Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar, maar ivm stress (van mijn kant) en een niet klikkende combinatie tussen paard en instructrise hebben we in een ontzettende dip gezeten. Daar komt bovenop dat mijn paard ontzettend gevoelig is, en ik dus elk gevoel dat ik heb, direct doorgeef aan haar, wat soms ontzettende ruzies kan opleveren.
Ik les sinds een paar maanden bij iemand anders, en in die tijd zijn we al ontzettend vooruit gegaan! Tuurlijk is er meer dat we moeten verbeteren dan dat goed gaat, maar voor elke 2 stapjes achteruit gaan we er nu 3 vooruit. We zijn vooral bezig haarlos te werken en haar over haar rug te laten lopen, ze heeft uit zichzelf snel de neiging giraffe te spelen of haar hals heel hoog te plaatsen. De foto's zijn van zondag, ze had er niet veel zin in, en dat is soms wel aan de foto's af te zien, maar na veel buigoefeningen zijn we er toch uit gekomen. Kijk en geniet van mijn prachtpaard.

Loswerken

Rennen, haar manier om onder het werk uit te komen

Nog steeds stout

Stil staan, als ik aan het praten ben zakt Sjuul automatisch te diep naar beneden

Spoken zien! Hier kan je goed zien dat ik mijn hand nog vaak te vast zet als ze gaat rennen

Dit geeft al een veel fijner beeld

Stelling vragen

Doorbuigen, bij haar is het belangrijk dat je de hulpen óverduidelijk geeft, vandaar dat mijn hand zo ver van de hals af zit

Boos paard, hier zie je meteen dat zodra ze een van haar trucs uit de kast haalt, ik naar voren duik

En nog even met de fotograve!

Braaf knap paard!
Commentaar mag, houd het netjes!
eigen commentaar:
- Hand niet te vast zetten
- OP JE KONT!
- naar voren kijken
Houd er rekening mee dat we pas net weer bezig zijn het op te pakken!
daar ben ik ook flink mee bezig. Echter, mijn paard gaat rennen als ze iets moeilijk vind. Zodra ze gaat rennen, kán ik niks anders dan op m'n kont zitten (wat bij mij dus een héél groot probleem is
) Als ik haar doorschop, aan het werk zet, en door laat rennen, krijg ik alleen een stresskip onder mijn kont en ben ik nog véél verder van huis.

Dit is van nature vluchtgedrag, jij zit gespannen, dan denkt zij: Er is iets aan de hand. Ik vind de fotos opzich niet verkeerd, maar ik zou het zelf anders aanpakken.. Waarom laat jij een paard dat nog behoorlijk gestrest is meteen met dr koppie naar beneden lopen? Waarom geef je haar voorlopig niet de ruimte? je zal merken dat ze minder onder je vandaan zal schieten. Niet met waslijnen rijden, maar beetje losrijden, halsje leren strekken, zodra jij haar ruimte geeft, zal ze na een poos gebruik maken van deze ruimte en met dr hoofdje naar de grond gaan uit ontspanning, als ze onder je vandaan schiet, rustig zitten niet trekken,half rondje laten maar wel iets druk op de teugels, handen laag en rustig terugpakken. komt goed!