@ Rytm: als ze een topic had geopend met een neutrale onderwerpskeuze, zou ze enkel commentaar krijgen op wat ze allang weet!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:58

Ik vind dat je erg goed bezig bent. Je hebt een goede instructrice gevonden en weet jullie zwakke punten. Er zitten een paar mooie momenten tussen waarop ze lekker loopt.
Omdat ik vind dat commentaar pas commentaar is als je ook een tip geeft wil ik je de volgende tip geven. Ik heb in het verleden ook wel eens paarden gereden die gaan rennen als je wat begint te vragen, en heb toen van de instructrice de tip gekregen om langzamer licht te gaan rijden (dus langzamer dan het draftempo van je paard) als het goed is gaat je paard zich dan aanpassen aan jouw tempo en dus langzamer lopen. Daarnaast kun je dan gewoon doorrijden en verder gaan waar je mee bezig was.
Als laatste wil ik jullie nog veel succes en plezier wensen samen!

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:19

Ik vind het ook jammer dat je spreekt van een stout paard. Je houding is behoorlijk slecht. Je duwt je kont naar achteren en je gewicht op zijn voorhand. Natuurlijk moet hij dan rennen. Daarbij lijkt het op de fotos ook dat je nogal stram zit in je bovelijf (komt omdat je je bovenlijf naar voren drukt), dat zit ook niet fijn voor het paard.

Eerst aan jezelf werken, dan kan je paard je pas begrijpen. Ik zou eens met een fysio overleggen over wat grondoefeningen om je onderrug te ontspannen en je rug recht te stellen.

Je paard met touwtjes longeren zodat die ook zijn lijf kan ontspannen zonder een tegenwerkende ruiter. Zo kan hij zich ontspannen en kun jij straks fijner rijden omdat zijn spieren al meer gewens zijn. Maak hier zodanig gebruik van dat je hem leert remmen op je stem. Als hij dat aan de longe kent kun je dat geruiken onder het zadel. Sowieso veel praten, ze horen echt wel wat je zegt.

Onder het zadel gaan rennen is niet zo een ramp, je moet leren zelf snel in te grijpen, timing is everything. Dus het tempo blijven regelen. Gaat ie 1 seconde harder neem je direct terug, werkt dat niet zet je hem in stap of halt (hangt van de graad van africhting af) met je stem erbij! Vervolgens ga je weer verder in je eigen tempo, dat hoeft niet langzaam te zijn, zolanghet maar jouw tempo is. Daag em ook uit, heb je een tijdje een fijn tempo, dan rijd je hem direct weer harder of zachter.

Kun je het tempo regelen, dus goede rem en gas, dan zul je merken dat buiging en stelling veel makkelijkerwordt.

Longeren is voor jou denk ik de sleutel. Stemhulpen, je eigen houding leren controleren op de grond, dan op het paard. Longeren is ook goed voor de band, hij leert jou begrijpen, jij kan leren hoe zijn fysiek in elkaar steekt en dat weer toepassen onder het zadel. Welke kant is hij soepel, sterk, welk achterbeen is sterker e.d.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:06

Jouw paard is geen stout paard! ik vind het een gevoelig poppetje! klein hittepetitje Knipoog Dit is van nature vluchtgedrag, jij zit gespannen, dan denkt zij: Er is iets aan de hand. Ik vind de fotos opzich niet verkeerd, maar ik zou het zelf anders aanpakken.. Waarom laat jij een paard dat nog behoorlijk gestrest is meteen met dr koppie naar beneden lopen? Waarom geef je haar voorlopig niet de ruimte? je zal merken dat ze minder onder je vandaan zal schieten. Niet met waslijnen rijden, maar beetje losrijden, halsje leren strekken, zodra jij haar ruimte geeft, zal ze na een poos gebruik maken van deze ruimte en met dr hoofdje naar de grond gaan uit ontspanning, als ze onder je vandaan schiet, rustig zitten niet trekken,half rondje laten maar wel iets druk op de teugels, handen laag en rustig terugpakken. komt goed!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 14:17

@ aphrodietje: Tijdens longeren met toutjes of pessoa forseer je het teveel, waardoor mijn paard in opstand komt en gaat steigeren (ookal zitten de toutjes ontzettend los). Dit vind ik ook erg jammer, maar helaas is dit niet de oplossing. Maar bedankt voor de tip Lachen
@ play_coy: Ik ga pas echt gespannen zitten zodra ik voel dat zij gaat rennen, waardoor ze dan juist gaat rennen. En ik laat mijn paard echt niet naar beneden lopen, maar ik wil dat ze op mijn tempo loopt. Zodra dat zo is laat ik haar een beetje buigen in de hoeken en figuren, mijn paard gaat op zo'n moment uit zichzelf aan de teugel lopen, maar niet over haar rug. Zodra ik haar wél over haar rug wil laten lopen (ze is dan al ontspannen) begint ze te rennen. Maar waarschijnlijk hebben we de oplossing gevonden, want gister is de fysio geweest en ze had flink wat wervels verkeerd zitten. Ja maar dat zit allemaal weer goed nu, dus wordt vervolgd Lachen

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:23

Knap, stout paard! Knipoog
Oh, wat herken ik mezelf erin!
Mijn paard gaat ook rennen. Want dan weet ze dat ik onzeker wordt en zij de controle heeft. Soms maakt ze het nog een stapje bonter en gaat ook nog overal van schrikken. En zodra ik meega in dat spelletje is de cirkel rond. Het erge is ook nog, dat wanneer ik te ver voorover ga zitten, dat de rug vrij komt en ik ook nog wat bokken voor mijn kiezen krijg! Ik noem mijn paard ook stout, maar eigenlijk bedoel je er sensibel en slim mee! Knipoog
Mijn paard kon als een wilde tekeer gaan en ik bleef de teugels maar vasthouden, want dat was mijn enige controle! Maar zodra ik de teugels "los"liet, diep ging zitten en vanuit mijn buik ging ademhalen, stopte ze ermee. Ik zou als ik jou was meer los laten van voren! Al is het moeilijk, want het voelt alsof je de controle kwijt raakt! Terwijl je die er juist voor terug krijgt...
En het is een kwestie van bluffen. Probeer achterover te gaan zitten, ook als ze rent of schrikkerig is. En los van voren!!! als jij aan kan geven aan je paard: Ik ben ontspannen en ik vraag jou ook te ontspannen zal het vast wel goed komen!
Ik ben nu een paar maanden met mijn paardje bezig en ik kan zeggen: Het komt goed!!!! Haha!

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:47

Renszke schreef:
Maar ze geeft toch ook toe dat ze eraan moet werken en dat ook hard aan het doen is??

+ dat paarden hebben ook een karakter en een eigen wil, dus kan een paard van nature moeilijk zijn. Niet iedereen is daar handig mee. Daar moet je mee leren omgaan en dat is ze toch aan het doen??

Ik zeg: goed bezig!

he-le-maal mee eens!
Laat je niet kisten meid, het gaat de goede kant op. Knipoog

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:50

als je niet kunt longeren met touwtjes, hoe kun je dan verwachten dat hij het onder het zadel wel kan? Ik denk dat als een paard steigert tijdens het longeren terwijl hij geen enkele druk kan voelen je een groot rangorde probleem hebt...
Met longeren forseer je juist niets, anders loneer je zonder bijzet. Gaat meeste om de stemhulpen die je dan leert.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:28

Voor iemand die 2 jaar lang zó veel ruzies en problemen heeft gehad, zijn dit topfoto's.
Lieve Ym, ik ben zo tróts op je! Je gaat zo keihard vooruit, en wat heerlijk dat wij daarvan mogen genieten.
Jullie komen er écht wel! Lachen